پیام مازند

آخرين مطالب

یک مقام راهداری: روشنایی جاده‌های کشور الزامی نیست/ در کشورهایی با سرعت 200 کیلومتر در ساعت هم سیستم روشنایی اجباری نیست/ هر سال با {قطعی برق جاده‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف برق} مواجه هستیم سیاسی

یک مقام راهداری: روشنایی جاده‌های کشور الزامی نیست/ در کشورهایی با سرعت 200 کیلومتر در ساعت هم سیستم روشنایی اجباری نیست/ هر سال با {قطعی برق جاده‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف برق} مواجه هستیم
  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش جماران؛ مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری گفت: در هیچ یک از استانداردهای بین‌المللی و همچنین استانداردهای داخلی، روشنایی راه الزامی نیست و در هیچ کجای دنیا در مشخصات فنی گفته نشده که روشنایی آزادراه یا بزرگراهی الزامی باشد.
مجید صباغ‌زاده،‌ مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری در گفت وگو با ایلنا درباره وضعیت روشنایی جاده‌های کشور اظهار داشت:‌ در هیچ یک از استانداردهای بین‌المللی و همچنین استانداردهای داخلی، روشنایی راه الزامی نیست و در هیچ کجای دنیا در مشخصات فنی گفته نشده که روشنایی آزادراه یا بزرگراهی الزامی باشد.
وی ادامه داد: البته در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره روشنایی راه‌ها اولویت بندی ایجاد شده و اگر منابع مالی وجود داشته باشد، گردنه‌های مه‌گیر و تونل‌ها در اولویت روشنایی هستند. در تونل‌ها به واسطه تغییر وضعیت چشم راننده در نور خارج و داخل تونل وجود دارد و اینکه از محیط پر نور وارد محیط تاریک می شود و همچنین برعکس این وضعیت، نیاز است که محیط تونل روشنایی داشته باشد. در گردنه‌ها و نقاط مه‌گیر،‌ در زمستان‌ها و در شرایطی که مه غلیظی وجود دارد، روشنایی می‌تواند موثر باشد اما به صورت کلی در هیچ استانداردی روشنایی الزام نیست.
مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری گفت: در شب هم در اکثر از جاده‌ها خط کشی مسیر نمای بهتری برای رانندگان ایجاد و مسیر حرکت را مشخص می‌کند، حال سوال این است که آیا کسی که در یک جاده روستایی عبور می‌کند با فردی که آزادراه تردد دارد از نظر ارزش انسانی تفاوتی دارد؟ اگر قرار باشد در آزادراه‌ها روشنایی وجود داشته باشد که راننده بتواند جاده را ببیند قاعدتا باید راه روستایی هم برای رانندگان روشن باشد.
صباغ‌زاده تاکید کرد: برای دیده شدن در شب خط کشی را با استفاده از گلاسبید که دانه‌های شیشه‌ای هستند ‌که در شب بازتاب نور دارند، انجام می‌دهیم و وقتی در شب راننده در جاده حرکت می‌کند، بازتابی که از برخورد نور خودرو به گلاسبید در داخل خط‌کشی‌ها برمی‌گردد مسیر را برای رانندگان مشخص می‌کند.
وی افزود: درباره اینکه در کل کشور در طول جاده‌ها باید روشنایی ایجاد شود، هیچ ‌ استانداردی وجود ندارد و نه تنها در ایران این استاندارد وجود ندارد بلکه در تمام دنیا و در آزادراه‌هایی اروپایی هم با سرعت نامحدود الزاما همه جاده‌ها روشن نیستند. نهایت سرعت در آزادراه‌های ایران 120 کیلومتر در ساعت است اما در کشورهایی با سرعت 200 کیلومتر در ساعت هم سیستم روشنایی اجباری نیست.
مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری گفت:‌ چراغ تمام خودروها زاویه نور و زوایه پراکنش نور دارد که این زوایه نور مطابق با شرایط جاده طراحی شده است و این دو استاندارد نور خودرو و خط کشی با هم همانگ هستند و مسیر حرکت را برای راننده مشخص می‌کنند. نوری که چراغ خودرو ساطع می‌شود امکان دیدن خط را به راننده می ‌دهد و بازگشت نور از خط کشی‌ها مشخص کننده مسیر است.
صباغ‌زاده درباره قطعی برق جاده‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف برق اظهار داشت: هر سال با این موضع مواجه هستیم که وقتی مصرف برق در کشور از حدی افزایش پیدا می‌کند، به اجبار مصرف برق از محل دیگر را کاهش می‌دهند تا بتوانند برق مراکز اولویت‌ دار را تامین کنند.
وی تاکید کرد: در قطعی برق معمولا این گونه است که در فضای برون شهری چراغ‌ها را یک در میان خاموش می‌کنند تا محیط دچار خاموشی مطلق نشود. محیط یا باید بدون روشنایی باشد اما اگر قرار باشد که محیط روشن باشد نباید این روشنایی مقطعی باشد و راننده دائم از محیط تاریک وارد محیط روشن شود چراکه باعث خستگی چشم راننده خواهد شد. سیاست ما در وزارت راه و شهرسازی هم استفاده از لامپ‌های کم مصرف LED است که بتوانیم مصرف برق را کاهش دهیم. اما اولویت ما برای روشنایی همان نقاط مه‌خیر، تونل‌ها و نقاط حادثه‌خیر هستند که تقاطع عبور پیاده هم دارد و ممکن است در شب عابر پیاده دیده نشود.
مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری درباره استفاده از پنل‌های خورشیدی برای روشنایی جاده‌ها گفت:‌ از پنل‌های خورشیدی هم برای روشنایی جاده‌ها استفاده شده اما در این باره هم با محدودیت‌هایی مواجه هستیم چراکه باتری این پنل‌های خورشیدی معمولا عمر محدودی دارد و بعد از مدتی جوابگو نیستند یا هزینه نگهداری آنها بالاتر است. اما در مناطقی که شبکه برق وجود ندارد از سیستم سولار یا خورشیدی استفاده می‌کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/845194/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری از ایمن‌سازی محور کندوان در چالوس

