پیام مازند

آخرين مطالب

احیای «آغوزکا» در رستمکلا با جشنواره «گِروشا» اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش ایرنا، شهرداری و شورای شهر رستمکلا از توابع شهرستان بهشهر با همراهی کانون حفظ آثار و فرهنگ بومی این شهر از مدت‌ها پیش برای برگزاری جشنواره‌ای با محوریت گردو برنامه‌ریزی کرده‌اند تا به بهانه فصل برداشت گردو، بخشی از فرهنگ و سنت پیشینیان خود را معرفی و احیا کنند و ساعات خوشی را برای شهروندان این شهر و مناطق اطراف بسازند.
«گِروشا» نام نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی رستمکلا است که از 29 شهریور در میدان شهرداری رستمکلا آغاز شده و تا امشب ادامه دارد. جشنواره‌ای با برپایی غرفه‌های صنایع دستی و سوغات، عرضه فرآورده‌های گردویی و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری و البته یک برنامه ویژه با محوریت گردو یا همان «آغوزِ» مازندرانی‌ها که در قالب مسابقات «آغوزکا» برگزار می‌شود و عصر امروز نیز قرار است با برپایی مسابقه فینال، برگزیدگان این مسابقه بومی و محلی معرفی شوند. «آغوز» در زبان مازندرانی به معنای «گردو» و «کا» نیز به معنی «بازی» است.
دلیل طراحی و برگزاری این جشنواره گردویی در پایان تابستان توسط رستمکلایی‌ها، وجود پرتعداد درختان گردو در این شهر و مناطق اطراف، نقش گردو در فرهنگ غذایی مردم منطقه، معرفی بازی بومی و محلی «آغوزکا» که به نام رستمکلایی‌ها در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده و عرضه و معرفی بخشی از محصولات این منطقه به مناسبت فرا رسیدن فصل برداشت گردو است.
شهرستان بهشهر که رستمکلا یکی از توابع آن به شمار می‌آید بیش از یک‌هزار و 140 هکتار باغ گردو دارد. بخش قابل توجهی از محصول گردوی این شهرستان هم در رستمکلا و مناطق اطراف آن تولید می‌شود.

پیام مازند

مازندرانی‌ها با توجه به باردهی درخت گردو در مناطق مختلف این استان، وجوه اشتراک متعددی در مصرف این ماده غذایی مقوی دارند. یک وجه اشتراک پررنگ دیگر نیز درباره گردو برای مازندرانی‌ها وجود دارد که آن هم «آغوزکا» -گردوبازی- به ویژه در فصل برداشت محصول است. بازی سرگرم‌کننده و جذابی که تا 2 دهه پیش در روستاهای این استان و استان‌های همسایه طرفداران زیادی داشت و از محبوبیت زیادی برخوردار بود.
حالا همین بازی جذاب و کم‌هزینه چند سالی هست که در برخی جشنواره‌های بومی و محلی استان مورد توجه قرار می‌گیرد. آخرین نمونه آن هم مسابقات «آغوزکا» در جشنواره «گِروشا» است که رستمکلایی‌ها برگزار کرده‌اند و امشب با برگزاری مسابقات فینال به پایان می‌رسد.
احیای آغوزکا در رستمکلا
رئیس شورای اسلامی شهر رستمکلا درباره دلیل برگزاری این جشنواره و مسابقات «آغوزکا» گفت: با بزرگ شدن هم‌نسلان ما به دلیل پیشرفت تکنولوژی و خلق بازی‌های رایانه‌ای، نسل جدید از بازی‌های بومی و محلی دور شد و به مرور این بازی‌ها فراموش شدند که یکی از این بازی‌های بومی «آغوزکا» بود. اما هیچ‌کدام از این بازی‌ها نتوانستند جایگزین بازی‌های سنتی و قدیمی و آداب و سنت ما شوند.
عادل عوازیان افزود: گروهی از دغدغه‌مندان فرهنگ بومی در قالب کانون حفظ آثار و فرهنگ بومی رستمکلا با حمایت کمیسیون فرهنگی شورای این شهر از سال گذشته پیگیر این موضوع شدند و بازی خاطره‌انگیز نسل‌های گذشته را در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رساندند.
وی اظهار کرد: پس از ثبت ملی این بازی بومی مازندرانی‌ها، تصمیم گرفته شد که «آغوزکا» در قالب یک جشنواره و برگزاری مسابقات این بازی به نسل جدید معرفی شود و قدیمی‌ترها نیز با برگزاری این رویداد تجدید خاطره کنند.

