پیام مازند

آخرين مطالب

صادرات 260 میلیون دلاری کالا از مازندران، رهارود تجاری‌سازی تولید اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش خبرنگار ایرنا، سفر ماه های اخیر مسوولان عالی رتبه تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف جهان به مازندران را می توان اوج تلاش دولت برای فعال کردن دیپلماسی اقتصادی ذکرکرد، سفرهای کاری که به باور صاحبنظران دستاوردهای خوبی را برای استان و تولیدکنندگان آن در برداشته است.
با این حال در راستای اهداف ترسیم شده و تحقق جهش صادراتی فراهم کردن زیرساخت های لازم برای این منظور کلید خورد؛ بنادر مازندران در مرکز توجهات برای افزایش صادرات محصولات استان و به دست گرفتن بازار کشور همسایه قرار گرفت.
در حالیکه از سویی تلاش ها برای فراهم کردن امکانات و زیرساخت های لازم در حوزه صادرات از طریق حمل و نقل دریایی در مازندران پیگیری می شود، عنوان تجهیزاتی با نام کشتی کانیتنردار یخچالی همواره از آن یاد می شد و نبود آن به عنوان حلقه گمشده در این نوع صادرات به شمار می رفت.
اما در ماه های اخیر اخبار خوشایند از برداشته شدن این مانع صادراتی دریایی مازندران به نقل از مدیر عامل شرکت کشتیرانی دریای خزر مخابره شد. و "برای نخستین‌بار در کشور؛ کشتی کانتینربر یخچالی وارد بازار صادرات شد" تیتر خبری که نوید بخش صادرات دریایی مازندران بود.
در این پیوند ناظر گمرکات مازندران گفت: در 6 ماهه نخست سال جاری 260 میلیون دلار صادرات کالا از گمرکات مازندران به مقصد کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام شد.
امیر جمشیدی با بیان این که، طی 6 ماهه نخست سال جاری صادرات به کشورهای اوراسیا 6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت، گفت: تجارت خارجی گمرکات مازندران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بالغ بر 260 میلیون و 93 هزار دلار بوده است.

پیام مازند

ناظر گمرکات مازندران و مدیر کل گمرک نوشهر گفت: طی مدت مذکور صادرات از گمرکات مازندران به مقصد کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بالغ بر 814 هزار تن به ارزش 57 میلیون و 900 هزار دلار بوده که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 30 و 61 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال 1402 نشان می دهد.
وی صادرات از گمرکات مازندران به کشورهای فدراسیون روسیه با 46 میلیون و 854 هزار دلار، قزاقستان با هشت میلیون‌ و 835 هزار دلار، ارمنستان با یک میلیون و 763 هزار دلار و قرقیزستان با 423 هزار دلار و بلاروس با 26 هزار دلار اعلام کرد و گفت : کالاهای صادراتی گمرکات مازندران به این کشورها شامل سیمان و موادمعدنی، محصولات لبنی، مرکبات، فرآورده های خوراکی، موادپلاستیکی، گل، وکیوی هستند.
وی میزان صادرات گمرکات مازندران را 961 هزار تن به ارزش 172 میلیون و 690 هزار دلار بیان کرد وگفت: سهم این کشورها ازکل صادرات گمرکات مازندران 84 درصد وزنی و 34 درصد ارزشی می باشد.
جمشیدی اظهار کرد: در همین مدت واردات گمرکات مازندران از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به 202 میلیون و 194هزار دلار رسیده است، که نسبت به سال 1402 ازنظر ارزشی 6 درصد افزایش داشته است.
جمشیدی افزود: کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ترتیب فدراسیون روسیه با 189 میلیون و 526 هزار دلار، قزاقستان با 9 میلیون و 506 هزار دلارو بلاروس سه میلیون و 162 هزار دلار مبدا کالاهای وارداتی گمرکات مازندران بوده که عمده ترین کالاهای واردشده از این کشورها غلات، روغن ودانه های روغنی، چوب وتخته، محصولات شیمیایی، آهن آلات بوده است.
این مقام مسوول تصریح کرد: ارزش کل واردات گمرکات مازندران طی 6 ماهه نخست امسال 2 میلیون و 644 هزارتن به ارزش 921 میلیون و 637 هزار دلاربوده و سهم واردات کالا از کشورهای اوراسیا از کل واردات گمرکات مازندران از نظر وزنی 19 درصد و ارزشی 22 درصد بوده است.