تصاویر هوایی از عملیات ایمن‌سازی جاده چالوس

واکنش جالب یک ایرانی به دیدن اتوبوس کمپر در جاده‌های مازندران (فیلم)

واحدهای ملی مسکن در خرم‌آباد تنها 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارند

برگزاری محفل انس و تجلیل از حافظان قرآن کریم در گلوگاه+ فیلم

نخستین گام درتحقق اهداف مدیریت شهری، ممیزی املاک موجود در خرم‌آباد است

واحد‌های ملی مسکن در خرم‌آباد تنها 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارند

یادمان شهدای گمنام پذیرای عاشقان اهل‌بیت (ع) و انقلاب اسلامی است

تصاویر/ تجدید بیعت طلاب مدارس علمیه مازندران با شهدای گمنام

گفتگو با باند گر‌وگانگیران خشن که گوش گروگان را بریدند+ فیلم

کشف‌وضبط 23 ماینر غیرمجاز در شهر چمستان

مازندران میزبان 7 شهید گمنام است

باید زمینه حمایت جدی از نخبگان در کشور فراهم شود

ابراز رضایت شهروندخبرنگار از نحوه پیشرفت ساخت پل هزار جریب + فیلم

ریال دیجیتال به زودی وارد عرصه بانکداری می شود

استقرار اتوبوس آمبولانس غربالگری و مشاوره بیماری ایدز در خرم‌آباد

تهیه بسته های حمایتی از طرح های نخبگانی

اعزام 200 دانش‌آموز از گناوه به راهیان نور

تشریح جزئیات تشییع پیکر‌های مطهر شهدای گمنام در مازندران/ بیش از 100 برنامه استقبال و وداع در استان برگزار می‌سشود

بیش از 15 هزار خرم‌آبادی متقاضی دریافت مسکن ملی هستند

مصوبه کمیسیون تلفیق برای پرداخت پول گندمکاران

خاموشی روشنایی جاده ها برای جبران کمبود برق

اردو‌های راهیان نور از موثرترین شیوه‌های تربیتی است

راه روشن ازدواج در سوره نور + فیلم

عینک جدید برای مبتلایان به صرع: زندگی بدون ترس، تماشای تلویزیون بدون خطر

داستانک/ اسب باهوش

شعرخوانی دلنشین دکتر کاکاوند

چون می روی بی من مرو!

تصاویر/ دیدار بسیجیان پایگاه‌های مقاومت بسیج مصلی ساری با نماینده ولی فقیه در مازندران

رئیس کل بانک مرکزی از عملیاتی شدن ریال دیجیتال در آینده نزدیک خبر داد

امام جمعه ساری: صلابت ما در ایستادگی است

ریال دیجیتال در آستانه ورود | جزیره کیش آزمایشگاه محرمانه پول آینده ایران

یک مقام راهداری: روشنایی جاده‌های کشور الزامی نیست/ در کشورهایی با سرعت 200 کیلومتر در ساعت هم سیستم روشنایی اجباری نیست/ هر سال با {قطعی برق جاده‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف برق} مواجه هستیم

شهردار منطقه دو خرم‌آباد منصوب شد

آسمانش را گرفته تنگ در آغوش

حواشی دیدار شهرداری نوشهر – شهرداری آستارا

نماینده بابل: موضوع FATF باید حل شود

لزوم برنامه محوری، جوانگرایی و بهره گیری از نیرو‌های کارآمد

تلاش فولاد مبارکه در امیدبخشی و اجرای مسئولیت‌های اجتماعی(+ فیلم)

صعود شهرداری نوشهر به مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال کشور +فیلم

استقرار اتوبوس‌آمبولانس غربالگری ایدز در خرم‌آباد

نیازمند مدیران تازه‌نفس برای توسعه مازندران هستیم

عکس نوزادی عجیبی که از دهان مادرش متولد شد/ تصویر

صعود شمالی‌ها با شهرداری نوشهر تکمیل شد

ربیعی: امیدوارم سازمان لیگ با ما راه بیاید

هواشناسی مازندران 24 ساعت آینده | پیش بینی وضعیت آب و هوا مازندران فردا سه شنبه 6 آذر ماه 1403

حیرت دانشمندان از درخشش نور یک جفت سیاه‌چاله

دستگیری باند خشن 6 نفره گروگانگیری در پایتخت

آخرین وضعیت تعطیلی مدارس مازندران فردا | مدارس مازندران فردا سه شنبه 6 آذر ماه 1403 تعطیل است؟

گلوگاه خیابان میرزاطاهر غربی آزادسازی شد