پیام مازند

آخرين مطالب

ولادت نور؛ آغازگر راهی برای وحدت و معنویت اجتماعي

ولادت نور؛ آغازگر راهی برای وحدت و معنویت
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ولادت پیامبر(ص) نه تنها آغازگر یک مسیر جدید، بلکه نقطه عطفی در تاریخ بشر محسوب می‌شود که همچنان پس از قرن‌ها، الهام‌بخش انسان‌های در جستجوی حقیقت و معنای زندگی است اما در تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، بارها شاهد تلاش‌هایی برای از بین بردن این مسیر هستیم و وحدت و بصیرت مسلمانان مانع از تحقق این امر است
به گزارش خبرگزاری ایمنا، ولادت پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص)، یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین رویدادهای تاریخ بشری است که نه تنها در تاریخ اسلام، بلکه در کل تاریخ بشر تأثیرات عمیقی به جا گذاشته است؛ این رویداد بنا بر روایت اهل سنت در روز 12 ربیع‌الاول و طبق اعتقاد شیعیان در 17 ربیع‌الاول در شهر مکه، رخ داد و تولد ایشان به عنوان یک معجزه و نشانه‌ای از رحمت الهی برای بشریت تلقی می‌شود.
زندگی و پیام‌های ایشان، نه تنها مسلمانان بلکه پیروان سایر ادیان را نیز تحت تأثیر قرار داده است؛ از آنجا که ولادت پیامبر (ص) در شرایط خاصی صورت گرفت، این رویداد مقدس با نشانه‌ها و معجزات بسیاری همراه بود؛ روایت‌ها حاکی از آن است که در زمان تولد ایشان، آسمان‌ها روشن شد و نشانه‌های الهی در زمین و آسمان پدیدار گشت؛ این نشانه‌ها به وضوح نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه رفیع پیامبر در تاریخ بشریت بودند. همچنین، خانواده پیامبر (ص) به ویژه مادر ایشان، آمنه بنت وهب، نقش بسزایی در تربیت و رشد شخصیت ایشان داشتند.
پیامبر اسلام با ظهور خود، پیام‌های الهی را به بشریت منتقل کرده و اصول اخلاقی و انسانی را در جامعه حاکم ساختند؛ آموزه‌های ایشان نه تنها به عنوان یک دین، بلکه به عنوان یک راه زندگی مورد توجه قرار گرفت و میلیون‌ها نفر را به سوی نور هدایت کرد.
ولادت ایشان نه تنها آغازگر یک دین جدید بود، بلکه نقطه عطفی در تاریخ بشر محسوب می‌شود که همچنان پس از قرن‌ها، الهام‌بخش انسان‌ها در جستجوی حقیقت و معنای زندگی است اما در این مسیر و در تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، بارها شاهد تلاش دشمنان قسم خورده بوده و هستیم؛ دشمنان بارها با حربه‌های گوناگون سعی در از بین بردن اسلام و اندیشه‌های ناب محمدی (ص) از پهنه جهان هستی داشته‌اند و می‌توان دلیل ناکامی آن‌ها را وحدت و بصیرت مسلمانان نامید.
به ابتکار امام خمینی (ره)، هر سال در ماه ربیع‌الاول به مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص) در فاصله 12 تا 17 ربیع‌الاول در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی هفته وحدت برگزار می‌شود؛ به اعتقاد اکثریت اهل سنت 12 ربیع‌الاول و به نظر اکثریت اهل شیعه 17 ربیع‌الاول روز میلاد پیامبر اسلام (ص) است، در همین راستا این اختلاف سبب شد تا امام خمینی (ره) با نام گذاری این ایام به نام هفته وحدت هم به نظر دو مذهب بزرگ اسلام احترام گذاشته و هم بر لزوم وحدت بیش از پیش جهان اسلام صحه گذارد.
وحدت، اصلی‌ترین راهکار ائمه اطهار (ع) در همین راستا حجت‌الاسلام علی اسماعیلیان با اشاره به ولادت پیامبر اکرم و اهمیت موضوع وحدت در جامعه اسلامی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی نیاز به وحدت داشتیم، اظهار می‌کند: امام (ره) با وجود اختلافاتی که میان شیعه و اهل‌سنت بود، ابتکار و برنامه‌ای یک هفته‌ای تحت عنوان هفته وحدت پیشنهاد داد.
