پیام مازند

آخرين مطالب

‌می‌گویند حامد بهداد برای پول این فیلم را بازی کرده! اجتماعي

‌می‌گویند حامد بهداد برای پول این فیلم را بازی کرده!
  بزرگنمايي:

پیام مازند - آفتاب‌‌نیوز :
مفت‌بر دومین تجربه عادل تبریزی در مقام کارگردان است، این فیلم که حال و هوایی شبیه به نخستین اثر او یعنی گیج‌گاه دارد تاکنون و پس از گذشت یک ماه از اکران، 21 میلیارد تومان در گیشه فروش داشته است، هرچند این فروش با حدود 400 هزار تماشاگر رقم خورده، اما در چند هفته اخیر این کمدی را به جایگاه سومین فیلم پرفروش هفته رسانده است، به بهانه اکران این فیلم با عادل تبریزی کارگردان این اثر به گفتگو نشستیم.
طرح فیلمنامه برای خودتان بود؟ و اینکه درباره رویه تولید «مفت‌بر» برایمان بگویید.
طرح فیلم مفت‌بر برای آقای فرحبخش بود و وقتی من اضافه شدم، نقطه نظرات خودم را درباره فیلمنامه گفتم و ایده را همراه با فیلمنامه‌نویسان پرورش دادیم، ورود من به این فیلم باعث شد حال و هوای جهان خودم به فیلم وارد شود، در زمان نگارش فیلمنامه، فضا‌ها و دیالوگ‌هایی را به پیشنهاد خودم به فیلم اضافه کردیم و سعی کردم پارودی سینمایی (تقلید طنزگونه از یک کار هنری دیگر) شکل بگیرد؛ مثلا در دیالوگ ابتدایی عبارت «دریا توفانی است یا آفتابی»؟ دیالوگی در فیلم گروگان به تهیه‌کنندگی خود آقای فرحبخش بود، سعی کردم این‌ها را اضافه کنم و ارجاعات سینمایی به قصه بدهم.
به نظر می‌رسد «مفت‌بر» ادای دینی به سینمای نوستالژیک ایران باشد، مانند فیلمی قبلی شما «گیج‌گاه». فکر نمی‌کردید این دو اثر از این نظر مشابه و تکراری جلوه کنند؟
من به سینمای قدیم خودمان عشق زیادی دارم و فکر می‌کنم سینمای آن دوران در تار و پود همه ما ایرانی‌ها و کسانی که کارشان سینما نیست هم رسوخ کرده، گویی که سبک زندگی ما مدیون سینماست و تار و پود اخلاقی جامعه ایرانی از سینما گرفته شده است. در راه و رسم زندگی ما ایرانیان بسیاری چیز‌ها اگر ریشه‌یابی شود، متوجه می‌شویم تاثیر و تربیت سینما بوده که خیلی چیز‌ها در زندگی مردم ایران پررنگ کرده است. سینما در دورانی از دهه 50 تا 70، تاثیر عمیقی در جامعه داشته و رد این سینما در فیلم‌های کوتاه و سریالی که من قبلا ساختم هم، دیده می‌شود.
نسبت «مفت‌بر» را با فیلم‌های فارسی چطور می‌بینید؟
بعضی واژه‌ها در معادلات سینمای ایران بی‌معنا است؛ مثلا واژه سینمای معناگرا، واژه بی‌معنایی است. سینمای معناگرا یعنی چه؟ این‌ها واژه‌های غلطی است. فیلمفارسی یعنی چه؟ ما ایرانی هستیم و زبان‌مان فارسی است. سینمای بدنه اصطلاح دیگری است که اصلا به کلیت و حیثیت سینمای ایران نمی‌آید.
قائل به این اصطلاحات نیستم. سینما، سینماست. کسی نمی‌تواند برای سینما نسخه بپیچد، همان قدر که یک نفر ممکن است بگوید مفت‌بر فیلم بدی است، من می‌توانم آدمی را به او نشان بدهم که مفت‌بر را بهترین فیلم در حال حاضر بداند. چه کسی می‌تواند بگوید داریوش مهرجویی فیلمساز بهتری است یا مسعود کیمیایی؟ بعضی واژه‌ها در معادلات سینمای ایران بی‌معنا است؛ مثلا واژه سینمای معناگرا، واژه بی‌معنایی است
ما باید یاد بگیریم به جهان‌های متفاوت هر فیلم سفر کنیم و برای آن آماده باشیم. اگر یک فیلم خیلی بد اجتماعی هم بسازید، عده‌ای پیدا می‌شوند که آن فیلم را دغدغه‌مند می‌دانند، هیچ‌کس آن فیلم را از ریشه نمی‌زند. خود فیلمساز، اما می‌تواند ژستی بگیرد و برای او کف و دست هم می‌زنند و او را دغدغه‌مند می‌دانند. برعکس آن، سینمای کمدی بسیار پرریسک است؛ ما چقدر می‌توانیم ذهنیت‌های قبلی خود را کنار بگذاریم و وارد جهانی شویم که حامد بهداد را متفاوت با هر اثر دیگری از او ببینیم؟
