پیام مازند

آخرين مطالب

ویلیام تل؛ جدیدترین فیلم حماسی تاریخی این روزهای سینما با بازی گلشیفته فراهانی فرهنگي

ویلیام تل؛ جدیدترین فیلم حماسی تاریخی این روزهای سینما با بازی گلشیفته فراهانی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - روزیاتو | در مورد فیلم‌های تاریخی مانند Braveheart، Rob Roy، و Outlaw King که افسانه‌ها را با بلاک باسترهای سینمایی در هم می آمیزند، همیشه چیزی هیجان‌انگیز در مورد این داستان‌های قدرتمند قهرمانی وجود دارد. از آنجایی که این ژانر تاریک و پرتنش، تخیل ما را از طریق شورش و مبارزات بدون تاریخ مصرف به تسخیر خود درآورده است، استودیوهای فیلمسازی در حال بیرون کشیدن رویدادهای تاریخی بیشتری به منظور به تصویر کشیدنشان روی پرده بزرگ سینما هستند. تازه ترین فیلم نیک هام، فیلمساز برنده جایزه بفتا، که هفته گذشته برای اولین بار در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد، افسانه یک قهرمان مشهور مردمی سوئیس را با اقتباس داستان ویلیام تل به سینماها می آورد. این فیلم که به عنوان شاهکاری حماسی که شکوه بصری و بازی های بسیار خوبی را به رهبری کلاس بنگ، کانر سویندلز، گلشیفته فراهانی و راف اسپال به نمایش می گذارد، در مناظر حیرت انگیز و سکانس های نبرد خشن خود در بهترین شرایط ممکن قرار دارد، اما در حفظ ثبات حال و هوای خود کمی با مشکل مواجه می شود.
ویلیام تل (William Tell) که در مکانی در ایتالیا فیلمبرداری شده و تیرول جنوبی به عنوان پس‌زمینه رویدادهای غم‌انگیز در قرن چهاردهم سوئیس به کار گرفته شده است، برای مخاطبان شفافیتی ایجاد می‌کند که واقعاً جالب و جذاب است. همزمان این فیلم از طریق جلوه‌های بصری خیره‌کننده و بازی های قوی، تأثیر احساسی قابل توجهی بر مخاطب می گذارد. در حالی که فیلم افزوده قابل توجهی به این ژانر است و در کنار برخی از بهترین فیلم های حماسی دهه 90 قرار می گیرد، اغلب به سمت درام و نمایشی پر از اکشن حرکت می‌کند، بدون اینکه خود را در طول 133 دقیقه نمایش معرفی کند. ناگفته نماند که این فیلم حماسی یک ابزار داستانی بیش از حد استفاده شده را به کار می گیرد که سطحی به نظر می رسد و از داستان اصلی خود فاصله دارد.
ویلیام تل درباره چیست؟
اگر با این داستان آشنا نیستید، باید بگوییم که ویلیام تل با این سکانس آغاز می شود که قهرمان فیلم (بنگ) مجبور می شود از فاصله ای نسبتاً زیاد سیبی که روی سر پسرش قرار گرفته را هدف قرار دهد. این سکانس به همان اندازه که تصور می‌کنید پرتنش و اعصاب خردکن است، بلافاصله مخاطب و کف دست‌های عرق‌زده‌ اش را در جستجوی کنجکاوانه اینکه چطور داستان به اینجا رسیده است، به تماشای فیلم متعهد می کند. سه روز به عقب می رویم، جایی که اروپا در آستانه جنگ بوده و مردم سوئیس روزهای سختی را سپری می‌کنند، یک پادشاه شرور و دارای چشم بند اتریشی، به نام آلبرشت (بن کینگزلی) و قلدرهای مالیات‌گیرش زندگی را برای همه جهنم کرده و مردم را آزار می دهند.
تاریک و ناخوشایند، داستان این فیلم پس از یک اقدام خشونت‌آمیز تکان‌دهنده شروع می‌شود، جایی که یک روستایی بلافاصله پس از تجاوز و قتل همسرش به دنبال انتقام است. اگرچه شروع خشن داستان، لحن فیلم را برای یک سری سکانس اکشن شدید تعیین می‌کند و دسته‌ای از مردان (و دو زن برجسته) به پیروزی های قابل توجهی دست می یابند، این کالایی‌سازی ماجرای تجاوز است که کمی زیاده روی به نظر می رسد. هنگامی که کلیت داستان را درک کردید، با تزئیناتی در فیلم برای جذابیت سینمایی مواجه می شوید، بنابراین می شد روی کاغذ از به تصویر کشیدن صحنه تجاوز خودداری کرد، زیرا کمی داستان را کلیشه ای می کند.
با این وجود، این فیلم پس از رویارویی آن مرد روستایی با ویلیام، که پس از جنگیدن با شوالیه‌های معبد در طول جنگ‌های صلیبی، فقط می‌خواهد زندگی آرامی داشته باشد، اثر خود را نشان می‌دهد. اما آرامش برای او به این سادگی نیست. با کلافه شدن مردم محلی از این مظالم و زورگویی هایی که همه جا دیده می شود، تیرانداز خسته دست به کار می شود. او با برداشتن کمان خود، آماده می شود تا حمله علیه هاپسبورگ های ستمگر را رهبری کند و با سرسپرده پادشاه، نایب السلطنه نفرت انگیز گسلر (سویندلز) درگیر می شود. در طول این مسیر، ویلیام از دوستانش و سربازان سابق، از جمله دوستش اشتاوفاچر (اسپال) که در جنگ های صلیبی همراهش بوده، کمک می گیرد.
در حالی که به نظر می رسد گروهی از مردان با لباس هایی شبیه دلقک به دنبال عدالت هستند، همه چیز بسیار پرتنش تر و خشن تر می شود. علاوه بر این، این فیلم کاری را انجام می‌دهد که دیگر فیلم های حماسی گذشته آن را انجام نداده اند، و این پرداختن عمیق به وحشت گذشته و آسیب های روانی شخصیت قهرمان داستان است. پر از درام احساسی سنگین، صحنه‌های مبارزه خشن و سکانس‌های مبارزات تن به تن که با بهترین‌های این ژانر رقابت می‌کنند، ویلیام تل با برخی از داستان های حماسی محبوب‌های در دهه 90 همراه می شود تا داستانی انتقام‌محور را روایت کند که هزینه‌های جنگ، تأثیری که بر سلامت روانی انسان ها دارد را برجسته کرده و به داستان بزرگ‌تری فراتر از قهرمان داستان بپردازد – داستانی که حتی ممکن است یک دنباله نیز داشته باشد، در صورتی که هام بپذیرد آن را ادامه دهد.

