پیام مازند

آخرين مطالب

شعر جامی و ارادت به مقام خاتم پیامبران (ص) گفتگو

شعر جامی و ارادت به مقام خاتم پیامبران (ص)
  بزرگنمايي:

پیام مازند - مهر /جامی در پایان این ابیات حال خود را به سوختگان و تشنه کامانی تشبیه کرده که به لطف و عنایت رسول اکرم (ص) محتاج بوده و از آن حضرت (ص) می‌خواهد به عنایتی او را مورد تفقد قرار دهد.
خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: محمد جواد گودینی پژوهشگر ادبیات فارسی و عربی، به یادداشتی با موضوع ارادتِ نورالدین عبدالرحمان جامی به مقام خاتم پیامبران (ص) در شعرش نوشته و این‌مساله را در شعر این‌شاعر کلاسیک فارسی بررسی کرده است.
این‌یادداشت برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفته است.
در ادامه مشروح این‌یادداشت را می‌خوانیم؛
نورالدین ابوالبرکات عبدالرحمن بن نظام الدین جامی، از بزرگان شعر و ادب عرفانی سرزمین خراسان بوده که در سده نهم هجری می‌زیست. در سال 817 هجری چشم به جهان گشود و به سال 898 هجری در هرات چشم از جهان فروبست. او را «خاتم الشعرا» نام نهاده اند و از چهره‌های برجسته تصوف اسلامی و ادب عرفانی و مشاهیر ایرانی در سده نهم بوده. از وی آثار گرانبها و ارزشمندی برجای مانده که میراثی گرانبها از شعر پارسی، تصوف و فلسفه محسوب می‌شود؛ معروف‌ترین نوشته وی، «هفت اورنگ» است. وی همچنین نوشته‌هایی در تفسیر قرآن و عرفان اسلامی نیز از خود به یادگار گذاشته و مشهورترین کتاب منثور وی، «نفحات الانس» بوده که پژوهشی جامع و گسترده درباره تصوف و سیره بزرگان عرفان بوده و به کتاب تذکره الاولیای عطار نیشابوری شباهت دارد.
جامی در عصر تیموریان در سرزمین خراسان می‌زیست و از میان سلاطین آل تیمور، با این حاکمان و زمامداران هم زمان بوده است: شاهرخ، میرزا ابوالقاسم بابر، میرزا ابوسعید گورکان و سلطان حسین بایقرا.
کتاب «بهارستان» و دیگر رسائل عرفانی برجای مانده از خاتم الشعرا عبدالرحمن جامی، حاوی نکته‌های عارفانه و اخلاقی و حکایت‌هایی از بزرگان تصوف اسلامی همچون شِبلی، جنید، ابوالقاسم قُشَیری و … است که در این مختصر به چند نمونه اشاره می‌گردد:
شبلی را شوری افتاده بود (بیمار شده بود)، او را به بیمارستان بردند. جمعی به نظاره او رفتند. پرسید که شما کیانید؟ گفتند: دوستان تو. سنگ برداشت و بر ایشان حمله کرد. جمله بگریختند. بخندید. گفت: باز آیید ای مدعیان که دوستان از دوستان نگریزند و از سنگِ جفایشان نپرهیزند.
وی در پندی درس آموز به نقل از سهل عبد الله تُستَری چنین نقل کرده است: هر که بامداد کند و همت وی آن باشد که چه خورده، دست از وی بشوی.
جامی از شیخ متصوفان ابوسعید ابوالخیر نیز نقل کرده که از وی پرسیدند: تصوف چیست؟ پاسخ داد: آنچه در سر داری، بنهی و آنچه در کف داری، بدهی و از آنچه بر تو آید، نَجَهی.
شاعر سده نهم خراسانی در جای دیگر از بهارستان چنین نگاشته است: سه کار از سه گروه زشت آید: تندی از پادشاهان، حرص بر مال از دانایان و بُخل از توانگران.
عبد الرحمن، شاعری بوده که شعر و ادب را در خدمت باورهای دینی و مذهبی اش به کار گرفته و از جمله در ستایش پیشوایان دین (به ویژه رسول گرامی اسلام «ص») و همین طور اهل بیت طاهرینش (ع) ابیات و اشعار پرمعنایی سروده است؛ از جمله در ستایش امام علی بن موسی الرضا (ع) در سروده‌ای مشهور چنین گفته است:
سَلامٌ عَلَی آلِ طه وَ یس
سَلامٌ عَلَی آلِ خَیرِ النَّبییِّن
سَلامٌ عَلَی رَوضَهٍ حَلَّ فیها
إمامٌ یُبَاهِی بِه المُلکُ وَ الدِّین...