پیام مازند

شناسایی موانع صادراتی در مازندران
استاندار مازندران در جلسه کارگروه توسعه صادرات گفت: با رفع موانع و احصاء چالش‌ها در حمایت از صادرکنندگان، شناسایی بازار هدف با دیپلماسی اقتصادی سیاسی در جهت افزایش تولید انواع محصولات و ارتقاء کیفیت، صادرات را همراه با ارزش‌های ظرفیت مازندران افزایش دهیم. ‌
یوسف نوری با تبریک روز ملی صادرات بر تقویت و توسعه صادرات تاکید کرد و افزود: ترویج تفکر صادرات، رشد و توسعه صادرات در هم‌افزایی دستگاه‌ها و مدیریت واحد شکل می‌گیرد.
استاندار مازندران در راستای تسریع در حمل کالا از مبدا به مقصد گفت: باید از حمل و نقل جاده‌ای به حمل و نقل دریایی هجرت کنیم. نوری گفت: راهبرد صادرات با برنامه‌ریزی صحیح و دقیق از مبدا تا مقصد از ظرفیت تولید تا حمل و نقل اقدام شود.
مقام عالی دولت در استان با اشاره به پیمان‌ها و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین ایران و دیگر کشورها، گفت: مازندران با داشته‌ها و ظرفیت‌های ممتاز نیازمند فعالیت و تلاش دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی است.
استاندار مازندران با اشاره به فعالیت سه بندر موجود در مازندران بر برنامه‌ریزی و مدیریت کیفی تاکید کرد و گفت: شرکت‌ها در جهت مقرون به صرفه بودن، صادرات و واردات را باید همزمان انجام دهند، بنابرین هماهنگی بنادر در مبدا و مقصد باید ایجاد شود.
نوری مهمترین مشکل را در حمل و نقل و هماهنگی شرکت‌ها در مبدا و مقصد مطرح کرد و ابراز کرد: حمل و نقل دریایی از مزیت مهم استان است و با افزایش محصول در صادرات، کاهش زمان تردد در تبادل محصول نیز امکان‌پذیر می‌شود.
وی همچنین با اعلام اینکه در مجموع 96 درصد واردات و صادرات کالای مازندران از بندر امیرآباد صورت می‌گیرد گفت: 93 درصد کالای وارداتی از روسیه و 73 درصد کالای صادراتی به روسیه نیز از بندر امیرآباد اقدام می‌شود، اما آنچه باعث عدم تقویت کریدور شمال به جنوب می‌شود، مشکل ما در حوزه حمل و نقل و داشته‌هاست.

پیام مازند

نوری با بیان اینکه صادرات مرکبات می‌تواند در افزایش قیمت محصول تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: نوسان قیمت، صادر کنندگان را با آسیب روبرو می‌کند.
در این نشست دستگاه‌ها و ادارات گمرک مازندران، بندر امیرآباد، اتاق بازرگانی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و جهاد کشاورزی، گزارشی از عملکرد صادراتی استان را ارائه و به پیشنهادها و مشکلات پرداخته شد
منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر با بیش از 80 سال به گستره 88 هکتار و دارا بودن 11 پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا ها و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر 6 هزار و 500 تُن برخوردار است.
اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر مستقر است و بندر فریدونکنار هم زیر مجموعه این اداره کل است.
بندر فریدونکنار حدود 69 هکتار وسعت دارد و به عنوان نخستین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر به شمار می‌رود.
این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با 2 پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود 700 هزار تن کالا را دارد.
شهر بندری نوشهر در فاصله 200 کیلومتری پایتخت قرار دارد. بندر نوشهر در اردیبهشت ماه سال 90 با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.
استان‌ها مازندران 0 نفر

پیام مازند

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/831218/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود دستگاه قضایی به موضوع آلودگی رودخانه تالار

