پیام مازند

آخرين مطالب

انتقاد روزنامه اصلاح‌طلب از انتصاب یک دیپلمات به مدیریت خبرگزاری دولت فرهنگي

انتقاد روزنامه اصلاح‌طلب از انتصاب یک دیپلمات به مدیریت خبرگزاری دولت
  بزرگنمايي:

پیام مازند - روزنامه هم میهن نوشت: حسین جابری‌انصاری شخصیت بسیار محترمی است و از کارشناسان مجرب و شناخته‌شده در حوزه مسائل منطقه. افزون بر این، از جانبازان جنگ تحمیلی نیز هست و درعین‌حال، چهره‌ای معتدل و آرام از نظر سیاسی که می‌تواند تقریباً با همه جریان‌ها و گروه‌ها در موارد لازم، تعامل کند.
بااین‌حال،انتصاب او به‌عنوان مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نمره‌ای منفی در کارنامه دولت و وزیر اندیشمند و بافرهنگِ فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
انتقاد به انتصاب جناب جابری‌انصاری به‌هیچ‌وجه متوجه شخص ایشان نیست. ایشان شخصیتی وزین، بادانش و توانمند در حوزه مسائل دیپلماسی و درعین‌حال، معتدل است. اما آیا هرکس که شخصیتی معتدل و در حوزه‌ای تخصص و اعتبار داشت، می‌تواند در حوزه‌ای دیگر نیز مؤثر و موفق باشد؟
آیا توانمندی مدیرعامل جدید ایرنا در تحلیل مسائل منطقه، دلیل مناسبی برای برگزیدن وی در مقام مدیریت مهمترین رسانه دولت و خبرگزاری رسمی کشور است؟ آیا امکان انتصابی معکوس وجود داشت و مثلاً می‌شد یک روزنامه‌نگار را به مناسبت توفیق و توانمندی در کار رسانه و اعتدال و وزانت در شخصیت، بر کرسی وزارت امورخارجه نشاند؟ اگر چنین اتفاقی در روند تعیین وزیر امورخارجه رخ می‌داد، احساس و احتمالاً واکنش بدنه دستگاه دیپلماسی و کارشناسان سیاست خارجی به چنین انتصابی چه بود؟ جز اینکه آن را توهینی به تخصص و جامعه شغلی-کارشناسی خود تلقی می‌کردند؟
پس، چگونه می‌توان انتظار داشت که انتصابی معکوس و گماردن یک دیپلمات فاقد کارنامه جدی و روشن رسانه‌ای به مدیریت خبرگزاری رسمی کشور، مورد استقبال قرار گیرد و جامعه روزنامه‌نگاران و اهالی مطبوعات آن را توهینی به خود تلقی نکنند؟
بگذریم که در این میان، برخی ویژگی‌های شخصیتی مدیرعامل جدید ایرنا و سوابق مسئولیت ایشان در وزارت امورخارجه که عموماً با نوعی ملاحظه‌کاری و محافظه‌کاری حرفه‌ای همراه است، تناسبی هم با جایگاه پرتنش مدیریت رسانه ندارد که نیازمند جسارت و تطور همراه با هوشمندی است (کافی است این انتصاب دولت را مقایسه کنیم با مدیر جدید شبکه خبر که او هم، اتفاقاً همین دیروز منصوب شد و از مسئولان ستاد سعید جلیلی بوده است. حال قرار است مدیری محافظه‌کار و اتوکشیده چون جابری‌انصاری به مقابله با چنین مدیرانی در صداوسیما و دیگر رسانه‌های مخالف برود).
اما بحث اصلی، نه از منظر سیاسی و مواجهه دولت پزشکیان با مخالفان که از منظر جامعه رسانه‌ای کشور مطرح است که پرسش‌ها و نقدهایی صریح را پیش روی وزیر فرهنگ قرار می‌دهد. از این منظر است که می‌توان پرسید: آیا واقعاً در کل جامعه رسانه‌ای کشور و از میان روزنامه‌نگاران و نویسندگان و مدیران مطبوعاتی حامی دولت چهاردهم، یک نفر واجد تخصص، توان و لیاقت برای انتصاب به مدیریت ایرنا نبود که جناب وزیر فرهنگ، به معاون سابق وزارت امورخارجه متوسل شده است؟
آیا در مجموعه قدیمی و ریشه‌دار روزنامه اطلاعات که وزیر فرهنگ مدیریت آن را برعهده داشته‌اند و بسیاری از روزنامه‌نگاران نامدار کشور سابقه فعالیت در آن را دارند، یک نفر نبود که مورد اعتماد ایشان باشد و به کار مدیریت خبرگزاری رسمی کشور بیاید؟ فراتر از این، آیا درون خود مجموعه ایرنا که از ابتدای انقلاب فعالیت می‌کند، یک نیروی توانمند و واجد درک از حساسیت‌ها و مناسبات داخلی و خارجی کشور پیدا نمی‌شد که به شکل سلسله‌مراتبی بالا آمده باشد و حال بتواند بر کرسی مدیریت خبرگزاری تکیه زند؟ اگر وزیر محترم یک نفر را در کل جامعه رسانه‌ای برای مدیریت ایرنا نیافته‌اند که «وای بر ما» و اگر اصولاً جست‌وجویی نکرده‌اید که «وای بر شما».
این رویکرد در انتصاب مدیرعامل ایرنا وقتی ناامیدکننده‌تر می‌شود که به خاطر آوریم انتخاب وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در دولت چهاردهم بر مبنای ساختاری تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر صورت گرفته که مبتنی بر کمیته‌های تخصصی بود و در نهایت، با فرآیند شورای راهبری و رایزنی‌های لازم در سطوح عالی، بیش از پنجاه درصد کابینه از برون‌داد همین مکانیزم تخصص‌محور تعیین شدند. اتفاقاً هرچه این انتصاب‌ها تخصص‌محورتر بود و وزرا و مسئولان تعیین‌شده نسبت وثیق‌تری با بدنه حرفه‌ای و کارشناسی حوزه کاری خود داشته‌اند، چشم‌انداز موفقیت آنها روشن‌تر و نقدها و انتظارات واقع‌بینانه‌تر است.
در مورد مدیرعامل ایرنا، ایشان به‌رغم شخصیت وزین و ارزشمندی که دارند و قابل‌انکار نیست؛ اما اصولاً برآمده از بدنه تخصصی رسانه‌ای کشور نیست و بعید است اگر قرار بود به سبک انتخاب وزرا، کمیته‌ای تخصصی مدیران رسانه‌های دولت را معرفی و پیشنهاد می‌کرد، جناب جابری‌انصاری اصولاً در میان گزینه‌های مورد بررسی کمیته جای می‌گرفتند.
پرسش اینجاست که آیا رسانه و مدیریت رسانه تخصص نیست که انتصابات این حوزه‌ نیز بر مدار تخصص بگردد یا آنکه همچون همیشه، قرار است اهالی رسانه صرفاً پیگیر مطالبات و انتظارات بقیه اقشار و بخش‌های جامعه باشند و نوبت به خودشان که برسد، تماشاگر بازی بزرگان باشند؟

