پیام مازند
کاهش تراز آب خزر و چالش‌های تجارت دریایی در مازندران
جمعه 22 فروردين 1404 - 14:53:03
پیام مازند - در روز‌های اخیر کارشناسان مربوط در خصوص جنبه‌های مختلف آسیب‌های موجود در خصوص کاهش تراز آب دریای خزر هشدار‌هایی ارائه دادند، اما نخبگان دانشگاهی در این امر بر این باورند که یکی از ابعاد کمتر پرداخته شده به آسیب‌های کاهش تراز آب خزر آسیب‌هایی است که به تجارت دریایی در این حوزه وارد می‌کند و اگر روند کاهشی تراز آب دریا خزر ادامه‌دار باشد تهدیدی جدی بر صادرات و واردات در بین کشور‌های حاشیه خزر محسوب می‌شود.
نخبگان دانشگاهی ایران آسیب‌های موجود را برای کشور‌های روسیه با توجه به عمق کم ساحل خزر در این کشور که بین چهار تا پنج متر است، بیشتر می‌دانند. سازمان فضایی ایران با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای وضعیت سطح آب دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان را بررسی و کاهش سطح آب این دریا را تایید کرد.
براساس آمار مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر از کاهش 2 متری سطح آب این دریا از سال 1375 تاکنون خبر داد و در سال گذشته سطح آب این دریا 26 سانتی‌متر کاهش یافته است.
کاهش تراز آب خزر و چالش‌های تجارت دریایی در مازندران
بر اساس مطالعه صورت گرفته در سال ٢٠١٧ مشخص شد که آب خزر تا سال ٢٠5٠ پسروی خواهد داشت و این پسروی بنا به گفته کارشناسان به علت تغییرات اقلیمی است که احتمال افزایش هم دارد در حالی که حدود 50 درصد پسروی دریایی خزر به سرعت تبخیر آب در آن بر می‌گردد و در صورتی این روند با این سرعت ادامه یابد ٢٠ تا ٢5 درصد مساحت خزر در بخش شمالی که سواحل روسیه را شامل می‌شود، کاهش خواهد داشت.
نتایج این مطالعات همچنین نشان داده فقط در سال‌های 1393 تا 1400 سطح آب دریای خزر با کاهش حدود 50 سانتیمتری مواجه بوده که این رخداد به عقب نشینی دریا از 10 متر تا 100 متر در سواحل مختلف منجر شده است
در این ارتباط سعید کیا کجوری روز جمعه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در ساری با اشاره به عملکرد مطلوب بنادر استان در سال 1403 گفت: باوجود رشد چشم‌گیر در شاخص‌های عملیاتی بنادر نوشهر و فریدون‌کنار، کاهش تراز آب دریای خزر می‌تواند در آینده نزدیک، تأثیر منفی بر روند تجارت دریایی و فعالیت‌های بندری در منطقه بگذارد.
وی تأکید کرد: امیدواریم با تدابیر و برنامه‌ریزی‌های لازم از سوی سازمان بنادر و مجموعه مدیریت استان، بتوانیم اثرات این پدیده طبیعی را کاهش داده و مانع افت عملکرد بنادر شمالی کشور شویم.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان مازندران همچنین از این موضوع به عنوان یکی از اولویت‌های مهم راهبردی در سال جاری نام برد و خواستار اقدام جدی و همکاری بین‌دستگاهی برای مدیریت تبعات احتمالی آن شد.
کاهش تراز آب خزر و چالش‌های تجارت دریایی در مازندران
مازندران سه بندر شامل بنادر امیرآباد بهشهر، منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و فریدونکنار است.
منطقه وِیژه اقتصادی بندر نوشهر با بیش از 80 سال به گستره 88 هکتار و دارا بودن 11 پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا‌ها و پذیرش کشتی‌های تجاری با ظرفیت بالغ بر 6 هزار و 500 تُن برخوردار است.
اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر مستقر است و بندر فریدونکنار هم زیر مجموعه این اداره کل است.
بندر فریدونکنار حدود 55 هکتار وسعت دارد و به عنوان نخستین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشور‌های حاشیه دریای خزر به شمار می‌رود.
این بندر از طریق جاده‌های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده‌های نفتی، غلات و کالا‌های عمومی است و با 2 پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود 700 هزار تن کالا را دارد.
شهر بندری نوشهر در فاصله 200 کیلومتری پایتخت قرار دارد. بندر نوشهر در اردیبهشت ماه سال 90 با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.

http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/884142/کاهش-تراز-آب-خزر-و-چالش‌های-تجارت-دریایی-در-مازندران
بستن   چاپ