پیام مازند

آخرين مطالب

سفر پرخطر پزشکیان و اسکورت هواپیما توسط جنگنده‌های ارتش /خبر مهم دولت درباره آزاد کردن پول های مسدود شده ایران چه بود؟ اجتماعي

سفر پرخطر پزشکیان و اسکورت هواپیما توسط جنگنده‌های ارتش /خبر مهم دولت درباره آزاد کردن پول های مسدود شده ایران چه بود؟
  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ظهر روز چهارشنبه (11 مهر). این اولین سفر او در کسوت ریاست جمهوری به این کشور است.
بنابر گزارش تسنیم، این سفر با دعوت رسمی شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر و با هدف دیدارهای دوجانبه و حضور و سخنرانی در نوزدهمین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا انجام گرفت.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
ایران و قطر از سالیان گذشته روابط صمیمی و گسترده‌ای در سطوح عالی و زمینه‌های مختلفی دارند و قطر یکی از شرکای راهبردی کشورمان محسوب می‌شود.
رئیس جمهور کشورمان در سفر به دوحه در حاشیه‌ی سخنرانی در مجمع گفتگوی همکاری آسیا برنامه‌های متعددی از جمله دیدار و ملاقات خصوصی با امیر قطر، مسئولان حماس، وزیر خارجه عربستان، نخست‌وزیر تایلند و دیدار با ایرانیان را برگزار کرد.
از دیگر نکات که این سفر را نسبت به سایر سفرهای خارجی رؤسای جمهور متمایز می‌کرد، شرایط ویژه و خاص منطقه بعد از حمله‌ی موفق موشکی سپاه به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی بود. در آن بازه‌ی زمانی تمامی پروازهای فرودگاه‌های کشورمان به‌صورت موقت لغو شده بود ولی پزشکیان سفر خود را با در نظر گرفتن تمهیدات لازم، انجام داد.
در ادامه به برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور ایران به پایتخت قطر خود می‌پردازیم:
ترسیم اهداف سفر؛ خط و نشان برای صهیونیست‌ها از مهرآباد رئیس‌جمهور ظهر چهارشنبه پیش از عزیمت، در فرودگاه مهرآباد تهران درباره‌ اهداف این سفر بیان کرد یک هدف این است با دولت قطر گفتگوهایی در رابطه با تعاملات اقتصادی، فرهنگی، سرمایه‌گذاری و اجتماعی داشته باشیم و اسناد همکاری نیز آنجا امضا خواهند شد.
وی هم‌چنین به مسائل غزه و لبنان اشاره کرد و گفت طبیعتاً در مجمع گفتگوی همکاری آسیا که متشکل از کشورهای آسیایی است نیز درباره وضعیت بحرانی منطقه، جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی در منطقه انجام می‌دهد، عدم پایبندی این رژیم به قوانین بین‌المللی و هدف قرار دادن انسان‌های بی‌گناه، زنان، بچه‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس گفتگو خواهیم کرد.
مسعود پزشکیان با اشاره به عملیات وعده صادق2 تصریح کرد در این گفتگوها به‌دنبال ایجاد یک زبان و نگاه مشترک در بین همه کشورها هستیم تا بتوانیم با اقدام مشترک صهیونیست‌ها را وادار کنیم دست از جنایت‌هایشان بردارند و اگر غیر از این بخواهند کاری کنند، طبیعتاً عکس‌العمل‌های سختی خواهند دید.
واکنش پزشکیان به احتمال خطر در پروازش به قطر رئیس‌جمهور در هواپیما در پاسخ به سوالی درباره‌ی احتمال خطرناک بودن سفرش در این مقطع زمانی گفت فکر نمی‌کنم خطری داشته باشد ولی اگر آدم قرار است بمیرد هم با شهادت بمیرد بهتر از مردن در بستر است. وی هم‌چنین در این‌موضوع شعری را به این شرح زمزمه کرد و گفت:
گر مرد رهی میان خون باید رفت
وز پای فتاده سرنگون باید رفت
تو پای به ره در نه و از هیچ مپرس
خود راه بگویدت که چون باید رفت
حضور در منزل شخصی امیر قطر رئیس‌جمهور کشورمان بعد از طی حدود دو ساعت پرواز، با استقبال وزیر خارجه‌ی قطر وارد دوحه شد . شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر در بدو ورود پزشکیان به این کشور، رئیس جمهور اسلامی ایران را به منزل شخصی خود برد و با قهوه عربی از وی پذیرایی کرد.
وی سپس در محل دیوان امیری به‌صورت رسمی از پزشکیان استقبال کرد. در مراسم استقبال رسمی، پس از نواخته شدن سرود ملی و گرفتن عکس یادگاری سران ایران و قطر، اعضای هیئت‌های عالیرتبه دو کشور معرفی شدند.
امضای 6 موافقتنامه بین دو کشور همکاری در طرح توسعه بندر دیر، بهداشت، رفاه و تجارت زنده، برنامه اجرایی همکاری‌های فرهنگی تا پایان سال 1405 و برنامه اجرایی همکاری‌های ورزشی تا سال 2026 از جمله مهمترین اسناد همکاری میان دو کشور بود که توسط وزرای نیرو، امور خارجه و ورزش و جوانان ایران با همتایان قطری در حاشیه‌ی دیدار سران دو کشور به امضا رسید.

