پیام مازند

آخرين مطالب

سریال «داریوش»؛ نقطه‌ضعف کارنامه حرفه‌ای خوب هادی حجازی‌فر فرهنگي

سریال «داریوش»؛ نقطه‌ضعف کارنامه حرفه‌ای خوب هادی حجازی‌فر
  بزرگنمايي:

پیام مازند - روزنامه فرهیختگان نوشت: وقتی پوستر سریال «داریوش» حجازی‌فر منتشر شد با یک نگاه به آن، شباهت غیرقابل‌انکاری با «پوست شیر» محمودی برای مخاطب جلب‌توجه می‌کرد. حجازی‌فر در هر دو پوستر حضور دارد و نمای سه‌رخ از سمت راست صورتش گرفته ‌شده. تفاوت حجازی‌فر پوستر پوست شیر با داریوش در حجم مو و ریش‌ها و البته نمای مدیوم کلوزآپ در داریوش و کلوزآپ کامل در پوست شیر است. این شباهت در پوستر با آنکه سوالاتی را در ذهن ایجاد می‌کند اما نمی‌تواند ارتباط معناداری بین نام‌های پوست شیر و داریوش بسازد. چند هفته بعد از انتشار پوستر، اتفاق دیگری باز هم نام این دو سریال را به هم نزدیک می‌کند.
هشتم تیر فیلم‌نت پیامکی را برای تمام مخاطبانش با این عنوان ارسال می‌کند: «پوست شیر بر تن داریوش- سریال داریوش هم‌اکنون در فیلم‌نت» پیامک فیلم‌نت آنچه را پس از مشاهده پوستر داریوش به ذهن مخاطب آمده بود، تأیید می‌کند. داریوش سرمایه‌گذاری اصلی خود را نه روی خود اثر، بلکه روی موفقیت پوست شیر گذاشته، این سرمایه‌گذاری به‌حدی است که حتی مسئولان فیلم‌نت هم در لفافه داریوش را اسپین‌آف پوست شیر عنوان می‌کنند، اما چطور؟ سرتیپی، مدیرعامل فیلم‌نت در مصاحبه خود در دی‌ماه 1402، خبر از تصویربرداری اسپین‌آف پوست شیر در اردیبهشت 1402 می‌دهد، این زمان عملاً با زمان تصویربرداری داریوش منطبق است. در پاسخ به این سؤال که آیا واقعاً داریوش اسپین‌آفی از پوست شیر است یا خیر باید قاطعانه گفت خیر! اما باز هم داریوش به‌طرز مشخص و حتی اغراق‌شده‌ای روی پوست شیر مانور می‌دهد؛ مانوری که عملاً نه‌تنها دوامی ندارد، بلکه بلای جان داریوش هم می‌شود. بااین‌حال کلیدواژه‌هایی که در داریوش موضوعیت دارند، همان‌هایی‌اند که در پوست شیر دنبال می‌شدند، کلیدواژه‌هایی چون رفاقت، انتقام و البته ناموس‌پرستی. اما آنچه یک اثر را می‌سازد مشخصاً مفاهیم آن نیست، بلکه چگونگی قصه‌ای است که از این مفاهیم بازتاب پیدا می‌کند.
داریوش برخلاف پوست شیر، در قصه گفتن لکنت دارد. روایت پوست شیر را دو مؤلفه تبدیل به اثری موفق کرد؛ اول توانایی در حفظ نخ تسبیح اصلی داستان و دوم توانایی در برقراری نسبت میان کاراکتر‌ها، موضوعی که داریوش در هر دوی آنها امتیاز پایین‌تری نسبت به پوست شیر می‌گیرد. روایت اصلی داریوش و گره داستانی آن، موضوع طلاها و تغییر در شخصیت اصلی داستان یعنی داریوش است، نقطه‌ای که باید نسبت شخصیت‌ها حول همان تعریف شود. اما داریوش اگر در این نقطه متوقف شود شاید به پنج‌ قسمت هم نرسد، برای همین خرده‌روایت‌ها و گره‌های فرعی در فیلم‌نامه اضافه می‌شوند تا هم قصه طولانی‌تر و نسبت میان شخصیت‌ها آشکارتر شود. مثل ماجرای دعوای ناموسی بهرام و داریوش یا حتی ماجرای عاشقانه لیلا و وحید. خرده‌روایت‌های داریوش نه‌تنها از فیلمنامه بیرون می‌زنند و نمی‌تواند نسبت‌ها را به‌درستی شرح دهند، بلکه باعث کلافه کردن مخاطب و گم‌شدن قصه اصلی داستان می‌شوند. این داستان در پوست شیر کاملاً برعکس بود، خرده‌روایت‌ها در خدمت روایت اصلی قرار می‌گرفتند و دقیقاً همان‌ها بودند که نسبت‌ها را برای مخاطب شرح می‌دادند. اما این را هم نباید از قلم انداخت که هادی حجازی‌فر مراقب است تا سریالش شبیه فیلمفارسی نشود.
