پیام مازند
مازندران ایستگاه پروژه های زخم خورده؛ گلورد و هراز تشنه آب هستند
يکشنبه 9 دي 1403 - 10:03:37
پیام مازند - طبق آخرین آمارهایی که مسئولان مازندران ارائه کرده اند 90 پروژه از دو هزار و 700 پروژه نیمه کاره استان ملی است و با روند قطره چکانی اعتبارات، سال‌های سال زمان نیاز است تا به بهره برداری و تکمیل رسند.
سدهراز، پل و سد گلورد، تصفیه‌های شهری در شهرهای مختلف مازندران، چهاربانده شدن محورهای هراز، سوادکوه و کندوان، پروژه‌های بزرگ زباله سوز ساری و نوشهر، کتابخانه و تالار مرکزی ساری از جمله پروژه‌های بزرگ و ملی هستند که گویا تا پاره شدن روبان قرمز آنها سال‌های سال زمان نیاز است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
از سوی دیگر برخی از پروژه‌های بزرگ و نیمه کاره با ورود دستگاه قضائی طی سال‌های اخیر در مازندران تکمیل شدند که بازگشایی پل ولیعصر 15 سال بعد از افتتاح از جمله این طرح به نظر می‌رسد.
تکمیل نشدن طرح‌های حوزه راه از جمله باقیمانده تعریض و چهارخطه شدن 27 کیلومتر باقیمانده جاده هراز، سد مخزنی هراز، مسیر انحرافی ساخت جاده بالادست سد هراز، نیمه کاره ماندن جاده قدیم آمل به بابل، جاده آمل به چمستان، سالن تخصصی صخره نوری، زمین‌های ورزشی روستایی، طرح‌های هادی و بهسازی راه روستایی، طرح فاضلاب شهری و مدیریت پسماند از مهمترین طرح‌های نیمه کاره در شهرستان آمل است.
تکمیل چهاربانده شدن محور هراز مطالبه مردم است
ذات الله زارعی فرماندار آمل تکمیل طرح چهار بانده کردن 27 کیلومتر باقیمانده از جاده هراز را از مطالبات به حق مردم شهرستان آمل خواند.

پیام مازند

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تعریض محدوده جاده روستای بایجان تا پلیس راه لاریجان کمک زیادی به کاهش خطرات و بار ترافیکی این محدوده خواهد کرد، خواستار تسریع در اجرای این پروژه شد و افزود: تکمیل پروژه سیستم فاضلاب شهرستان آمل با مصوبه محقق نشده 90 میلیون یورویی تسهیلات در بانک توسعه اسلامی نیز باید در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان مازندران قرار بگیرد.
سد هراز از دیگر پروژه‌هایی است که سال‌های سال روی دوش مازندران سنگینی می‌کند و تأمین اعتبار آن از طریق فایناس و تهاتر نفت همچنان پیگیری می‌شود و با تکمیل این پروژه سهم مازندران در مهار آب‌های سطحی از 12 درصد به مرز 40 درصد می‌رسد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران سد هراز را پروژه مهم درتامین آب کشاورزی و شرب دانست و پیشرفت آن را 60 درصد ذکر کرد و گفت: پنج هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن نیاز است.
افتتاح سد مخزنی هراز در کشاورزی و آب شرب و کاهش خسارت سیل نقش بسزایی دارد و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن پنج هزار میلیارد تومان است
وی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: افتتاح سد مخزنی هراز در کشاورزی و آب شرب و کاهش خسارت سیل نقش بسزایی دارد و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن پنج هزار میلیارد تومان بوده که از طریق مولدسازی و سایر منابع مالی در حال پیگیری است.
وی یادآور شد: سال قبل در قالب ماده 56 حدود 250 میلیارد تومان تأمین مالی داشتیم و با تکمیل این سد روند مهار آب‌های سطحی در استان افزایش چشمگیری خواهد داشت.
سد مخزنی هراز در کیلومتر 22 جنوب شهر آمل بر روی رودخانه‌ای با همین نام از سال 1389 در حال ساخت است. این سد به عنوان چهارمین سد از نوع خاکی با هسته رسی در کشور است که طول تاج آن 150 متر ارتفاع به عرض 373 متر است. با افتتاح این سد مخزنی ظرفیت نهایی و تکمیل حدود 650 میلیون مترمکعب در سال را دارد، به تنهایی 14 درصد مهار آب‌های سطحی مازندران را ارتقا خواهد داد.
همچنین آب شرب مورد نیاز حدود یک میلیون مشترک 5 شهرستان مرکزی مازندران تأمین وکم آبی حدود 100 هزار هکتار شالیزار این مناطق با افتتاح سد هراز برطرف خواهد شد.

پیام مازند

چهارخطه شدن راه‌های مازندران هم لنگ اعتبار
سال‌های سال از چهارخطه شدن محورهای هراز، سوادکوه و کندوان می‌گذرد و هنوز این طرح‌ها به مقصد نرسیدند و تکمیل این پروژه‌ها ضریب ایمنی را در راه‌های پرتردد استان مازندران افزایش چشمگیری خواهد داد.
هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سفر به مازندران از محور چهارخطه هراز بازدید کرد و گفت: جاده هراز یکی از مهمترین مسیرهای ارتباطی بین دو استان پرجمعیت تهران و مازندران و کوتاه‌ترین مسیر تردد میان دو شهر تهران و آمل است و به دلیل اهمیت این محور مواصلاتی از نظر اقتصادی و گردشگری برای کشور، چهار خطه کردن آن از اولویت‌های کاری ما در استان مازندران است.
وی از تکمیل شده پنج کیلومتر دیگر از این محور تا پایان سال‌جاری خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر 74 کیلومتر از محور هراز از آمل تا پلیس راه بایجان و 4 کیلومتر در محدوده تول آبشار تا ورودی شهر لاسم به صورت پیوسته چهار خطه شده و بخش هدف گذاری شده برای سال جاری نیز در محدوده پلیس راه بایجان تا تونل وانا است که با پیشرفت فیزیکی 88 درصدی در حال اجرا است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به کوهستانی بودن مسیر محور هراز بیان داشت: بخش‌های باقیمانده از این محور عمدتاً احداث پل‌ها و تونل‌ها است که نیازمند 30 همت اعتبار است که امیدواریم با تأمین اعتبار در فصل کاری مناسب عملیات اجرایی این بخش‌ها نیز سرعت بگیرد.
سد گلورد تشنه آبگیری
آبگیری سد گلورد در شرق مازندران نیز به دلیل آماده نبودن پل دسترسی روستاهای بالادست هر سال به تعویق می‌افتد و قرار است طلسم این پروژه اگر در آن مشکلی پیش نیاید، تا پایان سال شکسته شود.

پیام مازند

استاندار مازندران گفت: پروژه پل زیر قوسی روستاهای بالادست بهشهر بر روی سد گلورد تا قبل از عید 1404 آماده بهره برداری است.

http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/855860/مازندران-ایستگاه-پروژه-های-زخم-خورده؛-گلورد-و-هراز-تشنه-آب-هستند
بستن   چاپ