پیام مازند

آخرين مطالب

بیرانوند، آیینه ورزش غیر حرفه ای! اجتماعي

بیرانوند، آیینه ورزش غیر حرفه ای!
  بزرگنمايي:

پیام مازند - حرفهای علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم ملی کشورمان در مورد رد و بدل شدن رشوه را باید نمایشی عریان از ورزش غیر حرفه ای کشورمان قلمداد کنیم.
به گزارش تیتر کوتاه ذات فوتبال و کلا ورزش ایران را نباید حرفه ای قلمداد کرد و آنان که واژه حرفه ای را خرج این فوتبال کرده اند امروز باید به جد پاسخگوی وضعیتی باشند که واژه «نا بسامان» واقعا برایش کم و پر از کاستی است!
قرار بود ورود پول به این عرصه چرخه های تجارت ورزش را به حرکت درآورد و مثل همه جای دنیا پیشرفت و موفقیت را به ارمغان بیاورد اما ظاهرا در ورزش ایران همه چیز برعکس آن چیزی است که در دنیا مشاهده می شود.
اینجا نتیجه عقد یک قرارداد بد با یک مربی خارجی و به باد رفتن میلیاردها تومان از پول بیت المال ثمره اش گرفتن پست جدید توسط مسببان آن است و کسی هم نیست که بگوید چرا!
علیرضا بیرانوند با یک جمله احساسی چشمان همه را به نابسامانی وضعیت مدیریت در ورزش و آموزش و اقتصاد ورزشی گشود. شاید خود بیرانوند هم فکرش را نمی کرد که حرفش زلزله ای عظیم در فوتبال ایران به وجود بیاورد. اما این اتفاق افتاده و حالا باید زیر خروارها آوار به دنبال جسد تکه پاره ورزش و فوتبال ایران باشیم.
کسی به بیرانوند نگفته بود که به خاطر رسیدن به خواسته اش نباید رشوه می داد و نباید نام رشوه گیرنده را پنهان می کرد؟! ریشه این ندانم کاری را باید در کجا جستجو کنیم؟ چگونه باید با این فساد برخورد کنیم که آیندگان از آن درس بگیرند؟ سوالات زیاد است و پاسخ ها هم البته خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد که اگر می گرفت کار امروز به اینجا نمی کشید.
اجازه بدهید کمی ریزبینانه به ابعاد این اتفاق نگاه بیاندازیم و ببینیم چه بر سر ورزش و فوتبالمان آوردیم.
زخم مدیریتی بر پیکر ورزش!
مدیریت یک علم است. علمی که می تواند هم رستگاری به ارمغان بیاورد هم باعث فساد شود. وقتی یک مدیر نمی داند چطور باید قراردادی را به امضا برساند که سودش کمتر از زیانش نباشد چرا باید انتظار پیشرفت و شکوفایی از عملکردش داشت. در فدراسیون فوتبال شاهد زخمهایی هستیم که مدیریت آن بر پیکر ورزش وارد می کند. وقتی یک مدیر به خود اجازه می دهد قانون را به نفع خود تفسیر کند خب ثمره اش می شود همین وضعیتی که شاهدش هستیم. وقتی با کسی که پول بیت المال را در پرونده ویلموتس به باد داد برخورد نمی شود و دوباره به او پست بالا در فوتبال داده می شود مفهومش اینست که به او یاد می دهیم هر جا دلش خواست روی فساد و اشتباه پوششی قرار دهد. یعنی به او اجازه دادیم با قانون بازی کند. یعنی دست او و همکارانش را باز گذاشتیم تا با تفسیر قانون جلوی اجرای قوانین دیگر را بگیرد. به او اجازه دادیم که بی عدالتی را در عرصه ورزش گسترش دهد. ماجرای بیرانوند دقیقا نمونه بارز همین مجوزهاست که با تصمیم گیری ها به افراد در فدراسیون فوتبال داده ایم. بازیکن مرتکب خطا فاحش شده و قوانین بین المللی فوتبال را زیر سوال برده اما ما به راحتی قوانین را زیر پا می گذاریم و می گوییم اشکالی ندارد چون طرف پسر خوبی است!
