پیام مازند

آخرين مطالب

همسر تاجزاده: جرم او «نقد رهبر» است سياسي

همسر تاجزاده: جرم او «نقد رهبر» است
  بزرگنمايي:

پیام مازند - فخرالسادات محتشمی‌پور با تاکید بر این که هرگز نمی‌توان کسی مثل مصطفی تاجزاده را وادار به سکوت کرد، گفت: جرم همسرم «نقد رهبر» است و کسانی که آقای تاجزاده را زندانی کردند، باید پاسخگوی تمام افرادی باشند که می‌پرسند: «آیا واقعا انتقاد از رهبر جرم است؟ اگر جرم است در کجای قانون به آن اشاره شده است؟»
به گزارش دیده بان ایران، سید مصطفی تاجزاده که زمانی سرپرست وزارت کشور بود، حالا به دلیل انتقادهایش در زندان است. حالا پس از دو سال و دو ماهی که او به زندان افتاده، پرونده جدیدی برای او تشکیل شده است. تاجزاده، 17 تیر 1401 بازداشت و 19 مهر 1401 حکم او از سوی دادگاه انقلاب اعلام شد و با اتهام «تبانی علیه امنیت ملی» به 5 سال حبس و «نشر اکاذیب» به 2 سال و «تبلیغ علیه نظام» به یک سال، در مجموع به 8 سال حبس محکوم شد که مطابق قانون 5 سال آن قابل اجرا بود.
پس از تشکیل پرونده جدید به جرم «اجتماع و تبانی به منظور ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران»، تاجزاده طی نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب موضوع پرونده جدید خود را توضیح داده و در بخشی از نامه خود نوشته است: «{...} هفتمین پرونده را علیه اینجانب به جریان انداخته است. برآن اساس {...}، بازپرس شعبه یک بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 33 تهران، با ارسال نامه شماره 14036899002868024 مورخ 10/06/1403 اینجانب را به اتهام «اجتماع و تبانی به منظور ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» به دادگاه فراخوانده است. جناب‌عالی آگاهید که من به روال سابق و در اعتراض به بی‌عدالتی حاکم بر دستگاه قضا، در دادگاه حاضر نمی‌شوم و از خود دفاع نمی‌کنم. بنابراین یکی از دو - سه قاضی مشهور {...} می‌تواند مرا به دو اتهام بالا به 6 سال زندان جدید محکوم کند که 5 سال آن قابلیت اجرایی شدن خواهد داشت. سال 92 که آقای روحانی رای آورد، 6 سال زندانم به 7 سال افزایش یافت. این‌بار ظاهرا قرار است 5 سال زندانم به 10 سال برسد. مستحضرید تا همین لحظه و بدون احتساب حدود سه‌سال باقیمانده حبسم و بدون در نظرگرفتن محکومیت جدید احتمالی، من {...} 9 سال و 2 ماه حبس کشیده‌ام. تا آنجا که می‌دانم، طول مدت زندان مؤسسان حزب جمهوری اسلامی یعنی آقایان بهشتی، موسوی اردبیلی، هاشمی رفسنجانی، باهنر و خامنه‌ای به 9 سال نرسید. کسانی که نزدیکترین یاران و شاگردان آیت‌الله خمینی بودند و هدف‌شان براندازی رژیم شاه بود.»
نامه او نیز واکنش برخی از کارشناسان سیاسی و تحلیلگرانی همچون شهاب‌الدین حائری، عباس عبدی، محمدجواد مظفر، جواد روح، ناصر دانشفر، اکبر دانش سرارودی و عبدالکریم سروش را در پی داشت. پرونده جدید در حالی گریبان تاجزاده را می‌فشارد که او در زندان به سر می‌برد. فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر تاجزاده درباره تشکیل پرونده جدید برای تاجزاده با تاکید بر این که او در نامه خود به رهبری، موضوع را کاملا شفاف و روشن بیان کرده است، به گفت‌وگو با دیده‌بان ایران پرداخت.
