پیام مازند - پروژه کمربندی جنوبی بابل یکی از طرحهای مهم و استراتژیک استان مازندران پس از گذشت 18 سال هنوز در بنبست اعتبارات و تصمیمگیریها مانده است، این پروژه که قرار بود گرهگشای ترافیک و ارتباطات جادهای باشد، اکنون با سازههای نیمهکاره و مشکلات فراوان به طرحهای نیمهکاره این استان تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، بسیاری از زائران امام رضا (ع) که از استانهای غربی و مرکزی کشور عازم مشهد مقدس هستند، مسیر خود را از شهرهای مازندران، بهویژه آمل و بابل، انتخاب میکنند.
بابل، پرجمعیتترین شهر استان مازندران، سالهاست که زیر بار سنگین ترافیک کمر خم کرده است، خیابانهای این شهر که زمانی مسیر عبور کاروانهای تجاری و مسافران بود، حالا گرههای ترافیکی نفسگیری را تجربه میکند که روز به روز پیچیدهتر میشود.
18 سال پیش، مسئولان برای حل این بحران، احداث کمربندی جنوبی بابل را مطرح کردند، ایدهای که در نگاه نخست، راهکاری هوشمندانه به نظر میرسید، جادهای که میتوانست خودروهای عبوری را از داخل شهر منحرف کند و راه ارتباطی مستقیمی از آمل به قائمشهر ایجاد کند، در سال 1385، این طرح روی میز شورای ترافیک و فرمانداری بابل قرار گرفت و کلنگ آن به زمین زده شد اما مشکل از همان ابتدا آغاز شد؛ اجرای شتابزده، کمبود مطالعات کارشناسی و بیتوجهی به آینده، پروژهای را رقم زد که نهتنها گرهای از ترافیک بابل باز نکرد، بلکه مشکلات جدیدی را نیز به همراه آورد.
زخم بر پیکر زمینهای کشاورزی، بدون درمان برای ترافیک مسیر این کمربندی از دل زمینهای سرسبز و شالیزارهای بخشهای لالهآباد، گتاب و بابلکنار گذر کرد اما آیا این جاده توانست مشکل ترافیک را حل کند؟ پاسخ، تلخ و ناامیدکننده است، این جاده نیمهکاره با ورودیها و خروجیهای نامناسب، نهتنها راهگشای خودروهای عبوری نشد، بلکه خود به یک معضل ترافیکی و حادثهساز تبدیل شد.
این کمربندی با وجود میلیاردها تومان هزینه، هنوز مشکلات متعددی از جمله ورودی و خروجیهای تنگ و غیراستاندارد، پلهایی که مسیرشان اشتباه طراحی شده است (نمونه بارز آن، پل ورودی جاده خوشرودپی که به «پل عبرت» معروف شده است)، تاریکی مطلق در برخی نقاط به دلیل نبود سیستم روشنایی، علائم راهنمایی و رانندگی ناکافی، نبود دوربرگردانهای استاندارد و ایمن دارد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران اعلام کرد که 30 درصد از تصادفات جادهای استان در کمربندی جنوبی بابل رخ میدهد، این مسیر به دلیل موقعیت راهبردی خود، بهعنوان حلقه اتصال غرب به شرق مازندران شناخته میشود، بسیاری از رانندگانی که قصد عبور از آمل به قائمشهر را دارند، برای دور زدن ترافیک سنگین محور آمل – بابل، این کمربندی را انتخاب میکنند اما نبود زیرساختهای استاندارد، ایمنی پایین و مشکلات فنی، این مسیر را به یکی از نقاط حادثهخیز استان تبدیل کرده است.
حسن حسننتاج، نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مشکلات این مسیر میگوید: این کمربندی نواقص بسیاری دارد و باید اقدامات اساسی برای رفع آنها انجام شود.
وی میافزاید: این پروژه از ابتدا بهصورت غیراستاندارد آغاز شد و مشکلات زیادی را برای مردم منطقه ایجاد کرده است، در دوره فعلی نمایندگی، هیچ طرح جدیدی را نخواهیم پذیرفت، مگر آنکه پروژههای نیمهتمام همچون کمربندی جنوبی بابل بهطور کامل و استاندارد به بهرهبرداری برسند.