و یا به اسم مدیر و رئیس هیات مدیره به راحتی چشمها را بر روی اقدامات افراد می بندیم و این اجازه را می دهیم که فردی در هیات مدیره یک باشگاه به خودش اجازه دهد پیشنهاد دریافت رشوه کند. بعد هم می گوییم بی خبریم! این نوع مدیریت پیکر ورزش کشور را طوری تکه تکه کرده که دیگر قادر به وصله زدن آن هم نیستیم. آیا تعریف مدیریت در دنیا هم این چیزی است که در ورزش ایران شاهدش هستیم؟!
فقر آموزش در ورزش!
ورزش ما این روزها از بی اطلاعی و عدم آموزش صحیح رنج می برد. یاد نگرفتیم و در حقیقت یادمان نداده اند که هر حرفی را یا به موقع بزنیم یا اصلا به زبان نیاوریم. یادمان نداده اند که بدانیم تبعات حقوقی حرفهایمان چیست و چه عاقبتی برای خودمان دارد. یادمان نداده اند که در قالب وکیل و حقوق دان به موکلمان بیاموزیم که قوانین چیست و چطور باید از قوانین استفاده کنیم که به خود ،کسی یا مجموعه ای آسیبی نزنیم و وقت و پول و سلامت روانمان را از خود نگیریم. در ورزش ما همه اعضایش وکیلی کنار خود دارند اما ظاهرا نه وکلا تلاشی برای آموزش دادن قوانین به موکلان خود می کنند نه ورزشکاران ما تمایلی به آموزش دیدن از خود نشان می دهند. ثمره اش می شود حرفهای بیرانوند که هم خودش را به عنوان رشوه دهنده معرفی کرده هم اعلام کرده که مدیر یا مدیرانی از او رشوه گرفته اند. هم خبر داده که از پرداخت رشوه مطلع بوده و به موقع آنرا به اطلاع مسئولین نرسانده است! اگر بیرانوند از قوانین مطلع بود و می دانست که تبعات این کار برای خودش و ورزش چه خواهد بود آیا این چنین جلوی دوربین های تلویزیونی صحبت می کرد؟
متاسفانه عادت نداریم یاد بگیریم و یاد بدهیم و درست عمل کنیم.
اقتصاد ورشکسته فساد می آورد!
ورزش ما اقتصادش ورشکسته است. چرخه پولش مشکل دارد. آنقدر مشکل دارد که بخشی از این پول صرف رشوه دادن و رشوه گرفتن می شود! ورزشگاه درست نداریم و نمی سازیم تا در آسیا آبروداری کنیم اما 5 میلیارد 5 میلیارد رشوه می دهیم و برخی هستند که رشوه را بگیرند! ببینید وضعیت تنها ورزشگاه درست پایتخت چگونه است. سهام می فروشیم و با یک حرکت غلط (رشوه) ارزش سهام را پایین می آوریم. حتی گزارشی درست هم به سهام داران نمی دهیم که دقیقا چه شده و چرا یک بازیکن چنین خبری را از زبان خودش اعلام کرده است و تکلیف سرمایه گذاری آنها چه می شود. آیا در این چرخه ورشکسته اصلا مهم است که سود سهام چه می شود و چرا یک ورزشگاه سالم برای برگزاری بازی های رسمی نداریم؟
درمان ، چاره کار است!
باید این دردها درمان شود. باید قوانین آموزش داده شود. نباید قوانین را به بازی گرفت و به نفع کسی یا گروهی تفسیرش کرد. باید مدیران ما آموزش مدیریت صحیح ببینند. باید پول را در مسیر پیشرفت به کار بگیرند. باید جلوی فساد پول و آدمها گرفته شود. در مدیریت چیزی به اسم «نه سیخ بسوزد نه کباب» نداریم. برای هر مسئله ای باید قانونی وجود داشته باشد و به موقع اجرایی شود. در اجرای عدالت بخشش داریم اما پسر خوب و بد نداریم. چون قانون داریم باید عدالت را درست معنا کنیم. درد زیاد است اما درمانش هم هست. چاره کار درمان است حتی اگر درمانش حذف برخی آدمها باشد!
منبع:+
عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/830206/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاهش 68 درصدی بیماری‌ دام با اردوهای جهادی

