پیام مازند

آخرين مطالب

بخشی از طاق پُل تاریخی محمدحسن خان بابل فرو ریخت + عکس گفتگو

بخشی از طاق پُل تاریخی محمدحسن خان بابل فرو ریخت + عکس
  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش جماران به نقل از ایرنا، پل تاریخی محمد حسن خان بابل که به عنوان نماد تاریخی شهر بابل محسوب می شود در چند سال اخیر برای چندمین بار تردد خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی آزاد می شود که این امر زمینه تخریب بخشی از پل 300 ساله این شهر را فراهم کرد. عبور غیرقانونی خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی محمدحسن خان بابل که باعث ضربه زدن به چشمه طاق‌ها و زخمی کردن آن می‌شود، این پل تاریخی بازنشسته را در سراشیبی استهلاک و فروپاشی قرار داده است.
پل افشاری محمدحسن خان بابل اسفند 1394 با ساخت پل جدید از زیر ترافیک شهری مرخص شد و قرار بود از آن پس به عنوان یک اثر تاریخی از گردشگران داخلی و خارجی میزبانی کند، اما این روزها تردد روزانه صدها دستگاه خودروی سنگین از زیرگذر پل و برخورد سقف این خودروهای سنگین به طاق ها و دیواره آبراه، خطر ریزش این اثر تاریخی را افزایش داده است. این پل 300 ساله که حدود نیم قرن پیش یعنی سال 1356 با شماره 1414 در فهرست آثار ملی ثبت شد، با 140 متر طول و 6 متر عرض، دارای 6 چشمه طاق اصلی و 2 چشمه فرعی بوده و ارتفاع آن از بستر رودخانه 11 متر است. این پل به سبک پل های دوران صفوی و در اواخر دوران افشاریه ساخته شده و از ویژگی های مهم ساخت آن استفاده از سفیده تخم‌مرغ و ساروج است. عبور از زیرگذر پل محمدحسن خان و آسیبی که به آن وارد می کند اگر چه تازگی ندارد و حتی بعد از خارج شدن پل از زیرترافیک هم ادامه داشت، ولی سال 1395 شورای ترافیک شهرستان به دنبال اعتراض دوستداران میراث فرهنگی با گذراندن مصوبه ای، عبور و مرور خودروهای سنگین از زیر این پل را ممنوع کرده بود، مصوبه ای که ظاهرا اجرا نشده و نمی شود و رانندگان خودروهای سنگین هم در چنین وضعیتی بدون توجه به حجم و ارتفاع خودروهایشان با به کارگیری هر ترفندی آنها را از زیر پل عبور می دهند. نکته شگفت انگیز این که کار به جایی رسیده تا برخی از رانندگان خودروهای سنگین دارای ارتفاع زیاد برای این که بتوانند به هر شکلی از زیر این پل عبور کرده و راهشان را برای رسیدن به مقصد نزدیک کنند، باد لاستیک خودرو را کم کنند تا ارتفاع کمتر شود و خودرو هنگام عبور گیر نکند. در روزهای اخیر تردد خودروهای سنگین در زیر این پل تاریخی موجی از نگرانی را در بین شهروندان بابلی به همراه داشته است که این ترددها لرزه بر اندام پل تاریخی انداخته و خطر ریزش پل را بیشتر کرده است. شهروندان بابلی که از ترس رانندگان خودروهای سنگین به شکل مخفیانه زیر پل دیگر در کنار پل محمد حسن خان از تردد خودروهای سنگین فیلم گرفته و آن را در فضای مجازی پخش می کنند از مسوولان استانی و شهرستانی برای نجات این بنای فاخر کمک خواستند. تردد خودروهای سنگین که سبب ریزش بخشی از طاق های این پل شده و شکاف های در سازه پل ایجاد کرد تردد مجدد خودروهای سنگین شکاف های روی پل را بیشتر کرده است. فریادها به جایی نمی رسد قاسم اسحاقی ملکشاه دوستدار میراث فرهنگی بابل که چند سال اخیر با حضور در محدوده پل محمدحسن‌خان مشغول تهیه عکس و فیلم از تردد خودروهای سنگین از زیر این پل تاریخی و انتشار آن در شبکه های اجتماعی است در این باره به خبرنگار گفت که برای چندمین بار در سالهای اخیر تردد خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی محمد حسن خان دوباره آزاد شد و در یک اقدامی شوک آور بخش قابل توجهی از طاق چشمه این پل فرو ریخت. وی گفت: در یک هفته اخیر به صورت شبانه روزی با مدیران شهری در تماس هستم تا این بنای تاریخی را نجات دهند اما اقدام موثری انجام نشد. اسحاقی با بیان این که در 2 بامداد شامگاه جمعه هفته گذشته در زیر پل تاریخی حضور یافتم تا موانع بتنی در زیر آن نصب شود، اظهار کرد: چند ساعت بعد از قرار دادن موانع بتنی رانندگان آن را کنار زده و دوباره تردد خودروهای سنگین از زیر پل آزاد شد. این دوستدار میراث فرهنگی افزود: فریادهای چندین ساله ما هنوز به جایی نرسید که یک فکر اساسی برای نماد تاریخی شهر بابل انجام شود و این پل 300 ساله این چنین در مسیر فروپاشی قرار نگیرد. اسحاقی ادامه داد: در روزهای اخیر این بنای تاریخی با تردد صدها ماشین سنگین از زیر پل به شدت در معرض خطر است و بخش از طاق آن هم فروریخت. وی افزود: در زمان حاضر با انتشار عکس و فیلم در شبکه های اجتماعی تلاش می کنم خطر تخریب این بنای ارزشمند تاریخی را به مسوولان و افکار عمومی گوشزد کنم چون روزانه صدها دستگاه خودروی سنگین از زیر پل محمدحسن‌خان عبور می کنند که بسیاری از این خودروها سقفشان به طاق چشمه آبراه پل برخورد می‌کند و ضربه محکمی به پل می زنند و تکه های آجر هم به زمین می‌افتد.

