شعار سال از نگاه بخش خصوصی-2|سنجابی: پول به تولید نمیرسد
جمعه 1 فروردين 1404 - 15:24:13
|
|
پیام مازند - دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به 5 اقدام مهم برای تحقق شعار سال، یکی از مهمترین اقدامات را افزایش دسترسی تولیدکنندگان به منابع مالی و تسهیلات بانکی دانست و گفت: آمارهای بانکی وضعیت تسهیلات دهی به تولید را مثبت ارزیابی نمی کنند. - اخبار اقتصادی - به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رهبر انقلاب در پیام نوروزی، با اشاره به نامگذاری سال 1403 به «جهش تولید با مشارکت مردم»، حوادث سال قبل را با وجود تلاشهای دولت، مردم و بخش خصوصی مانع از تحقق کامل این شعار خواندند و افزودند: بنابراین امسال شعار و مسئله اصلی همچنان اقتصادی و ناظر به مسئله سرمایهگذاری است چرا که جهش تولید و برطرف کردن مشکلات معیشتی در گرو تحقق «سرمایهگذاری در تولید» است. جهانبخش سنجابی شیرازی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به میزان تحقق شعار سال گذشته یعنی جهش تولید و مشارکت مردم گفت: ابتدا باید بگویم که ارزیابی دقیق این موضوع مستلزم دادهها و اطلاعاتی است که بخش زیادی از آن پس از پایان سال و با گذشت چند ماه از سال آینده منتشر خواهد شد. بنابراین، ارزیابی مبتنی بر دادههای دقیق و قابل استناد احتمالاً تا خرداد ماه سال آینده امکانپذیر خواهد بود. اما در حال حاضر، میتوانیم بر اساس روندها و الزامات این سیاست، یک ارزیابی کلی ارائه دهیم. سنجابی با اشاره به سه شاخص برای میزان تحقق شعار سال گفت: برای تحقق شعار حمایت از تولید، باید سه واقعیت ملموس و قابل اندازهگیری اتفاق بیفتد: 1. جهش در تولید: یعنی افزایش تولید به صورت معنادار و فراتر از انتظار نسبت به سالهای قبل. 2. مشارکت مردم در تولید: یعنی سهم مردم در تولید افزایش یابد و این افزایش به صورت معناداری نسبت به سالهای قبل قابل مشاهده باشد. 3. تغییر در الگوهای تولید: یعنی تولید بر اساس مولفههای مشارکت مردمی، تفاوت معناداری با الگوهای تولید سالهای قبل داشته باشد. وی افزود: اگرچه برخی آمارهای مثبت مانند کاهش تورم، افزایش صادرات (هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی) و کاهش واردات را شاهد بودهایم، اما این آمارها به تنهایی نمیتوانند نشاندهنده جهش در تولید باشند. برای مثال، افزایش صادرات ممکن است ناشی از تغییر الگوهای صادراتی باشد و لزوماً به معنای افزایش تولید داخلی نیست. از سوی دیگر، کاهش واردات میتواند دو تفسیر داشته باشد: یا به خودکفایی در تولید مواد اولیه رسیدهایم، یا با کاهش تولید مواجه شدهایم. تا زمانی که آمار دقیق واردات و تولید منتشر نشود، نمیتوانیم قضاوت دقیقی داشته باشیم. سنجابی با اشاره به دلیل اصلی عدم تحقق کامل شعار سال گفت: دلیل اصلی این است که برای تحقق جهش تولید، نیاز به سیاستها، راهبردها و اقدامات مشخصی بود که متأسفانه به طور کامل اجرایی نشدند. برای مثال، سیاستهای حمایت از تولید ملی و مردمپایه، که باید هدفمند و هوشمندانه در حوزههای مزیت رقابتی اجرا میشدند، به درستی پیادهسازی نشدند. همچنین، ایجاد زنجیرههای ارزش پیوسته به تولیدات مردممحور، که میتوانست به افزایش مشارکت مردم و خلق ارزش افزوده کمک کند، در دستور کار دولت قرار نگرفت. دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اقداماتی که در زمینه تامین مالی و تسهیلات برای تولیدکنندگان انجام شده است، گفت: متأسفانه در این حوزه نیز اقدامات معناداری مشاهده نشده است. با توجه به آمارهای بانک مرکزی و وضعیت اعتباردهی بانکها، به نظر نمیرسد که تسهیلات قابل توجهی به بخش تولید اختصاص یافته باشد. این موضوع یکی از موانع اصلی برای افزایش مشارکت مردم در تولید است. وی افزود: در این زمینه نیز پیشرفت چشمگیری مشاهده نشده است. اگرچه ارزش کالاهای صادراتی نسبت به سال قبل بهبود یافته، اما این بهبود به حدی نبوده که نشاندهنده جهش در کیفیت تولید باشد. همچنین، اقدامات مؤثری برای مقابله با قاچاق کالا و بهبود شبکه توزیع کالاهای تولید داخلی انجام نشده است. الزامات تحقق شعار سال چیست؟ سنجابی با اشاره به اقداماتی که برای تحقق شعار سال لازم است تا در دستور کار قرار گیرند گفت: سیاست های حمایتی هدفمند، تسهیل گری مالی، بهبود قوانین کسب و کار و ... اقداماتی هستند که برای تحقق این مهم باید انجام شوند. این اقدامات شامل: 1. سیاستهای حمایتی هدفمند: دولت باید سیاستهای حمایتی هوشمندانهای را برای تولیدات مردممحور و بخشهای دارای مزیت رقابتی طراحی کند. 2. تسهیلات مالی: افزایش دسترسی تولیدکنندگان به منابع مالی و تسهیلات بانکی. 3. بهبود قوانین کار و تامین اجتماعی: بهروزرسانی قوانین کار و تامین اجتماعی برای کاهش هزینههای تولید و حمایت از تولیدکنندگان. 4. تقویت فرهنگ مصرف کالای داخلی: اجرای برنامههای فرهنگی و تبلیغاتی برای ترویج مصرف کالاهای داخلی. 5. دیپلماسی اقتصادی: ادامه و تقویت سیاستهای دیپلماسی اقتصادی برای افزایش صادرات و بهبود روابط تجاری با کشورهای همسایه و شرکای بینالمللی. وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم که در سال 1404 نیز دستگاههای نظارتی، دولت و مجلس با همکاری مردم، گامهای مؤثری برای تحقق شعار سرمایه گذاری برای تولید بردارند. تحقق شعار سال نیازمند زمان، برنامهریزی دقیق و اجرای سیاستهای کارآمد است. امیدوارم که با همکاری همهجانبه، شاهد پیشرفتهای چشمگیر در این حوزه باشیم. انتهای پیام/
http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/877581/شعار-سال-از-نگاه-بخش-خصوصی-2|سنجابی--پول-به-تولید-نمیرسد
|