پیام مازند - - سهیلا محمدی: پروژه راه تنکابن، الموت، قزوین پس از یکسال رکود با تخصیص منابع مالی و تغییر در کارفرما و پیمانکار، عملیات عمرانی خود را از سر گرفت.
طرح اولیه و اصلی این پروژه و در واقع پیشنهاد آن در سال 1382 و در جریان سفر مقام معظم رهبری مطرح و موافقت نامه آن در سال 1386 انجام و عملیات عمرانی آن از سمت استان قزوین آغاز شد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این پروژه شامل 6 قطعه بوده که قطعه پنج و شش آن در مازندران قرار داشته و بنا بر گفته مدیران دست اندرکار، در صورت به بهره برداری رسیدن آن مسافت بین قزوین تا تنکابن 164 کیلومتر کاهش مییابد.
در شرایط فعلی مسافت تنکابن تا قزوین 330 کیلومتر است که با کاهش 164 کیلومتری این مسیر فصل جدیدی در مراودات دو استان قزوین و مازندران و البته استانهای همجوار آغاز و رونق مناسبات اقتصادی را در پی خواهد داشت.
کارکرد مهم و قابل توجه این راه استراتژیکی فارغ از نقش مهم آن در شبکه حمل و نقل کشور، ویژگی گردشگری بودن این مسیر است که بیش از پیش سبب تقویت این صنعت خواهد شد.
در حال حاضر این جاده کوهستانی و رویایی با پوشش صخرههای پر از جلبک از یکسو و درهای عمیق که رودخانهی خروشانی را در قلب خود جای داده است از سویی دیگر، مسیر تردد مردمان چندین روستا مانند یاندشت، اش محله، سربالان، یوج، درجان، مران و شهرستان و همچنین سلج انبار و پیج بن و بسیاری دیگر است.
صرف هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه
یاسر بشکول مدیر پروژه راه تنکابن، الموت قزوین در حاشیه نشست بررسی موانع این راه در محل قرارگاه خاتم الانبیا در گفت گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تاکنون برای ساخت این پروژه، هزار میلیارد تومان هزینه شده است، اظهار کرد: این پروژه به دلیل نبود منابع مالی بیش از یکسال با رکود مواجه شد که با پیگیریهای نماینده مجلس، 300 میلیارد تومان اعتبار به آن تزریق شده و پیمانکار آن نیز از مؤسسه عاشورا که در قزوین مستقر بود به مؤسسه راهیران که در مازندران مستقر است تغییر کرد.
وی اظهار امیدواری کرد که در صورت تأمین منابع مالی و تغییر پیمانکار عملیات ساخت این پروژه روند سریعتری را در پیش بگیرد.
15 هزار میلیارد اعتبار نیاز است
بشکول گفت که برای تکمیل پروژه راه تنکابن، الموت، قزوین بیش از 15 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
این مقام مسئول افزود: پیشرفت فیزیکی پروژه مذکور در قزوین بیش از 70 درصد و در مازندران حدود 35 درصد است.
وی اضافه کرد: قطعه پنج و شش این پروژه در محدوده مازندران قرار دارد.
سیدشمس الدین حسینی نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی هم در حاشیهی این نشست در گفت گو با خبرنگاران ضمن تاکید بر اهمیت راهبردی این پروژه و نقش مهم آن در حمل و نقل کشور اظهار کرد: پس از یکسال رکود کامل این پروژه به دلیل کمبود منابع مالی و در شرایطی که قرارگاه خاتم الانبیا در شرف جمع اوری تجهیزات خود بود، با پیگیریهای انجام شده، توانستیم 300 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق کنیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، کارکرد این پروژه را در توسعه اقتصادی منطقه، توسعه گردشگری و تسهیل در حمل و نقل بسیار مهم برشمرد.
