پیام مازند

آخرين مطالب

ضیافت مرگ با الکل دست ساز تقلبی در مازندران اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش ایرنا، الکل ماده‌ای است، که مصرف آن براساس شرع اسلام حرام است، به همین علت صحبت کردن درباره آن هم گاهی مشکل می‌شود، اما واقعیت این است که عده‌ای هر چند اندک به هر دلیل به سمت مصرف آن می‌روند و نابخردانه خود را در دامی می‌اندازند که آخر خط آن مرگ است.
اهمیت این که خانواده ها باید بیش از پیش مراقب فرزندان، نوجوانان و جوانان خود باشند به این دلیل است که هیچ گونه مشروبات الکلی استانداردی در کشور وجود ندارد و حتی مشروبات الکلی پلمب شده نیز در اغلب موارد درکارگاه های زیرزمینی تهیه و مهر و موم می شود.
آگاه سازی جامعه در این خصوص ضروری است. باید سطح آگاهی مردم را افزایش داد، به دلیل تهیه ناسالم مشروبات الکلی هر چند وقت یک بار با اپیدمی مسمومیت ناشی از الکل سمی مواجه می‌شویم که افراد زیادی با علائم مشابه در یک بازه زمانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.
مشروبات الکلی تقلبی از روی ظاهر و بو قابل تشخیص نیست، الکل متانول بی رنگ و مشابه الکل اتیلیک است و مصرف 10 سی سی از آن موجب کوری و نارسایی کلیوی و مصرف 100سی سی موجب مرگ می شود.

پیام مازند

آسیب شناسی و ریشه یابی مرگ و میر ناشی از مصرف الگل دست ساز نشان می دهد که با توجه به درآمد بالا و وجود تقاضا، ساقی های الکل در رقابت جدی با یکدیگر فقط با هدف حذف رقیبشان وارد عمل می شوند. مصرف مشروبات الکلی موضوعی است که تاریخ چند هزار ساله در جهان دارد اما امروزه به دلیل گرایش بسیار زیاد جوانان به مصرف الکل به خصوص الکل های دست ساز تقلبی به یک معضل جدی تبدیل شده‌ است.
نایابی و بالا بودن قیمت الکل های قاچاق و وجود تقاضای بیشمار برای مصرف سبب شد تا امروز الکل های دست ساز در بین جوانان گسترش بیابد، موضوعی که مطرح است این که بعضی ها با این هدف که اگر مصرف الکل اشکال دارد پس کسی که مصرف می کند باید از بین برود مزید بر علت شده است. درنتیجه به نظر می رسد عده ای الکل های دست ساز تقلبی را با هدف کسب درآمد تولید نمی کنند بلکه فقط با هدف از بین بردن افراد مصرف کننده تولید و عرضه می شود.
وقتی موادی که مصرف آن به صورت قانونی ممنوع است و به تبع آن نظارت بر مصرف وجود نخواهد داشت، بنابراین پیامدهای آن هم به مراتب چندین برابر خواهد بود، همان طوری که امروزه الکل های دست ساز در هر بسته بندی و کیفیتی عرضه و به دست مصرف کنندگان می رسد. مشروبات الکلی تقلبی هم از روی ظاهر و بو قابل تشخیص نیستند.
مصرف مشروبات الکلی امروزه یکی از مهمترین دلایل افزایش مرگ و میر در جهان است. طبق آمار تاثیرگذاری مصرف مشروبات الکلی بر بیماری‌های قلبی، بی‌نظمی‌های رفتاری و ذهنی، تصادف‌های جاده‌ای و حتی با تاثیرگذاری بر خودکشی نرخ مرگ‌ومیر در جوامع افزایش یافته‌است.

پیام مازند

از آن جایی که مصرف مشروبات الکلی در ایران بر خلاف عمده کشورهای جهان به عنوان نخستین مواد اعتیاد آور محسوب نمی شود، یعنی مصرف الکل در کشور پس از مواد مخدر دومین ماده اعتیاد آور است، بنابراین هرگونه بی توجهی و رها کردن به این موضوع، آسیب های اجتماعی را دو چندان می کند.
طبق اظهارات جامعه شناسان واقعیت این که مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی و گذران اوقات فراغت با راهکارهایی که منطبق با ارزش‌ها و فرهنگ عمومی جامعه و خانواده‌ها نیست از آسیب‌های اجتماعی جدی امروز جامعه کشورمان است، اکنون شرایط مادی و عینی به‌گونه‌ای است که نوجوانان درکوچه و خیابان چیزهایی را می‌توانند ببینند که در گذشته افراد در این سن نمی‌دیدند یا اگر می‌دیدند در سنینی این اتفاق می‌افتاد که از لحاظ روحی و درونی آمادگی مواجهه با آن را داشتند.
اگرچه درصدی از آسیب های اجتماعی همواره در آرمانی‌ترین جوامع هم وجود دارد ولی واقعیت امروز جامعه کشورمان مبنی بر مسمومیت ناشی از الکل اگر به‌ صورت علمی کنترل نشود، تمامی جامعه را فرا خواهد گرفت.