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/824713/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رمزگشایی از میدان مغناطیسی جو خورشید

«زندگی عیسی» اسکورسیزی به تعویق افتاد/ فیلم بعدی چیست؟

شروین حاجی‌پور تبرئه شد و به زندان نمی‌رود

8 سریال برتر کره‌ای با حال و هوای «کمدی»

امدادرسانی هلال‌احمر مازندران به چهار هزار و 392 حادثه دیده

تردد روان در محورهای شمالی به جز چالوس

جشن ازدواج 1000 زوج در ساری برگزار می شود

طرح ثبیت مرز و تحدید حدود در منطقه میانکاله اجرایی می‌شود

دختر قاتل 18 ساله در بابل دستگیر شد

پایان طرح امداد و نجات ساحلی در مازندران

نجات 3 طبیعت‌گرد مفقود شده در منطقه خِرونرو سوادکوه مازندران

دختر قاتل 18 ساله فراری در شمال دستگیر شد

تأمین آب شرب پست برق «حسنکیف» کلاردشت پس از 41 سال

بهسازی محور کندوان معطل اراده مسئولان

قرار گرفتن دو استاد دانشگاه آمل در بین دانشمندان 2 درصد برتر تأثیرگذار جهان

شکایت نساجی از فولاد خوزستان در کمیته انضباطی به کجا رسید؟

️ نجات 3 طبیعت‌گرد مفقود شده در سوادکوه مازندران

ثبت تردد بین استانی بیش از 32 میلیون خودرو در مازندران

شناسایی سارق طلا در قالب نظافتچی منزل

تثبیت مرز و حدود پناهگاه حیات وحش میانکاله برای مقابله با تالاب‌ خواری

ایرادات ورزشگاه یادگار امام (ره) تا 7 مهر برطرف می‌شود

سریلانکا طرح صندوق بین المللی پول را لغو نخواهد کرد

شکست تلخ خیبر از تراکتور تبریز در سکوهای خالی تختی خرم آباد

افتتاح شرکت تعاونی آزما طب پایا تحت عنوان درمانگاه تخصصی نور در چوار

حضور استادان دانشگاه آمل در بین پژوهشگران پر استناد 2 درصد برتر جهان

ثبت افزون بر 32 میلیون تردد بین استانی در جاده‌های مازندران

استفاده از موبایل هنگام خواب شبانه این 8 خطر را دارد

درگیری خونین دو دختر زیر 20 سال در پارک

ضرب الاجل برای اتمام زباله سوز ساری

افتتاح و کلنگ‌زنی 40پروژه سرمایه‌گذاری موقوفات در هفته وقف

جلسه هماهنگی برنامه های هفته دفاع مقدس در محل فرمانداری شهرستان خرم آباد تشکیل شد

دستگیری سارقان و کشف 15 فقره انواع سرقت در خرم آباد

نجات 3 طبیعت‌گرد مفقود شده در منطقه خِرونرو سوادکوه + فیلم

جریمه بیش از 4 میلیارد ریالی قاچاقچیان کالا در خرم‌آباد

جریمه چهار میلیارد و 823 میلیون ریالی قاچاقچیان فلزیاب در خرم آباد

افزایش 16 درصدی جشنواره فرهنگی ورزشی در مازندران

سارقان خطرناک در دام پلیس آگاهی مازندران

مخالفت حداکثری اعضای شورای شهر خرم آباد از عملکرد شهردار

تصاویر از پلنگ ایرانی در عباس‌آباد با دوربین‌های دستی و تله‌ای ثبت شد

لیست جدید تیم ملی کشتی آزاد ایران معرفی شد

قیمت گذاری 21 پرونده امور زمین در چالوس

دعوت از 22 آزادکار به اردوی تیم ملی کشتی

بساط پدیده تندیس فروشی با پول کثیف جمع می‌شود

انتقاد از وضعیت ایمنی غیر استاندارد در مازندران

22 آزادکار به اردوی تیم ملی دعوت شدند

بهسازی محور کندوان معطل اراده مسوولان!

شهدا، چراغ هدایت امت هستند

«فیشینگ‌کار» حرفه‌ای در بهشهر دستگیر شد

کشف محموله آبمیوه و سیگار‌های قاچاق در بابل

«محمد مخبر» مشاور و دستیار رهبر انقلاب شد