پیام مازند - پل محمدحسن خان بابل، گنجینهای ارزشمند از میراث تاریخی ایران است که نیازمند مراقبت ویژه است، همکاری مردم، مسئولان و نهادهای مرتبط میتواند این اثر را از خطر تخریب نجات داده و آن را برای آیندگان حفظ کند؛ توجه به حفاظت از این پل نه تنها یک وظیفه ملی بلکه اقدامی ضروری برای حفظ هویت تاریخی کشور است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، پل محمدحسنخان بابل یکی از بزرگترین و برجستهترین پلهای تاریخی شمال ایران است که روی رودخانه بابلرود در شهر بابل ساخته شده است، این پل به دستور محمدحسنخان، از حاکمان منطقه در دوران زندیه، در قرن 18 میلادی بنا شد و یکی از نمونههای برجسته معماری دوره اسلامی در شمال ایران به شمار میرود.
این پل نه تنها به عنوان مسیر ارتباطی بین مناطق شمال ایران عمل کرده است، بلکه بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی این منطقه نیز محسوب میشود اما در سالهای اخیر به دلیل تردد خودروهای سنگین همچون کامیونها و اتوبوسها و افزایش فشار بر پایهها، ترکخوردگیهایی در بخشهای مختلف پل ایجاد شده است، ترکهایی که این اثر تاریخی را در معرض تخریب قرار داده است؛ اهمیت این موضوع موجب شد تا در ماه گذشته، گزارشی در این ارتباط روی خروجی خبرگزاری قرار بگیرد. (غبار فراموشی بر بزرگترین بنای آجری و خشتی شمال کشور)
تلاش برای حفظ و صیانت پل محمد حسنخان اکنون به یک خواسته جمعی در شهرستان بابل تبدیل شده است، به طوری که در اردیبهشت سالجاری میراث فرهنگی عبورومرور وسایل نقلیه از زیر این پل را ممنوع اعلام کرد اما رانندگان خودروهای سنگین با نادیده گرفتن این دستورالعمل و بیاعتنایی نسبت به این قانون همچنان به تردد خود ادامه دادند و این ترددها موجب شد تا شانههای نحیف این پل 300 ساله توان تحمل ضربههای این خودروهای سنگین را نداشته باشد و شاهد شکست دیواره و ترکهای پشت سر هم در این پل باشیم.
این اتفاق تلخ با واکنش مسئولان شهری بابل همراه شد و فرماندار، شهردار و رئیس میراث فرهنگی این شهرستان چندین بار از این پل بازدید کردند و اجرای قانون ممنوعیت تردد خودروهای سنگین را با قرار دادن نیوجرسیها مورد تاکید قرار دادند اما آنچه همچنان مشاهده میشود، بیاعتنایی رانندگان خودورهای سنگین به این میراث فرهنگی و تداوم این ترددهاست.
صدور ممنوعیت تردد خودروهای سنگین از زیر پل محمدحسنخان سیدحامد بیکایی، شهردار بابل با بیان اینکه تمام تلاش شهرداری و همکاران در شهر بابل حفظ و نگهداشت پل محمدحسنخان به عنوان یک اثر فاخر تاریخی است، به خبرنگار ایمنا میگوید: دستور ممانعت از عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین از زیر پل صادر شد.
وی با اشاره به پیشنهاد یکی از کسبههای بالای پل مبنی بر باز کردن رمپ حاشیه پل میافزاید: این پیشنهاد بازگشایی رمپ را که در حد فاصل دو پل جدید قرار دارد و اکنون نیز به صورت فضای سبز در حال استفاده است، با حضور کارشناسان بررسی شد، آنها معتقد هستند که باز شدن این رمپ بار ترافیکی پل را افزایش میدهد.
شهردار بابل با بیان اینکه هنوز این پیشنهاد را بهطور کامل رد نکردهایم و از سایر کارشناسان خواستهایم تا این پیشنهاد را بررسی کنند، ادامه میدهد: هماکنون مهمترین مشکل، عبور ماشینهای سنگین از چشمه پل است و باید جلوی این کار گرفته شود و شهرداری بابل نیز با عبور ماشینهای سنگین از زیر پل که موجب آسیب به پل میشود، مخالف است و دستور نبود هیچ عبورومروری داده شده است.
تلاش برای آماده کردن طرحی بهمنظور برونرفت از مشکل پل محمدحسنخان مرتضی کاردگر، رئیس شورای شهر بابل نیز با تاکید بر حفظ مهمترین اثر تاریخی مازندران به خبرنگار ایمنا میگوید: این اثر تاریخی بهعنوان یک میراث فاخر باید در اختیار آیندگان قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه در حال آماده کردن طرحی بهمنظور برونرفت از این مشکل هستیم، اضافه میکند: آماده کردن پایه فلزی یکی از راههایی است که کارشناسان پیشنهاد دادند و در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.
به گزارش ایمنا، پل تاریخی محمدحسنخان بابل با قدمتی 300 ساله در معرض تخریب قرار گرفته است و علت اصلی آن به عبورومرور خودروهای سنگین از زیر این پل بر گردد و با وجود اجرای قانون ممنوعیت هرگونه تردد برخی از رانندگان با کاهش باد لاستیکهای خودروهای خود، سعی در عبور از زیر این پل دارند که این اقدام به آسیب بیشتر پل منجر شده است، دوستداران میراث فرهنگی و کارشناسان بر لزوم اجرای کامل ممنوعیت تردد خودروهای سنگین و نظارت مستمر بر آن تاکید دارند تا از تخریب بیشتر این اثر ارزشمند جلوگیری شود.
کد خبر 830204
http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/862440/پل-محمدحسنخان-بابل،-قربانی-عبور-خودروهای-سنگین--یادگار-تاریخ-در-برابر-بیتوجهی-امروز