حامد بهداد بازیگری است که در فیلم‌های شبه‌روشفنکری ایفای نقش کرده و آنچنان در کمدی موفق نبوده. چرا بازی در این فیلم را پذیرفتند؟
حامد بهداد در دورانی فیلم‌های خوب زیادی کار کرده، در این بین می‌آید و مفت‌بر بازی می‌کند. آیا برای پول این کار را می‌کند؟ مسلما نه. این جذاب است که یک بازیگر قالب‌شکنی می‌کند و نقش یک کاراکتر را تا این اندازه کاریزماتیک ایفا می‌کند. پذیرش ریسک بازیگری برای آقای بهداد قابل تقدیر است. این ریسک‌ها را کدام بازیگر انجام می‌دهد؟ هرچند این ریسک‌ها را خود تاریخ سینما زیاد داشته، اما هر بار به آن نقد می‌شود.
فرامرز قریبیان یک زمانی در فیلم قهرمان بازی می‌کرد و همان زمان در فیلم دو نفر و نصفی در کنار علیرضا خمسه ایفای نقش می‌کند. چقدر به او تاختند! یا در آن دوران به آقای پرستویی نقد کردند که چرا از آژانس شیشه‌ای به شوخی رسیده؟ این‌ها دغدغه‌مندی نیست، بدخواهی و نگاه منفی است که ریشه تخصصی ندارد.
رابرت دنیرو یک فیلم بازی کرده که در کل فیلم با نوه خود بر سر اتاق خواب دعوا دارد، یک فیلم درجه سه آمریکایی! در این فیلم رابرت دنیرو همان رابرت دنیرو همیشگی است، اما مخاطب او را می‌پذیرد. اگر علی نصیریان بود او را پس می‌زدند و به او نقد می‌کردند که چرا در چنین فیلمی ایفای نقش کرده است.
اگر حامد بهداد بخواهد پول دربیاورد، خیلی جا‌های بهتری از سینما وجود دارد. من و آقای بهداد همکاری‌های موفقی با هم داشتیم، حامد بهداد نسبت به کار کردن با آقای فرحبخش تحلیل داشت، جایگاه تاثیرگذار ایشان برایش مهم بود و می‌دانست چه تاثیر مهمی در سینما دارد. او به زبانی که من می‌خواستم ایجاد کنم، اعتقاد داشت. در فیلم، آگاهانه ادای دینی به آقا فردین داشتیم و این لحظاتی را ایجاد کرد که بهداد در آن‌ها سهیم شد، چند بار با حال خوب به سینما آمد و فیلم را با مردم دید.
چه شاخصه‌ای بین فیلم‌های کمدی تفاوت می‌گذارد؟
معیار‌های زیادی وجود دارد، یکی از آن‌ها تهیه‌کننده اثر است، اگر تهیه‌کننده فسیل آقای عامریان نبود و این فیلم برای تهیه‌کننده دیگری بود، شاید فسیل این اندازه نمی‌فروخت. این جنگ همیشه وجود داشته، بعد از انقلاب همیشه گفتند حال سینمای ایران خوب نیست، سینمای ایران در کماست و این حال بد را در هر دوره‌ای به یک سری فیلم در یک گونه خاص نسبت داده‌اند؛ از ژانر اکشن و قهرمان‌محور گرفته تا دوره‌ای که فیلم‌های دولتی و ارگانی و ملودرام و عاشقانه پرمخاطب بوده؛ عده‌ای همیشه سینمای ایران را در کما می‌دانند.
در گذشته نیز همیشه عده‌ای منتقد فیلم‌هایی، چون جیب‌بر‌ها به بهشت نمی‌روند یا اجاره‌نشین‌ها بودند، چه حمله‌هایی به فیلم دندان مار و مادر شده! چه حمله‌هایی به مومیایی3 شده که چرا پرویز پرستویی این فیلم را بازی کرده است. همان عده می‌نویسند ژانر در سینما نداریم و قهرمان هم نداریم، ما ژانر و قهرمان داشتیم، اما آن‌ها می‌گفتید بد هستند.
استقبال مخاطب از «مفت‌بر» بیشتر بوده یا «گیج‌گاه»؟
رضایتی که مردم در سینما از مفت‌بر دارند، از گیج‌گاه نداشتند. شاید گیج‌گاه میان منتقدان محبوب بود، اما مفت‌بر در میان مخاطبان سینمارو، دوست‌داشتنی‌تر بوده است. ایرادات کلی نقد نیست؛ به راحتی می‌توانیم به هر فیلمی بگوییم درآمده یا نه. من نقد‌های منفی را در صفحه مجازی خودم قرار می‌دهم البته اگر با اصولی همراه باشند.
منبع: خبرگزاری ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/833502/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت دینار عراق امروز (5 آبان 1403)

