پیام مازند

آخرين مطالب

رنج مازندران از کمبود نیروی کار ماهر در بنگاه‌های اقتصادی اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش خبرنگار ، بیکاری و اشتغال 2 شاخص مهم اقتصادی است که هرچند نتیجه و پیامد وضعیت اقتصاد از نظر شاخص‌هایی مانند میزان سرمایه‌گذاری، نرخ رشد اقتصادی و غیره هستند اما معیار مهمی برای قضاوت درباره سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت ها به شمار می‌روند که به نوعی خوب و بدی حال اقتصاد کشور را می‌توان از این 2 شاخص، به ویژه شاخص بیکاری دریافت.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
معضل بیکاری امروز به یکی از مهمترین دغدغه دولت ها و مردم در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما ایران تبدیل شده است که با وجود برنامه ریزی های فراوان و صرف هزینه های بسیار از سوی دولت ها و سرمایه گذاری فعالان بخش خصوصی به دلایلی چون گسترش جمعیت، افزایش روزافزون شهرنشینی و تحولات مربوط به دنیای علم و فناوری، مهار کامل این پدیده و از بین بردن آن تقریبا غیرممکن است.
بیکاری یکی از مشکلات و چالش‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه محسوب می‌شود که برای خروج از این وضعیت نیاز به سیاستگذاری های لازم است و روش‌های بسیاری برای کم کردن نرخ بیکاری در کشور وجود دارد که تا با همتی دو چندان و اعمال سیاست‌های تسهیل در زیرساخت‌ها و حمایت از کارآفرینان موانع پیش روی افراد جویای شغل برداشته شود و بسترهای ایجاد اشتغال را در کشور فراهم ساخت.
بدیهی است با اتخاذ برخی برنامه ریزی های مناسب و اصولی می توان آمار بیکاری را کاهش داد و از خیل جمعیت بیکاران در کشور کاست؛ بدون شک ایجاد اشتغال و بهبود فضای کسب و کار رابطه مثبت و معنی داری با رشد اقتصادی هر کشور دارد از این رو هر دولتی با توجه به این مولفه‌ها سیاست گذاری‌هایی را در سطح کلان پایه ریزی می‌کند.
در این میان مازندران به عنوان استان فرهیخته با دارا بودن تعداد پرُشمار تحصیلکردگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با معضل بیکاری و مشکلات اشتغال جوانان مواجه است. به طوریکه رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران نرخ بیکاری 6.6 درصدی در استان اعلام کرد.
فرج الله فتح الله پور ادامه داد : اشاره کرد و گفت: نسبت اشتغال استان 41 درصد است که بیانگر فعالیت‌های مؤثر در حوزه بازار کار است.
وی همچنین به سهم بخش‌های مختلف در اشتغال استان اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی 16 درصد، بخش خدمات 52 درصد و بخش صنعت 21 درصد از اشتغال استان را به خود اختصاص داده‌اند.
فتح الله پور با تأکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری در استان مازندران، گفت: بیشترین حوزه سرمایه‌گذاری در استان مربوط به بخش خدمات است و پس از آن، کشاورزی و صنعت در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

پیام مازند

در این خصوص رییس خانه صنعت، ‌ معدن و تجارت مازندران با اشاره به چالش‌های پیش روی فعالیت واحدهای صنعتی در این استان از کمبود نیروی انسانی ماهر و باتجربه به عنوان ابرچالش‌های این بخش نام برد.
مجتبی رضوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ با وجود این‌که مازندران از نظر تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی در جایگاه‌های بالای کشوری قرار دارد، اما بخش بیشتری از این حجم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت و تجربه لازم برای فعالیت در واحدهای تولیدی و صنعتی هستند.
وی ادامه داد:‌ همین امر باعث شده با وجود تقاضا برای جذب و به‌کارگیری نیروها از سوی مدیران واحدهای صنعتی مازندران، به همان اندازه نیز نیروی ماهر برای به‌کارگیری و فعالیت در این واحدها وجود نداشته باشد.
رییس خانه صنعت، ‌معدن و تجارت مازندران توضیح داد:‌ این موضوع سبب شده تا بخش بیشتری از وقت و انرژی مدیران و دست‌اندرکاران واحدهای صنعتی صرف شناسایی نیروهای ماهر برای به‌کارگیری شود.
وی اظهار داشت: هر چند مازندران به عنوان استان قطب صنعت کشور نیست، اما همین تعداد واحدهایی که در آن مشغول فعالیت هستند می‌تواند جوابگوی نیازهای شغلی جوانان ماهر و توانمند باشد.
مازندران 22 شهرستان و 63 نقطه شهری، 39 شهرک و ناحیه صنعتی دارد. میانگین وسعت زمین هر شهرک صنعتی استان 50 هکتار است. کمبود زمین یکی از مهم‌ترین چالش‌های اجرای طرح‌های توسعه‌ای در نواحی و شهرک‌های صنعتی به شمار می‌رود. تولیدکنندگان واقعی هم برای آن‌که صنعت خود را توسعه دهند نیازمند زمین بوده و مجبورند باتوجه به برآوردهایی که سرمایه‌گذار برای طرح توسعه‌ای انجام می‌دهد، جواز زمین یا واحد صنعتی راکد را در شهرک‌های صنعتی به دور از چشم و اطلاع شرکت شهرک‌های صنعتی به هر قیمتی که دلالان می‌گویند، خریداری کنند.
صنعت همواره در مازندران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و 15 درصد از تولید ناخالص استان از این بخش است و دستکم سه هزار واحد صنعتی با اشتغال‌زایی مستقیم 80 هزار نفر در استان وجود دارد که از این تعداد 461 واحد صنعتی در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، 139 واحد در بخش برق و الکترونیک، 115 واحد در بخش نساجی، 408 واحد در بخش محصولات شیمیایی، 216 واحد در بخش سلولزی، 530 واحد در بخش کانی غیرفلزی و 367 واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول به فعالیت هستند که نوسازی و روغن کاری چرخ دنده های این بنگاه های اقتصادی با تلاش دولت سیزدهم در دست اجرا است.