پیام مازند

مصرف الکل پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری دارد. از نظر روان‌شناختی، افرادی که به مصرف مشروبات الکلی روی می‌آورند به درستی نمی‌توانند خشم و عصبانیت خود را کنترل کنند و حتی متوجه پیامدهای رفتاری خود نیستند.
مصرف مشروبات الکلی واقعیتی است که باید بپذیریم که برخی بیمارند و به این ماده اعتیاد دارند و این‌گونه آسیب‌ها هیچ‌گاه صفر نمی‌شود، بعضی از کارشناسان معتقدند به‌ جای حذف مصرف مشروبات الکلی باید آن را بررسی، شناسایی و با برنامه‌ریزی دقیقی کنترل کنیم تا فجایعی همانند مرگ، کوری و دیالیز شدن شماری از افرا در مازندران رخ ندهد.
کاهش مهارت های حل مساله و قدرت های کاذب مهمترین آسیب های اجتماعی ناشی از مصرف مشروبات الکلی
متخصص روانپزشک کاهش مهارت های حل مساله و قدرت های کاذب را از مهمترین آسیب های اجتماعی ناشی از تداوم و زیاد روی در مصرف مشروبات الکلی دانست را گفت: اعتیاد به الکل علاوه بر این که سلامت جسم را تحت تاثیر قرار می دهد بیشتر سلامت روان افراد را دچار اختلال شدید می کند.
دکتر مهدی میرزاپور علمداری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که مصرف الکل سرخوشی موقت و زودگذر را در پی دارد، توضیح داد: مصرف دائمی نوشیدنی های غیر قانونی عملکرد مغز افراد را در رفتار، خلق و خوی و شخصیت تحت تاثیر منفی قرار می دهد.
وی افسردگی، اضطراب، توهم و هذیان را از جمله مشکلات رفتاری و شخصیتی ناشی از مصرف الکل عنوان کرد و ادامه داد: مصرف الکل اثرات لذتبخش و لذیز روابط عاطفی را نیز دچار مشکل می کند.
این تخصص روانپزشک با ذکر این نکته که ترس و رفتارهای عاطفی معقول در بین مصرف کنندگان الکل از بین می رود، تصریح کرد: مصرف دائمی و بی رویه مشروبات، به سیستم فعالیت های شناختی فرد آسیب جدی وارد می کند، یعنی این افراد در زمان بحران قادر به تجزیه و تحلیل درستی نسبت به مسایل پیراونی خود نیستند.
دکتر میرزاپور علمداری با اظهار این که به همین دلیل این افراد رفتار های پشیمان کننده ای را در جامعه و خانواده از خود بروز می دهند، گفت: کاهش عزت نفس و بروز رفتارهای سلطه جویی، برتری جویی و قدرت کاذب در لحظه این افراد سبب می شود تا علاوه بر آسیب به خودشان، لطمات روحی و روانی به دیگران در خانواده و جامعه وارد کنند.
آموزش و ایجاد فعالیت های پر هیجان راهکاری برای پیشگیری از مصرف الکل
وی با بیان این که همواره قدرت تصمیم گیری و قضاوت افراد معتاد به الکل بسیار کاهش می یابد، گفت: با توجه به گستردگی سبک فرزند پروری، آموزش نسبت به اهمیت بروز رفتارهای پر هیجان بین نوجوانان و جوانان بسیار مهم و ضروری است.
این روانپزشک نقش آموزش وپرورش در مهارت آموزی چگونگی بروز رفتار های هیجان انگیز را محوری توصیف کرد و ادامه داد: از سوی دیگر خانواده ها باید نسبت به هر گونه مشکلاتی که در روابط عاطفی بوجود آمده است را از طریق مراجعه به مراکز روانشاسی به صورت علمی حل و فصل کنند.
وی با ذکر این نکته که مصرف نوشیدنی های الکلی در کشور ممنوع و غیر قانونی است، بنابراین نظارت بر نحوه تولید و بسته بندی عرضه آن معنایی پیدا نمی کند، از خانواده ها خواست تا پیش از پیش مراقب فرزندان خود باشند.
وی مصرف همه مشروبات الکلی دست ساز و تقلبی را خطرناک دانست و گفت: مصرف مشروبات الکلی به دلیل پیامدهای متفاوتی که دارد علاوه بر مساله شخصی، اجتماعی و چند بعدی نیز است.
طبق آخرین اطلاعات از دانشگاه علوم پزشکی و پزشکی قانونی مازندران طی 2 هفته 284 نفر به دلیل مسمومیت الکلی به مراکز درمانی استان مراجعه کردند که خدمات درمانی لازم و مورد نیاز به این افراد از سوی کادر درمان ارائه شده است و در زمان حاضر 60 نفر به دلیل استفاده از این ماده در مراکز درمانی بستری هستند.
پزشکی قانونی مازندران به عنوان متولی امور مربوط به متوفیان اعلام کرد که تاکنون 21 نفر بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست دادند که از این تعداد 18 مرد و مابقی زن هستند. دراین مدت چهار نفر نیز نابینا شدند و 81 نفر از مسمومان نیز برای دفع سموم مجبور به انجام دیالیز شدند.
استان‌ها مازندران 0 نفر