پیام مازند

این پُل به سبک پُل های دوران صفوی و در اواخر دوران افشاریه ساخته شده است و از ویژگی های مهم آن استفاده از سفیده تخم مرغ و ساروج در ساختش است. پل تاریخی محمد حسن خان قاجار یک بار در زمان پهلوی اول ترمیم شد و در تاریخ 22 اردیبهشت 1356 با شمارهٔ ثبت 1414 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. این پل 300 ساله حدود نیم قرن پیش با ثبت نامش در فهرست آثار ملی به شماره 1414 به سن بازنشستگی رسیده بود، ولی به علت نبود پل جایگزین مناسب زیر بار ترافیک باقی ماند. عبور و مرور ماشین بر روی پل محمدحسن خان پس از بهره برداری از پُل سومی با همین نام در جوار آن در سال گذشته ممنوع شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/858482/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا اسم برنامه سروش صحت اکنون است؟

معادل فارسی برای «اتساین فرنگی» اعلام شد

آیین رونمایی از نقشه مهندسی فرهنگی برش استان مازندران باحضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد

ضرورت افزایش رضایت‌مندی جامعه ایثارگری توسط کارکنان بنیاد

ورود مجلس به موضوع معیشت و درمان ایثارگران/ سرانجام واردات خودرو برای جانبازان

دیدار استاندار کرمانشاه با خانواده شهیدان «روندی و ناصری»

فیلم سینمایی «میرو» نماینده سینمای ایران در جشنواره بین‌المللی داکا

کنایه روزنامه نزدیک به قالیباف به رئیس صداوسیما: بهتر بود شکست خود را رسانه ای نمی‌کردی آقای متخصص رسانه!

واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی بهرنگ علوی برای یک سریال ترسناک

دستور قاطع استاندار برای تسویه بدهی دستگاه ها با شهرداری ساری تا پایان ماه

وضعیت جاده‌ها / محورهای هراز، چالوس و فشم یک‌طرفه می‌شوند

محدودیت‌های ترافیکی در محور‌های شمالی کشور از امروز 19 دی

انسان باید عبودیت خدا را در جهان ساری و جاری کند

محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمالی کشور از 19 دی ماه

ضعف تجهیزات امدادی و آتش نشانی/ کجور می سوزد و می‌سازد

اعمال محدودیت های ترافیکی پایان هفته در راه های مازندران

نشاط زمستانی در شهر قوهای آوازخوان

کمک 173 میلیاردی مازندرانی‌ها به مردم لبنان، غزه و یمن

بنگر برای بار دوم سرمربی تیم نیکاپارس چالوس شد

لیگ برتر والیبال | مهرگان نور – مس رفسنجان؛ فرصت ثبت نهمین برد برای نماینده مازندران

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های شمال

واقعیت علمی زمین‌لرزه‌های اخیر در مازندران

فرجی‌راد: برای کار با چین هم به FATF نیاز داریم

بهترین قصاید و قطعات ادبی شعرای عرب در رثای شهید سلیمانی

بخشی از کتاب/ طرز فکر ثابت

بکارگیری ظرفیت‌های برون سازمانی برای سلامت ایثارگران در دستور کار است

محدودیت‌های ترافیکی برای روز‌های پایانی هفته

محدودیت‌های ترافیکی روز‌های پایانی هفته در جاده‌های شمال

اعلام محدودیت‌های ترافیکی پایانی هفته

پایداری هوا در سواحل، برف و باران در ارتفاعات

بدهی 400 میلیارد تومانی نهادهای دولتی به شهرداری ساری / بدهکاران فرا خوانده شدند

اعمال محدودیت‌های ترافیکی/ هراز، چالوس و فشم یکطرفه می‌شوند

یکطرفه شدن 3 مسیر مهم از امروز | محدودیت‌های تردد جاده‌ای در آخر هفته اعلام شد

جمع آوری دام‌های هوایی صید پرندگان مهاجر در مازندران

مناسبت روز/ چهارشنبه، 19 دی‌ماه

جلسه شورای اطلاع رسانی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان برگزار شد

تبادل نظر در مورد راه کارهای همکاری های مشترک میان بنیاد شهید و پایگاه هوایی

رجائیان: استقلال بازیکن و پول بدهد لطفی را می دهیم

ماجرای برانداز علیه برانداز! | داودی مهاجر علیه مسیح علینژاد؛ نوریزاد علیه داودی مهاجر | کشف حجاب در ازای یک آپارتمان و...

کاسبی مسیح علی‌نژاد از مسیر مبارزه با جمهوری اسلامی ایران

محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمالی کشور برای روزهای پایانی هفته

رونمایی بحرین از پروژه‌های جدید برای جزیره ریف

محدودیت‌های ترافیکی برای روزهای پایانی هفته

شهرک ورزشی در شرق مازندران ایجاد می شود

تلخ اما واقعی؛ کرمانشاه با کشتی قهر است

کمک 173 میلیارد ریالی مردم مازندران به مظلومان غزه و لبنان

آموزش تصویری تای چی برای تجربه خوابی راحت و آرام

«آوای باد»؛ بخشی از تاریخ سیاسی چین در یک رمان

روایت‌های شوکه‌کننده یک افسر اطلاعاتی ایرانی

خروج تدریجی سامانه بارشی از آسمان مازندران