پیام مازند

ویلیام تل با بازی های قوی بازیگرانش به دنبال جایگاهی رفیع در ژانر حماسی است
در حالی که فیلم از نمایش واقعیت‌های تکان دهنده شورش علیه یک رژیم ستمگر ابایی ندارد، ویلیام تل لحظاتی از تعلیق بی سروصدا را با اکشن‌های پر از خطر و بازی هایی که که فرسودگی جنگ را برجسته می‌کنند، ترکیب می کند. این موضوع به بهترین وجه در شخصیت ویلیام دیده می‌شود، کسی که با مشکل مدیریت آسیب‌های ناشی از جنگ‌های صلیبی، با قهرمانی بی‌میل و پدر بودن دست و پنجه نرم می‌کند. بنگ که بیشتر برای بازی در فیلم برنده نخل طلای The Square و The Northman اثر رابرت ایگرز شناخته شده است، بازی قدرتمند و جذابی در نقش یک قهرمان مردمی ارائه می دهد. تصویری که بنگ از ویلیام ایجاد می کند، عمق و اصالت ظریفی را به این شخصیت می‌بخشد، از طریق عبارات تاکیدی و تنشی همیشه حاضر در رفتار او که بر زخم‌های عاطفی و روانی شخصیت تل تأکید دارند.
با صحنه‌های نبرد به خوبی طراحی‌شده که نشان می دهند ویلیام تل یک جنگجوی ماهر و ترسناک است، بنگ آن انعطاف‌پذیری را از طریق حضوری موثر روی صحنه که تماشایش را هیجان‌انگیز می‌کند، را تثبیت می کند. جذابیت متقابل او در کنار همبازی هایش چند وجهی است و بیش از پیش به غنای داستان می افزاید، به ویژه تعاملی که او با گلشیفته فراهانی، بازیگر نقش همسر ویلیام دارد. شخصیت فراهانی ممکن است جنبه نرم‌تر و آسیب‌پذیرتر ویلیام را برجسته کند، اما این دوگانگی است که پویایی تیز و شکوفایی را برای فیلم ایجاد می‌کند.