پروژههای نیمهکاره نیازمند بودجه ملی هستند نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخصیص پیدا نکردن اعتبار مصوب برای کمربندی جنوبی بابل میگوید: با شهادت رئیسجمهور بودجه ما نیز دچار مشکلاتی شد، تأمین اعتبار برای این کمربندی یکی از مصوبات سفر ریاستجمهوری بود که به نتیجه نرسید.
وی با تأکید بر اینکه مازندران به دلیل جمعیت مسافرپذیر و گردشگری بالا در ایام تعطیل، بهنوعی یک استان نیست، بلکه در مقیاس یک کشور محسوب میشود، میافزاید: طرحهای نیمهکاره مازندران نیازمند بودجه ملی هستند و باید در ردیف بودجه ماده 23 قرار گیرند.
به گفته وی، 270 پروژه در شهرستان بابل وجود دارد که بسیاری از آنها فاقد شناسنامه ماده 23 هستند، درحالیکه این ماده مربوط به پروژههای ملی تحت نظارت سازمان برنامه و بودجه است.
نماینده بابل در مجلس ادامه میدهد: حدود 57 پروژه از مجموع پروژههای موجود در شهرستان بابل، مرتبط با اداره راه است که بسیاری از آنها به دلیل نبود اعتبار ملی نیمهکاره ماندهاند.
وی همچنین با تاکید بر لزوم تلاش نمایندگان برای پیگیری بودجههای کلان از طریق دولت میگوید: برای تکمیل پروژه کمربندی جنوبی بابل، اعتبار شهری و استانی کافی نیست، از نمایندگان مجلس انتظار میرود که در پایتخت این اعتبارات را پیگیری و جذب کنند تا روند اجرای این پروژه تسریع شود.
مازندران زیرساختهای لازم برای جمعیت شناور را ندارد حسننتاج با اشاره به چالشهای گذشته در اجرای پروژههای عمرانی میافزاید: دولت برای جلوگیری از کلنگزنیهای بیبرنامه و اجرای پروژههای نیمهکاره، تمام پروژههای خیرساز را نیز مشمول ماده 23 کرده است، در گذشته، برخی مسئولان با کمک خیران پروژههایی را آغاز میکردند اما ادامه کار را به دوش دولت میانداختند، اکنون، هیچ پروژهای بدون دریافت مجوز ماده 23 نباید آغاز شود تا از نیمهکاره ماندن آن جلوگیری شود.
وی ادامه میدهد: بر همین اساس، بسیاری از پروژهها باید بازخوانی شوند و در برنامه ماده 23 قرار گیرند، چهار پروژه دانشگاه علوم پزشکی بابل با پیگیریهای مکرر توانستند مجوز ماده 23 را دریافت کنند که این امر موجب تسریع در تخصیص اعتبارات و تکمیل آنها خواهد شد.
نماینده مردم بابل در مجلس با اشاره به مشکلات زیرساختی مازندران میگوید: اگر وضعیت زیرساختهای استان را بررسی کنیم، متوجه میشویم که ظرفیت پذیرش جمعیتی در حد 22 میلیون نفر را ندارد، در تعطیلات و پایان هفتهها، جمعیت مازندران به 22 تا 23 میلیون نفر میرسد، اما زیرساختهای فعلی توانایی پاسخگویی به این حجم از مسافران را ندارند، همین مسئله، بار ترافیکی سنگینی را به شهرهای مازندران بهویژه بابل تحمیل میکند.
حسننتاج در پایان تأکید میکند: تکمیل کمربندی جنوبی بابل یک مطالبه بهحق برای مردم مازندران و بابل است، این پروژه باید در سریعترین زمان تکمیل و استانداردسازیهای لازم روی آن انجام شود.

