پیام مازند

آخرين مطالب

بزرگراه قزوین- الموت- تنکابن در پیچ تند تأمین اعتبار اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – حسن عابدینی: قرار گرفتن قزوین در مسیر اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب کشور این استان را در موقعیت بسیار مهم و خاصی قرار داده و از این حیث تأمین زیرساخت‌های حمل‌ونقل برای استان قزوین یک امر حیاتی است.
سود حاصله از تأمین زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی در استان قزوین تنها برای این استان نیست بلکه می‌تواند تمام کشور از گسترش و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل این استان بهره مند شوند.
تلاش برای توسعه راه‌ها و زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در استان قزوین در محورهای مختلف در سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته و برنامه دولت‌های مختلف بر این بوده تا با گسترش راه‌های زمینی اعم از بزرگراه و اتوبان‌ها فضای حمل‌ونقل در استان قزوین شکل متفاوتی به خود بگیرد.
ساخت و بهره برداری از بزرگراه غدیر برای اتصال قزوین به تهران و قم بدون عبور از کرج را می‌توان یکی از اقدامات مؤثر برای تسهیل تردد در این شاهراه حیاتی کشور دانست.
اما یکی دیگر از پروژه‌های حیاتی استان قزوین در حوزه راه پروژه قزوین- الموت – تنکابن است. طرح راه اصلی تنکابن – الموت – قزوین که پیشنهاد آن در سفر رهبر معظم انقلاب در آذر سال 1382 مطرح و با اعلام موافقت نامه طرح در سال 1386 عملیات اجرایی مرحله نخست آن از قزوین آغاز شد.
قرار بود این پروژه با اتصال قزوین به تنکابن مازندران تحولی بزرگ در حمل‌ونقل کشور ایجاد کرده و فاصله قزوین به تنکابن را نیز 164 کیلومتر کمتر کند اما در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های مالی تنها فاز نخست این پروژه یعنی قزوین تا روستای شهرک الموت در حال ساخت و فاز دوم یعنی اتصال به تنکابن با چالش‌های جدی روبرو شده است.
فاز نخست بیش از 90 درصد پیشرفت دارد
حسین بندلی زاده مدیرکل ساخت و توسعه راه‌های شمال غرب کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه محور قزوین – الموت – تنکابن منجر به اتصال استان‌های غربی به شمال کشور خواهد شد، گفت: فاز اول پروژه آزادراه قزوین – الموت – تنکابن حدود 62 کیلومتر است که فازهای یک، دو و سه در حد فاصل قزوین تا الموت است و هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصد در حال اجرا است.

پیام مازند

وی کاهش طول مسیر از 330 کیلومتر به 164 کیلومتر را یکی از مهم‌ترین مزایای این پروژه دانست و افزود: کاهش زمان سفر از 6 ساعت به 3 ساعت، کاهش 3.8 میلیون لیتر مصرف سالیانه سوخت، ساماندهی روستاهای منطقه الموت برای جذب گردشگران، بهره‌برداری از معادن غنی الموت و توسعه گردشگری در منطقه رودبار الموت از دیگر مزایای این پروژه است.
تمرکز و عزم وزارت راه و شهرسازی بر روی اتمام فاز نخست است
وهاب میزانی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این پروژه توسط شرکت ساخت و توسعه وزارت راه در حال انجام است، اضافه کرد: فاز نخست پروژه به طول 62 کیلومتر تا روستای شهرک الموت در مراحل پایانی آماده ساز است.
وی عنوان کرد: ساخت تقاطع غیر همسطح در اتوبان قزوین- کرج، لایه رویی آسفالت مسیر و علائم راهنمایی و رانندگی سه کار باقیمانده پروژه است که هر سه در حال انجام است و امیدواریم به زودی به پایان برسد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با بیان اینکه هم اکنون تقاطع غیر همسطح در حال ساخت است، عنوان کرد: کار لایه رویی آسفالت نیز آغاز شده و مشکلی در این حوزه نداریم.
وی عمده‌ترین مشکل عدم افتتاح پروژه را تغییر دولت‌ها و مشکل تأمین اعتبار در این مسیر دانسته و اضافه کرد: استاندار و نمایندگان استان در مجلس نیز پیگیر تأمین منابع مالی سفر بوده‌اند و در سفر دکتر عارف به قزوین نیز دستوراتی برای تأمین منابع مالی اخذ شده است.
میزانی اما با اشاره به فاز دوم عنوان کرد: تمرکز و تلاش ما فعلاً برای پایان فاز نخست است و با توجه به منابع مالی بالای فاز دوم فعلاً محور الموت به تنکابن در اولویت نیست.
اعتبار اصلی‌ترین مانع تکمیل پروژه است
رحیم نصیرزاده مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه راه‌های استان‌های زنجان و قزوین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کار تأمین منابع مالی این پروژه بسیار سخت و طاقت‌فرسا شده است، عنوان کرد: پروژه در مراحل پایانی قرار دارد و برای اتمام کار حتماً نیاز به حدود 200 میلیارد تومان اعتبار داریم.