پیام مازند

وعده صادق2 پاسخ به استمرار جنایات اسرائیل بود نشست هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و قطر از دیگر برنامه‌های این سفر فشرده بود که در سطح سران دو کشور صورت پذیرفت. پزشکیان در این دیدار به امیر قطر گفت تحقق طرح اتحادیه کشورهای اسلامی موجب ایجاد زمینه‌ها و فرصت‌های بسیاری برای تبادل ظرفیت‌ها در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی میان دو کشور خواهد شد و در این راستا قطر از ظرفیت‌های بسیار خوبی برای نقش‌آفرینی در تحقق این طرح بسیار مهم برخوردار است.
وی با اشاره به عملیات وعده صادق2 نیز گفت این رژیم ثابت کرده در جنایت و آدمکشی هیچ حد توقفی ندارد و اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در هدف قرار دادن اهداف نظامی و امنیتی این رژیم پاسخی به استمرار جنایات و اقدامات سبوعانه آنها بود.
شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی نیز خطاب به پزشکیان گفت اقدام جنایتکارانه این رژیم در ترور شهید هنیه در نخستین روز آغاز به کار دولت جنابعالی نشانه مسلمی از آتش‌افروزی و هدف این رژیم برای از بین بردن تلاش‌ها در استقرار صلح و امنیت در منطقه بود. ما به توطئه‌های این رژیم به خوبی واقفیم و در عین حال برای جلوگیری از گسترش بحران و جنگ در منطقه به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد.
تأکید بر افزایش روابط با قطر رئیس‌جمهور در نشست خبری با امیر قطر درباره روابط فیمابین دو کشور اظهار داشت در نتیجه رایزنی‌های صورت گرفته در این سفر همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف علمی، تکنولوژیک، تولیدات مشترک، آموزشی، گردشگری، تجاری و دیگر عرصه‌ها گسترش یابد و سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان بخش‌های اقتصادی و خصوصی باعث پیوندهای فیمابین دو ملت شود.
پزشکیان هم‌چنین به مسئله‌ی ترور شهید هنیه رهبر حماس در تهران در روز تحلیف خود اشاره و تصریح کرد کشورهای غربی از ما خواستند که به این جنایت واکنش نشان ندهیم تا روند آتش‌بس در غزه سریع‌تر به نتیجه برسد و ما به خاطر صلح و آتش‌بس صبر کردیم، اما صهیونیست‌ها با نامردی به جای توقف ماشین کشتار خود، جری‌تر هم شدند و علاوه بر غزه به لبنان هم حمله کردند و مرتکب جنایاتی شدند که در تاریخ بی‌سابقه است و لذا ما مجبور شدیم به جنایات آنها پاسخ دهیم.