کمربندی جنوبی بابل به آمل، پروژهای که نیازمند اعتبارات ملی است مهدی همایونزاده، رئیس اداره راه و شهرسازی بابل نیز با اشاره به اهمیت کمربندی جنوبی بابل به خبرنگار ایمنا میگوید: این پروژه یکی از مهمترین طرحهای شهرستان بابل است و جزو سه برنامه محوری و اصلی این اداره قرار دارد اما تکمیل آن نیازمند اعتبارات ملی است، چراکه بودجه شهرستانی حتی برای احداث یکی از پلهای این کمربندی نیز کافی نیست، بنابراین، ادامه اجرای این پروژه مستلزم یک عزم ملی است.
نورالدین قاسمزاده، رئیس اداره راهداری و حملونقل جادهای شهرستان بابل هم در این ارتباط میگوید: در زمان تصویب این پروژه، مسئولیت اجرای آن به اداره راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه محول شد و قرار بود پس از بهرهبرداری، راهداری تنها نواقص آن را برطرف کند اما به دلیل طولانی شدن روند اجرا، اداره راهداری نیز بهصورت جزئی درگیر این پروژه شد.
وی میافزاید: در بخشهایی همچون روشنایی و روکش آسفالت این پروژه رسماً در لیست مسئولیتهای راهداری بابل قرار گرفته است، در حالی که این امر از ابتدا در شرح وظایف ما نبود.
رئیس اداره راهداری بابل با اشاره به تلاش نمایندگان مجلس برای تأمین اعتبار این پروژه ادامه میدهد: با پیگیریهای صورتگرفته، مبلغ 250 میلیارد تومان برای احداث روگذر و تبدیل بریدگیها به دوربرگردان تخصیص داده شده است که مراحل قانونی این تخصیص انجام شده و در حال واگذاری به پیمانکار هستیم.
وی اضافه میکند: همچنین، مسئولیت احداث روگذر هریکنده نیز به راهداری بابل واگذار شده است، این در حالی است که این موضوع در حوزه وظایف راهداری نیست و واگذاری چنین پروژههایی از اعتبارات شهرستانی کم میکند که این تصمیم از نظر ما اشتباه است.
قاسمزاده با اشاره به اهمیت تقسیم وظایف میان نهادهای مسئول تصریح میکند: بهتر بود وظایفی همچون روکش آسفالت و خطکشی مسیر به راهداری واگذار میشدف ما معتقد هستیم که راهداری باید بر مسئولیتهای ذاتی خود از جمله تعریض جاده و سایر اقدامات مرتبط، تمرکز داشته باشد.
وی در پایان تأکید میکند: تکمیل کمربندی جنوبی بابل مستلزم تأمین اعتبار از منابع ملی است و ادامه اجرای آن تنها با بودجههای شهرستانی امکانپذیر نخواهد بود.
به گزارش ایمنا، با گذشت سالها از آغاز پروژه کمربندی جنوبی بابل و تغییرات متعدد در نمایندگان مجلس، این طرح همچنان بلاتکلیف بین جذب اعتبارات استانی و ملی باقی مانده است، باوجود تخصیص بودجههای مختلف در صحن علنی مجلس تا به امروز هیچ لایحهای برای اتمام این کمربندی استراتژیک و مهم استان مازندران به تصویب نرسیده است و بودجه کلانی به آن اختصاص پیدا نکرده است.
پس از گذشت 18 سال، بخشهای زیادی از این پروژه همچنان نیمهکاره ماندهاند، نصب تیربرقهای فلزی برای روشنایی به انجام رسیده، اما هنوز جاده روشنایی کافی ندارد و رانندگان و مسافران هنگام عبور از این مسیر با مشکلات فراوانی روبهرو هستند، این پروژه که با وجود پلهای نیمهکاره در مسیر بابل به آمل، در حال حاضر چهرهای نازیبا و ناپسند به خود گرفته است، نمایانگر بیتوجهی و پیگیری نکردن مسئولان استانی و شهرستانی بهویژه نمایندگان دورههای گذشته و کنونی برای تسریع در تکمیل آن است.
کد خبر 845693
http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/875952/18-سال-بلاتکلیفی-در-کمربندی-جنوبی-بابل--پروژهای-که-همچنان-در-انتظار-اعتبارات-است