پیام مازند

آخرين مطالب

نخستین پالایشگاه جامع محصولات زایمانی جهان در ایران راه‌اندازی می‌شود اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش خبرنگار ایرنا، مرتضی ضرابی روز شنبه در نشست با خبرنگاران در شیراز اعلام کرد: این پالایشگاه که تا پایان 1403 راه‌اندازی می‌شود، از خون بند ناف، عروق و سلول‌های بند ناف، مایع آمینوتیک اطراف جنین، پرده آمینوتیک یا پرده جنینی و جفت استفاده می‌کند.
به گفته وی از این محصولات زایمانی که پس از زایمان دور ریخته می‌شوند، می‌توان 20 محصول تولید کرد.
مدیرعامل شرکت فناوری بنیادهای رویان ادامه داد: پیش از این تنها خون بند ناف به تقاضای والدین جمع‌آوری و نگهداری می‌شد و بقیه ضمائم هنگام زایمان دور ریختنی بودند.
ضرابی اظهار کرد: برای جمع‌آوری این ضمائم، از خانواده‌ها کسب اجازه می‌شود و تاکنون که در مرحله آزمایشی بودیم، هیچ یک از خانواده‌ها مخالفت نکرده است.
وی یادآور شد: این ضمائم زایمانی در صورت دور ریز بودن، به‌عنوان پسماندهای بیمارستانی، مشکلات زیست محیطی ایجاد می‌کنند؛ بنابراین هر چه از این ضمائم استفاده شود به همان میزان این خطرات کاهش می‌یابد.
نخستین محصول پالایشگاه زایمانی ایران
مدیرعامل شرکت فناوری بنیادهای رویان گفت:نخستین محصول پالایسگاه زایمانی ایران پرده آمنیون که یکی از ضمائم زایمانی است و برای تولید زخم‌پوش سوختگی مورد استفاده قرار گرفته هم اینک وارد بازار شده است
ضرابی عنوان کرد: این محصول که اکنون وارد بازار شده زمینه صادراتی خوبی نیز در خارج از کشور دارد.

پیام مازند

گردآوری 220 هزار نمونه خون بند ناف در بانک خون کشور
وی گفت: خون محیطی، مغز استخوان و خون بند ناف منابع غنی سلول‌های بنیادی خون‌ساز هستند و امروز گردآوری خون بند ناف که حجمی حدود 70 تا 200 میلی لیتر دارد، می‌تواند جایگزین پیوندمغر استخوان از خواهر و برادر و یا نزدیکانی که از نظر ژنتیکی با بیمار تطبیق دارد ، باشد.
ضرابی عنوان کرد: سلول بنیادی جداسازی شده از خون بند ناف می‌تواند علاوه بر درمان بیماری‌های خونی، در درمان بیماری‌های غیرخونی مانند فلج مغزی، اوتیسم، آرتروز و بیماری‌های قلبی نیز موثر باشد.
ضرابی گفت: در حاضر علاوه بر بانک خون خصوصی یا خانوادگی که به تقاضای خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزند هستند نمونه خون بند ناف جنین آنها ذخیره‌سازی می‌شود، بانک خون عمومی نیز با استفاده از نمونه‌های اهدایی مردم، ایجاد شده است و تا کنون حدود 220 هزار نمونه خون بند ناف در مرکز بانک خون کشور نگهداری می‌شود و بزرگترین ظرفیت سلولی خاورمیانه به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: این نمونه‌ها در دمای منفی 196 درجه به صورت نامحدود قابلیت نگهداری دارند و در تانک‌هایی که دارای نیتروژن مایع است به مدت حدود 25 سال نگهداری می‌شود.
مدیرعامل شرکت فراوری بن یاخته‌های رویان گفت: رویان در همه مراکز استان‌ها شعبه نمایندگی دارد و فارس یکی از دفاتر فعال بانک خون بند ناف رویان است که تاکنون بیش از 20 هزار نمونه جمع آوری کرده است.
ضرابی با بیان اینکه در این استان علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، لامرد و لار دفترهای نمایندگی بانک خون بند ناف راه اندازی شده، افزود: ظرفیتی که در این استان برای جمع آوری و ذخیره‌سازی وجود دارد بسیار بیشتر است.

