پیام مازند

آخرين مطالب

مصایب صادرات مقطعی از مازندران اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش خبرنگار ایرنا، استان مازندران که در تولید 12 محصول کشاورزی رتبه نخست کشور را دارد از جمله استانهای با ظرفیت بالا در بخش صادرات در کشور محسوب می شود.
موقعیت جغرافیای این خطه از شمال به گونه ای رقم خورد که بازارهای پر رونق خارجی پیش روی تولید کنندگان این استان قرار دارد و از طرف دیگر کشورهای مختلفی به محصولات تولیدی این استان نیاز جدی دارند.
تولیدکنندگان استان بر این باورند کشورهای همسایه علاقمند واردات محصول تولیدی مازندران هستند و بازار فروش خوبی هم خواهیم داشت اما وقتی صادرات را آغاز کردند با تغییر نوسان قیمت در داخل کشور به یک باره صادرات متوقف و بازار جهانی از دست ما خارج می شود.
از طرف دیگر کشورهای وارد کننده محصولات کشاورزی به دنبال واردات از کشوری هستند که امنیت غذایی آنها تضمین شده باشد نه این که کشور مبداء با تصمیم آنی صادرات را قطع و این امر سبب بروز چالش برای آنها شود.
این موضوع به حدی برای تولید کنندگان و مدیران ارشد استان اهمیت پیدا کرد که حتی از مجمع نمایندگان مازندران خواستند برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند.
تولیدکنندگان بر این باورند تولید برخی از محصولات کشاورزی در مازندران به گونه ای افزایش یافت که بیشتر از مصرف داخلی است و باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا به صورت مستمر صادرات انجام شود.
مرغ، مرکبات، کیوی، برنج و گل و گیاه از جمله تولیدات این استان محسوب می شوند که از ظرفیت صادراتی بالایی برخوردارند اما چون برخی از این محصول به صورت مقطعی صادر و به یکباره با یک دستور صادرات آن قطع می شود تولید کننده رقبتی برای صادرات ندارد.
مازندران سه هزار روستا و آبادی دارد که بنا به اعلام اداره کل امور روستایی استانداری مازندران براساس آخرین سرشماری کشور در سال 1395 جمعیت روستایی در کشور 26 درصد است که این رقم برای مازندران 46.4 درصد است.
استان مازندران با تولید ظرفیت 72 نوع از تولیدات محصولات کشاورزی به مقدار حدود هشت میلیون تن، حدود 11درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

پیام مازند

مازندران دارای 460 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است. طبق آمار رسمی هر ساله به طور متوسط 215 هزار هکتار از زمین های کشاروزی مازندران زیر کشت برنج می رود و این استان با تامین بیش از 42 درصد برنج سفید کشور، رتبه اول را دارد.
بر اساس آمارهای رسمی اقلام غذایی 85 میلیون نفر از جمعیت کشور را کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی تامین می کنند و در این بین نقش مازندران که 400 هزار کشاورز آن حدود هشت میلیون تن محصولات مختلف کشاورزی تولید می کنند، بسیار مهم و حساس است.
مشتری در صف
تولید کننده ملی جوجه یک روز در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اگر اجازه صادرات دائمی داشته باشیم بازارهای بسیار خوبی برای صادرات و ارز آوری پیش روی ما است.
مصطفی عباس نژاد شانی گفت: در خواست های زیادی از عمان برای صادرات مرغ در وزن یک کیلو گرم تا یک کیلو و 300 گرم وجود دارد اما اجازه صادرات دائمی نداریم.
وی با اشاره به این مطلب که بعد از تلاش های زیاد در نهایت با یک شرکت خارجی برای صادرات به توافق می رسیم، اظهار کرد: بعد از اندکی صادرات با یک دستور این رویه متوقف می شود که این امر اعتماد بازارهای جهانی نسبت به ما را تغییر می دهد.
مدیر عامل هلدینگ پیوند ادامه داد: یک یا دو بار کشورهای وارد کننده این روش صادراتی ما را تحمل می کنند اما برای بار سوم بدون تردید کشور ترکیه یا کشورهای دیگر را برای واردات جایگزین خواهند کرد.

