پیام مازند

آخرين مطالب

پروژه 20 ساله‌ای که هنوز به اتمام نرسیده است! سیاسی

پروژه 20 ساله‌ای که هنوز به اتمام نرسیده است!
  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، پروژه راه تنکابن، الموت، قزوین پس از یکسال رکود با تخصیص منابع مالی و تغییر در کارفرما و پیمانکار، عملیات عمرانی خود را از سر گرفت.
طرح اولیه و اصلی این پروژه و در واقع پیشنهاد آن در سال 1382 و در جریان سفر مقام معظم رهبری مطرح و موافقت نامه آن در سال 1386 انجام و عملیات عمرانی آن از سمت استان قزوین آغاز شد.
این پروژه شامل 6 قطعه بوده که قطعه پنج و شش آن در مازندران قرار داشته و بنا بر گفته مدیران دست اندرکار، در صورت به بهره برداری رسیدن آن مسافت بین قزوین تا تنکابن 164 کیلومتر کاهش می‌یابد.
در شرایط فعلی مسافت تنکابن تا قزوین 330 کیلومتر است که با کاهش 164 کیلومتری این مسیر فصل جدیدی در مراودات دو استان قزوین و مازندران و البته استان‌های همجوار آغاز و رونق مناسبات اقتصادی را در پی خواهد داشت.
کارکرد مهم و قابل توجه این راه استراتژیکی فارغ از نقش مهم آن در شبکه حمل و نقل کشور، ویژگی گردشگری بودن این مسیر است که بیش از پیش سبب تقویت این صنعت خواهد شد.
در حال حاضر این جاده کوهستانی و رویایی با پوشش صخره‌های پر از جلبک از یکسو و دره‌ای عمیق که رودخانه‌ی خروشانی را در قلب خود جای داده است از سویی دیگر، مسیر تردد مردمان چندین روستا مانند یاندشت، اش محله، سربالان، یوج، درجان، مران و شهرستان و همچنین سلج انبار و پیج بن و بسیاری دیگر است.
صرف هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه یاسر بشکول مدیر پروژه راه تنکابن، الموت قزوین در حاشیه نشست بررسی موانع این راه در محل قرارگاه خاتم الانبیا در گفت گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تاکنون برای ساخت این پروژه، هزار میلیارد تومان هزینه شده است، اظهار کرد: این پروژه به دلیل نبود منابع مالی بیش از یکسال با رکود مواجه شد که با پیگیری‌های نماینده مجلس، 300 میلیارد تومان اعتبار به آن تزریق شده و پیمانکار آن نیز از مؤسسه عاشورا که در قزوین مستقر بود به مؤسسه راهیران که در مازندران مستقر است تغییر کرد.
وی اظهار امیدواری کرد که در صورت تأمین منابع مالی و تغییر پیمانکار عملیات ساخت این پروژه روند سریع‌تری را در پیش بگیرد.
15 هزار میلیارد اعتبار نیاز است بشکول گفت که برای تکمیل پروژه راه تنکابن، الموت، قزوین بیش از 15 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
این مقام مسئول افزود: پیشرفت فیزیکی پروژه مذکور در قزوین بیش از 70 درصد و در مازندران حدود 35 درصد است.
وی اضافه کرد: قطعه پنج و شش این پروژه در محدوده مازندران قرار دارد.
سیدشمس الدین حسینی نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی هم در حاشیه‌ی این نشست در گفت گو با خبرنگاران ضمن تاکید بر اهمیت راهبردی این پروژه و نقش مهم آن در حمل و نقل کشور اظهار کرد: پس از یکسال رکود کامل این پروژه به دلیل کمبود منابع مالی و در شرایطی که قرارگاه خاتم الانبیا در شرف جمع اوری تجهیزات خود بود، با پیگیری‌های انجام شده، توانستیم 300 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق کنیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، کارکرد این پروژه را در توسعه اقتصادی منطقه، توسعه گردشگری و تسهیل در حمل و نقل بسیار مهم برشمرد.