( ترجمه: بر خاندان طه و یس، سلام و درود باد؛ بر خاندان برترین پیامبران «ص»، سلام و درود باد. بر مزاری که داخل آن، امامی آرمیده که حکومت و دین به او افتخار می‌کند (حضرت رضا «ع»)، سلام و درود باد).
شاعر پرآوازه سده نهم هجری عبد الرحمن جامی همانند بیشتر سرایندگانِ کلاسیک در ادب پارسی، آغاز سروده‌هایش را به حمد، ثنا و ستایش خداوند بی همتا اختصاص داده و سپس به مدح رسول خدا (ص) پرداخته و در بخش‌های دیگر نیز مراتب دلدادگی و ارادت خویش را به آن پیامبر مهربانی و رحمت (ص) ابراز می‌دارد. وی درباره توحید خداوند (عزّ اسمه) و ستایش پروردگار بی همتا چنین سروده است:
درین صحیفه چو آغاز کردم املا را
گرفتم از همه اولی ثنای مولا را
ز هر چه هست طریق ثنای او اولاست
به پای صدق سپردم طریق اولاً را
مقدّری که به صُنع بدیع خود پوشید
لباس حُسن عبارت عروس معنا را
چو خوان نهاد به خلوت سرای جود نشاند
به صدر مجلس فطرت عُقول اُولا را
نشان ز جلوه خود داد در محالی کون
چو در کشید به قید صُوَر هیولا را
اگر شراره قهرش رسد به سدره، کند
درخت میوه زَقُّوم شاخ طُوبَی را
پی هدایت فرعونیان ظلمت رو
به نور خویش قوی داشت دست موسی را
نمود فصل تجرد به خاکیان روشن
به آفتاب چو همسایه ساخت عیسی را …
وی در بخش‌های متعددی از سروده‌هایش، مراتب ارادت و علاقه اش به خواجه عالم حضرت ختمی مرتبت (ص) را ابراز داشته و در ستایش آن حضرت نکته‌های نغز و خواندنی آورده و ایراد نموده است؛ از جمله در این ابیات (که برخی از مصرع‌هایش را به زبان عربی سروده)، تاکید می‌کند هرگز از شما روی نتابیده و علاقه ات از جانم بیرون نخواهد رفت:
ای نامزد به نام تو در نامه قبول
یا أیُّهَا النَّبیّ وَ یَا أیُّهَا الرَّسُول
باران رحمتی که از آسمان جود
بر عاشقان تشنه جگر کرده‌ای نزول
کی در حریم حُرمت جاه و جمال تو
هر یاوه گرد را رسد اندیشه دخول
حاشا که از تو روی نتابم خلیل وار
چون نیست آفتاب ترا آفت افول
هر چند رفت طاقتم از جان و جان ز تن
وَ اللهِ لَیسَ حبُّکَ عَن مُهجَتِی نُزُول …
جامی در جای دیگر، بر روضه پاک پیامبر اسلام (ص) سلام کرده و مراتب ارادت خود را اظهار داشته و آن حضرت (ص) را برترین و گرامی‌ترین فرد از نسل حضرت آدم (ع) توصیف می‌نماید:
سلام علیک ای نبی مکرّم
مکرّم تر از آدم و نسل آدم
سلام علیک ای ز آبای عُلوی
به صورت مؤخر، به معنی مقدّم
سلام علیک ای ز آغاز فطرت
طُفیل وجود تو ایجاد عالم
سلام علیک ای ز اسماءی حُسنی
جمال تو در آئینه اسم اَعظم
سلام علیک ای به مُلکِ رسالت
تو را خاتم المُرسلین نقش خاتم
سلام علیک ای شناسا به صد سِر
که روح الأمین در یکی نیست مَحرَم
سلام علیک ای ز ابر نَوالت
مرا کشتزار اَمَل سبز و خرّم
هزاران تحیت ز حق باد فایض
به روح تو و آل و صَحب تو هر دم
به تخصیص آنان که هستند با تو
به یک جا ز جنسیت تام مُنضَم
اگر فیض نورت نبودی نمودی
یکی ملت کفر و اسلام با هم
و گر راه خُلد از تو روشن نگشتی
که رَستی ز ظلمات قَعر جهنم
ز سعی تو شد فتح ابواب مُغلَق
ز نُطق تو شد کشف اسرار مُبهم
جَزاکَ الذی عَمَّ جُوداً وَ براً
وَ أرضَاکَ عَنَّا وَ صَلَّی وَ سَلَّم
تویی یا رسول الله آن بحر رحمت
که باشد محیط از عطای تو یک نم
جگر تشنگانیم از ره رسیده
تَرَحَّم عَلَینَا بِمَاءٍ تَرَحَّم
درون فگاریم و دل‌ها جراحت
ز لطف تو داریم امید مرهم
گشادیم بارِ سفر در دیارت
چو جامی ز بار گنه پشت‌ها خَم
رجا واثق آمد به فضل تو ما را
که این بارها از پشت ما کم
گشایی به تخلیص ما لب که آمد
ترا فتح باب شفاعت مُسلّم
