پیام مازند

آخرين مطالب

تداوم حیات خودروسازان با پول مردم سیاسی

تداوم حیات خودروسازان با پول مردم
  بزرگنمايي:

پیام مازند - بر اساس آمارها می‌توان نتیجه گرفت تداوم حیات خودروسازان ایرانی بدون حمایت دولت مقدور نبوده و دولت تصمیم گرفته این حمایت را از جیب مردم انجام دهد. - اخبار رسانه ها -
به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، میثم مهرپور در یادداشتی نوشت: در روزهای گذشته خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که بر اساس آن قیمت خودروهای داخلی 30 درصد افزایش می‌یابد.
این اتفاق در حالی رخ داد که تنها 3 ماه از روی کار آمدن دولت چهاردهم می‌گذرد و مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور در رقابت‌های انتخاباتی چند ماه پیش از گرانی قیمت خودرو به عنوان یکی از چالش‌های مردم یاد کرد! سوال این است: چرا «پزشکیان»ی که تا قبل از ریاست جمهوری معتقد بود مردم توان خرید خودرو ندارند و صراحتا به گرانی قیمت خودرو معترض بود، این قدر زود صحبت‌های خود را فراموش کرده است؟! در این نوشته قصد دارم به دلایل این تصمیم و سکوت رئیس‌جمهور در قبال این تصمیم بپردازم.
1- بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده 6 ماه نخست سال جاری، خودروسازان در این مدت 19 هزار و 126 میلیارد تومان زیان خالص داشته‌اند. یعنی 2 خودروساز بزرگ ایرانی صرفا طی 6 ماه اخیر نه تنها هیچ سودی نداشته‌اند بلکه تداوم حیات و فعالیت آنها بیش از 19 همت زیان ساخته است. اگر این آمار را در کنار صحبت‌های چند روز پیش رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت که صراحتا اعلام کرده بود ایران خودرو و سایپا ورشکسته‌اند قرار دهیم، می‌توان نتیجه گرفت تداوم حیات خودروسازان ایرانی بدون حمایت دولت مقدور نبوده و دولت تصمیم گرفته این حمایت را از جیب مردم انجام دهد. در استدلال برخی دولتی‌ها از جمله رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت راجع به افزایش 30 درصدی قیمت خودرو آمده است: «این کار برای جلوگیری از سودجویی دلالان انجام شده است». سوال این است: آیا با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها قرار است قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش یابد تا منافع دلالان قطع شود یا این استدلال هم از جنس همان حرف‌های وزیر اقتصاد برای توجیه افزایش دستوری نرخ نیما به بهانه کاهش نرخ ارز در بازار آزاد است؟ به نظر می‌رسد سیاست دولت چهاردهم در 3 ماه گذشته گران کردن و کوچک کردن سفره مردم برای تداوم حیات بنگاه‌های دولتی البته با مفاهیمی توجیه‌گرانه است که نمونه‌های آن را می‌توان در گرانی 30 درصدی قیمت خودرو، قطع برق، گران کردن نان، افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها، گرانی تخم مرغ و.... دید.
2- یکی از سوالات مهم راجع به صنعت خودروسازی در ایران این است که اگر خودروسازها زیان‌ده هستند و دولت مجبور است با افزایش قیمت محصولات یا افزایش بودجه و... تداوم حیات آنها را از جیب مردم دنبال کند چرا بر خلاف نص قانون اقدام به واگذاری واقعی آنها به بخش خصوصی نمی‌کند؟ یکی از دلایل این موضوع را باید شرکت‌های تابع 2 خودروساز بزرگ دانست. به نحوی که این 2 شرکت در مجموع بیش از 100 شرکت زیرمجموعه دارند که در کمال تعجب فعالیت تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها هیچ ارتباطی به خودرو (تولید قطعه یا خودرو) نداشته و در حوزه‌هایی چون بیمه، بازرگانی خارجی، باشگاه‌داری ورزشی و ساخت و ساز(!) فعالیت می‌کنند، شرکت‌هایی که باز در کمال تعجب عموما زیان‌ده هستند! به نظر تنها دلیل تداوم این روند را می‌توان رانت انتصاب حدود 500 مدیر در این شرکت‌ها تحت عنوان اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل دانست که دل دولت برای واگذاری چنین امتیازی رضا نیست! طبیعتا برای تداوم این امتیاز، دولت باید هزینه دهد؛ خواه این هزینه با افزایش دستوری قیمت محصولات این بنگاه‌ها و خواه با افزایش بودجه این شرکت‌ها باشد که در هر 2 صورت برداشت از جیب عموم مردم برای حفظ رضایت اقلیتی میزنشینان است.
3- سال 94 که مردم در اعتراض به کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای ایرانی، به نشانه اعتراض، تمایلی به خرید خودروی جدید نداشتند و معتقد بودند قیمت و کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی باید اصلاح شود، دولت حسن روحانی از بسته‌ای تحت عنوان «بسته خروج از رکود» رونمایی کرد؛ بسته‌ای که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن حمایت 2500 میلیارد تومانی برای خرید 110 هزار خودرو بود. بر این اساس از سقف 110 هزار فقره اعتبارات در نظر گرفته‌شده قرار شد بانک‌هایی چون ملی، سپه و صادرات هر کدام اعتبارات مورد نیاز برای خرید 25 هزار خودرو را تامین کنند در حالی که در همان مقطع تسهیلات تکلیفی مانند ازدواج یا تسهیلات حمایت از تولید در حوزه‌هایی مانند کشاورزی با چالش تامین منابع مواجه بود. 
دولت روحانی در ظاهر قصد داشت با این بسته، ده‌ها هزار خودروی جدید از سوی مردم خریداری شده، تولید خودرو افزایش ‌یافته و در نتیجه یک تحول بزرگ در صنعت خودروی کشور رخ ‌دهد! اما نتیجه اجرای این سیاست صرفا تنفس مصنوعی به خودروسازان بود و نه تنها کیفیت خودروها بعد از آن ماجرا بهبود نیافت بلکه ماشین زیاندهی خودروسازان شتاب بیشتری نیز گرفت. حالا مسعود پزشکیان در چهارمین ماه آغاز به کار دولت چهاردهم بر خلاف وعده‌های انتخاباتی خود، در قبال افزایش شبانه و 30 درصدی قیمت خودروها سکوت کرده است. افزایش قیمتی که قطعا هزینه‌های آن از جیب مردم پرداخت خواهد شد تا مدیران صنعت خودروسازی همچنان چند صباح دیگر را با خیال راحت پشت میزهای‌شان بنشینند!
منبع: روزنامه وطن امروز
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/843604/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اخترشناسان برای نخستین بار «زیگزاگ اینشتین» را مشاهده کردند