محتشمی‌پور در پاسخ به این سوال که این پرونده به دلیل کنشگری تاجزاده در زندان تشکیل شده است یا خیر، تاکید کرد: «آقای تاجزاده را همه به عنوان یک منتقد دلسوز و منصف می‌شناسند و تمام پرونده‌سازی‌هایی که تا امروز شده علیه او شده، با اتهام «تبلیغ علیه نظام» و ... بر مبنای همین انتقاداتی است که در قانون اساسی صراحتاً از آن به عنوان آزادی بیان یاد شده است.»
او با اشاره به مشکلات جدی که برای تاجزاده به وجود آمده است، افزود: «بعد از هفت سال حبسی که ناعادلانه ایشان در انفرادی، و‌ در اعتراض به آن روزه‌دار بود و با آن شرایط خاص گذشت، شکل بازداشت مجددشان هم کاملا غیرقانونی بود و من در ملاقاتی که با رئیس قوه قضاییه داشتم، موارد را به ایشان اعلام کردم. به هر حال 8 سال حکمی که صادر شده بود، تجمیع شد و 5 سال آن اجرا شد که دو سال و دو ماه از آن حکم می‌گذرد. اخیرا سپاه پرونده‌سازی جدیدی علیه ایشان انجام داده و سال گذشته در چند نوبت احضاریه‌ داده‌اند که همسرم از حضور در دادسرا برای بازپرسی استنکاف ورزیده است.»
محتشمی‌پور با اشاره به این که تاجزاده در حال حاضر در شرایط متفاوتی از دیگر زندانیان سیاسی به سر می‌برد، گفت: «وضعیت نگهداری آقای تاجزاده مانند دیگر زندانیان سیاسی نیست. ایشان تنهاست و تمام زندانیان سیاسی که در سالنی واقع در بند چهار اوین بوده‌اند، به سالن دیگری منتقل و بعضاً آزاد شدند. آقای دکتر سعید مدنی هم به‌نوعی به زندان دماوند تبعید شده است و یک زندانی عادی را به محل نگهداری تاجزاده منتقل کردند. با این شرایطی که به ایشان تحمیل شده، پرونده جدید واقعا ظلم مضاعف و نوبر است. موضوع عجیب و مورد سؤال در پرونده جدید این است که علاوه بر «تبلیغ علیه نظام» اتهام «اجتماع و تبانی» را در آن گنجانده‌اند. در حالی که برای همه حتی فارغ از حداقل آشنایی با الفبای حقوق، سؤال است که چطور یک نفر در زندان می‌تواند تبانی کند؟ و تاجزاده با چه کسی تبانی کرده است؟ وکیل آقای تاجزاده شدیداً نسبت به این پرونده و اتهامات مندرج در آن معترض است، اما قرار شد که صحبتی نشود، چراکه نامه آقای تاجزاده به رهبر کاملا گویا و شفاف است.»
همسر مصطفی تاجزاده در ادامه تاکید کرد: «جرم همسرم «نقد رهبر» است و به همین دلیل، قبلا بیش از هفت سال توسط قاضی صلواتی محکوم و حکمش اجرا شد. و این بار هم همان قاضی بدنام 8 سال حکم داد که با اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی که مجموع احکام صادر شده برای یک منتقد در جمهوری اسلامی بی‌سابقه است. به هر حال ایشان همیشه اعلام کرده که من در اعتراض به دادگاه‌های غیرقانونی و عدم عدالت قضایی به هیچ وجه در هیچ بازجویی، بازپرسی، بازجویی، دادسرا و دادگاهی حاضر نخواهم شد.»
محتشمی‌پور درباره بازداشت مجدد تاجزاده گفت: «آقای تاجزاده را بعد از آخرین حضورش در کلاب‌هاوس و مناظره با آقای مراد ویسی دستگیر کردند. که در واقع اعلام شد که اصلاحات در حکومت ممکن نیست، اما ایشان معتقد بود که براندازی چاره کار رفع مشکلات کشور نیست. اشکال و ایراد در کشور ما زیاد است اما باید به سمت اصلاح امور حرکت کنیم و نهایت کنشگری سیاسی را در جهت اصلاحات داشته باشیم. برای همه عجیب بود که علیرغم این دیدگاه اصلاحی و‌ منطقی ایشان که همیشه از آن دفاع می‌کرد، بازداشت شد. تاجزاده اعتقاد دارد انتقاد حق همه