وی در این ابیات زیبا، به جایگاه رفیع رسول خدا (ص) اشاره جسته، آن حضرت (ص) را دارای مقامی برتر از جبرئیل توصیف کرده که مَحرَم اسرار خداوند بوده و با روشنایی آن حضرت (ص)، دین اسلام توسعه یافته و میان کفر و اسلام تفاوت ایجاد گردید و مردمان را از آتش دوزخ نجات بخشید. در پایان این ابیات نیز حال خود را به سوختگان و تشنه کامانی تشبیه کرده که به لطف و عنایت رسول اکرم (ص) محتاج بوده و از آن حضرت (ص) می‌خواهد به عنایتی او را مورد تفقد قرار دهد و از شفاعت خویش، شاعر را بهرمند سازد.
سراینده توانای ادب عرفانی در سروده‌ای دیگر، به ستایش سرور رسولان و سفیران الهی (ص) پرداخته، خاتم پیامبران (ص) را گزینش شده از سوی پروردگار از میان همه مخلوقات تعبیر نموده که جایگاه والایش به عرش نیز رسیده و به بالاترین درجه عین الیقین و حق الیقین دست یافته است. وی که خود را در برابر آن خورشید هدایت (ص)، کمترین توصیف کرده و با فروتنی بسیار سخن می‌گوید، خطاب به پیامبر خدا (ص) چنین عرضه می‌دارد:
زهی از دو رخ شاه دنیا و دین
به مُهر کِتف خاتم المُرسَلین
ز خاتم سلیمان از آن ملک یافت
که نام تواش بود نقش نگین
یَسارست دنیا، یَمین آخرت
به زیر نگینت یسار و یمین
چه طُوبَی به نعلین تو سوده سر
رسیده سر او به عرش برین
بود حاصل چشم حق بین تو
چه عین الیقین و چه حق الیقین
تویی آفرین گو بر ایزد که کرد
ترا از همه آفرینش گزین
هزاران آفرین باد بر جان تو
به هر آفرین از جهان آفرین
سگ بندگان تو جامی که هست
سگان ترا بنده‌ای کمترین
به سر در رهت گر تواند شتافت
نیاید دگر پای او بر زمین
جامی در سروده‌ای دیگر، شیدایی خود را برای زیارت مدینه بارگاه نورانی خاتم المرسلین (ص) اظهار داشته و تصریح می‌نماید هرگز از قلبش، عشق زیارتِ آن بارگاه نورانی بیرون نمی‌رود. به گفته شاعر، درختِ طوبایی که بر فراز عرش الهی است، تنها شاخه‌ای از درختِ پرثمر مدینه بوده که رسول خدا (ص) آن را پرورانده است:
ماییم که چون لانه صحرای مدینه
داریم به دل داغ تمنای مدینه
سودای بهشت از سر دانا برود لیک
ممکن نبود رفتن سودای مدینه
هرگز به تماشای بهشتت نکشد دل
گر چشم گشایی به تماشای مدینه
کعبه که بود بادیه پیماش جهانی
خواهد که شود بادیه پیمای مدینه
طوبی که سر افراشته بر ذروه عرش است
شاخی است ز نخل چمن آرای مدینه
حلوای نباتست ز مصر آمده خرماش
بی زحمت دود آمده حلوای مدینه
دیده است مدینه به مثل شخص جهان را
چون مردم دیده همه ابنای مدینه
پا کرده ز سر کن ز مدینه طلب دین
کز سر همه دین آمده تا پای مدینه …
جامی به عنوان شاعری سترگ در ادب عرفانی پارسی، به سرودن شعر با مضامین آئینی و مذهبی گرایش داشته و ستایش خاتم پیامبران (ص) در سروده‌های وی اهمیت بسزایی دارد و با ذوقی لطیف و بدور از تکلّف، پیامبر اسلام (ص) را ستوده و به جایگاه والای آن رسول والاتبار (ص) اشاره نموده و ایشان را برترین آفریده خداوند توصیف نموده و به فضیلت، بخشش، مهربانی و مقام والای ایشان اشارت جسته و دستِ تمنا به سوی رسول خدا (ص) دراز کرده و طلب شفاعت کرده و زیارت مزار آن حضرت (ص) را از بهشت برین بالاتر می‌داند.
سروده‌هایش در این باره از خلوص و زیبایی بالایی برخوردار بوده و عشق و دلدادگی شاعر را به ساحت مقدس خاتم پیامبران و فخر کائنات و عقل نخست و معلم اول حضرت محمد مصطفی (ص) ابراز داشته و حاوی نکته‌های معرفتی فراوانی بوده و اشعارش از واژگان عربی نیز حظّ بسیاری دارد که نشان از عُمق اهتمام و دانش او در علوم اسلامی و زبان عربی بوده و شاعر گاه به عربی نیز شعر می سروده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/867745/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وجود 105 قطعه آب‌بندان در ساری

