پیام مازند

آخرين مطالب

تئاتر باید ترکیبی از دو عنصر هنر و سرمایه‌گذاری باشد/ اهمیت جایگاه پول در تئاتر ایران اجتماعي

تئاتر باید ترکیبی از دو عنصر هنر و سرمایه‌گذاری باشد/ اهمیت جایگاه پول در تئاتر ایران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - برنا-گروه فرهنگ و هنر: کارگردان نمایش «بازی استریندبرگ» با اشاره به جایگاه پول و سرمایه‌گذار در تئاتر گفت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در تئاتر ایران، پول و مسائل مالی است که چرخ دندنه همه کارها محسوب می‌شود.
در دنیای تئاتر، هر اثر هنری داستانی دارد که فراتر از واژه‌ها و صحنه‌ها می‌رود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
گاهی این داستان‌ها نه تنها بازتابی از زمانه‌ی خود هستند، بلکه می‌توانند همچنان برای نسل‌های آینده پیام‌هایی عمیق و تاثیرگذار داشته باشند. یکی از این آثار درخشان، نمایشنامه «بازی استریندبرگ» نوشته فردریش دورنمات است که این روز‌ها توسط محمدرضا مالکی، بازیگر و نویسنده و کارگردان تئاتر، در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود. در گفت‌وگویی با محمدرضا مالکی، فرصتی پیش آمد تا از روند انتخاب این نمایشنامه، چگونگی ارتباطش با این اثر و چالش‌های مالی و هنری که بر سر راه تولید این نمایش قرار گرفت، بیشتر بدانیم. 
در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ با محمدرضا مالکی را می‌خوانید.
نمایشنامه‌ها را براساس تطابق با دنیای شخصی‌ام انتخاب می‌کنم
برنا: در ابتدا از فرایند کار بر روی نمایشنامه «بازی استریندبرگ» بگویید. انتخاب این متن چه ویژگی‌هایی داشت که شما را به سمت آن کشاند؟
مالکی: انتخاب هر نمایشنامه برای من به عنوان کارگردان، با بررسی عمیق متن و همچنین تطابق آن با دنیای شخصی‌ام آغاز می‌شود. من به متنی نیاز داشتم که نه تنها آن را درک کنم، بلکه احساس کنم می‌توانم آن را به بهترین شکل به مخاطب منتقل کنم. این نمایشنامه برای من یک چالش هنری بود که احساس می‌کردم می‌توانم آن را به شکلی تازه ارائه دهم. در گذشته نیز با نمایشنامه‌هایی که به نوعی پیچیدگی‌های روانشناختی داشتند، کار کرده بودم، اما این کار از نظر ساختار و رابطه میان شخصیت‌ها، یک تجربه جدید برایم بود. 
برنا: با توجه به این‌که این نمایشنامه قبلاً توسط حمید سمندریان اجرا شده، چه تصمیماتی در زمینه تغییرات و به‌روزرسانی‌های اثر گرفتید؟ آیا تغییرات خاصی در متن اصلی ایجاد کرده‌اید؟
مالکی: قطعاً تغییرات جزئی در متن انجام دادیم. هدف ما این بود که از یک سو، وفاداری به متن اصلی حفظ شود و از سوی دیگر، نمایشنامه با نیاز‌های مخاطب امروزی تطابق پیدا کند. برخی از بخش‌ها را کوتاه کردیم و در مواقعی که نیاز به تغییرات جزئی بود، آنها را اعمال کردیم تا اجرا برای تماشاگران امروزی جذاب‌تر شود. در کل این تغییرات بیشتر در راستای پویایی و جریان بهتر نمایش بود. 
هزینه‌های بالای تولید، مسیر را تغییر داد
برنا: از ابتدا قصد بر این بود که در تماشاخانه ایرانشهر این کار را اجرا کنید؟
مالکی: یک طرح خاص برای تماشاخانه ایرانشهر داشتم و با محمد میرعلی‌اکبری درباره آن صحبت کردم و او لطف کرد و متن را برای من نوشت، اما چون این متن تعداد زیادی بازیگر داشت و هزینه‌های تولید بسیار بالا می‌رفت، مجبور شدم آن را کنار بگذارم؛ در نهایت تصمیم گرفتم به سراغ «بازی استریندبرگ» بروم که سال‌ها پیش آن را به عنوان پایان‌نامه یکی از دوستانم اجرا کرده بودم. این نمایش به‌قدری برایم جذاب بود که همیشه حسرت آن را داشتم که کارگردانی‌اش کنم. 
برنا: کمی درباره داستان این نمایش برایمان بگویید...
مالکی: نمایش «بازی استریندبرگ» یک درام پیچیده است که روابط سه شخصیت بیمارگونه و چالش‌هایی که میان آنها پیش می‌آید را به تصویر می‌کشد. این نمایش درباره یک زن و شوهر است که در روزمرگی زندگی‌شان دچار بحران می‌شوند و ورود یک شخصیت دیگر، یعنی پسر عموی آلیسه، زندگی آنها را بر هم می‌زند. این داستان تا پایان پیچیدگی‌های زیادی دارد و شخصیت‌ها را به‌طور عمیق و جالب به نمایش می‌گذارد. در نهایت، مخاطب متوجه می‌شود که در این ماجرا، آن‌که که در ابتدا قربانی به نظر می‌رسد، در حقیقت خود شخصیتی است که دیگران را قربانی می‌کند.
برنا: انتخاب بازیگران بر چه اساس بود و برای این اجرا چه مدت تمرین داشتید؟
مالکی: من از ابتدا تصمیم داشتم نقش ادگار را خودم بازی کنم، اما وقتی خودت بازی می‌کنی دیگر نمی‌توانی کار را از بیرون ببینی و آن طور که باید هدایت کنی. برای همین از محمد برهمنی خواستم که کمک کند و در زمان‌های مشخصی کنار ما باشد. پس از آن تمرینات را از ابتدای دی ماه آغاز کردیم. 