قراب: اندازه 7 ریال بازی نمی‌کنند ولی میلیاردی پول می‌گیرند | نخست نیوز

بسیجیان سربازان مخلص ولایت و همیشه در میدان هستند

معوقه پرداخت پول گندم‌کاران از 4ماه گذشت

به عنوان یکی از معتبرترین صرافی‌های، ONDO یک رشد 8 درصدی را تجربه می‌کند

شاهرخی استاندار لرستان شد

تجلیل از 78 رده برتر بسیج و سپاه ناحیه ساری در جشنواره مالک اشتر

سلسله کارگاههای آموزشی مهارت های تربیت نسل نو و آشنایی با عوارض سقط جنین در مدارس شهر خرم آباد آغاز گردید

اعلام رأی کمیته اخلاق برای آرمین سهرابیان

سیلاب در مازندران/ آب‌گرفتگی شدید در سه شهرستان

گاز صنایع در مازندران محدود می شود

بانک‌های مازندران از صادر کنندگان حمایت کنند

نرخ بهره بانکی در قله تاریخی 22.5درصد

هشدار نارنجی برای ورود سامانه بارشی جدید به 5 استان

آب‌گرفتگی 3 شهرستان مازندران در پی بارش‌های شدید

هشدار وقوع سیلاب در مازندران | افزایش بارش‌ها در نواحی غربی از فردا

ترمز سورپرایز والیبال ایران کشیده شد

اختصاص بیش از 58 میلیارد تومان اعتبار در حوزه ایثار و شهادت در استان ایلام

تایید اولیه وام 3.4 میلیارد دلاری اتیوپی در صندوق بین المللی پول

پاس گرگان پیروز شهرآورد شمالی لیگ برتر والیبال/ دومین شکست مهرگان نور ثبت شد

آغاز ثبت نام غیرحضوری پذیرفته شدگان تحصیلات عالی در دانشگاه پیام نور اصفهان

آینده دشواری در انتظار اقتصاد جهانی است

اردوی تیم ملی کشتی آلیش بانوان برگزار می شود

580 سال پول جمع کن تا خانه بخری

سیلاب در راه مازندران

پیش بینی بورس دوشنبه 30 مهر 1403 / مقصد بعدی پول‌های فراری از بورس کجاست؟

پاس گرگان، مهرگان‌نور را مغلوب کرد

جیب کارمندان پر پول شد | 15.000.000 میلیون تومان برای این افراد واریز می‌شود

آب‌گرفتگی 3 شهرستان در پی بارش‌های شدید | در مازندران هشدار سطح نارنجی صادر شد

آمار عجیب از احتکار پول در خانه!

چرا نرخ سود بانکی کاهش یافت؟ / برنامه دولت پزشکیان برای کنترل تورم

جنجال در لیگ برتر والیبال

معرفی الگو‌های برتر سپاه ناحیه ساری در جشنواره مالک اشتر+ تصاویر

حساب یارانه بگیران فردا پر پول میشود | میزان یارانه نقدی مهر ماه این دهک ها اعلام شد

تصاویر کشتن خرس مادر و توله‌اش در مازندران

پیش بینی بورس فردا دوشنبه (30 مهر 1403)

صف طویل اهدای طلا و پول برای کمک به مردم غزه + ویدیو

ابطحی: دلم برای پزشکیان می‌سوزد

رحیم سرهنگی از ساخت 58 کلاس درس از ابتدای سال 1402 تاکنون در کیش خبر داد

شعرخوانی زیبا از رشید کاکاوند

چاپ آخرین نامه‌های اعضای جنبش مقاومت آلمان در آستانه اعدام

همه خوبی هاتو یک جا برای کسی خرج نکن...

ترافیک سنگین در جاده چالوس/ بارش باران در محورهای 4 استان

توقیف خودرو‌های حادثه ساز به علت رانندگی پرخطر در بهشهر

ده بازیکن پردرآمد فوتبال/ پول‌پاشی لیگ عربستان به پای ستاره‌ها – آفتاب نو | اخبار ورزشی

مراسم گرامیداشت روز جهانی عصای سفید

ده بازیکن پردرآمد فوتبال/ پول‌پاشی لیگ عربستان به پای ستاره‌ها

زبان هنر برای معرفی جایگاه دینی، فرهنگی و هنری مازندرانی‌ها استفاده شود

28 تن چوب جنگلی قاچاق در ساری کشف شد

اعلام نفرات برتر مسابقات پیکل بال مازندران