در داریوش برخلاف پوست شیر اولویت روی کاراکتر‌ها قرار می‌گیرد و داستان در خدمت ساختن شمایل مرد ترسو از داریوش و پدرخوانده ترسناک از بهرام با بازی محسن قصابیان گذاشته می‌شود، حتی برای آنکه موضوع ترس‌های داریوش بیشتر آشکار شود سازندگان سریال برای آنکه مسئله ترس را واضح‌تر نمایش دهند، حتی روی خواب‌های داریوش متمرکز می‌شوند. این تمرکز روی ساختن مرد ترسو و پدرخوانده ترسناک جواب می‌دهد و کاراکتری چشمگیر را متولد می‌کند که نقطه عطف این سریال 13 قسمتی است. محسن قصابیان با بازی در نقش بهرام به‌خوبی می‌تواند شخصیتی را بسازد که حتی عامل پیش‌برنده قصه باشد اما همین موضوع پاشنه‌آشیل ماجرا می‌شود و به‌جای آنکه مخاطب با شخصیت داریوش همراهی کند عملاً این بهرام است که سمپاتیک می‌شود. موضوع سمپاتیک شدن بهرام، سوای بازی خوب محسن قصابیان، به ضعف در جبهه مثبت قصه و تصنعی بودن روابط‌شان برمی‌گردد. روایت داریوش به‌گونه‌ای طراحی‌شده که با دیدی مردانه قصه جلو برود اما این دید مردانه عملاً یا باعث حذف کاراکترهای زن از سیر ماجرا می‌شود یا تبدیل به انگیزه‌های بیرونی شخصیت‌های اصلی می‌شوند. حاصل این اتفاق همراهی نکردن مخاطبان زن با سریال است؛ مخاطبانی که داریوش را در ساخت و شرح مفهوم خانواده در سطح مانده می‌بینند. اتفاقی که در پوست شیر کاملاً وجه دیگری داشت و عملاً کاراکترهای زن به‌جای آنکه در تکمیل انگیزه‌های شخصیت‌های اصلی باشند، پیش‌برنده روایت بودند. اما مسئله دیگری که باعث شد داریوش نمره قبولی از مخاطبان نگیرد، زیرسؤال بردن منطق اثر با قسمت پایانی این سریال بود. سریال داریوش برای خود پایان خوش را انتخاب کرده است که این موضوع مسئله بدی نیست اما عدم سنخیت میان این پایان و 12 قسمت دیگر اثر است که مخاطب را ناراضی می‌کند. در قسمت پایانی ناگهان ورق برمی‌گردد و داریوش ترسو بر ترس‌هایش غلبه می‌کند اما در طرف دیگر ماجرای خودکشی هیتلرگونه شخصیت سیفی چه معنایی دارد یا حتی جودوکار شدن داریوش با اسلوموشن و ضربه‌فنی کردن بهرام که ناگهان ژانر اثر را به کمدی- ورزشی تغییر می‌دهد؟
همان‌طور که اشاره شد، مسئولان فیلم‌نت با بیش‌ازاندازه مرتبط کردن داریوش به پوست شیر، صرفاً به‌خاطر اشتراک در مفاهیم میان این دو اثر ریسک مهمی کرده‌اند؛ ریسکی که نتیجه آن شد وضعیتی که مخاطبان پس از هر قسمت این سریال را با اثر موفق پوست شیر مقایسه کنند و هر قسمت از داریوش در نسبت با پوست شیر نمره منفی بگیرد. با آنکه داریوش توانسته اتفاقاتی خوبی را مانند کاراکتر بهرام رقم بزند اما قطعاً لکنت در روایت، اتفاقات خارج از منطق روایی اثر و حتی پرداختن بی‌دلیل مالکان داریوش به جنجال‌های متعدد برای وایرال کردن هرچه بیشتر سریال باعث می‌شود نتوانیم داریوش را جزء آثار قابل‌قبول امسال قرار دهیم. البته با یک نگاه دقیق‌تر می‌توانیم بگوییم داریوش حتی در نظر مالکانش هم تکلیف مشخصی دارد، اثری که به‌جای آنکه خود چیزی برای عرضه داشته باشد با پوست پوست شیر وارد میدان می‌شود، نشان از آن دارد که چندان هم اطمینانی به موفقیتش نیست.
محمدحسین سلطانی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/831636/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عمر باتری سرفیس لپ تاپ چقدر است؟