دیدار با سران حماس در دوحه رئیس جمهور اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه 11 مهرماه با هیئت عالی‌رتبه جنبش مقاومت اسلامی حماس دیدار داشت. پزشکیان در این ملاقات شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را یکی از دردناک‌ترین اتفاقات دوران زندگی خود توصیف کرد و گفت شهید هنیه مهمان مراسم تحلیف من بود که پس از پایان مراسم یکدیگر را به گرمی در آغوش گرفتیم، اما ساعاتی بعد خبر ترور ناجوانمردانه او را شنیدم که برایم بسیار دردناک بود.
پزشکیان تصریح کرد: استمرار جنایات رژیم صهیونیستی منجر به پاسخ قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شد و قطعاً این رژیم در صورت ارتکاب کوچکترین خطای دیگری، پاسخی به مراتب کوبنده‌تر و محکم‌تر دریافت خواهد کرد.
محمد اسماعیل درویش رئیس شورای جنبش حماس نیز در این نشست گفت عملیات طوفان الاقصی به‌رغم تحمیل شکست‌های بزرگ به رژیم صهیونسیتی، خسارت‌های زیادی نیز بر ملت ما وارد کرد، اما مردم فلسطین و مقاومت هرگز از هم جدا نخواهند شد و بار دیگر غزه را آباد خواهند کرد.
خالد مشعل دیگر عضو شورای جنبش حماس نیز در ادامه ضمن تجلیل از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های گروه‌ها و بخش‌های مختلف جریان مقاومت از جنبش حزب‌الله لبنان تا انصارالله یمن، مقاومت اسلامی عراق و در رأس همه آنها جمهوری اسلامی ایران از مقاومت اسلامی فلسطین اظهار داشت عملیات غرورآفرین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای بزرگی داشت که شاید مهمترین آنها ترمیم و احیای بازدارندگی جبهه مقاومت بود.
تاکید پزشکیان بر همگرایی با کشورهای اسلامی از جمله عربستان رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه برنامه‌های خود، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان را به دیدار پذیرفت ؛ پزشکیان در این ملاقات گفت ما کشورهای اسلامی از جمله عربستان را برادران خود می‌دانیم و بر لزوم کنار گذاشتن اختلاف نظر و همگرایی و هم‌افزایی بیشتر با یکدیگر تاکید داریم چرا که معتقدیم آنچه موجب گسترش اسلام در جهان شد، دوستی و برادری میان مسلمانان بود.
او هم‌چنین بر اهمیت نقش و جایگاه عربستان به عنوان یکی از کشورهای بزرگ اسلامی در توقف جنایات رژیم صهیونیستی از مسیر رایزنی با کشورهای غربی تاکید کرد.
وزیر خارجه عربستان هم بیان کرد ما بنا داریم صفحه اختلاف نظرها میان دو کشور را برای همیشه ببندیم و مانند دو کشور دوست و برادر به حل مسائل و توسعه روابط میان خود بپردازیم.
بن فرحان با اشاره به شرایط بسیار حساس و بحرانی منطقه در سایه تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان و همچنین تلاش این رژیم برای گسترش دامنه جنگ به دیگر نقاط منطقه گفت ما به حکمت و درایت شما در کنترل شرایط و همچنین ایفای نقش در مسیر تحقق آرامش و صلح در منطقه اطمینان داریم.

