پیام مازند

آخرين مطالب

سفر پول به ریال دیجیتال اجتماعي

سفر پول به ریال دیجیتال
  بزرگنمايي:

پیام مازند - تاریخ هزاران‌ساله پول، از سیستم‌های مبادله‌ای تا ارزهای دیجیتال، انعکاسی از تغییرات نیازهای اجتماعی و پیشرفت تکنولوژی است.
با پیشروی بیشتر به عصر دیجیتال، مفهوم و عملکرد پول به تکامل خود ادامه خواهد داد و قطعا شروع هر مرحله از تکامل جدید، چالش‌های جدیدی به جوامع تحمیل خواهد کرد.
این مقاله علاوه بر بیان خلاصه‌ای از سفر هیجان‌انگیز پول، سعی دارد مکانیزم ارزهای دیجیتال بانک‌مرکزی یا واژه بیشتر شنیده‌شده این روزها به اسم ریال دیجیتال و در نهایت احتمال موفقیت آن را مورد بررسی قرار دهد.
قبل از وجود پول، مردم به مبادله کالاها و خدمات به‌طور مستقیم متکی بودند. الزام به نیاز دوطرفه و همزمان خواسته‌ها از محدودیت‌های اصلی مبادله کالا به کالا یا تهاتر بود. برای رفع این محدودیت 3هزار سال پیش از میلاد، اشیای دارای ارزش ذاتی مانند صدف، نمک، دام و... به‌عنوان اولین پول کالایی ظهور کرد.
حدود 2400سال بعد سکه‌های فلزی برای استانداردسازی و تسهیل در مبادلات ایجاد و ضرب سکه‌های طلا و نقره به دلیل دوام و ارزش ذاتی خود به اشکال رایج پول تبدیل شد. نوآوری چینی‌ها و استفاده از پول کاغذی که مدعی یک کالای باارزش مانند طلا و نقره بود، دادوستد را در مقایسه با سکه‌های فلزی سنگین آسان‌تر کرد.
با تصویب استاندارد طلا به‌طور گسترده در قرن 19، کشورها موافقت کردند که پول کاغذی را به مقدار ثابتی طلا تبدیل کنند تا اطمینان حاصل شود که ارزش پول ثابت و قابل پیش‌بینی است و به بیان دیگر، ارزش پول یک کشور مستقیما با طلا مرتبط شد.
در طول رویدادهایی مانند جنگ جهانی اول و رکود بزرگ آمریکا، کشورها دریافتند که برای افزایش عرضه پول و انعطاف در سیاست پولی لازم است استاندارد طلا را کنار بگذارند.
ایالات‌متحده به طور رسمی استاندارد طلا را در سال 1933 در طول رکود بزرگ ترک کرد تا امکان انعطاف بیشتر پولی را فراهم کند.
پس از جنگ جهانی دوم، توافق‌نامه برتون وودز یک استاندارد طلای اصلاح‌شده را ایجاد کرد که در آن ارزها به دلار ایالات‌متحده متصل می‌شدند که قابل تبدیل به طلا بود. با این حال، این سیستم در اوایل دهه 1970 به دلیل تورم فزاینده و بدهی ایالات‌متحده فروپاشید و باعث شد رئیس‌جمهور نیکسون در سال 1971 دلار را از طلا جدا کند.
فروپاشی استاندارد طلا راه را برای ارزهای فیات -پولی که اساسا به این دلیل ارزش دارد که دولت آن را به عنوان ارز قانونی حفظ می‌کند- باز کرد.
این تغییر اجازه انعطاف‌پذیری بیشتر سیاست‌‌‌های پولی را صادر کرد، اما چالش‌‌‌های مرتبط با کنترل تورم و ارزش‌‌‌گذاری ارز از میراث‌های نظام استاندارد طلاست.
با پیشرفت فناوری در دهه 1990، کارت پول الکترونیکی یکی از اولین تلاش‌ها برای ایجاد شکل دیجیتال پول تحت نظارت بانک‌مرکزی بود.
ظهور فناوری گسترده‌تر به شکل‌های دیجیتال پول به دو صورت متفاوت منجر شد؛ یکی بر مبنای ارزهای فیات که به عنوان ارزهای متمرکز شناخته می‌شوند و دیگری ارزهای غیر‌متمرکز که با فناوری بلاک‌چین قصد به چالش کشیدن سیستم‌های سنتی پولی و ارزهای فیات را دارند.
ارز‌های غیرمتمرکز
هیچ نهاد واحدی بر ارزهای غیرمتمرکز حاکم نیست؛ در عوض، کنترل در سراسر شبکه‌ای از کاربران پخش می‌شود. ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت‌کوین و اتریوم نمونه‌ای از این مدل هستند که برای تایید تراکنش به فناوری بلاک‌چین تکیه می‌کنند.
ارزهای متمرکز
