پیام مازند

آخرين مطالب

پول خوب برای برق پاک اقتصادی

پول خوب برای برق پاک
  بزرگنمايي:

پیام مازند - الزامات تامین مالی سبز از صندوق توسعه ملی بررسی شد؛
پول خوب برای برق پاک
شماره روزنامه:
به گزارش دنیای معدن، علاوه بر این، افزایش نرخ ارز فشار مضاعفی بر صندوق وارد کرده است؛ زیرا تسهیلات به دلار اعطا می‌شوند، اما بازپرداخت آنها به ریال و با نرخ‌های ثابت صورت می‌گیرد. بررسی‌ها همچنین حاکی از این است که عملکرد صندوق توسعه ملی ایران در مدیریت منابع ارزی و تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای با چالش‌های جدی روبه‌رو بوده است.
این مسائل از جمله مطالبات معوق، تاثیرات افزایش نرخ ارز و سیاست‌های نامتناسب در تخصیص منابع، نقش بین‌نسلی این صندوق را به‌طور قابل‌توجهی تضعیف کرده است. صندوق توسعه ملی ایران همچنین به دلیل تمرکز بر اعطای تسهیلات داخلی و مشکلات ساختاری، بازدهی منفی دارد.
بررسی عملکرد صندوق توسعه ملی نشان می‌دهد که منابع آن بیشتر در پروژه‌های نفت و گاز (16.2میلیارد دلار)، صنعت (7.1میلیارد دلار)، نیروگاه‌ها (4.6میلیارد دلار)، پالایشگاه‌ها (4.1میلیارد دلار) و پتروشیمی‌ها (3میلیارد دلار) متمرکز بوده است. در عین حال، سهم سایر بخش‌ها مانند حمل‌ونقل (0.5میلیارد دلار)، صنایع غذایی (0.2میلیارد دلار) و گردشگری (0.02میلیارد دلار) بسیار محدود بوده است. این ارقام نشان‌دهنده تمرکز نامتوازن صندوق بر حوزه‌های خاص و عدم‌تنوع کافی در تخصیص منابع است.
با وجود این برای اینکه صندوق توسعه ملی بتواند به‌طور موثر در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مشارکت داشته باشد، باید به پروژه‌های نوآورانه و فناورانه‌ای که توان تولید و بهره‌برداری پایدار از انرژی‌های سبز را دارند، تسهیلات ارائه دهد. علاوه ‌بر این، استفاده از منابع صندوق باید به‌صورت ارزی باشد و تسهیلات به‌طور مستقیم در جهت تقویت بهره‌وری انرژی و کاهش وابستگی به منابع فسیلی در کشور اختصاص یابد.
با گسترش بحران‌های زیست‌محیطی و افزایش آگاهی جهانی نسبت به تاثیرات منفی تغییرات اقلیمی، ‌گذار به سمت سیستم‌های انرژی پایدار و سبز به یکی از اولویت‌های استراتژیک در سیاستگذاری اقتصادی و زیست‌محیطی تبدیل شده است. تامین مالی سبز، به معنای سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی است که تاثیرات زیست‌محیطی مثبتی داشته و از انرژی‌های تجدیدپذیر برای کاهش آلایندگی حمایت می‌کنند. در این راستا، مجمع جهانی اقتصاد برای سنجش سطح آمادگی کشورها به‌منظور ‌گذار انرژی، شاخصی را طراحی کرده که براساس این شاخص سطح آمادگی کشورها برای ‌گذار انرژی مشخص خواهد شد. ایران، با وجود ظرفیت‌های گسترده در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد، خورشید و زمین‌گرمایی، هنوز نتوانسته است جایگاه مطلوبی در این شاخص کسب کند.
دلیل اصلی این مساله، نبود زیرساخت‌های مالی مناسب، سیاست‌های ناکافی و عدم‌تمرکز بر فناوری‌های نوین است. در حال حاضر ایران رتبه 102 از 120کشور مورد بررسی مجمع جهانی اقتصاد را دارد. از طرفی با توجه به کاهش امنیت انرژی ایران در ورای ناترازی انرژی و خاموشی‌های گسترده در صنایع، کاهش منابع فسیلی و افزایش آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی، رفتن به سمت سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. از همین‌رو با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر کاهش تدریجی منابع انرژی‌های فسیلی و محدودیت‌هایی که برای استخراج و استفاده از منابع سنتی وجود دارد، پرداخت تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی می‌تواند نقش مهمی در توسعه پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر ایفا کند.
نگاهی به عملکرد صندوق توسعه ملی
