پیام مازند

آخرين مطالب

جادوی آب و خاک در دست دانشجویان سراوانی؛ زندگی در مرکز نوآوری و کارآفرینی سفال جریان دارد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش ایرنا، هنر سفالگری به عنوان میراثی گران‌بها در سیستان و بلوچستان نسل به نسل می‌چرخد و صنعتگران دست ساخته‌های زیبایی از آب و خاک خلق می‌کنند با این تفاوت که چرخ سفالگری در این دیار با گذشت بیش از هفت هزار سال همچنان بدون چرخ می‌چرخد.
زدودون غبار فراموشی از هنر سفالگری امروز در حالی توسط دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز سراوان انجام می شود که دانشجویان این مرکز دانشگاهی در کنار تحصیل به مهارت آموزی و ایجاد اشتغال پرداخته و با راه اندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی سفال در این دانشگاه هم کسب درآمد کرده هم دغدغه ای برای ورود به بازار کار پس از تحصیل ندارند.
مهارت افزایی و اشتغال در کنار علم آموزی در دانشگاه باعث شده تا چراغ کوره کوزه‌های سفالی در سراوان خاموش نشود و این هنر هفت هزار ساله با ادغام نوآوری در کار، آن هم توسط دانشجویان تداوم یابد و زمینه اشتغال را برای این قشر از جامعه فراهم کند.
رهبر معظم انقلاب نیز در این خصوص می فرمایند «کارآفرینی نوعی عبادت و ارزش آفرینی است و ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد»، بر همین اساس در سیاست‌های کلی اشتغال ترویج، تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و استفاده از تولیدات داخلی به عنوان ارزش اسلامی و آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار(فعلی و آتی) و ارتقاء توان کارآفرینی با مسوولیت نظام آموزشی کشور تاکید شده است.
با این وجود در حالی یکی از کاستی‌های جدیِ امروز کشور، خلا مهارت کافی در نیروی انسانی جویای کار جامعه است که راه اندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی سفال کلپورگان در دانشگاه پیام نور مرکز سراوان باعث شده تا فارغ‌التحصیلان این مرکز دانشگاهی دغدغه‌ای پس از اتمام درس نداشته باشند و با دست ساخته هایی که از دل فرهنگ و آداب و رسوم این خطه یادگرفته اند، در کنار تحصیل، کسب درآمد کرده و مهارت آفرین باشند.

پیام مازند

کسب درآمد و اشتغالزایی برای دانشجویان با راه اندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی سفال
یکی از دانشجویان این مرکز دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سفالگری هنری موروثی است و من این هنر را از دوران کودکی از مادربزرگم یاد گرفتم، اظهار کرد: کار سفالگری بسیار لذت‌بخش بوده چرا که با جان‌ و دل هنری خلق می‌شود که برآمده از ذوق و سلیقه است.
سمیرا ملازهی افزود: از زمانی که مرکز نوآوری و کارآفرینی سفال کلپورگان در دانشگاه راه‌اندازی شد دانشجویان زیادی با سفال آشنا و با ساخت ظروفی مانند پارچ، لیوان، کاسه، پیاله، بشقاب، دیگ سفالی، قندان و سایر موارد علاوه‌بر معرفی بیش از پیش این هنر دیرینه به جهانیان برای خود نیز در کنار تحصیل کسب درآمد کرده‌اند.
وی با بیان اینکه سفال‌های خوش لعاب مشتریان پروپاقرصی دارند، گفت: برای فروش از ظرفیت فضای مجازی بهره‌مند شده‌ایم، علاوه بر آن برخی از ادارات شهرستان نیز برای اهدای جوایز به کارکنان خود از ساخته‌های دست دانشجویان خریداری کرده و از این طریق از ما حمایت می‌کنند.
این دانشجوی فعال در مرکز نوآوری و کارآفرینی سفال کلپورگان با بیان اینکه مواد اولیه کار مانند خاک و سنگ تیتوک توسط دانشگاه فراهم می‌شود، ادامه داد: تمامی نقوش به کار رفته بر روی سفال‌ها ذهنی و برگرفته از اعتقادات و باورهای مردم منطقه بوده که با نقوش سفال‌های پیش از تاریخ نیز همخوانی دارد.
وی از مسوولان حمایت از دانشجویان در این عرصه را خواستار شد و گفت: حضور در نمایشگاه‌ها علاوه بر معرفی آثار صنایع‌دستی و همچنین خرید هدایای ادارات از دست ساخته های دانشجویان منجر به رونق بازار فروش آنان خواهد شد.