پیام مازند

دیدار با نخست‌وزیر تایلند پزشکیان در دومین روز سفرش به دوحه، با خانم «پائونگ‌ترن شیناواترا» نخست‌وزیر تایلند دیدار داشت ؛ مقام عالی کشورمان با اشاره به روابط دو کشور اظهار داشت قطعا تشکیل کمیسیون‌ها و کارگروه‌های مشترک میان ایران و تایلند می‌تواند این ارتباطات را به تصمیمات خوبی به نفع دو کشور و دو ملت برساند.
وی هم‌چنین گفت کشورهای آسیایی با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های منطقه‌ای نظیر مجمع گفتگوی همکاری آسیا، باید ضمن جلوگیری از دخالت بیگانگان در منطقه، در توقف این جنایات نقش‌آفرینی کنند.
این مقام عالی تایلندی نیز با اشاره به جنایات اسرائیل در غزه گفت برای ما بسیار غم‌انگیز است که شاهد کشته شدن انسان‌های بی‌گناه باشیم؛ ما خواستار برقراری صلح و امنیت در منطقه و جهان هستیم و برای مشارکت در ایجاد صلح آمادگی داریم.
سخنرانی در اجلاس ACD رئیس‌جمهور ظهر پنج‌شنبه طی سخنانی در اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا با اشاره به اینکه نگاه به آسیا، همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده و امروز آسیا در شبکه تجارت جهانی، جایگاه بالایی دارد، تصریح کرد بزرگترین پروژه‌های اقتصادی جهان، مراکز مالی، نوآوری، فنآوری و تجاری دنیا، پرجمعیت‌ترین بازارهای مصرف در جهان، غنی‌ترین منابع طبیعی و انرژی جهان و مهمترین کریدورهای ریلی و دریایی در پهنه جغرافیایی شرق دور تا خلیج فارس، در این قاره قرار دارند و هر روز بر وسعت آن افزوده می‌شود. بسیاری از همکاری‌های چندجانبه موثر برای تعمیق همکارهای شراکت محور در این پهنه به ثمر نشسته است و مجمع گفتگوی آسیایی نیز نمونه‌ای موفق از توسعه همکاری‌های سازمان‌یافته برای کسب منافع جمعی است.
پزشکیان تأکید کرد: ناقضان حریم انسانیت و جنایتکاران خطاکار باید بدانند ، مقاومت درخت تنومندی است که ریشه در گفتمان زنده عدالت‌خواهی دارد. ظلم بر بی‌گناه هرگز بی‌پاسخ نخواهد ماند و دست عدالت به‌زودی گریبان متجاوزان و جنایتکاران کودک‌کش را خواهد گرفت؛ ما حمایت از گروه‌های مقاومت را تا زمان رهایی فلسطین عزیز وظیفه انسانی خود می‌دانیم و برای حمایت از آرمان قدس شریف با تمام قوا ایستاده‌ایم.
وی هم‌چنین در حاشیه‌ی این دیدار، با برخی سران کشورهای حاضر در نشست گفت‌وگوی کوتاهی داشت.
دیدار با ایرانیان مقیم؛ حُسن ختام برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به‌مانند سایر سفرهای خارجی‌اش به‌رسم همتایان پیشینی خود، به دیدار ایرانیان مقیم رفت. پزشکیان گفت قصد ما از سفر به کشورهای مختلف به خصوص کشورهای همسایه تقویت وفاق، وحدت و انسجام است.
وی تصریح کرد خیلی مسخره است که یک رژیم که همه هویت او 70 سال جنایت و تجاوز است بخواهد به ملت ایران با تمدن درخشان چندین هزار ساله رهنمود و پیام بدهد؛ ما قادریم با همکاری و همدلی عزت و سربلندی ایران را احیا کنیم و این را کاملا در توان خودمان می‌بینیم.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد متاسفانه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان ما را به درگیری کشاندند تا از رشد و توسعه کشور باز بمانیم؛ دشمنان در همان ابتدای انقلاب هشت سال جنگ با ملت دوست و برادر عراق را به ما تحمیل کردند و امروز نیز رژیم صهیونیستی را به جان فلسطین و لبنان انداخته‌اند که شاید فردا به دیگر کشورها هم حمله کند.
