پیام مازند

آخرين مطالب

انتقاد روزنامه اصلاح‌طلب از انتصاب یک دیپلمات به مدیریت خبرگزاری دولت فرهنگي

انتقاد روزنامه اصلاح‌طلب از انتصاب یک دیپلمات به مدیریت خبرگزاری دولت
  بزرگنمايي:

پیام مازند - روزنامه هم میهن نوشت: حسین جابری‌انصاری شخصیت بسیار محترمی است و از کارشناسان مجرب و شناخته‌شده در حوزه مسائل منطقه. افزون بر این، از جانبازان جنگ تحمیلی نیز هست و درعین‌حال، چهره‌ای معتدل و آرام از نظر سیاسی که می‌تواند تقریباً با همه جریان‌ها و گروه‌ها در موارد لازم، تعامل کند.
بااین‌حال،انتصاب او به‌عنوان مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نمره‌ای منفی در کارنامه دولت و وزیر اندیشمند و بافرهنگِ فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
انتقاد به انتصاب جناب جابری‌انصاری به‌هیچ‌وجه متوجه شخص ایشان نیست. ایشان شخصیتی وزین، بادانش و توانمند در حوزه مسائل دیپلماسی و درعین‌حال، معتدل است. اما آیا هرکس که شخصیتی معتدل و در حوزه‌ای تخصص و اعتبار داشت، می‌تواند در حوزه‌ای دیگر نیز مؤثر و موفق باشد؟
آیا توانمندی مدیرعامل جدید ایرنا در تحلیل مسائل منطقه، دلیل مناسبی برای برگزیدن وی در مقام مدیریت مهمترین رسانه دولت و خبرگزاری رسمی کشور است؟ آیا امکان انتصابی معکوس وجود داشت و مثلاً می‌شد یک روزنامه‌نگار را به مناسبت توفیق و توانمندی در کار رسانه و اعتدال و وزانت در شخصیت، بر کرسی وزارت امورخارجه نشاند؟ اگر چنین اتفاقی در روند تعیین وزیر امورخارجه رخ می‌داد، احساس و احتمالاً واکنش بدنه دستگاه دیپلماسی و کارشناسان سیاست خارجی به چنین انتصابی چه بود؟ جز اینکه آن را توهینی به تخصص و جامعه شغلی-کارشناسی خود تلقی می‌کردند؟
پس، چگونه می‌توان انتظار داشت که انتصابی معکوس و گماردن یک دیپلمات فاقد کارنامه جدی و روشن رسانه‌ای به مدیریت خبرگزاری رسمی کشور، مورد استقبال قرار گیرد و جامعه روزنامه‌نگاران و اهالی مطبوعات آن را توهینی به خود تلقی نکنند؟
بگذریم که در این میان، برخی ویژگی‌های شخصیتی مدیرعامل جدید ایرنا و سوابق مسئولیت ایشان در وزارت امورخارجه که عموماً با نوعی ملاحظه‌کاری و محافظه‌کاری حرفه‌ای همراه است، تناسبی هم با جایگاه پرتنش مدیریت رسانه ندارد که نیازمند جسارت و تطور همراه با هوشمندی است (کافی است این انتصاب دولت را مقایسه کنیم با مدیر جدید شبکه خبر که او هم، اتفاقاً همین دیروز منصوب شد و از مسئولان ستاد سعید جلیلی بوده است. حال قرار است مدیری محافظه‌کار و اتوکشیده چون جابری‌انصاری به مقابله با چنین مدیرانی در صداوسیما و دیگر رسانه‌های مخالف برود).
اما بحث اصلی، نه از منظر سیاسی و مواجهه دولت پزشکیان با مخالفان که از منظر جامعه رسانه‌ای کشور مطرح است که پرسش‌ها و نقدهایی صریح را پیش روی وزیر فرهنگ قرار می‌دهد. از این منظر است که می‌توان پرسید: آیا واقعاً در کل جامعه رسانه‌ای کشور و از میان روزنامه‌نگاران و نویسندگان و مدیران مطبوعاتی حامی دولت چهاردهم، یک نفر واجد تخصص، توان و لیاقت برای انتصاب به مدیریت ایرنا نبود که جناب وزیر فرهنگ، به معاون سابق وزارت امورخارجه متوسل شده است؟
آیا در مجموعه قدیمی و ریشه‌دار روزنامه اطلاعات که وزیر فرهنگ مدیریت آن را برعهده داشته‌اند و بسیاری از روزنامه‌نگاران نامدار کشور سابقه فعالیت در آن را دارند، یک نفر نبود که مورد اعتماد ایشان باشد و به کار مدیریت خبرگزاری رسمی کشور بیاید؟ فراتر از این، آیا درون خود مجموعه ایرنا که از ابتدای انقلاب فعالیت می‌کند، یک نیروی توانمند و واجد درک از حساسیت‌ها و مناسبات داخلی و خارجی کشور پیدا نمی‌شد که به شکل سلسله‌مراتبی بالا آمده باشد و حال بتواند بر کرسی مدیریت خبرگزاری تکیه زند؟ اگر وزیر محترم یک نفر را در کل جامعه رسانه‌ای برای مدیریت ایرنا نیافته‌اند که «وای بر ما» و اگر اصولاً جست‌وجویی نکرده‌اید که «وای بر شما».
این رویکرد در انتصاب مدیرعامل ایرنا وقتی ناامیدکننده‌تر می‌شود که به خاطر آوریم انتخاب وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در دولت چهاردهم بر مبنای ساختاری تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر صورت گرفته که مبتنی بر کمیته‌های تخصصی بود و در نهایت، با فرآیند شورای راهبری و رایزنی‌های لازم در سطوح عالی، بیش از پنجاه درصد کابینه از برون‌داد همین مکانیزم تخصص‌محور تعیین شدند. اتفاقاً هرچه این انتصاب‌ها تخصص‌محورتر بود و وزرا و مسئولان تعیین‌شده نسبت وثیق‌تری با بدنه حرفه‌ای و کارشناسی حوزه کاری خود داشته‌اند، چشم‌انداز موفقیت آنها روشن‌تر و نقدها و انتظارات واقع‌بینانه‌تر است.
در مورد مدیرعامل ایرنا، ایشان به‌رغم شخصیت وزین و ارزشمندی که دارند و قابل‌انکار نیست؛ اما اصولاً برآمده از بدنه تخصصی رسانه‌ای کشور نیست و بعید است اگر قرار بود به سبک انتخاب وزرا، کمیته‌ای تخصصی مدیران رسانه‌های دولت را معرفی و پیشنهاد می‌کرد، جناب جابری‌انصاری اصولاً در میان گزینه‌های مورد بررسی کمیته جای می‌گرفتند.
پرسش اینجاست که آیا رسانه و مدیریت رسانه تخصص نیست که انتصابات این حوزه‌ نیز بر مدار تخصص بگردد یا آنکه همچون همیشه، قرار است اهالی رسانه صرفاً پیگیر مطالبات و انتظارات بقیه اقشار و بخش‌های جامعه باشند و نوبت به خودشان که برسد، تماشاگر بازی بزرگان باشند؟

