پیام مازند
سلبریتی‌ها در جیب کامالا هریس
دوشنبه 1 ارديبهشت 1404 - 11:10:59
پیام مازند - - جهان سیاست آمریکا بار دیگر با یک افشاگری‌ جنجالی به لرزه درآمد. اسناد مالی کمپین انتخاباتی کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، نشان می‌دهد که این کمپین مبالغ هنگفتی به شرکت‌های مرتبط با ستارگان نام‌آشنایی چون لبرون جیمز، بیانسه، کاردی بی و حتی اپرا وینفری پرداخت کرده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این پرداخت‌ها که در نگاه اول برای تولید محتوا یا حضور در رویدادهای انتخاباتی بوده، پرسش‌های جدی درباره شفافیت مالی و نقش شهرت در سیاست مدرن به وجود آورده است. لبرون جیمز، غول بسکتبال این کشور که لقب «پادشاه» را یدک می‌کشد و یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های فرهنگی آمریکا، در مرکز این ماجرا قرار دارد. شرکت تولیدی او، اسپرینگ‌هیل اینترتینمنت، 50 هزار دلار برای تولید آگهی انتخاباتی با عنوان «نفرت ما را عقب می‌برد» دریافت کرده است. این آگهی پس از آن ساخته شد که جیمز با 200 میلیون دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی، حمایت پرشورش را از هریس اعلام کرد و حتی ویدئویی منتشر کرد که دونالد ترامپ را به نژادپرستی متهم می‌کرد.

پیام مازند

اما نکته جالب اینجاست: این پرداخت در 28 ژانویه 2025، چند روز پس از تحلیف ترامپ، انجام ‌ و ماه‌ها بعد افشا شد. بیانسه، ملکه موسیقی پاپ، نیز از این قافله عقب نماند. کمپین هریس 165 هزار دلار به تیم او برای یک سخنرانی چهار دقیقه‌ای در یک گردهمایی انتخاباتی در هیوستون پرداخت کرد. البته بیانسه مجوز استفاده از آهنگ «آزادی» خود در کمپین هریس و ممنوعیت استفاده از آثارش در کمپین ترامپ را نیز صادر کرد.
کاردی بی، رپر جنجالی‌ هم بیش از 58 هزار دلار برای «تولید رویدادهای انتخاباتی» دریافت کرد، هرچند او پیش‌تر در شبکه‌های اجتماعی ادعا کرده بود هیچ پولی نگرفته و حتی هزینه‌های سفر و آرایشش برای حضور در صحنه‌های گرهمایی‌های انتخاباتی را خودش پرداخت کرده است. این تناقض، موجی از انتقادات را در فضای مجازی به راه انداخت. اما این پایان ماجرا نیست. کمپین هریس بیش از 132 هزار دلار نیز به شرکت لیدی گاگا، همین مقدار پول را به شرکت گریسی آبرامز و 98 هزار دلار به شرکت خالد، خواننده آر‌اند‌بی، پرداخت کرد.
بزرگ‌ترین شگفتی اما پرداخت یک میلیون دلاری به شرکت تولیدی اپرا وینفری، مجری سیاه‌پوست، سرشناس و محبوب آمریکایی بود که همواره ادعا کرده حمایتش از باراک اوباما در رقابت‌های انتخاباتی در پیروزی‌ او و غلبه بر رقبای جمهوری‌خواهش بسیار تاثیرگذار بوده است. این مبلغ هنگفت، گمانه‌زنی‌ها درباره تأثیرگذاری اپرا در هدایت افکار عمومی به نفع هریس را تقویت کرد. همچنین، کمپین کامالا هریس، 500 هزار دلار به سازمان غیرانتفاعی ال شارپتون، مجری شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی و 100 هزار دلار به شرکتی مرتبط با باراک اوباما برای حضور در رویدادهای انتخاباتی پرداخت شد.
آدرین الرود، سخنگوی ارشد کمپین هریس، در نوامبر گذشته به مجله ددلاین گفته بود: «ما هرگز به هیچ هنرمند یا اجراکننده‌ای پول پرداخت نکرده‌ایم و همه بر حسب وظیفه ملی و انتخاب شخصی خودشان تصمیم گرفتند به میدان بیا‌یند و نگذارند ترامپ دوباره به کاخ سفید بازگردد.» اما اسناد مالی، داستانی دیگر روایت می‌کنند. این تناقض، اعتبار کمپین هریس را زیر سؤال برده و بحث‌هایی درباره اخلاقیات استفاده از شهرت سلبریتی‌ها در سیاست را به راه انداخته است.
این افشاگری‌ها در حالی رخ می‌دهد که رقابت‌های سیاسی در آمریکا بیش از پیش به پول و رسانه وابسته شده است. پرداخت به سلبریتی‌ها، اگرچه در ظاهر برای تولید محتوا یا حضور در رویدادها بوده، این سؤال را مطرح می‌کند که آیا حمایت‌های پرزرق‌وبرق ستارگان، خریداری ‌شده‌اند؟ این ماجرا نه‌تنها هریس و تیمش را در تنگنا قرار داده، بلکه می‌تواند به بحث‌های گسترده‌تری درباره نقش پول، شهرت و قدرت در دموکراسی آمریکا دامن بزند.
آیا این پرداخت‌ها، هزینه‌های معمول کمپین بودند یا بخشی از استراتژی‌ آنها برای جلب آرای عمومی؟ پاسخ این پرسش شاید در آینده روشن شود، اما در حال حاضر، این جنجال سیاسی همچنان در صدر اخبار است و باید بگوییم برای هریس گران تمام شده چرا‌که با نزدیک شدن به پایان دوره فرمانداری گوین نیوسام، فرماندار فعلی و محبوب کالیفرنیا، زمزمه‌‌هایی درباره نامزدی کامالا هریس برای رقابت فرمانداری این ایالت به گوش رسید اما مردم این ایالت مهم، تاثیرگذار و دموکرات آمریکا به پذیرش هریس در ساختمان فرمانداری ایالت‌شان تمایلی ندارند.
منبع: روزنامه هفت صبح

http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/888672/سلبریتی‌ها-در-جیب-کامالا-هریس
بستن   چاپ