پیام مازند

آخرين مطالب

شمارش معکوس برای ثبت جهانی باغ 33 هکتاری رامسر با عزم دولت چهاردهم اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش ایرنا، درست 26 روز از مهلت یک ماهه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای رفعِ موانع احیای باغ 33 هکتاری رامسر و تعیین تکلیف این عرصه برای نهایی شدن پرونده ثبت جهانی منظر طبیعی-تاریخی رامسر می‌گذرد. از 24 شهریور تا امروز 2 نشست تخصصی با حضور کارشناسان ملی و استانی میراث فرهنگی به همراه شهرداری در فرمانداری رامسر برگزار شد که نشان می‌دهد دست‌کم این موضوع از سوی وزارت میراث فرهنگی با جدیت در حال پیگیری است.
جدیدترین پیگیری‌ هم به حضور روز گذشته -سه‌شنبه 17 مهر- علی‌رضا ایزدی مدیرکل ثبت آثار این وزارتخانه بازمی‌گردد که به دستور مستقیم وزیر برای پیگیری پرونده به رامسر آمد و در نشست با کارشناسان شهرداری، میراث فرهنگی و فرماندار حاضر شد. با این وجود هنوز نتیجه روشنی از این نشست‌ها و بازدیدها به گوش نمی‌رسد و مهلت یک ماهه هم رو به پایان است.
اگرچه احیای باغ 33 هکتاری و به جریان افتادن پرونده ثبت جهانی رامسر با موانع بزرگ‌تری همچون سازه مجتمع فرهنگی و خیابانی که باغ را به دو قسمت تبدیل می‌کند هم مواجه است، اما این‌بار بخشِ پررنگ ماجرا به اجرای عملیات اجرایی طرحی با عنوان حوضچه آرامش روی رودخانه پلنگ‌رود که از داخل باغ می‌گذرد، مرتبط است. طرحی که به گفته شهردارِ رامسر مجوز اجرا دارد و امضای مدیرکل میراث فرهنگی و مدیر وقت اداره شهرستان پای آن ثبت شده است. اما کارشناسان میراث فرهنگی این مجوز را ناکافی دانسته و معتقدند روند کار ناقص طی شده و طرح باید پس از تاییدِ استانی، در شورای فنی وزارتخانه مطرح و در صورت تایید در این شورا وارد فاز اجرایی شود.
این موضوع حتی سه هفته پیش در نشست رفعِ موانع باغ 33 هکتاری در حضور وزیر هم مطرح شد. علی‌رضا ایزدی مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی در این نشست و در واکنش به این ادعای شهرداری رامسر، ابتدا به نشستِ اسفند سال گذشته پیرامون همین طرح و اعلام ضوابط اجرای آن اشاره و اعلام کرد، «این موضوع با هماهنگی و تبادل نظر قابل حل شدن است. شهرداری رامسر در کم‌ترین زمان نقشه اجرایی این طرح را در اختیار ما قرار دهد تا ظرف یک هفته پاسخ نهایی آن را اعلام کنیم.»
این قرارِ یک هفته‌ای برای ارسال نقشه در حالی از سوی مدیرکل ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی مطرح شد که مشاهدات خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد با وجود اختلاف‌نظرها بین شهرداری و کارشناسان میراث فرهنگی و مشخص نشدن نتیجه بر سر اجرای حوضچه آرامش و حساسیت‌های اجرای آن در بافت تاریخی، عملیات اجرایی احداثِ حوضچه از سوی شهرداری متوقف نشده است و همچنان ادامه دارد. بی‌توجهی به حساسیت‌های بافت تاریخی
عملیات اجرایی طرح از سوی شهرداری در حالی بی‌توجه به اظهارنظرهای کارشناسی از سوی بدنه میراث فرهنگی در جریان است که به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، بر اساس قانون هر اقدامی در عرصه باغ 33 هکتاری مانند دیگر بافت‌های تاریخی باید در کمیته شورای فنی استان و سپس در کمیته فنی وزارت میراث فرهنگی بررسی و تایید شود.
روال بر این است که هر دستگاه اجرایی در این کمیته از طرح خود دفاع و کارشناسان این طرح را تایید یا رد می‌کنند. در هر صورت این صورت‌جلسه به شورای فنی وزارتخانه میراث فرهنگی فرستاده می‌شود و اعضای شورای فنی پس از مطالعه نتیجه نهایی را اعلام می‌کنند.