پیام مازند

گام‌هایی برای درمان بیماری‌های سخت با استفاده از سلول بنیادی بند ناف
وی اعلام کرد: تاکنون در سطح کشور برای 14 بیمار مبتلا به سرطان خون، پنج بیمار انمی اپلاستیک، 2 بیمار انمی فانکونی، پنج بیمار نقص ایمنی، 50 بیمار فلج مغزی و سه بیمار اوتیسم از سلول‌های بنیادی خون بند ناف استفاده شده است.
ضرابی اعلام کرد: استفاده از سلول بنیادی خون بند ناف برای درمان بیماری‌های غیر خونی مانند فلج مغزی و اتیسم اکنون در مرکز رویان وارد مرحله آزمایشی شده است.
مدیرعامل شرکت فراوری بن یاخته‌های رویان گفت: استفاده از این شیوه برای درمان اتیسم اکنون وارد فاز 2 شده و این اثربخشی در فلج مغزی به فاز سه رسیده و می‌توان امید داشت که سلول درمانی بتواند به رفع بیماری‌های مختلف کمک کند.
ضرابی بیان کرد: هدف از این خدمت ترمیم، تعویض یا بازسازی بافت‌هایی است که بر اثر بیماری، آسیب‌دیدگی یا پیری طبیعی آسیب دیده‌اند.
مرکز نگهداری پالپ دندان در آبان 1403 راه‌اندازی می‌شود
ضرابی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی غیر خون‌ساز علاوه بر خون بند ناف، از بافت بند ناف، پالپ دندان و بافت چربی نیز قابل جداسازی است، گفت: تلاش می‌شود تا یک ماه آینده از این خدمت رونمایی شود.
به گفته مدیرعامل شرکت فراوری بن یاخته‌های رویان ، پالپ دندان شیری و دندان‌هایی که کشیده می‌شود در صورتی که به خون و بزاق دهان آلوده نشوند، قابلیت ذخیره‌سازی و نگهداری دارند و باید و ظرف 24 تا 48 ساعت به آزمایشگاه برسد.
وی با بیان اینکه، در همه استان‌ها شرایط جمع‌آوری را امکان‌پذیر می‌شود، عنوان کرد: دندان شیری و دندان افراد بالغ که به دلیل ارتدنسی و یا رشد نابجای دندان عقل کشیده می‌شود امکان نگهداری را دارد؛ دندان افراد بالغ حجم سلول بنیادی بسیار بالایی دارد و مزیت دندان شیری نیز این است که این دندان ها حاوی سلول‌های بنیادی ابتدایی‌تر هستند و قدرت تکثیر بیشتری دارد.
وی درباره ذخیره‌سازی نمونه‌های خون بند ناف و پالپ دندان در مراکز استان‌ها، گفت: چنانکه در دنیا نیز معمول است، ذخیره‌سازی به صورت متمرکز در پایتخت انجام شود اما پیشنهاد شده برخی استان‌های پرظرفیت به عنوان استان معین مرکز نگهداری نمونه‌های استان‌های همجوار خود شوند که فارس به عنوان معین جنوب کشور یکی از این پیشنهادات است.
ضرابی یادآور شد: بیشترین نمونه ذخیره‌سازی خون بند ناف در استان‌های فارس، خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان و مازندران گردآوری شده است.
وی یادآور شد: این نمونه‌های خون بند ناف می‌تواند علاوه بر خود کودک برای دیگر افرادی که با او تطابق خونی دارند نیز مورد استفاده قرار گیرد.
20 هزار خون بند ناف در فارس گردآوری شد
رئیس جهاد دانشگاهی فارس در ادامه این نشست خبری گفت: تاکنون حدود 20 هزار خون بند ناف در تانک‌های ذخیره‌سازی بانک خون رویان فارس ذخیره شده است.
امیر حسین استقلال با بیان اینکه جهاد دانشگاهی سال‌ها است که در حوزه سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کند و دستاوردهای بزرگی نیز داشته، افزود: یکی از این دستاوردها، مجموعه بانک خون بند ناف رویان است که در این بانک زیستی، خون بند ناف جفت جنین در هنگام تولد است که با شرایط خاص، تجهیزات بسیار پیچیده، دانش علمی و فنی ارزشمند و با بالاترین استانداردهای جهانی در رویان ذخیره می‌شود.
وی یادآور شد: جهاد دانشگاهی فارس از حدود 15 سال پیش با این حرکت علمی همراه شده و امروز یکی از پنج استان برتر کشور در جمع‌آوری نمونه‌های خون بند ناف است.
رئیس جهاد دانشگاهی فارس با اشاره به تلاش متخصصان و پژوهشگران سلول درمانی و پزشکی بازساختی کشور، گفت: هر ساله بیماری‌های تازه توسط این خون‌ بند ناف که سرشار از سلول‌های بنیادی است درمان می‌شود و امید است به زودی شاهد درمان و بهبود بیماری در حوزه اتیسم، فلج مغزی و بیماری‌های دیگر باشیم.
وی اعلام کرد: در آینده نزدیک ذخیره‌سازی پرده آمنیون که پرده محافظ جنین در دوران بارداری است و پالپ دندان شیری و بزرگسال به خدمات جهاد دانشگاهی فارس اضافه خواهد شد و این مژده را به مردم فارس میدهیم که کمتر از یک سال آینده امکان استفاده از پالپ دندان‌های سالم کشیده شده و پرده آمنیوم جنین در این استان فراهم شود.
به گفته وی غیر از خون بند ناف از دندان‌های کشیده شده‌ای که دچار پوسیدگی و آسیب‌دیدگی نیستند و نیز از پرده آمنیون بتوان استفاده کرد.
استقلال با اشاره به تلاش‌های جهاد دانشگاه فارس در عرصه سلول‌درمانی، یادآور شد: در زمان حاضر امکان درمان بیماری «ویتیلیگو» یا «پیسی» در درمانگاه جهاد دانشگاهی استان فراهم شده ودر کمتر از یک سال آینده درمان‌های غضروفی و پوستی را از طریق سلول‌های بنیادی به مردم ارائه خواهیم داد.
استان‌ها فارس 0 نفر

