پیام مازند

آخرين مطالب

به بهانه چهارمین سالگرد کوچ خُنیاگر بزرگ؛ با شجریان ایرانی‌تر شدیم فرهنگي

به بهانه چهارمین سالگرد کوچ خُنیاگر بزرگ؛ با شجریان ایرانی‌تر شدیم
  بزرگنمايي:

پیام مازند - روزنامه جهان صنعت نوشت: شجریان هم مثل فردوسی و حافظ و سعدی، یادگاری برای ما و آیندگان به جا نهاده که پیوند عمیقی با «ایرانیت» دارد. نغمه‌ها و تحریرها و آواهای گونه‌گون و دلنشین و متبحرانه او، مظهر «آواز ایرانی» است. از نویسنده یا روشنفکری که مشغول کار فکری است تا کارگر یا کشاورزی که مشغول کار یدی است، آوازهایی از شجریان را زیر لب یا با صدای بلند با افتخار می‌خوانند و در آوازهای او ایرانی‌بودن خود را بازمی‌یابند. شجریان هنرمندی مردمی بود اما هنرش تابع سلیقه مردم نبود. برعکس، او سلیقه‌ و ذائقه هنری مردم را ارتقا داد. اگر او نبود و آن طور محبوب نمی‌شد، چه بسیار ایرانیانی که نمی‌توانستند با موسیقی کلاسیک سرزمین خودشان ارتباط برقرار کنند.
17 مهر روز درگذشت محمدرضا شجریان است. چهار سال از کوچ ابدی استاد می‌گذرد. اگرچه او تقریبا از مهر‌ماه سال 95 دیگر آن شجریان همیشگی نبود و در میانه مرگ و زندگی، بودن و نبودن، قرار داشت. هم در این جهان بود، هم در این جهان نبود.
به هر حال نبودن شجریان برای دوستدارانش غم‌انگیز است. او برخلاف شاملو که چنان فجیع به کشتن خویش برخاسته بود، سالم زندگی کرده بود و اگر گرفتار سرطان نمی‌شد، هیچ بعید نبود که تا 90 سالگی هم عمر کند. بلکه بیشتر.
اگرچه شجریان از 40 سالگی تا 62 سالگی مهم‌ترین کارهایش را در دنیای آواز و موسیقی اصیل ایرانی انجام داده بود یعنی از آلبوم «عشق داند» در سال 1359 تا آلبوم «فریاد» در سال 1381، ولی با این حال او مردی نبود که بگذارد عمرش بی‌دستاورد و عاری از خلاقیت بگذرد.یعنی که در سنین پیری هم حتما برگ تازه‌ای رو می‌کرد. چنانکه در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 که همکاری‌اش با مشکاتیان قطع شده بود و کارهایی نظیر «پیام نسیم» و «سروچمان» و «دل مجنون» و «یاد ایام» را با پیرنیاکان و عندلیبی بیرون داد، در نیمه دوم دهه 70 اثر خاص و آس «شب سکوت کویر» را بیرون داد و دوستدارانش را شگفت‌زده کرد.
البته وقتی که درباره آثار شجریان حرف می‌زنیم، نباید فراموش کنیم که او بهترین آوازخوان تاریخ ایران‌زمین است بنابراین به آثاری چون «یاد ایام» و «دل مجنون» و … نباید به دیده تحقیر نگریست. این آثار اگرچه در حد «بیداد» و «دستان» و «نوا» نیستند ولی حاوی بعضی از بهترین آوازهای شجریان‌اند. مثلا در آلبوم «یاد ایام»، آواز مبتنی بر غزل «دوش می‌آمد و رخساره برافروخته بود»، یا در آلبوم «دل مجنون» آواز مبتنی بر غزل «ای پیک پی‌خجسته که داری نشان دوست» و نیز در آلبوم «در خیال» آواز مبتنی بر غزل «برخیز تا یکسو نهیم این دلق ازرق‌فام را»، جزو آوازهای عالی شجریان‌اند.