روایت گفت‌وگو درباره منابع ارزی ایران در قطر پزشکیان عصر پنج‌شنبه دوحه را به مقصد تهران ترک کرد؛ وی در فرودگاه مهرآباد تهران در تشریح ابعاد و برنامه‌های سفرش گفت یکی از رویدادهای خوبی که در این سفر اتفاق افتاد جلسه مشترک وزرای خارجه کشورهای عربی با دکتر عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان بود که در آن گفتگوهای مفید و سازنده‌ای درباره مسائل منطقه، وضعیت غزه و لبنان و تقویت روابط فیمابین مطرح شد.
وی هم‌چنین اظهار داشت در همه دیدارهایی که با سران و مقامات کشورهای دیگر در این سفر داشتیم، مسائل و دغدغه‌های منطقه را مطرح و مورد گفتگو قرار دادیم و به مرور به جایی می‌رسیم که یک زبان و نگاه مشترک با کشورهای همسایه داشته باشیم و بتوانیم با صدای واحد و یک نگاه روشن، دنیا را به جایی که صحیح می‌دانیم هدایت کنیم و رژیم صهیونیستی را سر جای خود بنشانیم تا دست از جنایت و کشتاری که به راه انداخته‌اند، بردارند.
رئیس‌جمهور کشورمان در پایان سخنانش با اشاره به منابع ارزی کشورمان در بانک مرکزی قطر ، به برگزاری جلسه میان روسای بانک مرکزی دو کشور برای آزاد کردن این منابع و نیز طرح این موضوع در دیدارهای خود اشاره کرد و گفت به تفاهمات خوبی در این زمینه رسیدیم.
اسکورت هواپیمای پزشکیان با فانتوم‌های ارتش از جمله مسائل قابل توجه و دقت در این سفر این بود که به‌علت برگزاری عملیات موشکی سپاه پاسداران علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی تحت عنوان عملیات وعده صادق2 که در اثر آن، پروازهای تمامی فرودگاه‌های کشورمان به‌صورت موقت لغو شد، سفر پزشکیان به قطر در فضای رسانه‌های و مجازی مورد بحث و گمانه‌زنی قرار گرفت که آیا در این شرایط ویژه، پزشکیان سفرش را انجام خواهد داد یا اینکه صبر می‌کند وضعیت عادی شود.
رئیس‌جمهور بر انجام این سفر تأکید داشت و در حالی عازم این سفر شد که چند فانتوم نیروی هوایی ارتش برای محافظت وی از خطرهای احتمالی ، هواپیمای حامل او را مشایعت کردند. اقدامی که با توجه رسانه‌های خارجی مواجه شد.
این سفر با انجام عملیات اسکورت هواپیمای رئیس‌جمهور توسط جنگنده‌های فانتوم نیروی هوایی ارتش صورت گرفت.
پزشکیان طی سخنانی خطاب به خلبانان نهاجا گفت ما انتظار نداشتیم که شما به زحمت بیفتید و بیایید؛ افتخار ما وجود قهرمانانی مانند شماست و امنیتی که شما برای کشور ایجاد کرده‌اید، همیشه افتخارآفرین و غرورآفرین بوده است. اینکه با قدرت و غرور از کشور دفاع می‌کنید، موجب افتخار و امنیت هستید.
از نظر کارشناسان انجام سفر خارجی رئیس‌جمهور بعد از عملیات وعده صادق2 و حضور در گفت‌وگوهای منطقه‌ای و بین‌المللی از طرفی قدرت جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت و نشان داد که نظام حتی در شرایط ویژه‌ی حمله موشکی نیز گفت‌وگو و تعامل با جهان را دنبال می‌کند. از سوی دیگر نیز طبق اعلام مسئولان دولتی، توافقات خوبی در سفر به قطر حاصل شده که نیازمند پیگیری جدی است تا نتیجه و آثار خود را بر اقتصاد و معیشت مردم بگذارد.
27215
کد خبر 1967026