اما ارزهای متمرکز توسط یک مقام مرکزی، معمولا یک دولت یا بانک‌مرکزی، صادر و تنظیم می‌شوند. نمونه بارز آن ارز دیجیتال بانک مرکزی (1 CBDC) است که شکل دیجیتالی ارز فیات یک کشور است. CBDCها می‌توانند با ارائه ابزار پرداخت دیجیتالی بدون نیاز به زیرساخت‌های بانکداری سنتی، دسترسی به خدمات مالی بدون بانک را افزایش دهند.
با همه‌گیری کرونا تغییر به سمت پرداخت‌های دیجتال تسریع شد و تا مارس 2024، بیش از 130کشور به طور فعال در مورد CBDCها تحقیق و 36کشور از جمله هند -با پروژه آزمایشی روپیه دیجیتال- برنامه‌های آزمایشی را اجرا کردند.
ایران نیز از این عرصه عقب نمانده و با راه‌اندازی آزمایشی ریال دیجیتال در سال‌جاری به این مسیر ورود پیدا کرده است.
ریال دیجیتال
ریال دیجیتال، نسخه الکترونیکی اسکناس فیزیکی است که توسط بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی صادر می‌شود. به عبارت دیگر، هوشمندسازی پول ملی با هدف تسهیل پرداخت‌‌‌ها و کاهش استفاده از پول نقد طراحی شده است.
کاربران می‌‌‌توانند ریال‌‌‌های دیجیتال خود را در یک کیف پول الکترونیک ذخیره کنند. برای پرداخت، کافی است کد QR فروشنده را اسکن یا از فناوری NFC استفاده کنند.
در حالت عادی بانک‌ها نقش واسطه را برای انتقال وجوه برعهده دارند، اما رمزریال به صورت مستقیم و الکترونیک به کیف پول اختصاصی فرد منتقل خواهد شد؛ در نتیجه حذف واسطه و تسویه بین بانکی، هزینه و زمان انتقال پول را سرعت می‌بخشد.
پروژه ریال دیجیتال، بانک‌مرکزی را به عنوان متولی اصلی ذخیره سپرده‌ها می‌شناسد و در واقع بانک‌های تجاری صرفا تاییدکننده تراکنش‌ها خواهند بود.
به این ترتیب با کاهش قدرت وام‌دهی بانک‌های تجاری به پشتوانه سپرده‌های مردمی، ضریب فزاینده پولی کاهش خواهد یافت و این ابزار می‌تواند در کاهش نقدینگی اثر مثبت داشته باشد. این اثر مثبت زمانی مقدور خواهد بود که ریال دیجیتال مورد استقبال عموم جامعه قرار گیرد. بنابراین اثرگذاری مثبت به میزان استقبال عمومی آن بستگی دارد.
آیا ریال دیجیتال مورد اقبال قرار می‌گیرد؟
برای پاسخ به این سوال توجه به چهار نقش اصلی پول در اقتصاد مهم است. پول به عنوان وسیله مبادله، واحد حساب، ذخیره ارزش و استاندارد پرداخت معوق عمل می‌کند. این نقش‌‌‌ها تجارت را تسهیل می‌کنند، مبادلات اقتصادی را ساده می‌کنند، پس‌‌‌انداز و سرمایه‌گذاری را ممکن می‌‌‌سازند و رشد کلی اقتصادی را ارتقا می‌دهند.
ریال دیجیتال به‌عنوان یک CBDC به پشتوانه دارایی فیزیکی نیاز ندارد و ارزش خود را از حمایت قانون‌گذار کسب می‌کند. بنابراین در ایران که تورم‌های پی در پی سالانه کاهش ارزش پول ملی را رقم می‌زند، انتظار ذخیره ارزش بودن این پول مانند ریال فیزیکی بعید خواهد بود.
به‌علاوه ارز دیجیتال به دلیل امکان انتقال بدون واسطه و سریع‌تر و سهل‌تر می‌تواند در جهش‌های ارزی و موج‌های تورمی که در ایران کم هم نیستند ریسک نقدینگی بانک‌ها و بانک مرکزی را تشدید کند؛ مگر اینکه سیاستگذاران بانک‌مرکزی محدودیت‌ها و امتیازهای ویژه‌ای برای استفاده ریال دیجیتال معرفی کنند و وجه تمایز پررنگی نسبت به اسکناس فیزیکی به حساب بیاید.کلام آخر، به دلیل وابستگی ارزش CBDC به اقتصاد یک کشور، موفقیت این ابزار رابطه مستقیم با ثبات اقتصادی دارد. بنابراین می‌توان ریال دیجیتال را تنها اولین تلاش برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال دانست.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/831531/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عمر باتری سرفیس لپ تاپ چقدر است؟