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/824713/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتقاد روزنامه اصلاح‌طلب از انتصاب یک دیپلمات به مدیریت خبرگزاری دولت

تاخیر در پرداخت مطالبات چای و دردسر‌های آن برای چایکاران گیلان

گرمای پاییزی در مازندران

شعاری بودن حل معضل پسماند مازندران

ردیابی مگس میوه در 345 هکتار از باغ های سیمرغ

رفع تصرف از 600 مترمربع عرصه ملی در الیمستان آمل

نواخته شدن زنگ نماز در مدارس مازندران

حرکت آرام امواج در سواحل مازندران

آزادی 100 مددجو از زندان ساری

ثبت بیش از 17 میلیون و 915 هزار تردد در گلستان

اجرای 75 برنامه شاخص، هفته دفاع مقدس در رامسر

برداشت نارنگی پیش‌رس در مناطق شرق و مرکز مازندران آغاز شد

اقدام عملیاتی پلیس بابل در کشف 310 کیلوگرم مرغ فاسد

کشف محموله میلیاردی آبمیوه و سیگار‌های قاچاق در بابل

استاندار مازندران: تصمیمات ترافیکی بر مبنای دیدگاه های کارشناسی و استانداردها اتخاذ شود

حضور باشکوه بسیجیان سازمان جهاد کشاورزی مازندران در رژه هفته دفاع مقدس

نقد و بررسی مجموعه اشعار«آهونگاه» و «آبشار نور»در حوزه هنری کاشان

استاندار مازندران: مشارکت شهرداری ها در اتمام طرح های پسماند استان بیشتر شود

رشد 16 درصدی جشنواره فرهنگی ورزشی در مازندران

96 پرونده امور زمین در آمل قیمت گذاری شد

جلسه هماهنگی اجلاسیه بزرگ کشتی بزرگداشت دومین کنگره شهدای مازندران برگزار شد

برنامه سینماهای اصفهان، امروز دوشنبه 2 مهر + اکران «تگزاس 3» در اصفهان و قیمت بلیت

یک تیم امداد و نجات معدنی از مازندران به طبس اعزام شد

قرار نیست از آسمان سکه ببارد

تصاویر نجومی دوم مهر (23 سپتامبر)

پنجمین مرحله اعزام کاروان راهیان نور از شهر اندیشه

بهترین تولیدات کشاورزی در املاک موقوفه مازندران انجام می شود

ارائه نانوماده‌ای برای شناسایی اثرانگشت‌های قدیمی در پرونده‌های جنایی

113 داروخانه گیاهپزشکی ساری پایش شد

(ویدئو) نمایش نور و آتش در جشنواره «لامرس» اسپانیا

ثبت اولین وقف هسته‌ای کشور در مازندران صورت گرفته است

پایان سال آبی مازندران با افزایش 39درصدی بارندگی

برگزاری جشن خودکفایی با تولید 15 میلیون تن گندم/ 80 درصد پول گندمکاران پرداخت شده است

استاندار مازندران: سرمایه گذاری در تولید بدون مطالعه زیان بخش است

اوقاف مازندران سرمایه‌گذار 40 طرح اقتصادی است

نواختن زنگ مهر در مدارس مازندران

امدادرسانی هلال احمر به 4391 حادثه در مازندران

عکس/ خیبر خرم آباد به یاد ستاره فقید تراکتور

عکس/ افسوس بزرگ بیرانوند در بازگشت به خرم‌آباد

استقرار چادر‌های گاوبانگی در طبیعت مازندران

قهرمانی نمایندگان قزوین و آمل در رقابت های اسپوکس باشگاه های ایران

ساخت نانوماده‌ای برای شناسایی اثرانگشت‌های قدیمی در پرونده‌های جنایی

فیلم | روستای نوایی‌محله فریدونکنار؛ الگوی موفق اجرای طرح آبیاری کشاورزی

پول اجباری در مدارس دولتی نداریم

حاشیه‌های ورزشی مازندران در بسته زیر دو خم

ثبت بیش از 32 میلیون تردد بین استانی در محور‌های مواصلاتی مازندران

رسیدگی به پرونده گرانفروشی قطعات خودرو

رای کمیته انضباطی، فولاد را خوشحال کرد

شکایت نساجی از 2 بازیکن فولاد رد شد

فراخوان نمایشگاه «نور و آیینه» در حرم مطهر بانوی کرامت اعلام شد