پیام مازند

آخرين مطالب

محو شالیزارها در حاشیه جاده‌های اصلی مازندران اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش خبرنگار ایرنا، پانزدهم مهرماه در تقویم ملی به نام روز روستا نام گرفته است، این روز فرصتی برای یاد آوری مسایل و مشکلات روستاییان است، چالشی که همواره در مازندران رو به گسترش است موضوع تغییر کاربری های غیر مجاز زمین های کشاورزی زراعی و باغی است.
اهمیت حفظ زمین های کشاورزی علاوه بر مقوله امنیت غذایی و اشتغال، موضوع حفظ چشم اندازهای سر سبز و زیبای استان مازندران است.
همانطوری که چشم انداز حدود 400 کیلومتر از ساحل دریای خزر واقع در حوزه جغرافیایی استان تقریبا محو شد امروز شالیزارهای حاشیه جاده های اصلی استان نیز به این درد مبتلا شدند.
طی سه دهه گذشته چشم انداز آبی دریا به جزء حدود پنج کیلومتر از مسیر جاده کناره از بابلسر تا رامسر، در بقیه مسیر قابل مشاهده نیست و جای آن را ساختمان های بلند مرتبه و ویلاها و بناهای دیگر پر کرده است. امروز نیز با گذر از شهر آمل به بابل، قائمشهر، ساری، نکا، بهشهر و گلوگاه و همچنین بابل به بابلسر و آمل به چمستان کمتر موفق به تماشای شالیزارها می شوید، چراکه در محاصره ساختمان ها و بناهایی قرار گرفتند که قارچ گونه در حاشیه جاده ها روییدند و همچنان نیز در حال درنوردیدن طول و عرض بیشتری از آن هستند.
مشاهدات نشان می دهد زمانی که از محور مواصلاتی هراز وارد آمل می شوید از حدود 30 کیلومتری جاده اصلی به سمت بابل که از وسط اراضی شالیزاری عبور می کند، اکنون کمتر از هفت کیلومتر از فضای این جاده با چشم انداز شالیزاری باقی مانده است، همچنین زیبایی های فعالیت های کشاورزی باغی و زراعی در حاشیه های محورهای آمل به محمودآباد، بابل به بابلسر، آمل به چمستان نور کاملا با ساخت و سازهای بی رویه محو شد، زمین های کشاورزی حاشیه جاده ها در محورهای بابل به قائمشهر، قائمشهر به ساری، قائمشهر به سوادکوه شمالی، ساری به نکا و نکا به بهشهر نیز تا 60 درصد تبدیل به ساخت و ساز شده است.
بررسی ها نشان می دهد که دست اندازی به شالیزارهای حاشیه جاده ها در مازندران چنان شتابی گرفته است که اگر ازهم اکنون چاره اندیشی نشود، درآینده بسیاز نزدیک وجود زمین شالیزاری در حاشیه جاده ها نیز همانند رنگ آبی دریای خزر به تمام معنا به خاطره ها خواهد پیوست.
سابقه هجوم به خرید و فروش زمین های شالیزاری حاشیه راه های مازندران و ساخت و سازهای بی رویه، به عملیاتی شدن طرح شهری شدن بعضی از روستاهای پرجمیعت در اواخر دهه 80 باز می گردد، یعنی استان مازندران به یکباره از 19 شهرستان و به تبع آن به همین تعداد شهر طی سال های 1389 تا 1391 به 22 شهرستان و 67 نقطه شهری بزرگ و کوچک تبدیل شده است.
ساخت وسازها درحاشیه جاده ها در یک دهه گذشته تاکنون چنان ‌رونق گرفته که سازه های ایجاد شده مرز میان شهرها را آن گونه از بین برده که برای افراد غیربومی و گردشگران خروج ازیک شهر و ورود به شهردیگر قابل تشخیص نیست. همچنین همچنان قطعه قطعه شدن زمین های شالیزاری و دیوار کشی و فنس کشی‌ اطراف آن و نصب پارچه نوشته هایی مبنی بر فروش این زمین ها تقریبا اکنون در سراسر حاشیه جاده اصلی مازندران قابل مشاهده است.
چشم انداز آبی دریا در مازندران سالهاست که در پس برج و باروهای ویلاها، هتل ها و متل ها، پایگاه های نظامی و انتظامی و سازه هایی از این دست از نگاه رهگذران پنهان شده و تنها خاطره ای از آن برای افراد مسن و کهنسال باقی مانده است.
اگر چه در سال های اخیر با گذراندن قوانین، مقررات و صدور بخشنامه ها و آیین نامه های متعدد تلاش هایی برای آزاد سازی سواحل و احیای بخشی از چشم انداز آبی دریای خزر در استان مازندران صورت گرفته، ولی این تلاش ها در مقابل سماجت برج و باروهای سیمانی موفقیت چشمگیری کسب نکردند.
اما با وجود چنین تجربه ای تلخ در محو رنگ آبی دریا و اثربخش نبودن " داروی پس از مرگ سهراب "، اکنون نوبت به چشم اندازهای سرسبز شالیزارهای حاشیه جاده های مازندران رسیده است که با روند شتابانی جای خود را به سازه های آجری و سیمانی می دهند.
فروش زمین های کشاورزی و غیرکشاورزی از جمله نگرانی های دایمی بخشی از مردم مازندران بوده و همچنان نیز است. کارشناسان مختلف از جنبه های گوناگون در باره این پدیده رو به گسترش بارها و بارها هشدار دادند، ولی همه این هشدارها به خاطر ارائه نکردن راهکاری به صرفه تر و بدیل به فروشنده و خریدار تنها در حد حرف باقی مانده اند تا با وجود آشکار شدن پیامدهای منفی و ناخوشایند همچنان بازار زمین فروشی داغ باقی بماند.
بررسی از بعضی روستاهای مازندران نشان می دهد که اگر چه کشاورزان قدیمی مخالف فروش زمین هستند، اما فرزندان آنان که حال و روز پدر را می بینند همراه با زمین های قطعه بندی شده در مقیاس کوچک که باز هم باید میان وارثان به قطعات کوچکتر تقسیم شود، در مقابل پیشنهادات وسوسه برانگیز کمتر تاب تحمل دارند. استدلال فرزندان البته با محاسبه سر انگشتی قیمت زمین در برابر درآمد ناچیزی که قرار است پس از کوچکتر شدن قطعات به آنها برساند، برایشان مجاب کننده است. آنها حتی وضعیت زندگی پدرانشان را که مجبور شدند حتی دهه 70 و 80 عمرشان را هم کشاورزی کنند تا قوت لایموتشان را تامین کنند، " درس عبرت " برای خود می دانند.