پیام مازند

در نقش‌های فرعی که بیش از پیش بر پویایی فیلم می افزایند، اسپال در نقش استافاچر دوست ویلیام تل و سویندلز شرور و منفور در نقش گسلر، دست راست پادشاه هستند. در حالی که تماشای اسپال همیشه لذت بخش است و یک نقش آفرینی نیشدار و پرانرژی به ویلیام تل اضافه می کند، این بازیگر یکی از بهترین و دست کم گرفته ترین بازیگران نسل ما باقی می ماند. او به طور مداوم در بازی های خود صادق است تا ارزشی قوی و به یاد ماندنی برای داستان ایجاد کند. در کنار این جذابیت تاثیرگذار، سویندلز قرار دارد، که موفق می شود نقش یک شرور را قوی و قابل باور بازی کند که قدرت بیشتری به گروه بازیگران می بخشد. سویندلز که بیشتر به خاطر سریال Sex Education و فیلم Barbie شناخته شده است، این نقش را برای تجربه یک چرخش کامل حرفه ای بازی می‌کند و تمام صحنه‌هایی را که در آن بازی می‌کند در قبضه می گیرد. این تنش مهار نشدنی در نهایت خطر رویارویی گسلر با ویلیام را افزایش داده و یکی از خشن‌ترین صحنه‌های فیلم را به ما می‌دهد.

پیام مازند

ویلیام تل از ناسازگاری هایی بین شخصیت و داستان رنج می برد
اما در حالی که بازیگران باعث رسیدن فیلم به یک اوج کیفیتی می شوند، ویلیام تل از بازیگران نقش های جانبی به خوبی استفاده نمی کند، از جمله شخصیت های داستان فرعی که مربوط به خواهرزاده پادشاه (الی بامبر) و یک نجیب زاده سوئیسی (جونا هاوئر کینگ) است. این جنبه است که برخی از لحن های متناقض فیلم را برجسته می کند. این دو علیرغم اینکه تمام تلاش خود را برای ترجمه دقیق سناریو به تصویر انجام می دهند و شخصیت هایی مورد احترام خلق می کنند، احساس می شود که در جای خود نیستند. اما پیوستن آن ها به گروه اصلی شخصیت ها چندان موثر نیست و فاقد ارتباط روایی قوی است، که باعث می شود صحنه‌های آن‌ها کاملاً خسته کننده و از نوعی باشد که می شد برای کاهش زمان فیلم، به راحتی در مرحله تدوین حذفشان کرد.

پیام مازند

کینگزلی در نقش پادشاه بیرحم و حسابگر اتریش، گاهی اوقات ترسناک است، اما به نظر نمی‌رسد در اینجا چیز زیادی وجود داشته باشد که ما را از او متنفر کند. او ضابطانی دارد که کارهای کثیف اش را انجام می دهند و چشم بن ی دارد که بیش از حد به سمت کلیشه های شرورسازی متمایل می شود. در حالی که شخصیت او تحت نفوذ و هدایت غرور و تکبر است، بازیگر نقش گاندی اعتبار کافی برای پر کردن شکاف های این نقش را نشان می دهد. اما این کلیشه قابل پیش بینی و بیش از حد استفاده شده بوده، فاقد هر گونه اصالتی است که بتواند به داستان کلی کمک کند.
علی‌رغم صحنه‌های باشکوه و فیلمبرداری فوق العاده مناطق سرسبز در فیلم ویلیام تل که در بعضی مواقع حس یک نقاشی را دارد، این فیلم برای حفظ تعادل با مشکل مواجه است. بین ملودرامی باشکوه و سکانس‌های اکشنی که با Braveheart یا حتی The Last of the Mohicans رقابت می‌کنند، این فیلم می‌خواهد یک اثر هنری باشکوه باشد اما به قلمرویی وارد می شود که تا حدودی تأثیر آن را تضعیف می نماید. با این اوصاف، این فیلم همچنان یک فیلم حماسی است که ممکن است با نبردهای باشکوه، شروران ترسناک، و مناظر وسیعی که ظرافت و شکوه پیشینیان سینمایی خود را تداعی می کند، ذائقه تاریخی مخاطبان را تحریک می کند. بازیگران قوی و سکانس‌های جنگی جذاب ویلیام تل با ارائه برداشتی تازه از یک قهرمان فولکلور افسانه‌ای، بینندگان را درگیر داستان می کنند. با سکانس های چشمگیر، اجراها و فیلمبرداری استادانه، نادیده گرفتن ایرادات این فیلم ساده می شود و این فیلم به دلیل احساس بازگشت به یک ژانر تاریخی محبوب، در نگاه مخاطبان خوشایند خواهد بود.