پیام مازند

در تئاتر ایران پول چرخ‌دهنده کارهاست
برنا: چالش‌هایی که طی کار با آنها مواجه شدید چه بود؟
مالکی: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در تئاتر ایران، مسئله مالی است. وقتی که سرمایه‌گذار نداشته باشید، همه‌چیز سخت‌تر می‌شود. در این شرایط، من به عنوان یک هنرمند و کارگردان، مجبور هستم به طور کامل روی خودم و منابع شخصی‌ام تکیه کنم. متاسفانه من نتوانستم سرمایه‌گذار جذب کنم، اما با توجه به تجربیات زیادی که طی سال‌ها به دست آورده‌ام، توانستم نمایش را بدون حمایت‌های مالی خارجی به صحنه ببرم. 
وقتی سرمایه‌گذار وارد می‌شود، شرایط تغییر می‌کند. به عنوان مثال، با کمک سرمایه‌گذار می‌توانید تبلیغات گسترده‌تری انجام دهید و به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید. در این صورت، هنرمند دیگر نگران مسائل مالی نیست و می‌تواند بیشتر بر روی اثر خود تمرکز کند. واقعیت این است که در تئاتر ایران، پول چرخ‌دهنده کارهاست. 
تئاتر باید ترکیبی از دو عنصر هنر و سرمایه‌گذاری باشد
برنا: وقتی اکثر اجرا‌ها بازگشت مالی ندارند چه‌چیز سرمایه‌گذار را متقاعد به کار کردن می‌کند؟
مالکی: به نظر من، در تئاتر باید ترکیبی از دو عنصر هنر و سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد. سرمایه‌گذاری بدون در نظر گرفتن بُعد هنری نمی‌تواند پایدار باشد. در حالی که به عنوان هنرمند، سود مالی هدف اصلی من نیست، اما برای این‌که اثر به درستی تولید شود، نیازمند تأمین منابع مالی هستیم. در شرایطی که سرمایه‌گذار وارد شود، می‌تواند با تبلیغات بیشتر عملاً راه را برای معرفی بهتر نمایش به مخاطبان هموارتر کند. به همین دلیل، حتی اگر هنرمند به سود مستقیم فکر نکند، باید بتواند هزینه‌های تولید و پرداخت به عوامل را تأمین کند. در کل باید گفت کسی که به سراغ هنر تئاتر می‌رود به نوعی مجنون است. 
برنا: چه پیام خاصی در این نمایش نهفته است که می‌تواند برای مخاطب امروز جذاب باشد؟
مالکی: بشر هم می‌خواهد مستقل باشد، هم از تنهایی می‌ترسد و این یک تناقض عمیق است. این نمایشنامه هم اشاره‌ای به این موضوع دارد و در دیالوگی می‌گوید: چرا شما از هم متنفرید؟ چون زن و شوهریم. این جمله ساده است، اما طنز تلخی دارد و به نوعی نشان‌دهنده انتظاراتی است که آدم‌ها از یکدیگر دارند. 
برنا: بازخورد مخاطبان پس از اجرای این نمایش چگونه بود؟
مالکی: تغییرات جزئی که در نمایشنامه ایجاد کردیم باعث شد که اجرا از نظر فرم و محتوا با ذائقه مخاطب امروزی هماهنگ شود. این تصمیمات تأثیر زیادی داشت و خوشبختانه، بازخورد‌هایی که دریافت کردیم، بسیار مثبت بود. 
عکس‌ها: پرتو جغتایی
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/883351/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارتال: فردا برای بردن به زمین می رویم