پیام مازند

گسترش عدالت آموزشی دانشگاه پیام نور برای همه، همه جا و همه وقت
رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان اظهار کرد: دانشگاه پیام نور به علت سطح گستردگی استان یکی از دانشگاه‌های موثر در بحث جذب اشتغال بوده و بیش از 60 درصد محصلان این دانشگاه در ادارات دولتی جذب شده‌اند.
ابوالفضل توسلی بیان کرد: در زمینه اشتغال و رونق مشاغل خانگی این دانشگاه بویژه در شهرستان سراوان با راه اندازی کارگاه سفال بیش از 200 دانشجوی فعال در زمینه هنرهای صنایع دستی و سفال دارد و در این زمینه علاوه بر اقدامات آموزشی و علمی، به انجام کارهای فرهنگی اجتماعی نیز روی آورده است.
وی با اشاره به اینکه گسترش عدالت آموزشی دانشگاه پیام نور برای همه، همه جا و همه وقت باعث شده تا 10 مرکز دانشگاهی در سیستان و بلوچستان فعال باشد، گفت: اولویت اول دانشگاه کارآفرینی، کسب و کار و مهارت آموزی است که دانشجویان در حین تحصیل مهارت‌های لازم شغل آینده را کسب کنند.
رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان ادامه داد: سفال کلپورکان نمادی از هنر دستان زنان بلوچ شهر علم و فرهنگ با قدمت هفت هزار سال است که امروز دانشجویان مرکز سراوان در دانشگاه پیام نور این هنر را آموزش داده تا نسل به نسل این میراث گرانب‌ها حفظ شود و در ساخت و معرفی سفال و بازار فروش بهتر در ایران و جهان نقشی داشته باشند.
وی با بیان اینکه طبق بیانات رهبر معظم انقلاب می خواهیم به سمت تحقق کارهای نشدنی گام برداریم، افزود: دانشگاه پیام نور می‌تواند در زمینه تحقق شعار سال نقش آفرینی و سهم خود را در این زمینه بیش از پیش ادا کند و مانند گذشته کارکردهای موفقی داشته باشد.

پیام مازند

دانشگاه پیام نور پیشرو در اشتغال و مهارت
رئیس دانشگاه پیام نور مرکز سراوان یکی از دلایل جهانی شدن سفال این روستا را قدمت چندین هزار ساله آن عنوان کرد و گفت: سفالگری در روستای کلپورگان قدمتی هفت هزار ساله دارد و حفظ و ماندگاری این هنر ارزشمند تاریخی مرهون تلاش‌های زنان و مردان روستاست که بارزترین وجه تمایز سفال سازی در روستای کلپورگان شیوه ساخت بر پایه الگوهای کهن باستانی بدون به‌ کارگیری از چرخ است چرا که تمامی نقوش به کار رفته بر روی سفال کلپورگان ذهنی است.
منصور جنگی زهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این دانشگاه در بحث اشتغال و مهارت افزایی پیشرو بوده در همین راستا اقدام به راه اندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی سفال کلپورگان کرد تا دانشجویان در کنار تحصیل، مهارت و کسب درآمدی برای خود داشته باشند.
وی با بیان اینکه بازار فروش سفال مطلوب بوده و در این رابطه از بستر فضای مجازی برای تبلیغات و بازاریابی ‏هم بهره‌مند شده‌ایم، افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی باعث شده علاوه‌بر معرفی آثار فاخر ‏صنایع‌دستی، بازار فروش صنعتگران سفال هم رونق گیرد و محصولات ساخته دست بانوان این مرکز مشتریان پروپاقرصی از نقاط مختلف داشته باشند.
رئیس دانشگاه پیام نور مرکز سراوان اظهار کرد: هم اکنون بیش از 50 نفر آموزش‌های لازم در عرصه سفالگری را یادگرفته و از این طریق کسب درآمد می کنند.
وی ادامه داد: نورآوری در کار حرف اول را می زند، در این زمینه علاوه بر تولید حدود 50 محصول و تنوع ایجاد شده در کار، اقدام به بسته بندی و برندسازی سفال ساخته شده از دست پنجه دانشجویان کرده، حتی برای معرفی و فروش و حمایت از این قشر اقدام به برگزاری نمایشگاهی ویژه این مرکز انجام شده است.
بیشتر بخوانید:
حرکت در مسیر تحقق شعار سال از اولویت‌های دانشگاه پیام نور سیستان وبلوچستان است
طرح ساماندهی موزه زنده سفال کلپورگان با اعتبار 15میلیارد ریال آغاز شد
عرضه سفال تنها موزه زنده دنیا از کلپورگانِ سراوان به بازارهای جهانی

پیام مازند

حمایت از کارهای گروهی و کارگاهی در قالب تعاونی های سراوان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان، از حمایت از کارهای گروهی و کارگاهی در قالب تعاونی ها خبر داد.
خلیل احمد سلامی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی، شعار امسال را «جهش تولید با مشارکت مردم» اعلام کردند در این راستا می‌توان گفت مصداق بارز تحقق این شعار و نامگذاری، تعاونی‌ها هستند، براین اساس در سالجاری توجه خاصی به این بخش شده و می‌شود.
وی ادامه داد: حمایت از تعاونی‌ها در اولویت کار قرار دارد و بر این اساس تمام کسانی را که کار گروهی کرده و کارگاهی مشغول به فعالیت هستند را به تشکیل تعاونی‌ها دعوت می‌کنیم تا از حمایت‌های دولت بهره مند شوند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: تعهد اشتغال این استان امسال، 41 هزار و 651 نفر با اولویت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است به طوریکه خود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعهدی را برای استان‌ها مشخص کرد که براساس آن، استان ما حداقل 10 درصد از میزان تعهد اشتغالی که باید ثبت سامانه رصد اشتغال ثبت کند، باید از فارغ التحصیلان دانشگاهی باشند و امسال سامانه بر این اساس طراحی شده است.