در آواز شجریان بر غزل سعدی در «دل مجنون»، بیت جاودانه‌ای وجود دارد که شاید بهترین بیت عاشقانه در شعر فارسی باشد: بی‌حسرت از جهان نبود هیچ‌کس به در/ الّا شهید عشق به تیر از کمان دوست. آواز شجریان در این بیت و بیت بعدی (دردا و حسرتا که عنانم ز دست رفت/ دستم نمی‌رسد که بگیرد عنان دوست)، چنان اوج بی‌تایی پیدا می‌کند که شگفت‌انگیز است.
خلاصه اینکه، وقتی می‌گوییم فلان کاست یا آلبوم جزو کارهای درجه‌یک شجریان نبوده، قطعا واقفیم که در حال حرف‌زدن از آلبومی هستیم که حاوی تصانیف و به خصوص «آواز شجریان» است. مثل این می‌ماند که بگوییم فیلم‌های «فروشنده» و «قهرمان» اصغر فرهادی جزو بهترین فیلم‌های او نبودند. شاید این طور باشد ولی این دو فیلم، دقیقا چون ساخته فرهادی‌اند، ظرائف و لطائفی دارند و بلکه هزارویک حسن.
باری، شجریان حدود دو دهه (اندکی هم بیشتر) در اوجی بود که بعید است بعد از او تکرار شود. پیش از او هم تجربه نشده بود. با این حال در لابه‌‌لای آثار دهه 50 و بعضا دهه 40 شجریان نیز تکه‌های ناب و نایابی می‌توان پیدا کرد که شنونده را به شگفتی وامی‌دارند. زندگی بدون شگفتی‌کردن، آش دهن‌سوزی نیست. کسی که اهل موسیقی کلاسیک ایرانی باشد و دل به شجریان داده باشد، خوب می‌داند که حنجره و تکنیک او چقدر شگفتی‌آفرین بودند. با این حال، فراتر از «شگفتی»، آواز شجریان زاینده «تعالی» هم بوده. چطور می‌شود در جاده‌ای کویری، آوازهای جاودانه آلبوم «نوا/مرکب‌خوانی» را گوش دهی و لذت ببری و حسی از تعالی را تجربه نکنی؟ همین تعالی‌بخشی هنر شجریان علت کیفیت خاص محبوبیت او بود. دوستداران شجریان دو دسته بودند: کسانی که چندان اهل موسیقی کلاسیک ایرانی نبودند ولی شجریان را بابت حریت سیاسی‌اش دوست می‌داشتند، کسانی که شجریان را به خاطر هنرش دوست داشتند. این گروه دوم، شیفته‌ و مجذوب و واله شجریان بودند. در یک کلام، عاشق او بودند و ساعت‌های مدیدی از عمرشان را صرف شنیدن شجریان کرده‌اند و کدام عاشقی‌ است که عمرش را صرف معشوق نکند.
جسارت است، ولی شجریان برای این افراد، در حکم مارادونا بود برای مردم آرژانتین. به همین دلیل به نظر می‌رسد در بین هنرمندان ایرانی در سده اخیر، از حیث «کیفیت محبوبیت»، محبوبیت هیچ هنرمندی همتا و هم‌تراز محبوبیت شجریان نبوده است.
با این حال این‌ چیزها می‌گذرند و می‌روند. دیر یا زود، زمانه‌ای می‌رسد که عاشقان شجریان هم، که در روزگار او، یعنی در دهه‌های خاص 60 و 70 سده 14 خورشیدی، دل به آوازش دادند و شیفته‌اش شدند، مثل او در خاک خفته‌اند. آیندگان قاعدتا نسبت عاطفی دیگری با شجریان خواهند داشت. چنانکه فرانسوی‌های کنونی، هر چقدر هم که از شنیدن آواز ادیت پیاف لذت ببرند، غالبا فاقد نسبت عاطفی‌‌ فرانسویان دهه‌های 1940 و 1950 با ادیت پیاف‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/830517/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برندگان نوبل شیمی 2024 معرفی شدند