پیام مازند

این تولید کننده ملی با اشاره به این مطلب که در صنعت مرغ زمانی صادرات آزاد خواهد شد که بازار داخلی به صورت کامل اشباع و انبارها مملو از مرغ باشد، ادامه داد: این روش صادراتی برای تولید کننده زیان آور خواهد بود.
عباس نژاد شانی تصریح کرد: صادرات در صنعت مرغ می تواند ارز آوری بسیار خوبی برای کشور داشته باشد و خواسته ما آن است که فرایند صادرات دائمی شود.
نیازمند حمایت مجلس
در این پیوند استاندار مازندران اظهار کرد: نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی حامی صادرات مستمر محصولات تولیدی این استان باشند.
وی گفت: با توجه به رقابتی که در بین کشورها برای تصاحب بازارهای جهانی وجود دارد صادرات مقطعی برخی محصولات بازار فروش دائمی را از دست تولید کننده خارج می کند.
نوری با اشاره به این که در حال حاضر ظرفیت تولید جوجه یک روزه مازندران از 14 میلیون قطعه به 18 میلیون قطعه در روز رسید صادرات آن باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: تولید کننده انتظار دارد با افزایش صادرات واحد خود را در مسیر سودآوری قرار دهد.
وی گفت: در مقطعی صادرات مرغ و جوجه یک روزه آزاد می شود و به یکباره بعد از افزایش مصرف داخلی صادرات قطع می شود که این امر به زیان تولید کننده خواهد بود.

پیام مازند

نوری با بیان این مطلب که استان مازندران در تولید 12 محصول کشاورزی رتبه نخست را دارد، بیان داشت: از دست دادن بازار صادرات خارجی تحت هیچ شرایطی به صلاح تولید کننده و اقتصاد استان نخواهد بود.
این مقام مسوول تصریح کرد: یکی از خواسته های اصلی و مهم تولید کنندگان و مسوولان در شرایط فعلی آن است نمایندگان مجلس در این بخش با وضع قوانین کمک کار باشند.
به گزارش ایرنا، طبق اظهارات نماینده گمرکات استان مازندران در این جلسه، ‌در 6 ماهه امسال 58 میلیون دلار صادرات انجام شد که کشور عراق به عنوان مقصد نخست کالاهای صادراتی استان بوده است.
بنابراین گزارش در 6 ماهه امسال 32 قلم کالا به وزن 961 هزار و 182 تن انواع محصولات به خصوص فرآورده های لبنی، مواد پلاستیکی، کاغذ، فرآورده های گوشتی، مواد خوراکی گوناگون به 42 کشور دنیا صادرات شده است.
امسال چهار هزار و 228 تن کیوی مازندران به کشورهای مختلف صادر شده است که این آمار رشد قابل توجهی را نشان می دهد.
شیلات مازندران نیز برنامه صادراتی امسال را حدود هشت هزار تن انواع آبزیان عنوان کرد، ‌بنابر این گزارش در 6 ماهه امسال پنج میلیون و 300 هزار دلار صادرات آبزیان استان انجام شد که 290 هزار دلار آن خاویار و 460 هزار دلار گوشت ماهیان خاویاری بوده است که 17 درصد به لحاظ وزنی و 16 درصد به لحاظ ارزشی رشد را نشان می دهد.
شیلات مازندران دلیل افزایش رشد صادرات را فعال شدن 22 واحد آبزی پروری که 17 واحد آن پرورش ماهیان خاویاری بوده است، عنوان کرد.
شیلات مازندران با دارا بودن بیش از سه هزار و 500 مرکزآبزی پروری و اشتغال بیش از 6 هزار و 500 نفر در این واحدها، جایگاه ویژه ای درفعالیت های شیلاتی کشور دارد.