نزاع و درگیری از جرایم پرتکرار در بابلسر است

اخبار حوادث امروز 17 مهر، از شنیده شدن صدای مشکوک انفجار در اصفهان تا قتل مرد 63 ساله با ضربات مشت در مولوی

قاتل مسلح میدان خزر ساری دستگیر شد

جابه‌جایی 50 هزار مرسوله پستی در مازندران

پیش‌بینی بورس چهارشنبه 18 مهر 1403/ شارژ شاخص کل بازار سهام را نجات می‌دهد؟

ابطحی: اگر کسی با رفع فیلترینگ مخالفت کرد فوری جیب‌هایش را بگردید، پول فیلترشکن‌ها آنجاست! وزیر ارتباطات پزشکیان نیامده که روضه فیلترینگ بخواند، آمده که لبخند رفع فیلترینگ به لب ها جاری کند

اگر کسی با رفع فیلترینگ مخالفت کرد فوری جیب‌هایش را بگردید، پول فیلترشکن‌ها آنجاست!

پتوس‌های مناسب پاییز | 6 نوع پتوس که در نور کم پاییز رشد می‌کنند

فردا مصاف شهرداری ارومیه ومهرگان نور

فوری؛ پول گندم از امسال در یک ردیف جداگانه قرار خواهد گرفت | گندمکاران حتما بخوانند

آزادسازی بستر و حریم رودخانه عباس آباد

استقلال به زیلیکیچ «ماچ» داد، به کیوسفسکی «ماچ‌تر»/ مدیربرنامه بوسنیایی ها می گوید آنها از استقلال پول گرفته اند

صدور و نصب بنر اخطاریه پلمب بر سر در پاساژ قائم خرم‌آباد

کمیته کاهش پرونده‌های مسن و متعارف کردن شعب دادگستری شهرستان خرم آباد برگزار شد

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان از چند پروژه عمرانی خرم‌آباد بازدید کرد

70 هکتار از اراضی کشاورزی و باغی شهرک صنوف در منطقه کمالوند شهرستان خرم‌آباد رفع تصرف شد

برگزاری مراسم گرامی‌داشت شهدای مقاومت در مازندران

هویت مخترع بیت‌کوین با انتشار مستندی جدید فاش خواهد شد

نماینده مجلس: دلار 38 هزار تومانی دریافت کردند اما با ارز 100 هزار تومانی خودرو می‌فروشند

حادثه دلخراش در استخر مزرعه خمین

مساله هویت و گمشده‌های فرهنگی در «تل آویو سقوط کرد»

«کارتون و کاریکاتور در آمریکای لاتین» منتشر شد

«زن و بازیابی هویّت حقیقی» چاپ هفدهمی شد

سفرنامۀ پولاک؛ روایتی ماندگار از ایرانیان در دورۀ قاجار

شرکت‌های منتخب سازمان توسعه تجارت ایران برای واردات خودرو جانبازان مشمول اقدام می‌کنند

نوبل فیزیک 2024 به کاشفان الگوها در اطلاعات رسید

7 فیلم برتر درباره هولوکاست؛ از زندگی زیباست تا پیانیست

کلاهبرداری با ترفند تأمین خودرو از 180 مالباخته

این اتفاقات بعد از مصرف غذاهای حاوی ویتامین دی برایمان می افتد

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 18 مهر 1403/ شارژ شاخص کل بازار سهام را نجات می‌دهد؟

ترافیک سنگین جاده هراز را مسدود کرد

بیرانوند، آیینه ورزش غیر حرفه ای!

گلوگاه‌های فساد شناسایی شود

هفت زندانی جرائم غیرعمد در مازندران آزاد شدند

نجات فک خزری از تور صیادان + فیلم

ریال دیجیتال در بستر سکه به‌پرداخت ملت

الکل جان 21 نفر را در مازندران گرفت

تصاویر/ اولین یادواره 1322 شهید یگان‌های ویژه استان مازندران

شلیک مرگ با وینچستر در میدان خزر ساری

ستاره‌ها چشمک نمی‌زنند!

قتل یک جوان با شلیک گلوله در میدان خزر ساری/ قاتل دستگیر شد

آمایش واحدهای پیام‌نور باید با توجه به نیازهای کشور صورت گیرد

افشاگری مدیرعامل سابق استقلال؛ یک آشپز می‌خواست به ما بازیکن بدهد!/ پول فرهاد مجیدی را دیرتر از بقیه می‌دادیم/ زمان به عقب برگردد دوباره مرفاوی را سرمربی می‌کنم

مازندران قهرمان مسابقات والیبال ساحلی کارگران کشور شد

دستگیری سارقان در خرم آباد

تکرار سرنوشت دربی فوتبال برای والیبال

هزینه 15 هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی در مازندران

مسمومیت الکلی در مازندران 21 نفر را به کشتن داد

800 هزار واحد مسکونی شهر و روستای مازندران فاقد کدپستی است