فعالیت سامانه موج بارشی در مازندران از امشب

دیدار مدیر حوزه علمیه مازندران با مدیر حوزه های علمیه خراسان

شگفتی موسیمانه در اولین بازی

ورودی خرم آباد، آبروی شهر را برد!

موسیمانه امروز روی نیمکت استقلال

رسمی؛ رونمایی از نخستین ترکیب استقلال زیر نظر پیتسو موسیمانه

آبروریزی مقابل پیتسو موسیمانه/ وقتی سرمربی استقلال شگفت زده شد

نواخته شدن زنگ پدافند غیرعامل در مدارس مازندران

افت شدید ریال ایران در برابر پول افغانستان

فوتبال ترکیب استقلال برابر خیبر مشخص شد

رسمی؛ پیتسو موسیمانه روی نیمکت استقلال مقابل خیبر

استقلال مدل موسیمانه با ترکیب متفاوت برابر خیبر

ترکیب استقلال مقابل خیبر خرم آباد اعلام شد

ترکیب تیم استقلال مقابل خیبر خرم آباد مشخص شد

خیبر خرم آباد 0-0 استقلال؛ گزارش زنده

اولین آبروریزی در مقابل سرمربی جدید استقلال

لزوم پایش برخط محیط زیست در کشتارگاه‌های مازندران

ترکیب استقلال و خیبر خرم‌آباد برای دیدار امروز

عنوان شغلی کارگران در اعلام فهرست کارفرمایان به تامین اجتماعی مازندران واقعی نیست

طرح جامع پدافند غیرعامل شهر آمل رونمایی شد

حمله اسرائیل نتوانست جلوی بازی استقلال - خیبر را بگیرد + ترکیب استقلال مقابل خیبر

عکس/ عملکرد اخیر استقلال و خیبر خرم آباد

وضعیت جوی مازندران در 48 ساعت آینده چگونه است؟

فضای ورزشگاه تختی خرم‌آباد پیش از بازی با استقلال

اعلام ترکیب استقلال برای دیدار مقابل خیبر

خیبر صفر - استقلال صفر/ گزارش لحظه به لحظه

گزارش زنده خیبر صفر - استقلال صفر

گزارش زنده: خیبر 0-0 استقلال

ترکیب تیم خیبر خرم آباد برای بازی مقابل استقلال مشخص شد

3 غایب بزرگ استقلال مقابل خیبر خرم‌آباد

گزارش زنده خیبر صفر – استقلال صفر

گزارش زنده: خیبر 1 - 0 استقلال +ویدیو

ویدئو گل اول خیبر خرم آباد به استقلال (5 آبان 1403)

‌می‌گویند حامد بهداد برای پول این فیلم را بازی کرده!

گزارش زنده خیبر یک - استقلال صفر

ترکیب استقلال در مصاف با خیبر خرم آباد

مسابقات استعدادیابی دو و میدانی در نوشهر برگزار شد

ترکیب استقلال برابر خیبر مشخص شد

(ویدئو) خیبر خرم‌آباد از کرنر به استقلال گل زد

سینا خادم پور و انگیزه های درخشش مقابل استقلال

گل مهرداد قنبری به استقلال به صورت مستقیم از نقطه کرنر (خیبر خرم آباد 1-0 استقلال)

این 6 محصول به شما کمک می کنند تا از 10 دلار شروع کنید و از TSA بسیار سریع تر عبور کنید

حاشیه دیدار استقلال تهران - خیبر خرم آباد؛ هواداران آبی پوش به تشویق بیرانوند پراختند

هشدار نارنجی تشدید بارش برف در 4 استان

موتورسواری حامد بهداد و سحر دولتشاهی در جاده چالوس | سکانس جالب فیلم سینمایی «مفت‌بر»

ویدیو / سوپر گل خیبر خرم آباد به استقلال از روی نقطه کرنر

گزارش زنده: خیبر 1-0 استقلال

پیش بینی بورس فردا یکشنبه 6 آبان 1403

گشت‌زنی 3 خرس قهوه‌ای د‌ر جنگل‌های هیرکانی‌ + فیلم