پیام مازند

قانون ارث و ارزش پایین محصولات کشاورزی عامل هموار شدن راه فروش زمین
کارشناسان کشاورزی مازندران خرد شدن زمین بر اساس قانون ارث را از مهم ترین مشکلات جدی در اجرای برنامه های کشاورزی استان عنوان می کنند و معتقدند اگر این مشکل را حل نکنیم به طور یقین زندگی و ماندگاری روستائیان را در کنار زمین های کشاورزی استان از دست خواهیم داد.
از سوی دیگر تقسیم زمین های شالیزاری و باغی به زیر 2 هزار متر مربع توجیه فنی و مهندسی برای کشاورزی ندارد. طبق بررسی های صورت گرفته عمده زمین های کشاورزی بلاکشت در حاشیه جاده های اصل یو فرعی مازندران به دلیل خرد شدن ناشی از قانون ارث است، چرا که ارزش زمین به نسبت هزینه و کسب درآمد در کمتر از 2 هزار متر مربع اصلا توجیه اقتصادی ندارد.
نکته قابل توجه این که زمین های کشاورزی که درحاشیه راه های اصلی و فرعی استان مازندران وجود دارد، پس از تقسیم ارثیه زیر کشت محصولات کشاورزی نمی رود و حتی بین وارثان خرید و فروش نمی شود، چراکه عمده زمین های حاشیه راه های اصلی به دلیل ارزش قابل توجه آن با هدف تغییر کاربری بایر می شود.
از آن جایی که راه های فرار از قانون تغییر کاربری غیر مجاز وجود دارد و یکی از این راه ها بایر گذاشتن زمین است به این صورت که خریدار طبق اصل محترم بودن مالکیت خصوصی، زمین را به صورت یک سال در میان با پاشیدن بذرهای مختلف از جمله علوفه زیر کشت می برد تا نشان دهد که زمین بایر نیست در حالی که آن زمین دیگر عملا در چرخه تامین امنیت غذایی قرار ندارد.
واقعیت این است که کشاورزی به عنوان اولویت نخست اقتصادی مازندران، همچنان عقب ماندگی بالایی دارد، مهمترین دلیل کاهش ارزش اقتصادی تولیدات محصولات کشاورزی استان است، موضوعی که همواره کارشناسان با ابراز نگرانی هشدار می دهند که که آسیب پذیری زمین های کشاورزی از تغییرکاربری های غیر مجاز ناشی از ارزش اقتصادی محصولات تولیدی هر روز درحال گسترش است.
خرده مالکی، بالا بودن هزینه های تولید، بالا بودن ضایعات کشاورزی، مشکلات زیر ساختی در حوزه آب و خاک، بی سروسامانی بازار محصولات کشاورزی، نبود بازار دائمی محصولات کشاورزی مازاد بر مصرف در داخل و بازار های صادراتی و ضعف های جدی در مکانیزاسیون سبب شد تا امروز زمین های کشاورزی این خطه به عنوان مهمترین و اولویت توسعه اقتصادی استان هر روز دست خوش تغییرات از یک کشت به کشت دیگر و یا تغییر کاربری های غیر مجاز کشاورزی شود.
طبق آمار رسمی حدود 20 درصد اشتغال استان مازندران در حوزه کشاورزی است، یعنی اگر به حفظ زمین های کشاورزی بی توجهی شود، علاوه به خطر افتادن امنیت غذایی، اشتغال در این بخش نیز دچار چالش خواهد شد.
بر اساس آمارهای رسمی سفره رنگین 85 میلیون جمیعت کشور را کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی تامین می کنند و در این بین نقش مازندران که 400 هزار کشاورز آن حدود هشت میلیون و 500 هزار تن محصولات مختلف کشاورزی تولید می کنند، یعنی این خطه شمالی به لحاظ امنیت غذایی در کشور نقش محوری دارد.
مازندران دارای 460 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است. طبق آمار رسمی هر ساله به طور متوسط 215 هزار هکتار از زمین های کشاروزی مازندران زیر کشت برنج می رود و این استان با تامین بیش از 42 درصد برنج سفید کشور، رتبه اول را دارد.
طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران 112 هزار هکتار است که از این میزان 110 هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران 80 هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، 30 هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.
استان‌ها مازندران 0 نفر