پیام مازند

تلاش میراث فرهنگی برای تسریع احیای باغ
در همین پیوند معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پس از سفر وزیر میراث فرهنگی به رامسر یک جلسه در دفتر مدیرکل میراث فرهنگی مازندران برگزار شد. سپس نیز اعضای کمیته فنی استان به رامسر آمدند و در بازدیدهای میدانی از طرح، ایرادهایی که در عرصه باغ وجود داشت به شهرداری اعلام شد تا روندِ اجرای کار و برطرف شدن موانع آن تسریع شود.
محسن باستانی با بیان این‌که برخی جزئیات در طرح و روند احیای باغ دیده نشده بود، تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم که برخی الزامات مورد نیاز در طرح را با رسیدن به نقطه نظر مشترک و بر اساس ضوابط میراثی و بافت‌های تاریخی برطرف و اجرایی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: برخلاف این تصور که گاهی عنوان می‌کنند میراث فرهنگی به دنبال توقف طرح‌ها است، اتفاقا تلاش ما این است که با رسیدن به نقطه مشترک و هماهنگی با دیگر متولیان امر، بر اساس ضوابط و حساسیت‌های بافت تاریخی فرآیند اجرای طرح را به سود مردم تسریع کنیم.
معاون میراث فرهنگی مازندران با بیان این‌که اجرای طرحِ لایروبی بستر رودخانه پلنگ‌رود و اقدامات حفاظتی برای آن بلامانع است، گفت: در خصوص اجرای طرح «حوضچه آرامش» و طرحی دیگر به عنوان «مجسمه مادر» هنوز طرحی به وزارتخانه و شورای فنی ارسال نشد و ما منتظر طرح پیشنهادی شهرداری هستیم. این طرح‌ها باید از سوی شهرداری ارسال و سپس در شورای فنی وزارت میراث فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تایید اجرایی شود.
باستانی نگاهِ شهردار رامسر برای توسعه شهر را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به غیبت شهردار رامسر در جلسه روز 17 مهر، افزود: علاقه‌مند بودیم که شهردار در این نشست حضور می‌یافت و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کرد. میراث فرهنگی به دنبال آن است که رامسر را به شهر جهانی تبدیل کند. بدون شک در این مسیر کم و کاستی‌های وجود دارد که برای رسیدن به این هدف باید همگی در مسیر مشترک با نگاه‌های مشترکی قرار گیریم.

پیام مازند

تامین منافع کلانِ شهر در چشم‌انداز میراث فرهنگی
در این بین آنچه که بیش از هرچیز در اظهارنظرهای مسوولان میراث فرهنگی به شکل برجسته‌ای به چشم می‌آید، اجرای طرح بر اساس ضوابط حاکم بر بافت‌های تاریخی است. باغ 33 هکتاری طی سال‌های اخیر مداخلات زیادی را از سر گذرانده و ردِ بسیاری از این آسیب‌ها همچنان باقی است. به همین دلیل کارشناسان تاکید دارند هرگونه اقدامی باید بر اساس ضوابط بافت‌های تاریخی و قوانین حاکم بر آن انجام شود تا باغ و رامسر بیش از این در ورطه دورِ باطل قرار نگیرد.
در همین ارتباط مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی در نشستی که دیروز -سه‌شنبه 17 مهر- در فرمانداری رامسر برگزار شد، با بیان این‌که منافع شهرداری و درآمدزایی مورد توجه میراث فرهنگی قرار دارد، گفت: ما انتظار نداریم که شهرداری بدون داشتن منافع و درآمدزایی مشخص سالی 7 میلیارد تومان برای نگهداری از باغ هزینه کند. هیچ عقل سلیمی این وضعیت را نمی‌پذیرد. اما نحوه انتفاع باید بر اساس اصول و طرحی باشد که در مورد آن به توافق و تفاهم برسیم و از آن تخطی نکنیم.
علی‌رضا ایزدی، فرمانداری را ناظر بر اجرای این طرح دانست و افزود: بر اساس قول و قراری که با وزیر میراث فرهنگی گذاشتیم طرحی که مورد نظر شهرداری و مشاور طرحِ احیای باغ است باید در وزارتخانه مورد بررسی قرار گیرد و پس از تایید نهایی، طرح از سوی وزیر به فرمانداری ابلاغ می‌شود. بنابراین ضمانت اجرای این طرح با فرمانداری است.
وی هرگونه تعلل و اختلاف‌نظر بدون پشتوانه کارشناسی در این زمینه را زمان‌بر و به زیان شهر بیان کرد و گفت: به عنوان مسوول پیگیری این طرح موظف و مکلف هستم که نگاهِ جامعی داشته باشم. به این معنی که منافع شهرداری، منافع کلانِ شهری و اصل حفاظت و حراست از باغ را به عنوان عنصر اصلی شکل‌دهنده یک شهر تاریخی به نامِ رامسر در نظر بگیرم که قطعا این تاریخ مبتنی بر طبیعت هم هست.
ایزدی بر درک درست از اقلیم، تاریخ و عناصر این شهر تاکید کرد و افزود: اگر ادعای درک درست از وضعیت طبیعی و تاریخی این شهر را داریم نیاز است که در مسیری توافقی و تفاهمی حرکت کنیم تا به سرمنزل مقصود برسیم.
به گزارش ایرنا، باغ ملی رامسر موسوم به باغ 33 هکتاری به همراه هتل قدیم و خیابان تاریخی معلم عرصه‌های تاریخی به هم تنیده‌ای هستند که با شماره ثبت 1520 و 1521 ثبت ملی شدند. باغ به دلیل این‌که هم‌زمان با ساخت هتل قدیم شکل گرفته، عرصه‌ای جداناپذیر از این بنای تاریخی و پرونده ثبتی است. به همین دلیل هرگونه مداخله و دست‌ساخته انسانی جدید به دلیل این‌که هویت و یکپارچگی این عرصه را تغییر می‌دهد، خلافِ ضوابط عرصه و حریم آثار تاریخی است و جایز نیست.
به گفته متولیان امر، باغ 33 هکتاری همراه با دیگر آثار تاریخی رامسر شامل هتل قدیم، کاخ مرمر، بلوار معلم و پژوهشکده مرکبات و منظر طبیعی این شهر در قالب یک پرونده قرار گرفتند و ضوابط عرصه و حریم برای آن اعمال شده است. پس از ارسال پرونده برای ثبت در فهرست آثار جهانی به یونسکو، مداخله‌ها و آسیب‌های گفته شده مورد ایراد کارشناسان یونسکو قرار گرفت و از سال 2007 تا امروز این پرونده تا زمانِ رفع و به حداقل رسیدن مداخلات در فهرست موقت یونسکو قرار دارد.
استان‌ها مازندران 0 نفر