پیام مازند

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/833381/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلسکوپ جیمز وب اولین جمعیت کوتوله قهوه‌ای احتمالی خارج از کهکشان ما را شناسایی کرده است

تاریخ اکران فیلم «مرد عنکبوتی 4» اعلام شد

بارش شدید باران و احتمال جاری‌شدن سیل در شمال کشور (5 آبان 1403)

طرح جامع پدافند غیرعامل 46 کلانشهر در کشور تهیه شده است

تولید روزانه 8 هزار تن سیمان در نکا

خبر جدید درباره انسداد 10 روزه محور کندوان

اعلام برنامه‌های هفته بسیج دانش‌آموزی در مدارس/اعزام500هزار دانش‌آموز به اردوهای راهیان نور و پیشرفت

آمار و اطلاعات، پایه رقابت سالم و برتری در قرن بیست و یکم

یک میلیون دانش آموز به راهیان نور و راهیان پیشرفت اعزام می شوند

عذرخواهی استقلال با چاشنی جبران؛ پوستر جدید استقلال+عکس

موزه دفاع مقدس مازندران نماد مجاهدت مردم در دفاع از اسلام و انقلاب است

70 درصد بورس به صف خرید نشست

رونمایی پوسترچهارجشنواره ملی واستانی حماسه ششم بهمن آمل

تکمیل موزه دفاع مقدس مازندران اولویت مهم است

انسداد ده روزه محور کندوان لغو شد

تاوان سنگین برای گرانفروشی تلفن همراه

هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره عقب‌ماندگی اروپا از آمریکا

پوستر روز بازی استقلال با خیبر خرم آباد با حضور رامین رضاییان و اندونگ / عکس

اعزام 500 هزار دانش آموز به اردوی راهیان نور

کمیته انضباطی در انتظار دفاعیه استقلال درباره پوستر جنجالی بازی با خیبر خرم آباد

عکس| اقدام عجیب استقلال پس از پوستر جنجالی

جوجه ریزی سه میلیون قطعه ای در ساری

ساعت بازی استقلال و خیبر خرم آباد (5 آبان 1403)

تکاپوی محققان برای تحقق رویای گردشگری در میانکاله

ایجاد شبکه خیرین دفاع مقدس برای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران

تولید گرانول‌های خوراک آبزیان در شهرک صنعتی نکا

انجام 540 هکتار کشت گلخانه ای در مازندران

افتتاح شرکت خوراک آبزیان در شهرستان نکا

22 هزار شغل جدید در مازندران ایجاد شد

نجات چهار فُک خزری از تور ماهی گیران مازندران

ذخیره‌سازی 20 هزار خون بند ناف در فارس

اعزام یک میلیون دانش آموز به اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت

آبروریزی استقلال با یک گاف وحشتناک و توهین آمیز

واکنش مردم مازندران به ترقه بازی اسراییل

دستیاران نکونام در تمرین استقلال ؛ آیا موسیمانه آنها را حفظ می‌کند؟

بازوبند کاپیتانی ملوان برازنده امید نور! (عکس)

پوستر جنجالی در آستانه بازی با خیر خرم آباد؛ کمیته انضباطی استقلال را احضار کرد

پوستر جنجالی در آستانه بازی با خیبر خرم آباد؛ کمیته انضباطی استقلال را احضار کرد

ابزار نانویی برای مقابله با عفونت‌های قارچی ساخته شد

بارش برف پاییزی در روستای ییلاقی خرم + عکس

نوری بر ساماندهی رودخانه ها و توسعه گردشگری در این حوزه ها تاکید کرد

330 دانش‌آموز دختر شهرستان بویراحمد به اردوی راهیان نور اعزام شدند

هیچ یک از محور‌های شریانی در کشور مسدود نیست

استاندار: درخشش ورزشکاران مازندرانی نشان اقتدار ورزش این سامان است

وظیفه پدافند غیرعامل مقابله با تهدید انسان ساخت و تهاجم دشمن است

حذف پوستر توهین آمیز توسط استقلال

سالن ورزشی زنگشامحله تنکابن افتتاح شد

تکرار قهرمانی مازندران در جام فوتسال شهدای شرکت بازرگانی دولتی ایران

انتقاد از آماده نبودن زیرساخت‌های درست برای صادرات طلای زرد مازندران (مرکبات) و تاکید بر کوتاه کردن دست دلالان

غایبین کلیدی استقلال در بازی با خیبر خرم آباد