پیام مازند

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/829786/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با سرورهای HP و کاهش Downtime همواره در دسترس باشید

نابینا شدن چهار نفر در مازندران به دلیل مسمومیت الکلی

تصاویر/ جلسه شورای مدیران اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران

284 نفر مسموم؛ آمار نگران‌کننده مصرف الکل تقلبی در مازندران

دادگاه صلح خرم آباد افتتاح می شود

پزشکان بابلی توده 6 کیلویی از شکم زنِ میانسال خارج کردند

پیدا شدن مقدار زیادی پول در تهران + جزئیات

مشاهده پلنگ ایرانی در ارتفاعات آمل

سرمایه‌گذاری سلامت فرزندان با ذخیره خون بندناف

تکریم مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران از جانباز جنگ تحمیلی+ تصاویر

بانک خون بند ناف رویان با 47 نمایندگی کشور از بزرگ‌ترین بانک‌های منطقه  است

صادرات 260 میلیون دلاری کالا از مازندران به اوراسیا

نشست هماهنگی برگزاری رویداد رسانه‌ای «طنین» ویژه بانوان استان مازندران+ تصاویر

آمار عجیب جان‌باختگان مسمومیت الکلی در مازندران و 4 نابینا

*ترک خوردن گنبد امامزاده عبدالله شهرری

پیش‌بینی وضع هوای مازندران در 6 روز آینده

محدودیت‌های ترافیکی در محور کرج-چالوس

محفل شعر «جهاد واژه‌ها» برای شهدای مقاومتدر خرم آباد برگزار شد

محفل شعر «جهاد واژه‌ها» برای شهدای مقاومت در خرم آباد برگزار شد

نشست مشترک مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران با مسئول دفتر حفظ آثار آمل+ تصاویر

آمار وحشتناک قربانیان مسمومیت الکلی در مازندران | تعداد جانباختگان و نابیناشدگان مشخص شد

درخشش دختران سهرودی در لیگ برتر فوتبال خردسالان کشور

بهره‌مندی دانش‌آموزان کم‌برخوردار از هدایای خیران و داوطلبان هلال‌احمر

سقوط مرگبار در چالوس، یک کشته و چهار زخمی برجای گذاشت

نشست مشترک مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران با مسئول دفتر حفظ آثار دفاع مقدس آمل+ تصاویر

آخرین آمار مسمومیت الکلی در مازندران اعلام شد

مسمومیت الکلی جان 18 نفر را طی 10 روز در مازندران گرفت (16 مهر 1403)

رسوایی مدیران شرکت عمران و مسکن شمال به خاطر اختلاس

18 فوتی و 4 نابینا آخرین آمار مسمومیت الکلی در مازندران

18 جان‌باخته و 4 نابینا ؛ آخرین آمار مسمومیت الکلی در مازندران

آخرین آمار جانباختگان مسمومیت الکلی در مازندران

فاجعه مسمومیت الکلی در مازندران/ 18 فوتی و 4 آسیب چشمی

مصرف مشروب تقلبی در مازندران 15 نفر را به کشتن داد

محفل شعر «ندای هبه» در خرم آباد

اختلاس شرکت عمران و مسکن شمال

مسمومیت‌ الکلی 284 نفر در مازندران/ 18 نفر فوت شدند

نابینا شدن 4 نفر در مازندران به‌دلیل مسمومیت الکلی؛ 18 نفر جان‌ باختند

تاکید رئیس بیمارستان کیش بر مشارکت مردم در طرح های سلامت محور

شعری زیبا از سهراب سپهری

نشان عشق چیست؟

آن لحظه خبر شوی که ویران شده ای‌‌‌‌!

شعرخوانی جالب دکتر کاکاوند

ایجاد انگیزه و نشاط در بین ایثارگران یکی از اولویت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران است

وزش باد مرگبار از سوی یک ابرسیاهچاله باستانی

گازرسانی به جواهرده رامسر با 5 پیمانکار

درمان ناباروری افغان‌ها در «رویان»

نقش ژئوپلیتیکی ایران در تجارت افغانستان و آسیای میانه با هند/کلید قفل ساخت راه آهن چابهار زاهدان در دست کیست؟

فوت 15 نفر براثر مسمومیت با الکل تقلبی در مازندران

بخشودگی بیش از 400 میلیارد تومانی مشترکان گاز در مازندران

فیلم | رهاسازی فُک خزری از تور صیادان مازندرانی