پیام مازند

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/824133/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویلیام تل؛ جدیدترین فیلم حماسی تاریخی این روزهای سینما با بازی گلشیفته فراهانی

مازندران میزبان اردوی آماده‌سازی تیم ملی تنیس روی میز بزرگسالان

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز، جمعه 30 شهریور+ اکران «تگزاس 3» و قیمت بلیت

نجات 923 نفر از مرگ در آب‌های خزر مازندران

تصادف مرگبار در جاده فولادمحله به کیاسر

پیام خداحافظی حسینی از نساجی

رگبار پراکنده در آخرین روزهای تابستان/اول مهر هوا صاف است

امام جمعه ساری جنایات رژیم صهیونیست را محکوم کرد

دستگیری 6 سارق موتورسیکلت در جویبار

ساعت پخش زنده بازی استقلال و نساجی مازندران‌ از تلویزیون + شبکه سه و پخش آنلاین

سقوط سنگ در جاده چالوس روی وانت نیسان/عکس

هشدار سیل در مازندران

درمان رایگان دام و طیور در مناطق روستایی خرم آباد

محکومیت اقدام رژیم غاصب صهیونیستی در لبنان

امام جمعه ساری: جایگاه مازندرانی در دفاع مقدس ویژه است

ستاره خارجی استقلال از لیست خط خورد!

سقوط سنگ روی خودروی نیسان در چالوس

امام جمعه نوشهر: آموزش و پرورش نیازمند حمایت از سوی همه وزارتخانه‌ها است

نجات 923 نفر از مرگ حتمی در دریای خزر

شناسایی 62 گلوگاه ترافیکی برای کنترل ترافیک در پایتخت

ترافیک سنگین زیر مه جاده چالوس

ستارگان برد؛ شعبانی مغلوب کوربانوف شد/شکست عموزاد

عکس/ چهره شکسته حمید گودرزی خبرساز شد

حمایت از فلسطین واجب قطعی امت اسلامی است

حمایت از فلسطین تبدیل به عاملی برای وحدت شده است

امام جمعه خرم‌آباد: دفاع مقدس یادآور حماسه های ماندگار در تاریخ ایران اسلامی است

دفاع مقدس، دفاع هشت ساله ما از کشور بود

مطالبه گری عفاف و حجاب در ساری

ترافیک سنگین در محور چالوس

محدودیت های ترافیکی مراسم رژه 31 شهریور در خرم آباد

ستارگان ساری و بانک شهر پیروز دیدار هفته دوم لیگ برتر کشتی آزاد

ترافیک سنگین در محور چالوس در مه سنگین

به عشق رامین رضاییان از ساری به قائمشهر آمدم + ویدئو |‌ همیشه به رامین می‌گفتم ...

برتری ستارگان ساری مقابل دانشگاه آزاد در لیگ برتر کشتی

سقوط سنگ در مرزن‌آباد چالوس حادثه جانی نداشت

کتاب‌هایی با موضوع سوگ و پذیرش خود برای بچه‌ها

صحبت های شنیدنی از علی ضیا

ماجرای تسخیر قلعه تسخیرناپذیر حسن صباح

معرفی 6 کتاب تقریظ‌ شده توسط رهبر معظم انقلاب

کشف فواره‌هایی که راه شیری در مقابل آنها یک نقطه است

راسل کرو در قامت مربی هنرهای رزمی/ فیلم ورزشی «جانوری در من» می‌آید

«محمود حکیمی» نویسنده و پژوهشگر درگذشت

شهرداری خرم‌آباد مشکل کمبود اتوبوس را رفع کند

پروژه ایجاد کمربند حفاظتی به طول 7 کیلومتر در روستای بطاهرکلا بخش بلده

تداوم بارشها تا شنبه در مازندران

خسرو شکیبایی چه‌قدر دستمزد گرفت؟

عکس| پوستر کنایه آمیز نساجی برای دیدار با استقلال

اشتباهی که 18 سال طول کشید؛ مردی که اشتباهی پول برق می‌داد

ترافیک در محور کندوان سنگین است

صید پشه آئدس در چند استان شمالی کشور