پیام مازند

آخرين مطالب

آلودگی دریای خزر؛ تهدیدی فراتر از نوسانات سطح آب اجتماعي

آلودگی دریای خزر؛ تهدیدی فراتر از نوسانات سطح آب
  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،مشکلات و معضلاتی که نه‌تنها اهمیت آن از نوسان تراز کمتر نیست، بلکه در مواردی بسیار بیشتر و مهم‌تر است. یکی از مهم‌ترین آنها آلودگی سواحل دریای خزر است که از جانب کشورهای اطراف متوجه آن می‌شود.آلودگی دریای خزر طی چند سال اخیر به موضوعی مهم تبدیل شده. بررسی‌ها نشان می‌دهد استان مازندران و گیلان به ترتیب مقام اول و دوم را دارند، چون این دو استان بیشترین جمعیت و گردشگر را به خود اختصاص داده‌اند و از طرف دیگر ورودی پساب‌های شهری، صنعتی و کشاورزی هم مزید بر علت شده است.
«باقی‌گذاشتن پسماندها» و «تخریب بافت جانوری» ازجمله آسیب‌ها و عوارضی است که مسافران و گردشگران و تورهایی که به سمت شهرهای شمال کشور می‌روند از خود برجای می‌گذارند.کارشناسان، تبدیل بخشی از ساحل دریای خزر به محل دپوی زباله را ناشی از «نبود قوانین سختگیرانه برای حفاظت از منابع طبیعی» و «عملکرد نادرست مسافران» عنوان می‌کنند.
نقش مسافران در آلوده‌کردن محیط‌زیست خصوصا نقاط گردشگرپذیر بسیار پررنگ است، اما مهم‌تر از آن قوانینی است که باید درست و به‌موقع وضع شوند تا افراد با ملزم‌دانستن خود به رعایت آنها، از محیط‌زیست حفاظت کنند. یکی از بزرگ‌ترین مصائب این است که برای حفاظت از محیط‌های طبیعی، فرهنگ‌سازی درستی صورت نمی‌گیرد.
تعداد زیادی از گردشگرانی که درحال‌حاضر به سواحل دریای خزر سفر می‌کنند، در جریان آموزش‌های لازم برای چند و چون جمع‌آوری زباله‌ها قرار نگرفته‌اند. هرچند سطح آگاهی عموم افراد در این زمینه نسبت به یکی دو دهه پیش، به‌کرات ارتقا یافته اما بازهم نسبت به کشورهای گردشگرپذیر همسایه مانند ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و حتی کشورهای جنوب‌شرق آسیا ایراداتی اساسی وجود دارد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این است که ما از سوی نهادهای متولی با «کم‌کاری‌» مواجهیم.
بنادر مهم اما بی‌اثر
دریای مازندران با دارا بودن منابع متعدد ازجمله ظرفیت‌های موجود در بخش انرژی، گردشگری، محیط‌زیست، تجارت و حمل‌ونقل می‌تواند نقش ویژه‌ای در توسعه اقتصاد دریامحور کشور ایفا کند. این استان همچنین با 478کیلومتر طول نوار ساحلی با احتساب تالاب‌ها، فرورفتگی‌ها و رودخانه‌ها در این بخش قابلیت‌های فراوانی دارد.
ارتباط بین دریای خزر و آب‌های آزاد و گردش اقتصادی حاصل از آن قادر خواهد بود تأثیر زیادی بر اقتصاد قفقاز و آسیای میانه بگذارد؛ با ‌وجود این استفاده‌نکردن از جایگاه خاص دریایی، این استان ساحلی را بی‌بهره از مزایای اقتصاد حاصل از عواید دریا گذاشته است.دریاها و سواحل ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارند و می‌توانند بخش بزرگی از اهداف اقتصادی کشور را محقق کنند.
به‌طوری‌که علاوه بر درآمدزایی، ارزآوری، ایجاد اشتغال، تأمین نیازهای ساکنان بومی و بسیاری از موارد اقتصادی دیگر، به حفظ و ثبات بافت جمعیتی شهرهای ساحلی نیز کمک می‌کنند.درحال‌حاضر مازندران سه بندر فعال در شهرهای نوشهر، فریدونکنار و امیرآباد دارد که حجم تخلیه و بارگیری در این بنادر کمتر از 30درصد است و سهم این بنادر در اقتصاد مناطق و شهرهای حاشیه چندان ملموس نیست.
طبق آمارهای ارائه‌شده، بنادر تأثیری بین 6 تا 10درصد در اقتصاد مازندران دارند و این درحالی‌است که این استان بیشترین سهم ساحل را در کرانه خزر و در بین استان‌های ساحلی به خود اختصاص داده است.بهره‌نگرفتن ازصنایع تبدیلی ساحلی، تهیه‌نشدن سند گردشگری دریایی بین‌شهری، کم‌توجهی به فواید اقتصادی بخش شیلات و آبزیان در حوزه دریای مازندران و انقراض برخی از گونه‌های ارزشمند ازجمله مشکلات فراروی این استان است.
آلاینده‌های ویرانگر
هانیه مرادیان، پژوهشگر در زمینه مطالعات دریایی درباره این‌که کدام بخش سواحل دریای خزر آلوده‌تر است می‌گوید: «الان بیشتر توجه محافل علمی و اجرایی کشور روی کاهش سطح تراز آب دریای خزر است اما واقعیت این است که اهمیت بخش آلودگی دریای خزر بسیار فراتر از کاهش تراز سطح آن است، چون کاهش یا افزایش سطح تراز در کارنامه خزر همیشه بوده و همواره خواهد بود؛ یعنی در سال‌های پیش‌رو هم افزایش تراز و هم کاهش تراز را تجربه خواهیم کرد، چون این یک پدیده سیکلی است و بارها اتفاق افتاده است.»
او ادامه می‌دهد: «اما آن چیزی که نمی‌شود نجات داد و راحت از آن گذشت، آلودگی‌های مختلفی است که وارد آب‌های ساحلی خزر می‌شود. یکی از آنها ورود آلودگی‌های نفتی از جمهوری‌آذربایجان است که وارد آب‌های آستارا می‌شود و محدوده‌ای تقریبا 120کیلومتری را در ساحل آلوده می‌کند، به شکلی که گاه در فصل سرد امواج طوفانی باعث می‌شوند مواد جامد حاصل از آلودگی‌های نفتی به شکل گلوله‌هایی کنار ساحل نشت پیدا کنند. آنها ماسه‌های ساحلی را آلوده و گیاهان و جانوران در محدوده ساحلی را نابود می‌کنند ضمن این‌که می‌توانند تاثیر بسزایی در اکوسیستم‌های ساحلی بگذارند.»