پیام مازند

استان‌ها سیستان و بلوچستان 0 نفر

پیام مازند

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/808616/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساحل عاج هم در فوتبال ایران ستاره دارد!

نور زیاد برای مغز خطرناک است

منتظر تأیید AFC برای میزبانی لیگ نخبگان هستیم/ برای برگزاری دربی کنترل تماشاگران سخت است

تردد خودرو‌ها از سمت چالوس یک طرفه شد

دانشجوی نخبه دانشگاه مازندران، نفر برتر طرح ملی شهریاران در استان شد

حضورچشمگیر دانشگاه مازندران در4 ایالت کشوراندونزی جهت عقد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها و موسسات برتر این کشور

تهدید سلامت مغز به دلیلی که فکرش را نمی‌کنید

دستاوردهای پایگاه‌های مقاومت بسیج آمل درطرح «اسوه» به نمایش گذاشته شد

اختتامیه پنجمین جشنواره ابوذر در آستانه کنگره شهدای مازندران

اعلام برندگان جشنواره فیلم ونیز/ شیر طلایی به آلمودوار رسید

تردد خودروها از سمت چالوس یک طرفه شد

ظریف: محافظه‌کار نیستم/ توافق، خطرساز است؛ قهرمان‌ساز نیست

جزئیات مصوبه ساماندهی اتباع خارجی؛ اتباع برای خروج از ایران وثیقه پرداخت می‌کنند

همسر تاجزاده: جرم او «نقد رهبر» است

جعفرزاده ایمن‌آبادی: ای کاش عشقی لال می‌شد و برای وام میلیاردی جوابیه نمی‌داد

پزشکیان: راهی جز انتقال مرکزیت اقتصادی و سیاسی به نزدیکی آب‌های جنوب کشور نداریم

حکم منع تحصیل پسرخواهر زاده میرحسین موسوی تعلیق شد

هشدار بزرگ؛ اگر پول به حساب‌تان آمد، پس ندهید!

یک انتصاب جدید در دولت به حکم عارف

الحاق 8 دستگاه خودرو به ناوگان بهداشتی مازندران

افسانه فواره تروی؛ تعداد سکه‌های پرتاب‌شده در این حوض معروف هوش از سر می‌پراند!

نالد به حال زار من!

فیلم «اخراجی‌ها 4» پروانه ساخت گرفت

تقدیم جشنواره «زوریخ» به داریوش مهرجویی و همسرش

638 نفر از مرگ در آب‌های خزر نجات یافتند

وضعیت اسفناک زباله در جنگل‌های مازندران

بخشایش اردستانی، نماینده مجلس: ایران به روسیه، حشد الشعبی، حزب الله و حماس موشک می‌دهد

امیرحسین مدرس مجری فصل جدید «سرزمین شعر» شد

محکومیت گسترده قتل فعال حامی فلسطین/ خشم جهانی علیه تل‌آویو

این 5 عادت شما را سحرخیز می‌کند

دفاع مقدس الگوی کار جهادی است

نواقص پارک شهید نوبخت ساری مورد بررسی قرار گرفت

محکومیت گسترده قتل فعال حامی فلسطین در کرانه‌ باختری

ضریب اشغال تخت بیمارستانی در مازندران به 89 درصد رسید

نجفی خوشرودی معاون عارف شد

علی نجفی خوشرودی معاون بین الملل عارف شد + سوابق

نجفی خوشرودی، معاون بین الملل معاون اول رئیس جمهور شد

نجفی خوشرودی به‌عنوان معاون بین‌الملل و همکاری‌های منطقه‌ای عارف منصوب شد

همایش پیاده روی خانوادگی در سرخ کلا تپه زیراب

کوهنورد مصدوم قله علم کوه با بالگرد به مراکز درمانی منتقل شد

اهدای عضو مرد بابلی به چند بیمار زندگی دوباره بخشید

اندوه از کتاب زمستان اخوان ثالث

تو شفا می دهی

شهاب حسینی بازیگر فیلم «رها» شد

بایدن وهریس تحقیقاتی مستقل را درباره قتل عایشه به جریان بیاندازند

ثبت بیش از 2 میلیون و 400 هزار تردد خودرویی در مازندران

آب‌بندانی به رنگ بنفش در مازندران

️ریا کاری نماینده 4 درصدی؛ ماجرای انصراف امیر حسین ثابتی از دریافت وام مسکن چیست؟

صدا کن مرا!

معرفی کتاب لطفا بگو لطفا!