صندوق توسعه ملی ایران به‌عنوان یکی از صندوق‌های مهم ثروت ملی، در سال 1389 تاسیس شد تا بخشی از عواید حاصل از صادرات نفت و گاز به ذخایر بین‌نسلی تبدیل شود. این صندوق به‌عنوان نهادی مستقل و ملی با هدف کاهش وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای طراحی شد. مجموع منابع ورودی به صندوق تا پایان دی‌ماه 1402 برابر با 160.8میلیارد دلار بوده است که شامل عواید حاصل از صادرات نفت (150.6میلیارد دلار)، سود سپرده‌گذاری (3میلیارد دلار)، سود موجودی حساب نزد بانک مرکزی (5.1میلیارد دلار) و مانده حساب ذخیره ارزی (2.1میلیارد دلار) است. این رقم تا پایان آذرماه امسال به 174میلیارد دلار رسیده است.
عملکرد صندوق توسعه ملی در این مدت به اعطای تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی و سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای اختصاص یافته است. مجموع مصارف این صندوق تا پایان دی‌ماه 1402 معادل 132.1میلیارد دلار بوده است. از این مقدار، 85.1میلیارد دلار به طرح‌های دولتی، 29.1میلیارد دلار به طرح‌های غیردولتی (بخش خصوصی و عمومی) و 6.8میلیارد دلار به سپرده‌گذاری در بانک‌های عامل تخصیص یافته است. سایر پرداخت‌ها شامل هزینه‌های مالیات، مدیریت دارایی و تبدیل ارز به ریال، معادل 9.4میلیارد دلار بوده است. همچنین، میزان بازپرداخت منابع به صندوق تا این تاریخ برابر با 9.6میلیارد دلار گزارش شده است.
از سوی دیگر، مانده منابع قابل مدیریت صندوق تا پایان دی‌ماه 1402 حدود 27.1میلیارد دلار اعلام شده است که پس از کسر تعهدات صندوق (6.5میلیارد دلار)، رقم خالص قابل مدیریت 20.6میلیارد دلار می‌شود. این وضعیت در حالی است که صندوق توسعه ملی با مشکلات متعددی در حوزه بازپرداخت تسهیلات مواجه بوده است. براساس آمارها، از مجموع 36.5میلیارد دلار تسهیلات ارزی اعطاشده، تاکنون 25.75میلیارد دلار به سررسید رسیده است، اما تنها 8.07میلیارد دلار آن وصول شده و 17.68میلیارد دلار به‌عنوان مطالبات معوق باقی مانده است. این عدد در سال‌جاری به 30دلار رسیده که با توجه به تعهدات صندوق از جمله پرداختی‌ها به دولت فقط 10 تا 12میلیارد دلار آن قابل استفاده است.
عدم‌تنوع ابزارهای تامین مالی در صندوق توسعه
صندوق‌های ثروت ملی (Wealth Funds) ابزارهای مالی‌ هستند که دولت‌ها برای مدیریت و سرمایه‌گذاری بخشی از ثروت ملی خود ایجاد می‌کنند. این صندوق‌ها معمولا منابع خود را از مازاد بودجه، درآمدهای نفت و گاز، صادرات مواد خام یا ذخایر ارزی به دست می‌آورند و هدف اصلی آنها تضمین پایداری اقتصادی، کاهش وابستگی به منابع طبیعی و تامین ثروت برای نسل‌های آینده است. صندوق‌های ثروت ملی با سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مالی مانند اوراق قرضه، سهام، ارز، املاک و مستغلات یا پروژه‌های زیرساختی داخلی و بین‌المللی تلاش می‌کنند بازدهی پایدار و مناسبی ایجاد کنند. برای مثال، صندوق ثروت ملی نروژ که از درآمدهای نفتی این کشور تامین می‌شود، یکی از نمونه‌های موفق است که با مدیریت شفاف و اصولی به تقویت اقتصاد این کشور کمک کرده است.
در مقایسه با صندوق‌های ثروت ملی موفق دیگر، مانند صندوق ثروت ملی نروژ، تفاوت‌های زیادی در ساختار و مدیریت منابع مشاهده می‌شود. صندوق نروژ با تکیه بر سرمایه‌گذاری در بازارهای بین‌المللی، توانسته است سود سالانه‌ای حدود 6‌درصد کسب کند، در حالی که صندوق توسعه ملی ایران به دلیل تمرکز بر اعطای تسهیلات داخلی و مشکلات ساختاری، بازدهی منفی دارد. همچنین، صندوق نروژ از ابزارهای متنوعی برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کند، در حالی که تنوع ابزارهای تامین مالی در صندوق توسعه ملی ایران محدود است.
الزامات تامین مالی تجدیدپذیرها از صندوق توسعه