پیام مازند

رئیس شورای شهر رستمکلا خاطرنشان کرد: مقرر شد که جشنواره‌ای با محوریت گردو و عرضه و معرفی فرآورده‌های گردویی و غذاهای مرتبط با این محصول برگزار شود که هم به معرفی و برندسازی فرآورده‌های گردو در رستمکلا کمک کند، هم لحظاتی خوش برای مردم بسازد و هم مسابقات «آغوزکا» در قالب آن برگزار شود.
عوازیان افزود: در این نمایشگاه که از 29 شهریور در میدان شهرداری رستمکلا برپا شده، 40 غرفه شامل 20 غرفه مواد غذایی و 20 غرفه صنایع دستی برای حمایت از مشاغل خانگی برپا شده است. یعنی در کنار بازی سعی کردیم سنت و فرهنگ را هم معرفی و احیا کنیم.
وی درباره مسابقات «آغوزکا» نیز گفت: مسابقات به صورت 2 روزه و با برگزاری رقابت‌های مقدماتی و فینال طراحی شده است. مسابقات مقدماتی دیروز برگزار شد و مسابقات فینال نیز امروز عصر برگزار می‌شود و برگزیدگان در مراسم اختتامیه که امشب برگزار خواهد شد تجلیل می‌شوند. همه این‌ برنامه‌ها بهانه‌ای برای شاد بودن و معرفی و احیای بازی‌های قدیمی در رستمکلا است که درختان گردو در آن زیاد وجود دارد.
شیوه بازی
«آغوزکا» تقریبا شبیه به تیله‌بازی است که بین بچه‌های دهه 60 و 70 رواج داشت. با این تفاوت که امکان چیدن تیله‌ها روی یکدیگر وجود نداشت، اما در «آغوزکا» بازیکنان برای جذاب‌تر شدن مسابقه، گردوها را مهارت و تمرکز روی هم قرار می‌دادند. اگر هم قرار باشد کمی بین‌المللی‌تر به «آغوزکا» نگاه کنیم به بولینگ بی‌شباهت نیست.
هر بازیکن برای شرکت در مسابقه باید تعدادی گردو با خود داشته باشد. بازیکنان گردوها را در یک مسیر کنار هم قرار می‌دهند. معمولا به قرار دادن یک گردو هم بسنده نمی‌شود و هر بازیکن 2 گردو را روی هم قرار می‌دهد. ستون گردوها در یک ردیف کنار هم قرار می‌گیرند و بازیکنان در فاصله‌ای تعیین شده و توافقی می‌ایستند تا توپ مخصوص که به آن «شَقِله» می‌گفتند را به سمت گردوهای چیده شده پرتاب کنند. هر تعداد گردو که با برخورد «شقله» به زمین می‌افتاد متعلق به پرتاب‌کننده می‌شد.
«شقله» گاهی گردوی بزرگ و گرد و با وزن مناسب بود و در برخی موارد نیز توپ‌هایی بود که افراد به اندازه گردو با مواد مختلف می‌ساختند تا هم گردتر باشد و هم وزن مناسب‌تری داشته باشد. برخی افراد هم گردوهای مناسب را با کمی چسب نواری خوش‌فرم‌تر و گردتر و سنگین‌تر می‌کردند تا «شقله» بهتری داشته باشند.
برای این‌که چه کسی اولین پرتاب را داشته باشد هم به شیوه‌های مختلف ترتیب افراد تعیین می‌شد. گاهی شیر یا خط، گاهی پرتاب شقله‌ها و ثبت بیشترین مسافت طی شده و گاهی هم روش‌های توافقی دیگر.
بازیکنان این روند بازی را آن‌قدر ادامه می‌دادند تا بالاخره یکی از آن‌ها برنده همه گردوهای موجود در زمین بازی شود. یعنی ابزار بازی جایزه مسابقه هم بود که بعد از مسابقه خورده می‌شد یا در مسابقه‌ای دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت.
این بازی و بسیاری از بازی‌های بومی دیگر در مازندران که زمانی بخش مهمی از سرگرمی‌های مردم این استان را تشکیل می‌دادند هنوز هم ظرفیت سرگرم کردن نسل جدید و ایجاد ساعاتی پرهیجان و جذاب را دارند. مشروط بر آن‌که با ساز و کار و ساختاری مناسب به نسل جدید و جامعه امروز ارائه شوند. مانند گامی که رستمکلایی‌ها با محوریت گردو و برپایی مسابقات «آغوزکا» برداشته‌اند.
استان‌ها مازندران 0 نفر