پیام مازند

وی بیان کرد: کار لایه رویی آسفالت در حال انجام است و امیدواریم به زودی و در صورت مساعدت بودن شرایط آب و هوایی لایه رویی آسفالت به پایان برسد اما با همین شرایط مردم هنوز از محور استفاده می‌کنند.
مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه راه‌های استان‌های زنجان و قزوین اضافه کرد: برای اینکه تردد مردم با مشکل روبرو نشود بلافاصله بعد از اتمام لایه رویی کار خط کشی برای یک لاین انجام خواهد شد تا تردد مردم در این محور با شرایط بهتری انجام شود.
وی از نصب علائم در مسیر نیز خبر داد و بیان کرد: مسائلی همچون تأمین اعتبار، مشکلات زیست محیطی و ایرادات منابع طبیعی و همچنین رانش کوه در کیلومتر 31 مانع افتتاح به موقع پروژه شده است.
پروژه قرار بود شهریور با حضور شهید رئیسی افتتاح شود
مهدی رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این پروژه را می‌توان شاخص‌ترین پروژه استان قزوین در حوزه راه دانست، اظهار کرد: تلاش ما در دولت سیزدهم بر این بود تا فاز نخست این پروژه در شهریور ماه و با دستان رئیس جمهور سیزدهم افتتاح شود اما اتفاقات دیگری رقم خورد.
کاهش زمان سفر از 6 ساعت به 3 ساعت، کاهش 3.8 میلیون لیتر مصرف سالیانه سوخت، ساماندهی روستاهای منطقه الموت برای جذب گردشگران، بهره‌برداری از معادن غنی الموت و توسعه گردشگری در منطقه رودبار الموت از دیگر مزایای این پروژه است. وی با بیان اینکه فاز نخست پروژه به طول 62 کیلومتر از روبه روی روستای حصار خروان در اتوبان قزوین کرج به سمت روستای شهرک الموت خواهد بود، عنوان کرد: فاز دوم یعنی اتصال الموت به تنکابن هنوز عملیاتی نشده است.
رجحانی با بیان اینکه هم اکنون مردم به طور غیررسمی از این محور استفاده می‌کنند، ادامه داد: برنامه ما این است که کار ایمن سازی و نصب علائم عملیاتی شود تا مردم در تردد با مشکل روبرو نشوند.
برای فاز دوم نیازمند اعتبار پایدار هستیم
وی با بیان فاز دوم این پروژه با مشکل جدی تأمین اعتبار روبرو است، اضافه کرد: برای ساخت این پروژه امروز نزدیک به 15 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین تاکید کرد: برای تأمین منابع مالی فاز دوم پروژه که قرارگاه خاتم‌الانبیاء پیمانکار آن است باید دنبال منابع مالی پایدار باشیم تا مشکلی ساخت ادامه مسیر را تهدید نکند.

پیام مازند

ساخت شهرک‌های گردشگری راه‌حلی برای تأمین اعتبار
وی عنوان کرد: پیشنهاد ما در دولت سیزدهم برای این کار به قرارگاه خاتم ساخت چند شهرک گردشگری در طول مسیر و تهاتر آن با وزارت راه برای تأمین منابع مالی بوده و حال باید دید در دولت چهاردهم چه سیاستی برای این موضوع اتخاذ خواهد شد.
تأمین منابع مالی یکی از اصلی‌ترین مشکلات پروژه‌های عمرانی در استان قزوین است اما بدون شک با اولویت‌بندی و درک اهمیت پروژه‌ها خیلی راحت‌تر می‌توان مسیر این تأمین مالی را فراهم کرد.
ساخت و راه‌اندازی محور قزوین- الموت – تنکابن نه‌تنها غرب کشور را به شمال کشور متصل خواهد کرد بلکه می‌تواند جایگزین مناسبی برای محور تهران- شمال باشد.
از سوی دیگر در شرایطی که دولت‌ها از هزینه‌های بالا و سرسام‌آور تأمین سوخت بنزین برای خودروها گلایه داشته‌اند ساخت این محور و کم شدن مسافت می‌تواند نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت خودروها در کشور شود.
دولت چهاردهم با تأمین منابع مالی این پروژه و اتمام هر دو فاز آن می‌تواند نمره‌ای درخشان را در کارنامه خود در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای به ثبت برساند و میلیون‌ها نفر نیز از این اتفاق بزرگ سود ببرند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/835395/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بدهی 41 میلیاردی، دردسر تازه پرسپولیس!