وی اضافه کرد: با بهره برداری از این پروژه، استان قزوین با مناسبات اقتصادی و قرار داشتن در مسیر ترانزیت و مازندران با کارکرد گردشگری قوی باهم پیوند زده می‌شوند اما این کافی نیست زیرا حتی در صورت تکمیل آزاد راه تهران - شمال و آزاد راه چالوس به رامسر، بازهم نمی‌توانیم بر حجم انبوه ترافیک غلبه کنیم.
حسینی با تاکید براینکه برای غلبه ترافیک موجود در راه‌های منتهی به شمال کشور باید ساخت پروژه‌های راهسازی بزرگی را در دستور کار قرار دهیم، خاطر نشان کرد: منابع مالی پروژه راه تنکابن - الموت - قزوین در آغاز کار توسط فروش سهام فولاد خوزستان تأمین می‌شد اما رفته رفته به دلیل کمبود منابع مالی دچار رکود کامل شده و به همین دلیل با پیگیری‌هایی که انجام شد، توانستیم با تزریق اعتبار و تغییر کارفرما و پیمانکار، این پروژه‌ی مهم را فعال کرده و در مدار ساخت قرار دهیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قطعه پنج و شش این پروژه در تنکابن قرار دارد که قطع شش آن در واقع مسیری است که از کمربندی تنکابن تا هلوآن امتداد داشته و مسیر تردد مردم است اما نیاز به بهسازی و ترمیم و توسعه دارد و قطعه پنج نیز که از هلوان آغاز و تا مران ادامه داد، بسیار پیچیده بود و بخشی از آن نیز انجام شده است.
نماینده مردم شهرستان‌های تنکابن، عباس آباد و رامسر در مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین راهبرد این دولت اجرای طرح مولد سازی بوده و در نظر دارد با تأمین اعتبار به این شیوه مالی بیشتر طرح‌های تاریخی که از ادوار گذشته روی زمین باقی مانده به سرانجام برساند به هر شکل آنچه از سوی پیمانکاران و ناظران این طرح ملی گزارش شده تکمیل این طرح حدود ده هزار میلیارد تومان، اعتبار نیاز دارد و امیدوارم با تزریق این اعتبار این طرح عمرانی که نزدیک به 2 دهه زمان بر شده هرچه زودتر به بهره برداری برسد.
عملیات عمرانی پروژه جان تازه گرفت حسن تنها مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان مازندران هم در گفتگو با خبرنگار مهر در حاشیه نشست بررسی وضعیت پروژه راه تنکابن به قزوین از پیگیری‌های دکتر حسینی و از سرگیری عملیات ساخت آن قدردانی کرد
وی افزود: از سه ماه گذشته که تولیت این پروژه به مؤسسه راهیران در مازندران واگذار شد، عملیات عمرانی آن نیز جانی تازه گرفت.
این مقام مسئول بر تکمیل قطعه ششم حدفاصل کمربندی تنکابن تا منطقه هلوان تاکید کرد و گفت: برای تکمیل قطعه پنجم و ششم این پروژه تا روستای مران به مبلغی حدود دوهزار میلیارد تومان اعتبار و برای تکمیل کل پروژه حدود 10 همت اعتبار نیاز است.
در حال حاضر محورهای مواصلاتی هراز، فیروزکوه و چالوس (کندوان) با قدمتی بیش از نیم قرن تنها راه ارتباطی از جنوب و مرکز به استان مازندران هستند که ظرفیت پایین آنها هر ساله بار ترافیکی سنگینی را به مسافران و گردشگران تحمیل کرده و باعث اتلاف وقت و انرژی و همچنین تصادفات منجر به جرح و فوت می‌شود.
با احداث این جاده، مسیر تردد از مازندران به استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، قزوین و همدان هموارتر می‌شود و می‌تواند از بار ترافیکی محور رشت و کندوان تا حدود زیادی بکاهد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/863012/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدیمی‌ترین منقبتی که در ادبیات فارسی وجود دارد برای قرن سوم است

آشنایی با کتاب جالب درباره رابطه جذاب خواهر و برادری

توسعه همکاری‌های مشترک بیمه دی و بانک دی

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده های معظم شهدا و ایثارگران