45 سری جهیزیه در آمل اهدا شد

17 گیاه آپارتمانی مقاوم به کم آبی که هر خانه‌ای به آن نیاز دارد

حج؛ سفری از تاریکی به نور، جایی که دل‌ها به خدا می‌رسند

سهم هر ایرانی از پول نفت در سال‌های اخیر چقدر بوده است؟

اکران 16 فیلم جشنواره فجر در سینما سپهر ساری

نقش کمرنگ VAR در کاهش اشتباهات داوری برای خیبر خرم آباد در لیگ برتر فوتبال

پارک پول در صندوق‌های طلا/ شاخص کل در مسیر صعودی+ اینفوگرافیک

پایان بورس 15 بهمن 1403

انسداد جاده چالوس وارد دومین روز خود شد

عراقچی برای مذاکره با ترامپ شرط گذاشت

قصه پر غصه فوتبال باشگاهی در ایران/ حاشیه امنیت مدیران نالایق!

سرپرست جدید دانشگاه پیام‌نور کردستان معرفی شد

ویدیو/ واکنش به ادعای حمل پول از سوی ایران برای حزب‌الله

جمع‌آوری و طرد 365 تبعه غیرمجاز در بابل

«مهدی عبوری» مدیرعامل هلدینگ اهداف شد

لزوم ساماندهی دست‌فروشان در خرم‌آباد

دستور پزشکیان برای تأمین پول موردنظر کمیته ملی المپیک

ثبت تالاب گندمان به عنوان بیست‌وهفتمین تالاب ایران در کنوانسیون رامسر

ابزار‌های مدیریت نقدینگی در سال 1404 تکمیل می‌شود

ثبت تالاب گندمان در کنوانسیون بین‌المللی رامسر

استراحت قیمتی در صندوق های طلا

دستور پزشکیان برای تأمین پول موردنظر کمیته المپیک

تقدیر کبیری از کارکنان حفاظت هواپیمایی فرودگاه کیش در گرامیداشت روز پاسدار

راه اندازی سفرهای تفریحی دریایی بین جزایر پیشنهاد عبدالعلی زاده در بازدید از مارینا

بازدید نماینده رییس جمهور از کشتی سازی بوت سرویس کیش

در باب «روح الهی» یا «وجدان» از منظر مولانا

چه کسی می داند که تو در پیله تنهایی خود تنهایی

چهره زرد مرا بین و مرا هیچ مگو

113 برنامه ملی و سراسری در ایام دهه فجر برگزار می‌شود

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد از جانبازان شاغل در این معاونت تجلیل کرد

چیزی شبیه اهرام مصر در مریخ پیدا شد

توقیف موتور سنگین 10 میلیاردی در بابل

اجرای طرح « هیئت و کانون خبرنگار» در مازندران

این گیاه از زمان چین باستان برای جذب ثروت بوده است

آخرین اخبار از وضعیت راه‌های کشور امروز دوشنبه / وضعیت جاده چالوس در 24 ساعت آینده 1403

جذب 500 میلیارد اعتبار برای پروژه راه آهن خرم آباد اندیمشک

10 کشتی گیر مازندرانی عازم کرواسی شدند

آزادسازی حریم 60 متری ساحل دریای خزر در ساری

بقائی: ادعای انتقال پول به حزب‌الله خبرسازی شرورانه است/ در سفر عراقچی درباره مذاکره با دولت ترامپ صحبتی نشد

واکنش بقایی به ادعای حمل پول از سوی ایران برای حزب‌الله + فیلم

پاسخ به ادعای حمل پول چمدانی از ایران برای حزب‌الله

برخورد قاطع با متخلفان؛ پرونده شهرداری ساری روی میز است

جمع آوری و طرد 365 تبعه غیرمجاز در بابل

وقتی اپوزیسیون به نام ایران، به کام خود پول چاپید! / اولین فاندبگیر رضا پهلوی بود

365 تبعه غیرمجاز از بابل طرد شدند

پیش‌ بینی آب و هوای مازندران در 24 ساعت آینده؛ دوشنبه 15 بهمن

نگهداری از معلولان مجازات راننده‌ای که دست به آزار شیطانی زد!

پروژه گردشگری شهر نی در شادگان راه اندازی می‌شود

سکونت بسیاری از مجرمان‌ و زندانیان متواری‌ در مازندران