شهروندان است و او هم به خود حق می‌دهد که نسبت به تمام کج‌روی‌ها و انحرافات و فساد در کشور انتقاد کند. او معتقد است که روندی طی شده و ما به جایی رسیدیم که روز به روز با آرمان‌های ابتدایی انقلاب فاصله گرفته‌ایم. ایشان نسبت به این روند معترض بوده و هست. ضمن اینکه به خطاهای صورت گرفته در آغاز انقلاب، اذعان داشته و در نامه «پدر مادر ما بازهم متهمیم» و دیگر صحبت‌ها و‌ مواضع پس از آن، به سهم خود از آن خطاها عذرخواهی کرده است. چنین فردی را هرگز نمی‌توان وادار به سکوت کرد. در حالی‌که بازداشت آقای تاجزاده برای آن بود که به زعم ضابطان ساکت شود و زبان به انتقاد نگشاید. حالا هم که متوجه شده‌اند که اشتباه کرده‌اند، به جای اینکه اشتباه‌شان را اصلاح و جبران کنند، متاسفانه بااصرار آن را تکرار کردند. به هر حال تاجزاده همیشه به عنوان یک کنشگر سیاسی دیدگاه‌های خود را بمنظور اصلاح حکومت مطرح و از آن‌ها دفاع است. همانطور که قبلا هم اعلام کرده «من چه بیرون باشم چه داخل زندان، حرف‌هایم را می‌زنم و انتخاب با شماست که اجازه دهید که من بیرون باشم و انتقاد کنم یا اینکه داخل زندان باشم که طبیعتا در آنجا صدایم رساتر می‌شود و پژواک بیشتری خواهد داشت.» آنها این گزینه (زندانی شدن تاجزاده) را انتخاب کردند و این مسیر اشتباه را مجدداً طی می‌کنند و اینک باید پاسخگوی تمام کسانی باشند که می‌پرسند: «آیا واقعا انتقاد از رهبر جرم است؟ اگر جرم است در کجای قانون به آن اشاره شده است؟»»
محتشمی‌پور افزود: «آقای تاجزاده دو سال و دو ماه است که در زندان به سر می‌برد و طبق قانون بعد از گذشتن یک سوم حکم باید به مرخصی بیایند. طی این مدت همه سوال می‌کردند: «چرا آقای تاجزاده مرخصی نیامدند؟» پاسخ این بود که «باید یک سوم حکم‌شان بگذرد.» در حالی‌که بهمن سال گذشته یک سوم حکم گذشته و من چند بار درخواست مرخصی ایشان را به دادستان داده‌ام که پاسخ نداده‌ و متأسفانه ایشان و خانواده‌اش را از حقوق اولیه شرعی و انسانی‌شان محروم کرده‌اند.»
محتشمی‌پور تأکید کرد: «مادر همسرم بیش از دو سال است که فرزند خود را ندیده، به دلیل این که امکان حضور در زندان برای ملاقات را ندارد. بچه‌ها هم از حق دیدار پدر در مرخصی محروم شده‌اند، بدون این که مسئولین قضایی و دادستان و رئیس قوه قضاییه جواب قانع‌کننده‌ای برای این اقدام خود داشته باشند. در این شرایط به واقع تشکیل پرونده جدید سؤال‌برانگیز است. به هرحال با روی کارآمدن دولت جدید انتظاراتی - به ویژه برای زندانیان سیاسی - مطرح است. البته پرونده آقای تاجزاده دست وزارت اطلاعات نیست و اطلاعات سپاه که زیرنظر رهبر است، باید پاسخگو باشد. اما در مورد سایر زندانیان سیاسی، دولت می‌تواند اقدام کند و از حداقلی‌ترین کارها بازگرداندن آقایان سعید مدنی و محمد نجفی به زندان‌های محل زندگی‌شان در تهران و اراک است که به زندان‌های دماوند و اوین در تهران تبعید شده‌اند، زیرا این موضوع صدمات و مشکلاتی را برای خانواده‌های آن‌ها و خودشان ایجاد کرده است.» 
همسر مصطفی تاجزاده در پایان گفت: «اینک انتظار می‌رود وزیر اطلاعات – که تغییر نکرده – در چارچوب دولت فعلی تغییر روش و منش بدهد و به‌زودی شاهد تغییرات مثبتی در رابطه با پرونده‌هایی که زیر نظر وزارت اطلاعات است، باشیم.»