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/832736/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی از تلسکوپ جدید ناسا برای شناسایی امواج گرانشی سیاه‌چاله‌ها

لیام نیسون زمان بازنشستگی از فیلم اکشن را اعلام کرد

پرداخت پول گندم کاران از یارانه سوخت

آلودگی دریای خزر؛ تهدیدی فراتر از نوسانات سطح آب

پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین تا انتهای سال 2024 | رشد چشمگیر یا کاهش شدید قیمت؟

تردد در راه های مازندران روان است

قرارداد کشت کلزا در 931 هکتار مزارع جویبار

68 کیلوگرم تریاک در خرم آباد کشف و ضبط شد

نساجی در پی برتری مقابل استقلال و فرار از بحران

مرکل حسرت بازی در ایران را می‌خورد (عکس)

نوید سال آبیِ پُر بارِ در مازندران

علت قطعی خطوط مخابراتی تنکابن چه بود؟

148سکه و 7میلیارد پول نقد!

124 زندانی جرائم غیرعمد با کمک خیرین در بابل آزاد شدند

قطعی خط فیبر نوری سبب بروز اختلال در شبکه تلفن همراه غرب مازندران شد

آئین تجلیل از رضا اکبرپور و برترین‌های ورزش بابلسر

آیین تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران

مسافران شمال از این جاده تردد نکنند؛ برفی است

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج - چالوس و آزادراه تهران - شمال

دو خرید نجومی استقلال / استقلال فقط پول های عجیب خرج کرده است

پیش بینی تولید بیش از 10 هزار تن پرتقال در محمودآباد

100 هزار نفر از اقشار آسیب پذیر مازندران بیمه سلامت شدند

زمین لرزه در رویان مازندران

ارز بریکس چیست ؟ + عکس رونمایی از اسکناس و نمونه پول BRICS

تخصیص 1360 میلیارد ریال اعتبار به توسعه زیرساخت های ارتباطی مازندران

همایش دوچرخه سواری در ساری برگزار شد

هفته سرخ تالار شیشه‌ای؛ حال بورس اورژانسی شد

افتتاح 2 طرح آموزشی و ورزشی در آمل باحضور معاون وزیر آموزش و پرورش

بازسازی مجموعه تاریخی توسکاسرا و هتل قدیم رامسر به کجا رسید؟

خزر اسیر و در خطر!

معاون وزیر آموزش و پرورش: ایجاد فضای رفاقتی در مدارس یادگیری دانش آموزان را افزایش می‌دهد

راهیان‌نور یک قله است که در دامنه آن صدها نهضت ارزشی رویش می‌کنند

تجهیز نانوایی‌های مازندران به سوخت جایگزین

حرکت عظیم راهیان‌نور یک رسانه بزرگ عقیدتی و اعتقادی شکل داده است

عکس/ باقری پس از پرسپولیس آماده شد

اخطار به واحد‌های مرغداری متخلف

دردسر بزرگ آبی ها به خاطر بازی های فشرده لیگ/ استقلال از دبی نیامده به خرم آباد می رود!

قیمت اجاره نشینی در شهریار تهران؛ چقدر پول لازم است؟

لاکچری‌زدگی در خرید سیم‌کارت؛ با پول یک آپارتمان سیمکارت بخرید!

یازدهمین جشنواره انار اشرف از 5 آبان در بهشهر

کشف لاشه 22 فُک در سواحل خزر/ علت مرگ در دست بررسی!

تکذیب قطعی دریافت پول از خانواده بازیکنان توسط آکادمی باشگاه پرسپولیس

کار سخت پرسپولیس برای گرفتن پول از الوکره

اطلاعیه قطعی گاز در برخی مناطق خرم‌آباد

124 زندانی در بابل آزاد شدند

حیات بخشی جوان آملی با اهدای عضو

انهدام باند سارقان مغازه و محتویات خودرو در خرم آباد

فرهنگ ایثار و شهادت بخشی از تاریخ دیار علویان

فاز اول پروژه ساماندهی نکارود افتتاح شد

دستگیری حفار غیر مجاز در نوشهر( لطفا در صورت تکمیل خبر ستاره بزنید)