پیام مازند

آخرين مطالب

تکاپوی محققان برای تحقق رویای گردشگری در میانکاله اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش خبرنگار ، رقیه قنبری قادیکلایی دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی رساله خود را به یکی از مهم‌ترین مسائل چندبعدی محیط زیستی، میراث فرهنگی و گردشگری و منابع طبیعی اختصاص داده است و این رساله را با عنوان "مدل مدیریت تعارض ناشی از توسعه گردشگری در مناطق حفاظت‌شده (موردمطالعه: تالاب میانکاله )"توسط اساتید حوزه گردشگری از دانشگاه مذکور به پایان رساند،‌ این دانشجوی دکتری که بومی استان مازندران نیز است رساله خود را زیر نظر دکتر محمود ضیائی، دکتر وجه الله قربانی زاده و دکتر محمود جمعه پور از اساتید گروه گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی انجام داده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق استان مازندران قرارگرفته که از دهستان میانکاله در شهرستان بهشهر تا آشوراده در استان گلستان گسترده است. این منطقه به دلیل داشتن پهنه آبی مناسب با ذخایر غذایی غنی و آبزیان همه‌ساله پذیرای بیش از 30 تا 40 گونه از پرندگان مهاجر زمستان گذران و بیش از 100 گونه از پرندگان بومی آبزی و کنار آبزی است.
این تالاب با داشتن پناهگاه حیات‌وحش به مساحت حدود 68 هزار هکتار و تنوع گیاهی ازجمله درختان سازیل و انار وحشی که تغذیه برخی پرندگان را تشکیل می‌دهد توانست بیش از 500 گونه جانوری را در خود جای دهد و به‌نوعی بهشت پرندگان استان نام بگیرد و با این تنوع زیستی به‌عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره جهان از سوی سازمان‌های جهانی حفاظت از محیط‌زیست قرار گرفت.
تالاب میانکاله یکی از مهم‌ترین، بکرترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعت‌گردی و گردشگری استان مازندران محسوب می‌شود سالانه میزبان تعداد زیادی گردشگر است تا در فصل مهاجرت بتوانند پرندگان زیبا را از نزدیک مشاهده کنند.
داده‌های آماری نشان می‌دهد که در یک دهه گذشته حدود 12هزار هکتار از وسعت تالاب بین‌المللی میانکاله کاسته شدبه‌گونه‌ای که وسعت تالاب از 48 هزار هکتار در سال 2011 به36 هزار هکتار در سال 2021 رسیده است به‌عبارت‌دیگر در هرسال به‌طور میانگین حدود یک هزار و 200 هکتار از سطح آبی تالاب کاسته و به سطح خشکی آن افزوده‌شده است.
با شتاب گیری سطح خشکی تالاب بین‌المللی میانکاله ناشی از گرمای هوا و پس‌روی دریای خزر به‌تدریج بخشی از اثرات این مشکلات زیست‌محیطی نمایان شد. انتشار ریزگردها، تجاوززمین خواران به حریم تالاب، آتش‌سوزی مکرر در تابستان و پاییز و در سال های اخیر نیز و مرگ چند ده هزار بال از پرندگان مهاجر زمستان گذران از جمله مشکلات زیست‌محیطی در تالاب میانکاله است.