پیام مازند

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/824289/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نوید محمدزاده و محسن تنابنده فیلم کمدی «زودپز»

نمایش اقتدار نیروهای مسلح در مازندران

پلیس راه: تردد خودروها از کرج و تهران به سمت شمال ممنوع شد

استقلال از تیم داوری دیدار با نساجی شکایت می‌کند

15 مهر زمان اولین برداشت برنج در مازندران

احیای «آغوزکا» در رستمکلا با جشنواره «گِروشا»

پیش بینی ترافیک سنگین در محور چالوس و هراز

محدودیت‌های ترافیکی در محور هراز اعمال شد

دیدار خیبر خرم‌آباد و تراکتور بدون تماشاگر شد

افزایش مدال آوری بانوان ورزشکار مازندرانی در نیمه نخست امسال

لباس تیم فوتبال شهروند جوان نور رونمایی شد

جانشین پلیس راه فراجا: جاده چالوس و آزاد راه تهران - شمال از ساعت 15 امروز یکطرفه می شود

استقلال از تیم داوری بازی با نساجی شکایت می‌کند

میز خدمت دستگاه قضایی در مصلی الغدیر برپا شد

ترافیک سنگین در چالوس، هراز و فیروزکوه

جاده چالوس و آزادراه تهران- شمال از ساعت 15 امروز یک طرفه می‌شود

یکطرفه شدن تردد در جاده چالوس و آزاد راه تهران - شمال

نایب قهرمانی امیر تنکابن در لیگ برتر تنیس باشگاه‌های کشور

سقوط سنگ در محور های روستایی چالوس خسارت جانی نداشت

600 برنامه هفته دفاع مقدس در محمودآباد اجرا می‌شود

ترافیک پرحجم محورهای شمالی

فوری | زمان افزایش قیمت بنزین مشخص شد

رسمی؛ بازی خیبر و تراکتور بدون تماشاگر شد

همدان در سالروز میلاد پیامبر رحمت سراسر نور و شادی

بازدید مهمانان کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از پل طبیعت و گنبد مینا

تردد از محور کرج- چالوس و آزادراه تهران- شمال ممنوع شد

سرزمین آفتاب سراسر نور و سرور در روز میلاد پیامبر (ص) و امام صادق

« نوشهر» میزبان اجلاسیه شهدای ارتش

حضور رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد در تمرین تیم کشتی آزاد واحد بابل

تردد از کرج و آزادراه تهران - شمال به سمت چالوس ممنوع است / از محورهای دیگر تردد کنید

پیروزی کود گلفام آمل در هفته دوم لیگ یک والیبال کشور

محور چالوس به سمت تهران یکطرفه شد

پیش‌بینی وضعیت هوای مازندران در یک هفته آینده

تردد از کرج و آزادراه تهران - شمال به سمت چالوس ممنوع شد

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محور هراز برای کاهش بار ترافیک

محور کندوان به سمت تهران یک طرفه می‌شود

لباس روحانیت امانت بسیار بزرگی است

جاده چالوس و آزاده راه تهران - شمال یکطرفه شد

چالوس یک‌طرفه شد

جایزه مدیسی فرانسه فهرست اولیه 2024 را منتشر کرد

«زیر خط جنگ با دیگری»

پیام تسلیت پزشکیان در پی درگذشت استاد محمود حکیمی

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «حبیب‌ لی»

محدودیت تردد در این آزادراه مهم | ترافیک سنگین در چالوس

ترافیک نیمه سنگین در محور چالوس/ تردد روان در محورهای هراز و فیروزکوه

ترافیک سنگین محورهای چالوس و رشت-قزوین/تردد از محور هراز روان است

ترافیک سنگین در محورهای چالوس و رشت-قزوین

«ریش آبی» آروند دشت‌آرای به ایستگاه پایانی رسید/ عکس

رژه نیروهای مسلح مازندران در ساری +فیلم

رژه نیرو‌های مسلح مازندران در ساری