وی اضافه کرد: با بهره برداری از این پروژه، استان قزوین با مناسبات اقتصادی و قرار داشتن در مسیر ترانزیت و مازندران با کارکرد گردشگری قوی باهم پیوند زده میشوند اما این کافی نیست زیرا حتی در صورت تکمیل آزاد راه تهران - شمال و آزاد راه چالوس به رامسر، بازهم نمیتوانیم بر حجم انبوه ترافیک غلبه کنیم.
حسینی با تاکید براینکه برای غلبه ترافیک موجود در راههای منتهی به شمال کشور باید ساخت پروژههای راهسازی بزرگی را در دستور کار قرار دهیم، خاطر نشان کرد: منابع مالی پروژه راه تنکابن - الموت - قزوین در آغاز کار توسط فروش سهام فولاد خوزستان تأمین میشد اما رفته رفته به دلیل کمبود منابع مالی دچار رکود کامل شده و به همین دلیل با پیگیریهایی که انجام شد، توانستیم با تزریق اعتبار و تغییر کارفرما و پیمانکار، این پروژهی مهم را فعال کرده و در مدار ساخت قرار دهیم.
رئیس کمسیون اقتصادی مجلس گفت: قطعه پنج و شش این پروژه در تنکابن قرار دارد که قطع شش آن در واقع مسیری است که از کمربندی تنکابن تا هلوآن امتداد داشته و مسیر تردد مردم است اما نیاز به بهسازی و ترمیم و توسعه دارد و قطعه پنج نیز که از هلوان آغاز و تا مران ادامه داد، بسیار پیچیده بود و بخشی از آن نیز انجام شده است.
نماینده مردم شهرستانهای تنکابن، عباس آباد و رامسر در مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین راهبرد این دولت اجرای طرح مولد سازی بوده و در نظر دارد با تأمین اعتبار به این شیوه مالی بیشتر طرحهای تاریخی که از ادوار گذشته روی زمین باقی مانده به سرانجام برساند به هر شکل آنچه از سوی پیمانکاران و ناظران این طرح ملی گزارش شده تکمیل این طرح حدود ده هزار میلیارد تومان، اعتبار نیاز دارد و امیدوارم با تزریق این اعتبار این طرح عمرانی که نزدیک به 2 دهه زمان بر شده هرچه زودتر به بهره برداری برسد.
عملیات عمرانی پروژه جان تازه گرفت
حسن تنها مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان مازندران هم در گفتگو با خبرنگار مهر در حاشیه نشست بررسی وضعیت پروژه راه تنکابن به قزوین از پیگیریهای دکتر حسینی و از سرگیری عملیات ساخت آن قدردانی کرد
وی افزود: از سه ماه گذشته که تولیت این پروژه به مؤسسه راهیران در مازندران واگذار شد، عملیات عمرانی آن نیز جانی تازه گرفت.
این مقام مسئول بر تکمیل قطعه ششم حدفاصل کمربندی تنکابن تا منطقه هلوان تاکید کرد و گفت: برای تکمیل قطعه پنجم و ششم این پروژه تا روستای مران به مبلغی حدود دوهزار میلیارد تومان اعتبار و برای تکمیل کل پروژه حدود 10 همت اعتبار نیاز است.
در حال حاضر محورهای مواصلاتی هراز، فیروزکوه و چالوس (کندوان) با قدمتی بیش از نیم قرن تنها راه ارتباطی از جنوب و مرکز به استان مازندران هستند که ظرفیت پایین آنها هر ساله بار ترافیکی سنگینی را به مسافران و گردشگران تحمیل کرده و باعث اتلاف وقت و انرژی و همچنین تصادفات منجر به جرح و فوت میشود.
با احداث این جاده، مسیر تردد از مازندران به استانهای آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، قزوین و همدان هموارتر میشود و میتواند از بار ترافیکی محور رشت و کندوان تا حدود زیادی بکاهد.
کد خبر 6351103
http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/862793/الموت-کویر-به-دریا-نرسید؛-پروژه-ملی-که-همت-مالی-می-خواهد