پیام مازند

در همین خصوص دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران وارد عمل شده است تا زمینه پرورش افراد ماهر بیشتری را برای استان ایجاد کند و سرپرست این دانشگاه اعلام کرد که تاسیس این دانشگاه براساس اشتغال آفرینی تاسیس شده و بدنبال نظام آموزش نظری و مهارتی در جامعه است.
رضا لحمیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : به همین منظور سعی شده واحدهای دانشگاه استان در حاشیه کارخانه راه اندازی و فعال شود که ضمن آموزش نظری آموزش مهارتی دانشجویان در این کارخانه ها سپری شود.
وی ادامه داد: در همین راستا و پارسال متناسب سازی رشته های آموزشی این دانشگاه با نیاز بازار کار آمایش رشته ها انجام شده است.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران اظهار داشت: در استان پذیرش دانشجو با تضمین اشتغال طی رای زنی با مراکز تولیدی و صنعتی فراهم شده است به طوریکه زمینه اشتغال 800 دانشجو این دانشگاه در سال گذشته ایجاد شد.
دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران دارای 16 مرکز در شهرستان‌های بهشهر، ساری، قائمشهر، سوادکوه، نوشهر، چالوس، تنکابن، آمل، بابل و بابلسر است که در سال تحصیلی جدید در این تعداد مرکز جذب دانشجو انجام می‌شود و دارای هفت هزار دانشجو در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته است.
استان‌ها مازندران 0 نفر

پیام مازند

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/831831/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشارکت 70 درصدی خیرین مازندرانی در مدرسه‌سازی

جاده چالوس مسدوده می‌شود

استمرار هشدار نارنجی هواشناسی در مازندران

انسداد موقتی جاده چالوس

ماجرای دستگیری شیخ محمد یزدی در چالوس

ثبت بارش 112 میلی متری باران در نوشهر

نرخ خروج واحد‌های نیروگاه نکا 28 درصد کاهش یافت

هشدار معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش دشت‌های بیابانی در کشور

جاده‌های مازندران مه آلود و بارانی است

ماجرای دستگیری شیخ محمد یزدی در چالوس چه بود؟

سید‌حسن احمدی شهردار ساری شد

پیروزی ارزشمند کاله مقابل ذوب آهن

فوری؛ جاده چالوس مسدوده می‌شود

آیین بدرقه دانش‌آموزان راهیان نور در شهرستان بندرلنگه

مسافران بخوانند | انسداد موقتی محور چالوس (مازندران-البرز)

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

صادرات 3 هزار و 536 تن فرآورده لبنی تحت نظارت اداره دامپزشکی آمل

تردد عادی خودرو‌ها در جاده‌های بارانی شمال

ردیابی مگس میوه در 70 هکتار از باغ‌های محمودآباد

چالش جدید دقیقی در خرم‌آباد با زیر پا گذاشتن آرزوها

ناراحتی عجیب و متفاوت یک سگ در مازندران برای مرگ صاحبش +ویدیو

انگلیس از پول‌های روسیه در لندن به اواکراین وام می‌دهد

جاده چالوس بسته شد

شاخص کل در سطح 2 میلیون واحدی حمایت می‌شود؟/ پیش بینی بازار سهام امروز 1 آبان 1403+ نمودار

موج جدید بارش برف و باران در راه ایران

واتساپ و دیگر برنامه‌های رایگان چطور پول درمی‌آورند؟

شهردار جدید ساری انتخاب شد

افزایش دشت‌های بیابانی در کشور

عجیب‌ترین جای ایران که رفت و آمد مردم عادی به آن ممنوع است / عکس

"سید‌حسن احمدی" ‌شهردار ساری ‌شد

صبحِ برفی جاده چالوس

مناسبت روز/ سه‌شنبه، اول آبان‌ماه

آماده‌باش تیم‌های امدادی برای مقابله با موج سرما و سیلاب در مازندران

دفاع پزشکیان از لایحه بودجه 1404: بر اساس تعهدات با مردم نوشته شده است

جنگ نابرابر نویسندگان واقعی در برابر سلبریتی‌ها

هیچکس محرم راز دل من نیست!

حتما نباید مرده باشی تا به تو مرده بگویند!

تجلیل مسئولان بنیاد هرمزگان از خانواده‌های شاهد و ایثارگر

مجلس پیگیر موضوع واگذاری هرچه سریع‌تر خودرو به جانبازان 50 درصد به بالای مشمول

پیش بینی بورس سه شنبه 1 آبان 1403

جزئیات جدید از جاسوسی 7 اسرائیلی برای ایران | چقدر پول و چگونه به آنها پرداخت شده است؟ | تلاش‌های مستمر ایران

شلوغی ساحل چالوس در 49 سال پیش؛ پلیس هم بود!

پیام‌رسان های رایگان چطور پول درمی‌آورند؟

سهم مالیات در عمران و آبادانی مازندران چقدر است؟

رنج مازندران از کمبود نیروی کار ماهر در بنگاه‌های اقتصادی

زندگی که بعد از 10 سال به بن بست رسید

بانوان بابلی میدان‌دار ورزش همگانی

112 میلی باران در نوشهر بارید

انسداد موقتی جاده چالوس به دلیل عملیات عمرانی

انقلاب انرژی خورشیدی با ابداع پنل‌های کروی