پیام مازند

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/830837/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف تغییرات غیرمنتظره در اندازه لکه سرخ‌رنگ مشتری

برای دانلود آخرین آهنگ های محسن لرستانی به کدام سایت برویم؟

9 نفر از خوش قیافه ترین مردان حال حاضر جهان؛ از هنری کویل تا جرج کلونی

نولان فیلم بعدی را با مت دیمون می‌سازد/ اکران در تابستان 2026

برنده نوبل ادبیات 2024 معرفی شد

عکس/ آغاز فصل صید ماهی استخوانی در جویبار

نیمی از خاویار کشور در مازندران تولید می‌شود

تمام حواشی دیدار شهرداری نوشهر – آریو اسلامشهر

لیگ یک / دو اخراجی در تساوی بدون گل هفته ششم

خبر بد برای علاقه‌مندان به فوتبال منیجر؛ نسخه 2025 به فاصله دو ماه تا پایان فصل منتشر می‌شود!

سخت و زیان آور بودن مشاغل دریا در حال پیگیری است

50 درصد فراورده‌های شیلاتی و خاویار کشور در مازندران تولید می‌شود

تصادف مرگبار در جاده چالوس با 2 فوتی و سه مصدوم+ عکس

خط قرمز مجلس برای دولت؛ انتقال این پول‌ها به حساب سپرده ممنوع شد/ ماجرای رسوب پول در حساب‌های متعدد دولتی

تنگه هرمز، گلوگاه انرژی جهان زیر سایه تهدید!

زنان یکی از محورهای اصلی تاثیرگذاری در جهاد مقدس هشت ساله بودند

رویداد رسانه‌ای «طنین» فرصتی برای شنیده شدن صدای بانوان است

غرق شدگی یک مرد 77 ساله در دریای فریدونکنار

نبود حدادی حس شد/ باخت بسکتبال نفت بعد از حواشی

پیروزی شاگردان فکری مقابل نفت و گاز گچساران/ توقف داماش گیلان و شهرداری نوشهر در خانه

50 هزار تن کالا به ترکمنستان صادر شد

القصه پی شکست ما بسته صفی

معنی ریشه جالب مثل «عرب نی انداخت»

شعرخوانی دلنشین از دکتر مشایخی

دستگاه پرکن مایعات غلیظ چیست؟

کود شیمیایی یا کود ارگانیک- بررسی مزایا و معایب انواع کود شیمایی و استفاده از آن

فواید و مزایای خیره کننده گوگرد گرانوله | روش مصرف متفاوت (سولفیران)

راه اندازی دفتر « حمایت از حزب الله لبنان» در مازندران

طرح توسعه شرکت کشتی سازی صدرا باید اجرایی شود

ضیافت مرگ با الکل دست ساز تقلبی در مازندران

انتشار نمایار اقتصادی مهر 1403

گسترش آگاهی و تبیین واقعیت های جهان، در دبیرستان دخترانه نور اردبیل

مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کارگران کشور در بابل آغاز شد

ترافیک پرحجم در محور‌های مازندران

افتتاح مرکز جامع سلامت روستای محمودآباد

محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس و فیروزکوه

بازگشت یک مدیر به نساجی

ترافیک در جاده چالوس و فیروزکوه سنگین شد

با پول فقط یک فوتبالیست در پینگ پونگ مدال المپیک میگیریم

شکست رسانه‌ای‌های مازندران برابر تیم‌ملی ناشنوایان ایران

در دیداری دوستانه رقم خورد؛ شکست رسانه‌ای‌ها برابر تیم‌ملی ناشنوایان ایران

بزرگداشت روز حافظ در خرم‌آباد برگزار می‌شود

از کشف 40 قطعه سکه عتیقه تا انهدام باند سارقان کارت‌های عابر بانک در بابل

میزان تولید آبزیان در کشور 1.4 میلیون تن است

شهرداری نور در مدار اجرای پروژه‌های خدماتی و فرهنگی است

پرداخت 200 میلیارد تومان پول نقد برای آماده‌سازی سایت‌های نهضت ملی مسکن به شهرداری‌ها

محدودیت ترافیکی در جاده کرج - چالوس و آزادراه تهران - شمال

عکس/ تلالو نور و رنگ در تنگه بوچیر هرمزگان

محدودیت ترافیکی در جاده کرج - چالوس و آزادراه تهران - شمال اجرا می شود