سریال «داریوش»؛ نقطه‌ضعف کارنامه حرفه‌ای خوب هادی حجازی‌فر

10 سریال ترسناک برتر سال 2024؛ از Inspector Rishi تا Parasyte: The Grey

خیانت در حق متقاضیان مسکن ملی

واکنش جالب کاربران به پست اینترنشنال درباره اقامتگاه سنوار

رتبه رنخست دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در بین دانشگاه های ایران

اعزام دانش‌آموزان هرمزگانی به اردوی راهیان نور

استاندار مازندران : پیشگیری و اجرای طرح های راهبردی در برنامه مدیریت بحران مازندران اساسی است

عکس/ جنگل پاییزی هزار رنگ عباس آباد در کلاردشت

صدور بیش از 6 هزار فقره اسناد تک برگ در مازندران

افتتاح همزمان 205 پروژه عمرانی ورزشی در سراسر کشور با دستور وزیر ورزش و جوانان

قهرمانی مازندران در مسابقات کورس اسب دوانی قهرمانی کشور

رفع چالش‌های تغییرات اقلیمی و الگوی کشت با سرشماری کشاورزی

بهره مندی 70 مدرسه کم برخوردار آمل از تجهیزات ورزشی

1390 میلیارد تومان از سوی امور مالیاتی برای توسعه مازندران واریز شد

مجوز برگزاری مسابقات بازی‌های فوتبال لیگ دسته یک کشور در نوشهر صادر شد

ویدیو| خبرورزشی در گفتگو با شهردار نوشهر بررسی می‌کند؛ نوشهر چگونه به جغرافیای فوتبال ایران برگشت؟

تأثیرگذاری حضور بامعنویت پیشکسوتان در برنامه‌های بسیج

تبیین واقعیت‌های دفاع مقدس راهکاری برای خنثی سازی توطئه دشمن در فضای مجازی است

ترافیک عادی در جاده‌های بارانی شمال

فصل زمستان چگونه ویتامین D بیشتری جذب کنیم؟

کشور چین متقاضی مرکبات مازندران است

چطور وسایل خانه‌تان همیشه درخشان و بدون زردی بمانند؟

اصلاح و مدیریت مصرف انرژی نیازمند بازنگری اساسی است

فیلم/کشف لاشه 2 قلاده فک خزری در سواحل بابلسر

ارسال 30 کانتینر نارنگی به روسیه/ چین مشتری مرکبات مازندران

شکست نزدیک مهرگان نور در شهرآورد شمالی لیگ برتر والیبال

دانش‌آموزان استان بوشهر خود را آماده جهاد علمی کنند

نفت مسجدسلیمان باید از حاشیه‌ها نجات پیدا کند

شصت و هشتمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد

انتصاب مدیر حراست دانشگاه مازندران به‌عنوان دبیر شورای هماهنگی مدیران حراست دانشگاه‌های منطقه دو کشور

دفاع سازمان محیط‌زیست و نماینده مجلس از واگذاری جنگل الیمالات به بخش خصوصی | حضور مجوزدار ببرها در جایی که درختانش بدون مجوز قطع شده بود

9 هزار نفر از یادمان‌های دفاع مقدس کردستان بازدید می‌کنند

پیشرفت 83 درصدی اجرای شبکه فاضلاب خیابان های شهر نوشهر

بورس به مرز حساس رسید | سرعت خروج پول حقیقی از بازار کم شد (30 مهر 1403)

سافاری با تخریب جنگل‌های شمال

تداوم بارش برف و باران در مازندران

ترافیک روان در جاده‌های ارتباطی مازندران

اولین نشست شورای هماهنگی کانون‌های دانشجویی دانشگاه مازندران برگزار شد

نوزدهمین نشست شورای مدیران امور اداری و پشتیبانی دانشگاه‌های منطقه دو کشور برگزار شد

وضعیت ساحل شلوغ چالوس در نیم قرن قبل را ببینید | عکس

تجهیزات ورزشی برای 70 مدرسه کم‌برخوردار آمل ارسال شد

فیلم/ گله‌‌ای از گرازها در جنگل رامسر

هشدار جدی هواشناسی : بارش‌های شدید و آبگرفتگی گسترده در راه است

«محمد علی نیا» معاون فرهنگی و پژوهش تبلیغات اسلامی لرستان شد

عملیات اجرایی کارخانه شن و ماسه شهرداری خرم آباد آغاز شد

رانیری: فریدکین‌ها نشان دادند که در فوتبال، پول همه چیز نیست

اعزام 200 دانش‌آموز دختر نهاوندی به راهیان نور غرب کشور

1033 پروژه مشاغل خانگی و خرد در مازندران تهیه شد

پرداخت 1000 میلیارد تومان به حساب شهرداری های مازندران