وی ادامه می‌دهد: راهبرد جمهوری اسلامی برای از بین بردن اختلافات و وحدت بین شیعه و اهل سنت در کل ایران و سیاست خارجه قرار گرفت و این یک سری چیزهای اولیه‌ای بود که امام دستور دادند و تا الان نیز این صدقه جاری وجود دارد.
این کارشناس مذهبی تصریح می‌کند: هنگامی که به سیره رسول اکرم و اهل بیت نگاه می‌کنیم، شاهدیم که آن‌ها همواره توصیه به وحدت می‌کردند، علی رغم اینکه اهل سنت اعتقادات خودشان و ما اعتقادات خودمان را داریم و محکم و ثابت از آن‌ها دفاع می‌کنیم و نقاط اختلاف نیز داریم اما در بعد بیرونی و عملی وحدت را ما از رفتار اهل بیت شاهد هستیم.
حجت‌الاسلام اسماعیلیان می‌گوید: در جامعه فعلی ما با توجه به گسترش رسانه‌ها و اینکه الان کمتر چیزی می‌تواند مخفی بماند، باید در گفتار، رفتار، اعمال، نوشتار و سخنرانی‌های خود از مباحثی که موجب ایجاد اختلاف می‌شود پرهیز کنیم.
وی اظهار می‌کند: در جامعه اسلامی همان طور که در حوزه سیاسی و ملی نیاز به وحدت داریم و جامعه پیشبرد پیدا می‌کند، در حوزه اعتقادی و دینی نیز چنین است؛ همچنین در حوزه قومیت گرایی باتوجه به اینکه اقوام مختلفی در ایران هستند و این فرآیند در وحدت کشور تأثیر دارد، اختلافات قومی موجب ضرر و زیان جامعه می‌شود. از طرفی در بعد مذهبی میان شیعه و اهل‌سنت، شیعه و مسیحیت، اهل سنت و مسیحیت، ادیان آسمانی و ادیان رسمی‌ای که در قانون جمهوری اسلامی آمده‌اند چنین رویکردی صدق کرده و وجود دارد.
وحدت جامعه اسلامی یک حرکت قلبی و عمیق است این کارشناس مذهبی ادامه می‌دهد: باید همان‌گونه که در مباحث وحدت، امید آفرینی وجود دارد و موجب رشد کشور و تعالی آن می‌شود، در بعد مذهبیِ شیعه و اهل‌سنت چنین باشد و در دستور کار جامعه فعلی قرار گیرد.
وی با اشاره به سخن رهبری که می‌گویند هفته وحدت یک ایمان و اعتقاد قلبی است، تصریح می‌کند: بعضی‌ها می‌گویند این یک حرکت سوری یا نمادین و تاکتیکی است اما باید گفت که در دستور کار قرار دادن این فرآیند یک حرکت قلبی و عمیق است، چراکه معتقد هستیم با توجه به سیره اهل بیت در طول تاریخ و سالیان گذشته این حرکت از تفکرات و اعتقادات شیعه و اهل‌سنت برداشت شده و این یک حرکت گذرا یا موقت نیست و واقعاً به این نکته اعتقاد داریم که جامعه اسلامی چه شیعه چه اهل‌سنت همه با هم می‌توانند قدرت آفرین باشند، باعث رشد هم شوند و این یک امر ظاهری نیست.
حجت‌الاسلام اسماعیلیان می‌افزاید: دشمن همواره روی گسل‌های اختلاف ما چه در حوزه قومیت، چه در حوزه مذهب، چه در حوزه دینی، حوزه سیاسی و… کار می‌کند و این جزو ارکان فعالیت دشمن است؛ اما جهاد تبیین، این حرکتی که دشمن انجام داده است را در حوزه اعتقادات دینی و… روشن و تبیین می‌کند.
وی با بیان اینکه «وحدت» به معنای این نیست که من از تفکرات و اعتقاد شیعه و یا اعتقادات اهل سنت دست برداریم، می‌گوید: جهاد تبیین با حوصله، صبر و با پرداختن به شبهات سعی می‌کند در عقل جمعی جامعه این روشنگری را ایجاد کند که، در این زمان نیاز به وحدت داریم.
به گزارش ایمنا، هرگاه دشمنان توانسته‌اند در وحدت خللی وارد کرده و یا با فتنه انگیزی طیفی از مسلمین را از بصیرت بر امور و فهم حقیقت بازدارند زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مسلمانان دستخوش ناملایمات بسیاری شده است؛ یکی از آثار و برکات وحدت اسلامی پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که مردم با صرف فعل خواستن و دست در دست یکدیگر توانستند دست طاغوتیان و کشورهای سلطه‌گر را از کشور عزیزمان کوتاه کنند. هم اکنون نیز نتیجه این وحدت و همدلی را در الگو قرار گرفتن انقلاب ما و حرکت مردم کشورهای مختلف و وحدت آنها با هر نوع دین و مذهب در برابر سلطه و ستم مستکبران هستیم.
کد خبر 791967