سریال «داریوش»؛ نقطه‌ضعف کارنامه حرفه‌ای خوب هادی حجازی‌فر

10 سریال ترسناک برتر سال 2024؛ از Inspector Rishi تا Parasyte: The Grey

خیانت در حق متقاضیان مسکن ملی

واکنش جالب کاربران به پست اینترنشنال درباره اقامتگاه سنوار

رتبه رنخست دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در بین دانشگاه های ایران

اعزام دانش‌آموزان هرمزگانی به اردوی راهیان نور

استاندار مازندران : پیشگیری و اجرای طرح های راهبردی در برنامه مدیریت بحران مازندران اساسی است

عکس/ جنگل پاییزی هزار رنگ عباس آباد در کلاردشت

صدور بیش از 6 هزار فقره اسناد تک برگ در مازندران

افتتاح همزمان 205 پروژه عمرانی ورزشی در سراسر کشور با دستور وزیر ورزش و جوانان

قهرمانی مازندران در مسابقات کورس اسب دوانی قهرمانی کشور

رفع چالش‌های تغییرات اقلیمی و الگوی کشت با سرشماری کشاورزی

بهره مندی 70 مدرسه کم برخوردار آمل از تجهیزات ورزشی

1390 میلیارد تومان از سوی امور مالیاتی برای توسعه مازندران واریز شد

مجوز برگزاری مسابقات بازی‌های فوتبال لیگ دسته یک کشور در نوشهر صادر شد

ویدیو| خبرورزشی در گفتگو با شهردار نوشهر بررسی می‌کند؛ نوشهر چگونه به جغرافیای فوتبال ایران برگشت؟

تأثیرگذاری حضور بامعنویت پیشکسوتان در برنامه‌های بسیج

تبیین واقعیت‌های دفاع مقدس راهکاری برای خنثی سازی توطئه دشمن در فضای مجازی است

ترافیک عادی در جاده‌های بارانی شمال

فصل زمستان چگونه ویتامین D بیشتری جذب کنیم؟

کشور چین متقاضی مرکبات مازندران است

چطور وسایل خانه‌تان همیشه درخشان و بدون زردی بمانند؟

اصلاح و مدیریت مصرف انرژی نیازمند بازنگری اساسی است

فیلم/کشف لاشه 2 قلاده فک خزری در سواحل بابلسر

ارسال 30 کانتینر نارنگی به روسیه/ چین مشتری مرکبات مازندران

شکست نزدیک مهرگان نور در شهرآورد شمالی لیگ برتر والیبال

دانش‌آموزان استان بوشهر خود را آماده جهاد علمی کنند

نفت مسجدسلیمان باید از حاشیه‌ها نجات پیدا کند

شصت و هشتمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد

انتصاب مدیر حراست دانشگاه مازندران به‌عنوان دبیر شورای هماهنگی مدیران حراست دانشگاه‌های منطقه دو کشور

دفاع سازمان محیط‌زیست و نماینده مجلس از واگذاری جنگل الیمالات به بخش خصوصی | حضور مجوزدار ببرها در جایی که درختانش بدون مجوز قطع شده بود

9 هزار نفر از یادمان‌های دفاع مقدس کردستان بازدید می‌کنند

پیشرفت 83 درصدی اجرای شبکه فاضلاب خیابان های شهر نوشهر

بورس به مرز حساس رسید | سرعت خروج پول حقیقی از بازار کم شد (30 مهر 1403)

سافاری با تخریب جنگل‌های شمال

تداوم بارش برف و باران در مازندران

ترافیک روان در جاده‌های ارتباطی مازندران

اولین نشست شورای هماهنگی کانون‌های دانشجویی دانشگاه مازندران برگزار شد

نوزدهمین نشست شورای مدیران امور اداری و پشتیبانی دانشگاه‌های منطقه دو کشور برگزار شد

وضعیت ساحل شلوغ چالوس در نیم قرن قبل را ببینید | عکس

تجهیزات ورزشی برای 70 مدرسه کم‌برخوردار آمل ارسال شد

فیلم/ گله‌‌ای از گرازها در جنگل رامسر

هشدار جدی هواشناسی : بارش‌های شدید و آبگرفتگی گسترده در راه است

«محمد علی نیا» معاون فرهنگی و پژوهش تبلیغات اسلامی لرستان شد

عملیات اجرایی کارخانه شن و ماسه شهرداری خرم آباد آغاز شد

رانیری: فریدکین‌ها نشان دادند که در فوتبال، پول همه چیز نیست

اعزام 200 دانش‌آموز دختر نهاوندی به راهیان نور غرب کشور

1033 پروژه مشاغل خانگی و خرد در مازندران تهیه شد

پرداخت 1000 میلیارد تومان به حساب شهرداری های مازندران