پیام مازند

طبق آمار شیلات مازندران پارسال حدود 105 هزار تن انواع آبزیان پرورشی در استان تولید شد.
مازندران سه بندر امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار دارد علاوه بر این قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص و تلاش های انجام شده برای احیای کریدور شمال-جنوب باعث شکوفایی صادراتی این استان با بهره گیری از این ظرفیت های موجود و افزایش 100 درصدی صادرات محصولات استان از نظر وزنی و ارزشی در سال جاری باشیم.
مازندران با دارا بودن 1.5 درصد از اراضی و 2.5 درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه حدود هشت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که 11 درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.
استان‌ها مازندران 0 نفر

پیام مازند

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/827146/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چند نفر بر اثر مسمومیت الکلی در مازندران جان باخت؟

مصایب صادرات مقطعی از مازندران

همستر اینگونه کلاه گشادی سرمان گذاشت | به هر نفر چقدر همستر رسید؟

57 مسموم الکلی در مازندران؛ فوت 4 نفر

1.9 میلیون نفر از یادمان‌های دفاع مقدس کرمانشاه بازدید کردند

مسمومیت الکلی 57 نفر در مازندران

عوارض نوشیدن آب کرفس برای سلامتی

آخرین جزییات مسمومیت الکلی در مازندران ؛ چهار فوتی و 53 مسموم

قیمت گذاری 85 پرونده امور زمین در تنکابن

شیخ نعیم قاسم کیست؟ + عکس

جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های مازندران

ویژگی‌های نورپردازی فضای اداری با چراغ خطی

چهار فوتی و 53 مسموم بر اثر مصرف الکل در مازندران!

شناسایی 69 نانوایی متخلف در مازندران

الکل تقلبی در شمال جان 4 نفر را گرفت | مسمومیت الکلی 57 نفر در مازندران

نامگذاری یک خیابان قم به نام شهید سیدحسن نصرالله

پایداری نسبی هوا در مازندران

راه مقاومت سبز است/ زنگ نابودی اسرائیل

گزارشی از یک روز بارانی سیل آسا در ساری + فیلم

ارتقای مرتبه علمی 2 عضو هیات علمی دانشگاه مازندران

مسمومیت الکلی 57 نفر در مازندران؛ 4 نفر فوت کردند

پیش‌بینی بورس 9 مهر ماه 1403 / خروج سنگین پول حقیقی در دامنه نوسان محدود بورس

ماینر‌های که خاموش شدند

جزییات مسمومیت الکلی در مازندران/ چهار نفر فوت و 53 نفر مسموم شدند

مسمومیت الکلی 57 نفر در 2 شهر مازندران | اعلام مرگ 4 نفر تاکنون | وضعیت 5 نفر وخیم است

مسمومیت گسترده الکلی در مازندران؛ تصویر تلخ از یک بیمارستان

تاریخ دقیق همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در مهر ماه | تامین اجتماعی ندار و بی پول نیست

افزون بر 26 هزار کودک مازندرانی غربالگری شنوایی شدند

مسمومیت الکلی مرگبار 57 نفر در مازندران

وصول درآمدهای عمومی مازندران 44.1 درصد افزایش یافت

«پوکی استخوان» بیماری شایع و پنهان در مازندران +فیلم

پایان 2 دهه بلاتکلیفی مجموعه ورزشی ماهفروجک ساری

نواخته شدن زنگ عاطفه‌ها در مدارس نوشهر

شعر/ تهی از ایده سید حسن دنیا نخواهد شد

رانش در راه های اصلی مازندران

محور هراز امشب مسدود می شود

آخرین جزئیات مسمومیت‌های الکلی در مازندران؛ 4 فوتی و 53 مسموم

محور هراز مسدود شد

مناسبت روز/ دوشنبه، 9 مهرماه

اعلام زمان پهن‌شدن تورهای صیادان در دل خزر

یک شهید و 2 مجروح در حمله به نیروهای مرزبانی سیستان‌ و بلوچستان/ شهادت یک مرزبان در هیرمند و ترور مامور پلیس در خاش

پزشکیان: پاسخ قاطع به اسرائیل ضروری است/ لاریجانی: حزب‌الله از نفوذ ضربه خورد

ردپای نفوذ در ترور سیدحسن نصرالله و سردار نیلفروشان؟

ادعای خطرناک درباره حضور 88 درصد نظامیان افغانستانی در ایران/ فلاحت پیشه: آنها از دست طالبان فرار کرده‌اند

"رضا مسرور" دبیر جدید شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شد

حکم اعدام برای «ع.س» صادر شد

ناکامی تروریست‌ ها در حمله به پاسگاهی در ایرانشهر

تازه‌ ترین آمار از فرار مالیاتی پزشکان

که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

دکتر پزشکیان در پیامی درگذشت مادر شهید خرازی را تسلیت گفت