بهترین سریال‌های کره‌ای با بازی درخشان و جذاب «نانا»

عکس/ کشف ماشین در دریای بابلسر

کبیری مدیرعامل کیش: رقبای کیش در ایران نیستند باید نگاهمان بین‌المللی شود

«سربازان ساسانی در جامعه اسلامی» در کتابفروشی‌ها

صحبت های شنیدنی سروش صحت درباره نوشتن

اگر چیزی را از دست دهید چیز بهتری به شما بخشیده می‌شود

مهرداد قنبری: با حمایت هواداران‌مان ملوان را شکست می‌دهیم/ هدف ما بقا در لیگ است

هادی قاسمی: نقطه شروع اردوی راهیان نور بدنه دانشجویی بود/ روایتی از طرح ایده مسکن مهر در دانشگاه علم و صنعت + فیلم

شهردار خرم‌آباد: ظرفیت‌های گردشگری لرستان در تراز بین‌المللی است

جدول برنامه زمانبندی خاموشی برق خرم آباد امروز و فردا پنجشنبه 1 آذر و جمعه 2 آذر 1403

فیلم | دیدار خیرخواهانه ستارگان فوتبال و رسانه ورزش مازندران

قصه‌ های سبز، داستان ‌هایی از رشد و شکوفایی درختان

نخستین بالن فتوولتائیک آماده پرواز شد

جاده کرج-چالوس تا 10 آذر مسدود می‌ماند

خرم‌آباد یکی از کهن‌ترین شهرهای دنیا است

سازمان هدفمندی: پول نداشتیم؛ یارانه مردم واریز نشد!

سازمان هدفمندی: پول نداشتیم؛ یارانه‌ها واریز نشد!

استاندار لرستان: ثبت جهانی دره خرم‌آباد یک فرصت بی‌بدیل است

محدودیت تردد در جاده کرج- چالوس از روز جمعه اعمال می‌شود

وضعیت جوی محورهای مواصلاتی کشور؛ انسداد جاده چالوس

واگذاری 100 دستگاه خودروی نیسان به دهیاری‌ها

دادبود: بیش از 500 میلیارد تومان از اعتبار مالیات ارزش افزوده در اختیار دهیاری‌ها قرار گرفت

انسداد جاده چالوس تا چه زمانی ادامه دارد؟

پیشرفت 96 درصدی طرح شبکه جمع آوری فاضلاب کوی غفاری ساری

افزایش تدریجی دمای هوا از امروز در مازندران

ستاره‌های فوتبال و رسانه مازندرانی به پویش ایران همدل پیوستند

مساعدت وزارت کشور برای تسریع در ساخت زباله‌سوز ساری

جدول برنامه زمانبندی خاموشی برق ساری امروز و فردا پنجشنبه 1 آذر و جمعه 2 آذر 1403

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران: آثار و اسناد شهدا به عنوان منابع هویت ساز، کاملا جمع آوری، تبیین و منعکس شود

هادی قاسمی: روایتی از طرح ایده مسکن مهر در دانشگاه علم و صنعت / نقطه شروع اردوی راهیان نور بدنه دانشجویی بود + فیلم

اینفوگرافی/ دانستنی‌های جالب شهر اصفهان

رئیس مجلس به فوریت لایحه پیشنهادی دولت رای مخالف داد

خواندن اولین شعر از هفت شربت با خاصیت ناامیدی

محور کندوان تا این تاریخ مسدود است

واژگونی خودروی سواری در محور گلوگاه با 3 کشته

فال فرشتگان امروز جمعه 2 آذر 1403

دم صبحی واژگونی خودرو 3 کشته برجا گذاشت

احکام شرعی | تکلیف شرعی مازاد هزینه‌های تبلیغات دینی

در یک حرکت، چه اتفاقی برای لایت کوین (LTC) رخ می‌دهد؟

آیین های استقبال و تشییع شهدای گمنام باشکوه تر برگزار شود

واژگونی سمند سه کشته در گلوگاه بر جا گذاشت

واژگونی مرگبار سمند در گلوگاه

ترافیک سنگین در محور هراز | محور چالوس تا شنبه مسدود است

میزبانی مازندران از کاروان آلاله‌های زهرایی در ایام فاطمیه

زمستان امسال گاز بخش خانگی در مازندران قطع می‌شود؟

یک اثر خاص ایرانی در فهرست ویژه دفتر بین‌المللی کتاب

نمایشگاه کتاب کویت افتتاح شد

واژگونی سمند در گلوگاه 3 فوتی برجای گداشت

مناسبت روز/ پنج‌شنبه، 1 آذر