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/821078/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تداوم سیاست ایران در حمایت از مقاومت علیه اشغالگری صهیونیست‌ها

1000 روستا در مازندران آبرسانی می شود

خَمِ ابرویِ توام، هیچ گشایشی نشد

رونمایی از پوستر جایزه جهانی «شهر شعر» / «همای زرین» بر شانه کدام شاعر خواهد نشست؟

احداث بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی فتو ولتائیک خاورمیانه در مازندران

کیهیل: برای مائوریتزیو ساری بازی کردم و هنوز هم نمی‌دانم «ساری‌بال» چیست!

شعری زیبا از محمد علی بهمنی

مراحل ثبت شرکت اینترنتی بصورت آنلاین

تاکید عراقچی بر تداوم سیاست اصولی ایران در حمایت از مقاومت علیه اشغالگری

دیدار نماینده جنبشن امل لبنان با وزیر خارجه

تامین نیروی کار مشکل واحدهای تولیدی محمودآباد است

نماینده جنبش امل در تهران با عراقچی دیدار و گفتگو کرد

نیمار زیرآب امباپه را پیش برزیلی‌های رئال زد

دیدار نماینده جنبش امل در تهران با عراقچی

آبشار زیبای سیاه چشمان چالوس

چشمه‌ای عجیب در ساری

بازتاب اولین نشست خبری پزشکیان در رسانه‌های جهان

بزرگترین دشمن ما چیست؟

عشق شادی است

بزرگترین نیروگاه خورشیدی خاورمیانه در مازندران احداث می شود

مازندران در المپیک و پارالمپیک درخشان ظاهر شد

هنر رساترین ابزار انتقال پیام دفاع مقدس است

بلندقدترین ورزشکار کشور در شهرداری هچیرود چالوس مشغول بکار شد

مسعود پزشکیان چقدر حقوق می‌گیرد؟

احتمال آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها و سقوط اشیا از ارتفاعات به دنبال فعالیت سامانه بارشی

استاندارد دوگانه!

همه چیز درباره طرح پلیس راهور تهران برای اول مهر | شناسایی 65 گلوگاه ترافیکی تهران + اسامی محله‌ها

امانتداری از امانات واقفان مسوولیت مهم است

نخبه‌گزینی در دستور کار قوه قضاییه قرار دارد

برگزاری 250 برنامه با محوریت دومین کنگره شهدای استان مازندران

بلندقدترین ورزشکار کشور در شهرداری هچیرود چالوس مشغول به کار شد

معنی اصطلاح به سیم آخر زدن

فرهنگ دفاع مقدس انقلاب اسلامی را بیمه می کند

شورای اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران برگزار شد

اجرای 14 برنامه شاخص توسط اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام طی هفته دفاع مقدس

جشن غنچه ها امروز ، جشن شکوفه ها فردا

هشدار زرد هواشناسی در پی فعالیت سامانه بارشی در نیمه شمالی کشور

برگزاری 20 هزار برنامه هفته دفاع مقدس در مازندران

اعزام 360 نفر از مددجویان کمیته امداد شهرستان ساری و دودانگه طی 6 ماهه نخست امسال، به اردوی شوق زیارت مشهد مقدس?

پزشکیان در پاسخ به تابناک:60-70 تومن حقوق می‌گیرم!/خارج نشین ها از من دلخور هستند

مجلس ختم طبقه متوسط

حقوق پزشکیان بعد از رئیس جمهوری چقدر شد؟ /اصلا به این پول ها نیازی ندارم /از من گذشته که دنبال پول و زمین باشم

حضور دانشگاه پیام‌نور سیستان و بلوچستان در جشنواره بین المللی مونسون

عراق، نخستین مقصد کالا‌های صادراتی گمرکات مازندران

اعزام دانش آموزان شهر اندیشه به اردوی راهیان نور

پاسخ پزشکیان سوال خبرآنلاین درباره گشت ارشاد و اتباع خارجی /پیگیری می کنیم 50 هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات بازنشستگان پیدا کنیم

برگزاری محفل انس و الفت خانواده های سپاه خرم آباد

حرف‌های غیرمنتظره پزشکیان درباره گشت ارشاد

بزرگترین نیروگاه خورشیدی خاورمیانه درمازندران احداث می شود

طرح های ویژه پلیس،بخشش جرایم و ترخیص در کیش