99 درصد بهره برداران کشاورزی مازندران سرشماری شدند

کلاهبرداری در واردات برنج؛ وزارت جهاد کشاورزی جلوی ضرر را گرفت+ویدیو

ساعت دقیق و محل بازی تیم های پرسپولیس و خیبر خرم آباد

خودرویی‌ها لیدر شدند و اخبار جدید از عرضه نفت ستاره خلیج فارس

اسامی ورزشکاران راه‌یافته به مسابقه تلویزیونی مردان آهنین 1404 اعلام شد

بادامکی: اگر کسی یک ریال به من پول داده باشد، از فوتبال می‌روم

مسئولیت‌ها امانت شهدا هستند

فیلم| برپایی دومین جشنواره حیات فاطمی در آمل

جدول خاموشی برق ساری چهارشنبه 5 دی 1403 اعلام شد

«مسعود وکیلی» سرپرست فرمانداری کلاردشت شد

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

روایتی عاشقانه از پشت جبهه جنگ

واکنش محسن تنابنده به صحبت‌های سعید حدادیان درباره سریال «پایتخت»

ساعت دقیق و محل بازی پرسپولیس مقابل خیبر خرم آباد

کسب مقام ممتاز و عالی هلال احمر مازندران در حوزه روابط عمومی و خبر

مازندران| برگزاری دومین جشنواره حیات فاطمی در آمل

تصاویر/ نشست صمیمی هیأت رئیسه دانشگاه مازندران با بانوان شاغل در این مجموعه

همدلی و شایسته‌سالاری، کلید آینده‌ای روشن برای دانشگاه پیام نور اصفهان

بلیت فروشی دیدار پرسپولیس – خیبر خرم‌آباد آغاز شد

جهش در جذب دانشجو و پیشرفت پروژه‌ها، علی‌رغم وجود چالش‌ها در دانشگاه پیام نور اصفهان

افزایش کلاهبرداری های رمزنگاری منجر به زیان 2.3 میلیارد دلاری در سال 2024 شد

« مسعود وکیلی» سرپرست فرمانداری کلاردشت شد

امدادرسانی به بیش از 5 هزار حادثه در مازندران

به خاطر بدهی‌ در کارگاه من را مورد آزار و تعرض قرار داد و فیلم گرفت /من را تهدید کرد که فیلم را به شوهرم نشان می‌دهد

سازمان محیط‌زیست برای حل معضلات زیست‌محیطی مازندران آمادگی کامل دارد

جریمه 5 میلیاردی تاوان تقلب در مصالح ساختمانی

نقل و انتقال اعضای هیات علمی در رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی دانشگاه پیام نور

دردسر بزرگ برای پرسپولیس؛ 4 میلیاردی که 41 میلیارد شد

واتساپ و گوگل‌پلی رفع فیلتر شدند | واکنش ها به رفع فیلتر محدود از شبکه های اجتماعی

بخشی از کتاب/ ملت عشق

دومین رویداد صدرا دانشگاه آزاد واحد آمل برگزار شد

شرور مسلح در سلمانشهر مازندران دستگیر شد

اعلام آخرین وضعیت محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌ها

چرا خودرو‌ها در جاده چالوس واژگونی می‌شوند؟/ هشدار درباره یک اقدام عمدی

چرا خودرو‌ها در جاده چالوس واژگون می‌شوند؟/ هشدار درباره یک اقدام عمدی

قصه نقش مهمی در تربیت کودک ایفا می‌کند

اعلام ساعت دقیق و محل بازی پرسپولیس و خیبر خرم آباد

آیا اقتصاد ایران آمادگی این تغییر بزرگ را دارد؟

سرپرست فرمانداری شهرستان کلاردشت منصوب شد

بلیط فروشی بازی پرسپولیس و خیبر آغاز شد + لینک سایت خرید بلیط footballeticket.ir

روز و ساعت بازی پرسپولیس خیبر خرم آباد

برگزاری مراسم گرامی‌داشت اولین سالگرد تدفین شهید گمنام حسینیه رضوان آمل

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

«تانکی زیر درخت کریسمس»؛ رمانی درباره مقاومت فرهنگی و اجتماعی فلسطین

مراسم اختتامیه مسابقات رالی خانوادگی ایثارگران سراسر کشور در استان مازندران برگزار شد

«سونیک 3» با فروش قابل توجهی از «موفاسا» پیشی گرفت (باکس آفیس هفته)

آب شیرین، نعمتی که از هوا می‌آید

صندوق بین‌المللی پول: تورم ایران در 5 سال آینده چقدر خواهد شد؟

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مواصلاتی کشور