توجه به این نکته ضروری است که صندوق توسعه ملی به‌عنوان یک نهاد مستقل و توسعه‌ای با هدف پشتیبانی از پروژه‌های مهم کشور، باید منابع مالی خود را به‌صورت هدفمند و استراتژیک تخصیص دهد. با توجه به اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر، خصوصا در حوزه‌هایی مانند انرژی خورشیدی و بادی، نیاز به تخصیص منابع از صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های تجدیدپذیر که پتانسیل کاهش وابستگی به منابع فسیلی را دارند، به‌طور ویژه احساس می‌شود. به‌ویژه در مناطقی مانند سواحل مکران که ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای استفاده از انرژی‌های بادی و خورشیدی وجود دارد، این منابع می‌توانند به‌عنوان گزینه مطلوب برای تامین انرژی کشور در آینده مورد استفاده قرار گیرند. برای اینکه این طرح‌ها واقعا تاثیرگذار و موثر باشند، الزامات و شرایط خاصی برای تخصیص تسهیلات از صندوق توسعه ملی لازم است.
اولا، باید تاکید کرد که منابع مالی باید به پروژه‌های نوآورانه و فناورانه تخصیص یابد که توانایی تولید و بهره‌برداری پایدار از انرژی‌های تجدیدپذیر را داشته باشند. این پروژه‌ها باید توانایی کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و پایداری منابع انرژی را داشته باشند. تسهیلات باید به طرح‌هایی که دارای ظرفیت تولید بالا و قابل‌ اعتماد هستند، تخصیص یابد، نه صرفا براساس سلیقه شخصی یا بدون در نظر گرفتن توان اجرایی طرح‌ها. علاوه ‌بر این، برای اینکه پروژه‌ها بتوانند به‌طور واقعی در راستای اهداف توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر عمل کنند، تسهیلات باید در قالب وام‌های ارزی ارائه شود. این نکته بسیار حائز اهمیت است که اگر از صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنیم، باید وام‌ها به‌صورت ارزی پرداخت شوند و در هنگام بازپرداخت، این تسهیلات باید به همان صورت ارزی بازگردانده شوند و نه معادل ریالی زمان دریافت وام. این اقدام باعث جلوگیری از تحریف ارزش پول ملی و تاثیرات منفی نرخ ارز بر روند بازپرداخت وام‌ها می‌شود.
به این ترتیب، از نوسانات ارزی در طول زمان که می‌تواند بر قدرت خرید و هزینه‌های پروژه‌ها تاثیرگذار باشد، جلوگیری می‌شود. علاوه بر این، تخصیص تسهیلات باید براساس شایستگی و ارزیابی دقیق طرح‌ها صورت گیرد. این امر به این معنی است که تنها طرح‌هایی که توانایی فنی و اقتصادی لازم برای اجرا و بهره‌برداری موفق از منابع تجدیدپذیر را دارند، باید حمایت مالی دریافت کنند. به‌عنوان مثال، سواحل مکران، با ظرفیت بالا برای تولید انرژی بادی و خورشیدی، می‌تواند یکی از پروژه‌هایی باشد که در آن استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی پروژه‌های تجدیدپذیر، مستند و هدفمند باشد.
در این منطقه، با توجه به شرایط جغرافیایی و پتانسیل‌های طبیعی، می‌توان به‌طور موثر از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین نیازهای انرژی داخلی و حتی صادرات انرژی استفاده کرد. در نهایت، پروژه‌هایی که از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند باید به بهبود بهره‌وری انرژی منجر شوند. یعنی طرح‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی و اجرا شوند که علاوه بر تامین نیازهای انرژی کشور، به کاهش مصرف انرژی و بهبود بهره‌وری در سطوح مختلف اقتصادی نیز کمک کنند. در این راستا، توجه به معیارهایی مانند کاهش هزینه‌های تولید انرژی، بهبود کارآیی دستگاه‌ها و زیرساخت‌ها و همچنین رعایت استانداردهای زیست‌محیطی بسیار مهم است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/868400/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شکیرا: بعد از طلاق از پیکه با موسیقی درمان شدم