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/824193/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مازندران آکنده از عطر میلاد پیامبر خاتم و صادق آل عبا

تداوم باد و باران در مازندران/ هشدار طغیان رودخانه‌ها

مازندران نایب قهرمان لیگ برتر تنیس بانوان شد

رویداد 90 سالگی تاسیس شهرداری تنکابن در ایستگاه پایانی

رشد نهال‌های در سایه با آینه‌کاری کف جنگل!

ترافیک سنگین در چالوس

ترافیک سنگین در جاده چالوس

ترافیک سنگین در چالوس/محدودیت تردد در آزادراه قزوین-رشت

آینه‌کاری کف جنگل! / روشی برای جلوگیری از مرگ گیاهان

طرح واکسیناسیون نیرو های تنظیف

الگوی دفاع مقدس در جهان مورد استفاده قرار گرفته است

ادامه محدودیت‌های ترافیکی در آخرین روز تابستان

ترافیک سنگین در محورهای چالوس و رشت - قزوین

استاندار مازندران: الگوی دفاع مقدس در جهان مورد استفاده قرار گرفته است

اعمال محدودیت‌های ترافیکی رژه نیرو‌های مسلح در مرکز مازندران

مبارزه با تورم به پایان خود نزدیک است؟

هوای خنک در آخرین روز شهریور

افزایش نسبی دمای مازندران طی 24 ساعت آینده

هفدهم ربیع الاول میلاد دو نور الهی

راه اندازی کافه نان ها در سواحل و مراکز پرتردد جزیره کیش

الیاس خوری رمان‌نویس مدافع فلسطین درگذشت

داستان داستان‌ها به داغ سهراب و سوگ سیاوش رسید

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه ایثارگری اهل تسنّن به مناسبت هفته وحدت

بسته خبری صوتی ایرنا مازندران؛ 24 تا 30 شهریور 1403

فیلم | تیزر دومین کنگره ملی شهدای مازندران

هفده ربیع الاول ولادت دو نور مقدسِ خاندان وحی

مازندران غرق در جشن و سرور

ولادت نور؛ آغازگر راهی برای وحدت و معنویت

فیلم | اجرای نمایش میدانی «راز سرزمین عشق» در ساری

ترافیک پرحجم و سنگین در هراز و کندوان

تأکید دوباره پی‌اس‌جی: پول امباپه را نمی‌دهیم!

شیوه امام صادق(ع) برای اصلاح بین شیعیان چه بود؟

استقلال دو میلیارد ندهد، دربی لغو می‌شود!

نجات 932 نفر از غرق‌شدن در دریای مازندران

گلستان شادمان از میلاد پیامبر نور و رحمت و صادق آل محمد

گل دوم تیم نساجی مازندران برابر استقلال

لیگ برتر فوتبال؛ تساوی وی‌ ای آری در قائمشهر/ استقلال‌ بدون چشمی به دربی رسید

ثبت 85 وقف جدید در مازندران

تساوی استقلال‌ و نساجی در قائمشهر

رجائیان: استقلال پول ندهد به ورزشگاه اراک راهش نمی‌دهیم!

تهدید آلومینیوم علیه برگزاری دربی در اراک

راضی به میزبانی دربی نیستیم؛ رجائیان: استقلال پول ندهد به ورزشگاه اراک راهش نمی‌دهیم!

تهدید بزرگ علیه استقلال؛ پول ندهید شما را در دربی راه نمی‌دهیم!

رجائیان: استقلال پول ندهد به ورزشگاه راهش نمی‌دهیم

محورهای چالوس و آزاد راه تهران - شمال یکطرفه شد

ثبت 364 وقف جدید طی پنج ساله اخیر در مازندران

ساکت الهامی: اصلا اعتراضی به داور نکردم

گل‌های استقلال تهران و نساجی مازندران در هفته پنجم لیگ برتر

نتایج هفته دوم والیبال لیگ دسته یک مردان

سلیمانی: نمره داوری دیدار استقلال و نساجی ضعیف بود/ چشمی نباید اخراج می‌شد