پیام مازند

رقیه قنبری قادیکلایی در خصوص روش انجام مراحل رساله‌ یکشنبه خبرنگار ایرنا گفت: تعارض میان دست‌اندرکاران مساله ای است اکثر مناطق حفاظت‌شده ایران به‌خصوص تالاب میانکاله با آن درگیر هستند.
وی با اشاره به‌صرف بیشتر از سه سال زمان برای انجام کار تحقیقاتی برای رساله‌اش ادامه داد: در ابتدا نشست تخصصی با برخی مدیران منطقه همچون اساتید گردشگری، مدیران اداره کل میراث فرهنگی، انجمن‌های حفاظت از محیط‌زیست و رسانه‌ها انجام شد و موضوع رساله به‌عنوان یکی از نیازهای مدیران، برنامه ریزان و سیاست‌گذاران ملی و منطقه مطرح شد.
این دکتری مدیریت گردشگری اضافه کرد: برای انجام این رساله از مهم‌ترین و مرتبط‌ترین الگو و مدل‌های خارجی استفاده شد که برای انطباق با شرایط میانکاله از 60 نفر دست‌اندرکاران منطقه از قبیل حافظان محیط‌زیست، فعالان گردشگری ، دامداران و بومیان منطقه مصاحبه شد.
وی ادامه داد: برای شناسایی راه‌حل کاهش تعارض ابتدا باید ماهیت و دلایل بروز تعارض شناسایی شود که برای این کارتصمیم گرفته شد از 60 نفر از دست‌اندرکاران منطقه تحقیق شود.

پیام مازند

وی اظهار کرد: اما تمرکز اصلی بر چگونگی مدیریت تعارض بود. با توجه به اینکه هر سه بخش دولتی، خصوصی و مدنی در منطقه دخیل بودند از رویکردهای حکمروایی برای کاهش تعارضات مخصوص مدیریت یکپارچه استفاده شد.
این دکتری گردشگری ادامه داد : در این مدل تأکید شد که مدیریت تعارض فرایندی چندمرحله‌ای است که نیاز به پیشران‌هایی دارد و برای تداوم این فرایند نیاز به تشکیل سازمانی یا ساختار سازمانی یکپارچه و متفاوت با ساختارهای کنونی این منطقه است.
وی گفت که منظور از سازمان ایجاد یک سازمان فیزیکی جداگانه نیست بلکه می‌توان از همان سازمان‌های دخیل در مدیریت منطقه که به‌صورت پراکنده و بخشی در حال فعالیت هستند منتهی با طراحی سازمانی دیگر استفاده کرد.

پیام مازند

دکتر قنبری ادامه داد: با توجه به اینکه میانکاله در 2 استان قراردارد برای این منظور باید سازمان منطقه‌ای ایجاد شود که در این زمینه پیشنهاد می شود این کار با مدیریت سازمان محیط‌زیست و حضور تشکل‌های اجتماعی، نمایندگان کسب‌ و کارهای محلی در بطن این سازمان حضورداشته باشند و در کنار آنها سازمان‌های دیگر در تصمیم‌گیری‌ها شرکت مشارکت کنند.
وی افزود : در این زمینه مردم منطقه پتانسیل کافی و موجود به شمار می روند و برای این امر به حمایت و آموزش نیاز دارند حتی مدیران منطقه می‌توانند از مردم محلی برای حفاظت منطقه بهره ببرند چون تعصب و وابستگی شان به منطقه می تواند در فرایند کار تاثیر گذار باشد.
این محقق حوزه گردشگری اذعان داشت: این رساله به دلیل مساله محور بودن تحت حمایت بنیاد ملی علم ایران قرارگرفته و در مراحل بعدی و اجرای آن تدوین بسته سیاست‌گذاری برای سازمان محیط‌زیست و میراث فرهنگی بخشی از تعهدات این طرح است.
وی از مسوولان کشوری در حوزه محیط‌زیست و میراث فرهنگی ، صنایع‌دستی و گردشگری خواست با توجه به راهبردی بودن این رساله و چشم‌انداز برنامه محور آن این نهادها در ادامه کار همراهی لازم را داشته باشند .
دکتر قنبری توضیح داد: برای تهیه طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی با سایر متخصصان بین‌المللی ارتباطاتی برقرار شود و از نظرات آن‌ها هم استفاده شود.
استان‌ها مازندران 0 نفر

پیام مازند

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/833427/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلسکوپ جیمز وب اولین جمعیت کوتوله قهوه‌ای احتمالی خارج از کهکشان ما را شناسایی کرده است

تاریخ اکران فیلم «مرد عنکبوتی 4» اعلام شد

بارش شدید باران و احتمال جاری‌شدن سیل در شمال کشور (5 آبان 1403)