حذف نام ترانه علیدوستی از پرسش‌های نشست خبری جشنواره فجر/ عارف: مشکلات هنرمندان ممنوع‌الکار که بلافاصله حل نمی‌شود

اعلام محدودیت ترافیکی آخر هفته

توزیع شیرخشک در داروخانه‌های مازندران

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های شمال

هشدار نارنجی هواشناسی برای ورود سامانه سرد بارشی به مازندران

عملیات اجرایی سیاست پولی؛ گزارش عملیات بازار باز منتهی به 15 بهمن 1403

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محور‌های اصلی کشور برای پایان هفته

پدر شهیدان «داودی» آسمانی شد

لیگ برتر والیبال/ مهرگان نور

لیگ برتر والیبال/ مهرگان نور - چادرملو اردکان؛ جدال همسایه‌ها برای رتبه چهارم جدول

گزارش عملیات بازار باز منتهی به 15 بهمن 1403

سهم ناچیز اعتبارات دولتی در لرستان/ 300هزار بیکار داریم

لیگ برتر والیبال/ مهرگان نور – چادرملو اردکان؛ جدال همسایه‌ها برای رتبه چهارم جدول

فوری/واریزی ویژه دهه فجر برای بازنشستگان | پرداخت فوق العاده ویژه برای بازنشستگان از امروز

چمستان بیمارستان مناسب ندارد

جابجایی بیش از 18 میلیون تن کالا از مازندران به سراسر کشور

آئین افتتاح همزمان 87 طرح کشاورزی مازندران در جویبار

محدودیت ترافیکی آخر هفته اعلام شد / بازگشایی جاده چالوس از امروز

هواشناسی مازندران: خطر وقوع سیل پیش‌بینی می‌شود

محدودیت ترافیکی آخر هفته اعلام شد/ جاده چالوس باز شد؟

اعمال محدودیت های ترافیکی در راه های مازندران

زمان قطعی برق خرم آباد امروز چهارشنبه 17 بهمن (خاموشی برق)

اعلام محدودیت‌های تردد جاده‌ای برای آخر هفته ؛ از یکطرفه شدن مسیر تا ممنوعیت تردد

تحول صنعت مازندران بعد از انقلاب؛ فعالیت 3027 واحد صنعتی و تولیدی در استان

500 روستای مازندران آبرسانی شد

انتقاد رئیس دادگستری مازندران از عدم وجود بیمارستان مناسب در چمستان

اینفوگرافی/ رایج‌ترین دلایل ریزش مو

واکنش‌ها به اظهارنظر معاونان وزارت اطلاعات درباره FATF

«کهکشان‌ها، کو زمینم؟»؛ دکلمه‌ای از حسین پناهی

پدر شهیدان والامقام «داودی» از مازندران آسمانی شد

سیل و رانش در کمین مازندران

هشدار به مسافران مازندران/ برف و کولاک در راه است

شیرخشک بدون محدودیت در مازندران توزیع می شود

زمان قطعی برق ساری امروز چهارشنبه 17 بهمن ( جدول خاموشی)

محدودیت‌های ترافیکی ویژه تعطیلات پایان هفته

محدودیت‌های ترافیکی در محورهای اصلی کشور/ چالوس بازگشایی می‌شود

آغاز محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال از امروز

محدودیت‌های ترافیکی ویژه تعطیلات پایان هفته اعلام شد / بازگشایی جاده چالوس از ساعت 16 امروز

لیگ برتر والیبال | مهرگان نور – چادرملو اردکان؛ جدال همسایه‌ها برای رتبه چهارم جدول

بازگشایی جاده چالوس + محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های شمالی/ بازگشایی جاده چالوس از ساعت 16 امروز

از طلائیه تا اروند؛ سفری دانشجویی به سرزمین ایثار و حماسه

پول خوب برای برق پاک

عبدالرضا کریم پور رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران شد

ورود سامانه بارشی از امشب به مازندران

محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته اعلام شد

شیرخشک بدون محدودیت در مازندران توزیع می‌شود

محمد کبیری: اجرای کامل قانون، مسیر توسعه مناطق آزاد را هموار می‌کند

9 داستان کوتاه را در «کتاب زمینی» بخوانید