واکنش مرضیه برومند به تشکیل پرونده قضایی علیه خودش و رضا بابک

قنادزاده: تجلیل از 18 اثر برگزیده در همایش اعطای نشان ملی سقا

جدول خاموشی برق لرستان پنجشنبه 18 بهمن 1403 + زمان قطعی برق خرم‌آباد فردا پنجشنبه هجدهم بهمن 1403

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران منصوب شد

جدول خاموشی برق مازندران پنجشنبه 18 بهمن 1403 + زمان قطعی برق ساری فردا پنجشنبه هجدهم بهمن 1403

آیت الله جوادی آمل افتخار اسلام و ایران است

هر خانوار مازندرانی روزانه چند قرص نان مصرف دارند؟

بهره برداری از 70 پروژه مخابراتی در مازندران

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران : افتتاح 500 طرح هادی همزمان با دهه فجر در روستاهای استان

جاده چالوس باز شد

تلخ و فلجعه‌بار؛ شکست پرسپولیس مقابل الهلال مهر مردودی مدیریت فوتبال ایران بود!

زمان و مکان برگزاری اردوی تیم ملی کشتی فرنگی نونهالان اعلام شد

راه‌اندازی 2 سامانه پلیس هوشمند در شهر ساری

محور چالوس و آزادراه تهران - شمال ساعت 16 امروز باز می‌شود

واکنش قوه قضاییه به صدور پروانه وکالت برای سعید مرتضوی

عملکرد مسئولان با سنجش رضایت مردمی اصلاح شود

کتابی جالب که درباره نقص عضو برای کودکان صحبت می‌کند

چرا مولانا و سایر ادبا از شعر برای بیان حکمت استفاده می‌کردند ؟

بنیانگذار کتابخانه ملی را می‌شناسید؟

مدیرعامل بیمه دی: کار تیمی نشانه بلوغ سازمانی است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران: بیمه دی هم راستا با بنیاد در خدمت رسانی به جامعه ایثارگری

کاهش دوباره نرخ بهره فدرال؛ عرضه پول M2 در حال بازپرداخت

برخورد قاطع با ساخت و ساز غیرمجاز در مازندران

مهر مردودی الهلال بر مدیریت فوتبال ایران!

تأمین کالا‌های اساسی مازندران و تشدید نظارت در آستانه ماه مبارک رمضان و نوروز

♦️یحیی یوسف پور به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان چالوس منصوب شد‎

دانشگاه آزاد هیچ بودجه دولتی برای راهیان نور ندارد

15 هزار تخلف اقتصادی در مازندران شناسایی شد

انسداد محور چالوس و آزادراه تهران-شمال تا ساعت 16 امروز

داغستان خواستار افزایش تعاملات ورزشی با مازندران است

بازگشایی جاده چالوس پس از 4 روز

تماشای «بن‌بست» در صحنه آبی

156 میلیون قرص نان در مازندران فروخته شد

جابجایی بیش از 18 میلیون تن کالا از مازندران به سایر نقاط کشور

حفاظت از اراضی، ضامن امنیت غذایی کشور است

500 طرح هادی روستایی در مازندران افتتاح شد

روش‌های مختلف برای خشک کردن میوه‌های پاییزی و زمستانی

810 میلیارد ریال تسهیلات در گردش به چایکاران کشور پرداخت شد

پایان بورس امروز 17 بهمن 1403 / گل یا پوچ ایران خودرو بازار سهام را گیج کرد

طرز تهیه کیک باقلوا با فوت و فن | دیگه واسه کیک باقلوا تو کافه کلی پول نده + ویدیو

فروش مال غیر شکایت متعدد در شهرهای ساحلی مازندران است

71 طرح مخابراتی در مازندران افتتاح شد

600 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد

عکس/ حال و هوای جاده چالوس با پیکان جوانان 45 سال پیش

اتفاقی عجیب برای تیم نساجی مازندران

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی هفته جاری مازندران/ تردد در راه‌های شمالی روان است