طرح جامع پدافند غیرعامل 46 کلانشهر در کشور تهیه شده است

تولید روزانه 8 هزار تن سیمان در نکا

خبر جدید درباره انسداد 10 روزه محور کندوان

اعلام برنامه‌های هفته بسیج دانش‌آموزی در مدارس/اعزام500هزار دانش‌آموز به اردوهای راهیان نور و پیشرفت

آمار و اطلاعات، پایه رقابت سالم و برتری در قرن بیست و یکم

یک میلیون دانش آموز به راهیان نور و راهیان پیشرفت اعزام می شوند

عذرخواهی استقلال با چاشنی جبران؛ پوستر جدید استقلال+عکس

موزه دفاع مقدس مازندران نماد مجاهدت مردم در دفاع از اسلام و انقلاب است

70 درصد بورس به صف خرید نشست

رونمایی پوسترچهارجشنواره ملی واستانی حماسه ششم بهمن آمل

تکمیل موزه دفاع مقدس مازندران اولویت مهم است

انسداد ده روزه محور کندوان لغو شد

تاوان سنگین برای گرانفروشی تلفن همراه

هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره عقب‌ماندگی اروپا از آمریکا

پوستر روز بازی استقلال با خیبر خرم آباد با حضور رامین رضاییان و اندونگ / عکس

اعزام 500 هزار دانش آموز به اردوی راهیان نور

کمیته انضباطی در انتظار دفاعیه استقلال درباره پوستر جنجالی بازی با خیبر خرم آباد

عکس| اقدام عجیب استقلال پس از پوستر جنجالی

جوجه ریزی سه میلیون قطعه ای در ساری

ساعت بازی استقلال و خیبر خرم آباد (5 آبان 1403)

تکاپوی محققان برای تحقق رویای گردشگری در میانکاله

ایجاد شبکه خیرین دفاع مقدس برای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران

تولید گرانول‌های خوراک آبزیان در شهرک صنعتی نکا

انجام 540 هکتار کشت گلخانه ای در مازندران

افتتاح شرکت خوراک آبزیان در شهرستان نکا

22 هزار شغل جدید در مازندران ایجاد شد

نجات چهار فُک خزری از تور ماهی گیران مازندران

ذخیره‌سازی 20 هزار خون بند ناف در فارس

اعزام یک میلیون دانش آموز به اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت

آبروریزی استقلال با یک گاف وحشتناک و توهین آمیز

واکنش مردم مازندران به ترقه بازی اسراییل

دستیاران نکونام در تمرین استقلال ؛ آیا موسیمانه آنها را حفظ می‌کند؟

بازوبند کاپیتانی ملوان برازنده امید نور! (عکس)

پوستر جنجالی در آستانه بازی با خیر خرم آباد؛ کمیته انضباطی استقلال را احضار کرد

پوستر جنجالی در آستانه بازی با خیبر خرم آباد؛ کمیته انضباطی استقلال را احضار کرد

ابزار نانویی برای مقابله با عفونت‌های قارچی ساخته شد

بارش برف پاییزی در روستای ییلاقی خرم + عکس

نوری بر ساماندهی رودخانه ها و توسعه گردشگری در این حوزه ها تاکید کرد

330 دانش‌آموز دختر شهرستان بویراحمد به اردوی راهیان نور اعزام شدند

هیچ یک از محور‌های شریانی در کشور مسدود نیست

استاندار: درخشش ورزشکاران مازندرانی نشان اقتدار ورزش این سامان است

وظیفه پدافند غیرعامل مقابله با تهدید انسان ساخت و تهاجم دشمن است

حذف پوستر توهین آمیز توسط استقلال

سالن ورزشی زنگشامحله تنکابن افتتاح شد

تکرار قهرمانی مازندران در جام فوتسال شهدای شرکت بازرگانی دولتی ایران

انتقاد از آماده نبودن زیرساخت‌های درست برای صادرات طلای زرد مازندران (مرکبات) و تاکید بر کوتاه کردن دست دلالان

غایبین کلیدی استقلال در بازی با خیبر خرم آباد