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/829054/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فردی که برای فرار از طلبکاران و گرفتن پول از همسرش خودش را ربوده بود، شناسایی شد!

پایان 2 جشنواره رسانه ای در مازندران

احیای واحدهای تولیدی راکد اولویت استانداری مازندران

گِل بازی گوزن در جنگل گلوگاه

پرونده عجیب مرد بدهکاری که خودش را ربود

کمبود ویتامین D خطرناک‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید

جذب تجهیزات برای دستگاههای اطفای حریق در لرستان

تصاویر/ اختتامیه پنجمین دوره جشنواره رسانه‌ای ابوذر در مازندران

رکابزن شیرازی پیشتاز رقابت‌های دوچرخه سواری کراس کانتری در نکا

چگونه از کمر درد جلوگیری کنیم؟

برگزاری جشنواره رسانه‌ای «طنین» ویژه بانوان مازندران

شناسایی213 گلوگاه اصلی فساد در کشور

فیلم/ گل‌بازی گوزن در جنگل گلوگاه

جشنواره رسانه‌ای «طنین» برگزار می‌شود

انتصاب سرپرست دانشگاه پیام‌نور توسط وزیر علوم

مردی که خودش را ربود دستگیر شد!

چلسی پول این نسخه هاورتز را داده بود (عکس)

یک پیشنهاد برای اصلاح قیمت بنزین!

مقام نخست جشنواره کشوری زرسا از آن دانشجوی دانشگاه پیام نور

صدای هنر و موسیقی مازندران به خارج از مرزها رسیده است

از یک جایی به بعد دیگه بزرگ نمیشی!

مطالعه فقط کتاب خوندن نیست!

پیام تبریک مدیر جهاد کشاورزی بمناسبت 14 مهر ماه روز دامپزشکی

37 پرونده امور زمین در بابل قیمت گذاری شد

انتصاب رییس کل دادگستری استان مازندران به‌عنوان عضو هیات امنای مرکز پژوهشی مشترک پژوهشگاه قوه قضاییه

ماجرای کیف خودنجات کارگران معدن طبس + جزئیات

آیا خرید خودرو هنوز هم برای حفظ ارزش پول منطقی است؟

جزییات تازه از حادثه معدن طبس/ کارگران کیف خودنجات 50 میلیونی داشتند؟

ما از روی عکس توانستیم رادار را بسازیم

پول‌سازی مراکز لاغری از توده چربی!

فرمانده ارشد سپاه: از یکی از کشورهای دوست رادار خریدیم اما در نهایت به ما تحویل داده نشد

افزون بر 13 درصد جمعیت مازندران سالمند هستند

اجرای 10 هزار متر خط انتقال آب در منطقه شهبند ساری

زیرسازی و آسفالت 90 هزار معابر شهری ساری

سه تبعه غیرمجاز در نوشهر از کشور طرد شدند

جزییات تازه از حادثه معدن زغالسنگ طبس

صداوسیما، محمود فکری را سکه یک پول کرد!

اولین بازی مدافع جوان برانکو در تیم جدید

هوای مازندران از فردا گرم می‌شود

اعطای تسهیلات برای فعال کردن 395 طرح راکد اقتصادی

اقدام تلافی‌جویان علیه این پرسپولیسی

پرسپولیس به FIFA و CAS شکایت می‌کند

مرد بدهکار خودش را ربود

سه عضو گروه تروریستی داعش در کشور دستگیر شدند

واکنش تند باشگاه پرسپولیس به حکم بیرانوند؛ به CAS شکایت می‌کنیم

بارش شدید باران در رامسر مازندران

واکنش تند باشگاه پرسپولیس به حکم عجیبِ بیرانوند

هوشمند سازی پلیس جهت ارائه خدمات ارزنده به مردم

چراغ قوه هایی که تاریکی شب را می شکافند!

(ویدئو) ثبت تصاویری از یک شوکا و گوساله‌اش در پارک ملی کیاسر