کشت مجدد و پرورش رتون در 110 هزار هکتار شالیزار مازندران

شهردار ساری از سمت خود برکنار شد

نخستین استندآپ کمدی گردشگری برگزیدگانش را شناخت

کشت مجدد و پرورش رتون در 110 هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران

تصاویر/ جشنواره روز سرباز و تجلیل سربازان نمونه مازندران

پیش بینی هوا جاده چالوس با مینی رادارها

97 درصد اعتبارات قائمشهر به مناطق روستایی اختصاص یافت

قهرمانی مازندران در مسابقات والیبال ساحلی کارگران کشور

رفع تصرف از 2هزار مترمربع عرصه ملی در روستای پرن آمل

شهرداری نوشهر به دنبال پیروزی بر آریو اسلامشهر است

نماینده آمل در مجلس: انبارها پر از برنج است؛ اجازه واردات ندهید

رسمی: مدافع استقلال قرمزپوش شد

مرمت پنج هکتار آببندان در فریدونکنار با اعتبار 4.5 میلیاردی

اعمال محدودیت های ترافیکی پایان هفته در جاده های مازندران/ترافیک سنگین در آزادراه تهران شمال

خانه دار شدن 220 مددجوی مازندرانی

مدافع استقلال خرید جدید نساجی مازندران!

آرمین سهرابیان به نساجی مازندران پیوست – رسانه7 | اخبار ورزشی

متهمان پرونده مشروبات الکلی مرگبار در مازندران دستگیر شدند

خرید جدید نساجی مازندران؛ سهرابیان از تیم جدید خود رونمایی کرد

برکناری شهردار ساری: 7 رای علیه قبادی

رونمایی از عضو جدید نساجی مازندران؛ مدافع استقلال شاگرد الهامی شد

بهترین رنگ پارکت برای پذیرایی/ با این رنگ‌ها خانه خود را لوکس کنید

جدایی زوج جوان به خاطر هزینه‌های لوازم آرایش؛ آیا عشق به زیبایی زندگی مشترک را نابود کرد؟

حضور 3 مغضوب نکونام در نساجی!

نساجی مدافع استقلال را به خدمت گرفت

رفع 2 گلوگاه ترافیکی کرج و پاکدشت تهران از برنامه‌های اولویت دار است

ایجاد بیش از 6 هزار فرصت شغلی در مازندران

ورود ماهانه 250 پرونده به شعبه های حقوقی مازندران

رونمایی از بازی « شعر آشنا» در بابلسر

بازدهی بورس هفته سوم مهر 1403 / 1400 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد

بهره‌برداری از پروژه‌های کوهدشت و دلفان به خرم آباد تا پایان امسال در اولویت قرار بگیرند

لج و لجبازی به سبک علی خطیر؛ هرکسی را استقلال نخواهد، من می‌خواهم!

کشاورزان کردستانی چشم انتظار پرداخت بهای گندم

معاون وزیر راه: رفع 2 گلوگاه ترافیکی کرج و پاکدشت تهران از برنامه های اولویت دار است

آرمین سهرابیان به نساجی مازندران پیوست | اخبار ورزشی

علی خطیر به دنبال استقلالی ها

کاظم پور: برای برقراری آرامش در مجموعه وبشهر آمده ایم

آرمین سهرابیان به نساجی پیوست

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

5 محور فرعی و شریانی مسدود شد

گزارشی از روند بازسازی سالن پیامبر اعظم آمل

آغاز طرح کتابخوانی «جَاءَ نَصْرُالله» در اصفهان

تصاویر/ خانه‌های قدیمی سنتی در سوادکوه مازندران

مدافع استقلال به نساجی پیوست

دولت چهاردهم توجه ویژه‌ای به متناسب سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت پول گندمکاران داشته باشد

انبارهای ما پر از برنج است؛ اجازه واردات ندهیم

آرمین سهرابیان؛ از استقلال به نساجی!

شهرداری ارومیه دست خالی از نور بازگشت

آرمین سهرابیان به نساجی مازندران پیوست