کارتال: در بعضی بازی ها از قضاوت برخی داوران رضایت ندارم

سرمربی پرسپولیس: فردا با 11 نفر به میدان می رویم و با 11 نفر هم تمام می کنیم

سرمربی پرسپولیس: از بازی دادن بازیکنان جوان نمیترسم

کارتال: خیلی خوب برای بازی مقابل سپاهان آماده شدیم

کارتال: درباره بازیکنان مورد نیاز فصل آینده با باشگاه صحبت کردیم

خیبر 1 – نساجی 0: جشن بقا در خرم آباد

خیبر 1 - نساجی 0: جشن بقا در خرم آباد

خیبر برد و نساجی را به سقوط نزدیک کرد/ هشتمین پیروزی ذوب‌آهن

خلاصه بازی خیبر خرم آباد 1 – نساجی مازندران 0

عزم دستگاه قضایی مازندران در برخورد با هرگونه فساد جدی است

بازگشت الهامی هم فایده نداشت؛ نساجی به سقوط نزدیک‌تر شد!

ماجرای فوت هدیه فلاح 18 ساله در جنگل های بهشهر چیست>

رسمی؛ خیبر خرم آباد در لیگ برتر ایران ماندنی شد

خیبر برد و نساجی را سقوط نزدیک کرد/ پیروزی ذوب‌آهن تلخ شد

ببینید | خلاصه بازی خیبر خرم آباد 1

نساجی در چند قدمی سقوط!/تساوی میانه جدولی ها در اراک

خیبر 1 – 0 نساجی: در خرم آباد جشن بقا برپا شد

نساجی به سقوط نزدیک شد / پیروزی ذوب‌آهن با درخشش قاضی‌پور

نساجی در خرم‌آباد باخت/ ساکت الهامی به نشست خبری نیامد

امید بقا در لیگ برتر قطعی شد/ برد خیبر در بازی حساس

گزینش نفس‌گیر در آزمون هول‌هولکی استخدام معلم

نمک‌های رنگی دشمن کبد و کلیه هستند و پوست را نابود می‌کنند

سخنان ارزشمند دکتر قمشه ای

نونس گلر ذوب آهن را ناکار کرد!

ریشه‌یابی حذف بایرن؛ کمپانی هنوز مربی بزرگی نیست!

گل‌محمدی: تا روز آخر برای سهمیه آسیا می‌جنگیم

برد یک‌نیمه‌ای خیبر خرم‌آباد در نبرد بقا

اعمال محدودیت ترافیکی ویژه رژه ارتش در ساری

مراسم تحلیف شهردار ساری با حضور استاندار مازندران برگزار شد

تصاویر/ بازدید نماینده ولی فقیه در مازندران از کارخانه بازیافت و الیاف در شهر جویبار

تصاویر/ بازدید نماینده ولی فقیه در مازندران از کارخانه برنج پردیس جویبار

عزم جدی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس برای اتمام موزه دفاع مقدس و مقاومت

مراسم سالگرد درگذشت زنده‌یاد نادر دست نشان اسطوره فوتبال مازندران

سرهنگ سلامی: موزه دفاع مقدس و مقاومت مازندران ظرفیت عظیم برای انتقال معارف دفاع مقدس به نسل‌های آینده است

تصاویر/ جلسه مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران با نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس

بازی مرگ و زندگی را خیبر برد؛ VAR هم به داد نساجی نرسید

سرفۀ مزمن و علت آن

شعر زیبای سعدی برای خداوند

گلزن ایرالکو به پرسپولیس برابر استقلال غایب است

اعلام ترکیب کومیته بانوان برای حضور در قهرمانی آسیا

النصر به‌خاطر بازی با استقلال جریمه شد

نفرات برتر پاراکاراته برای مسابقات قهرمانی آسیا معرفی شدند

واکنش کمیته استیناف به تاخیر در رای بیرانوند

عکاسان انقلابی ورامین تجلیل شدند؛هر فریم، روایتی از مظلومیت فلسطین

116 پروژه سرمایه‌گذاری در ساری تعریف شده است

آیت الله محمدی لائینی: امروز مراکز تولیدی و اقتصادی در میدان جنگ و جهاد اقتصادی هستند

قلع وقمع 34 فقره بنای غیرمجاز در مزارع بابل

کمبود داور در لیگ برتر دوباره نمایان شد!

رئیس و دادستان جدید حوزه قضایی بابل معارفه شدند+ تصاویر