پیام مازند

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/830481/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برندگان نوبل شیمی 2024 معرفی شدند

کشت مجدد و پرورش رتون در 110 هزار هکتار شالیزار مازندران

شهردار ساری از سمت خود برکنار شد

نخستین استندآپ کمدی گردشگری برگزیدگانش را شناخت

کشت مجدد و پرورش رتون در 110 هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران

تصاویر/ جشنواره روز سرباز و تجلیل سربازان نمونه مازندران

پیش بینی هوا جاده چالوس با مینی رادارها

97 درصد اعتبارات قائمشهر به مناطق روستایی اختصاص یافت

قهرمانی مازندران در مسابقات والیبال ساحلی کارگران کشور

رفع تصرف از 2هزار مترمربع عرصه ملی در روستای پرن آمل

شهرداری نوشهر به دنبال پیروزی بر آریو اسلامشهر است

نماینده آمل در مجلس: انبارها پر از برنج است؛ اجازه واردات ندهید

رسمی: مدافع استقلال قرمزپوش شد

مرمت پنج هکتار آببندان در فریدونکنار با اعتبار 4.5 میلیاردی

اعمال محدودیت های ترافیکی پایان هفته در جاده های مازندران/ترافیک سنگین در آزادراه تهران شمال

خانه دار شدن 220 مددجوی مازندرانی

مدافع استقلال خرید جدید نساجی مازندران!

آرمین سهرابیان به نساجی مازندران پیوست – رسانه7 | اخبار ورزشی

متهمان پرونده مشروبات الکلی مرگبار در مازندران دستگیر شدند

خرید جدید نساجی مازندران؛ سهرابیان از تیم جدید خود رونمایی کرد

برکناری شهردار ساری: 7 رای علیه قبادی

رونمایی از عضو جدید نساجی مازندران؛ مدافع استقلال شاگرد الهامی شد

بهترین رنگ پارکت برای پذیرایی/ با این رنگ‌ها خانه خود را لوکس کنید

جدایی زوج جوان به خاطر هزینه‌های لوازم آرایش؛ آیا عشق به زیبایی زندگی مشترک را نابود کرد؟

حضور 3 مغضوب نکونام در نساجی!

نساجی مدافع استقلال را به خدمت گرفت

رفع 2 گلوگاه ترافیکی کرج و پاکدشت تهران از برنامه‌های اولویت دار است

ایجاد بیش از 6 هزار فرصت شغلی در مازندران

ورود ماهانه 250 پرونده به شعبه های حقوقی مازندران

رونمایی از بازی « شعر آشنا» در بابلسر

بازدهی بورس هفته سوم مهر 1403 / 1400 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد

بهره‌برداری از پروژه‌های کوهدشت و دلفان به خرم آباد تا پایان امسال در اولویت قرار بگیرند

لج و لجبازی به سبک علی خطیر؛ هرکسی را استقلال نخواهد، من می‌خواهم!

کشاورزان کردستانی چشم انتظار پرداخت بهای گندم

معاون وزیر راه: رفع 2 گلوگاه ترافیکی کرج و پاکدشت تهران از برنامه های اولویت دار است

آرمین سهرابیان به نساجی مازندران پیوست | اخبار ورزشی

علی خطیر به دنبال استقلالی ها

کاظم پور: برای برقراری آرامش در مجموعه وبشهر آمده ایم

آرمین سهرابیان به نساجی پیوست

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

5 محور فرعی و شریانی مسدود شد

گزارشی از روند بازسازی سالن پیامبر اعظم آمل

آغاز طرح کتابخوانی «جَاءَ نَصْرُالله» در اصفهان

تصاویر/ خانه‌های قدیمی سنتی در سوادکوه مازندران

مدافع استقلال به نساجی پیوست

دولت چهاردهم توجه ویژه‌ای به متناسب سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت پول گندمکاران داشته باشد

انبارهای ما پر از برنج است؛ اجازه واردات ندهیم

آرمین سهرابیان؛ از استقلال به نساجی!

شهرداری ارومیه دست خالی از نور بازگشت

آرمین سهرابیان به نساجی مازندران پیوست