پیام مازند

آخرين مطالب

عرضه «فلسفه سیاسی هابز» در کتابفروشی‌ها سیاسی

عرضه «فلسفه سیاسی هابز» در کتابفروشی‌ها
  بزرگنمايي:

پیام مازند - مهر / کتاب «فلسفه سیاسی هابز؛ مبنا و تکوین آن» نوشته لئو اشتراوس به‌تازگی با ترجمه یاشار جیرانی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.
نسخه اصلی این‌ترجمه سال 1952 توسط انتشارات دانشگاه شیکاگو منتشر شده اما اولین‌چاپ کتاب مربوط به سال 1936 است و از نظر زمان نوشتن، بین دو دوره لئو اشتراوس قرار دارد. این‌مولف هنگام نوشتن کتاب، از زمینه و زمانه تاریخی‌گرای خود جدا شده و متقاعد شده بود بازگشت به قدما و فهم آن‌ها به آن‌شیوه‌ای که خودشان خود را می‌فهمیدند، نه‌تنها ممکن بلکه ضروری است. به بیان ساده، این‌کتاب در افق کشف دوباره جدال قدما و مدرن‌ها نوشته شده است؛ بر مبنای این‌فرض که فلسفه سیاسی مدرن و موقعیت نیهیلیستی‌اش فقط در افق آن‌چه به نحوی آگاهانه از آن گسسته است - یعنی فلسفه سیاسی قدمایی / کلاسیک - قابل فهم است.
لئو اشتراوس نویسنده این‌کتاب نظریه‌پرداز یهودی آلمانی‌آمریکایی است که پس از مهاجرت به آمریکا در دانشگاه شیکاگو مشغول به تدریس در حوزه فلسفه سیاسی شد. در آثار مکتوب خود هم بیشتر به فلاسفه یونان باستان چون ارسطو و افلاطون پرداخت. یکی از موضوعات مورد علاقه او ارتباط فلسفه و سیاست بود که موضوع اصلی کتاب دیگرش «تعقیب و آزار هنر نوشتن» هم همین است. او در این‌کتاب که ترجمه یاشار جیرانی و شروین مقیمی از آن توسط همین‌ناشر چاپ شده، با نوشتن شرح بر اندیشه‌های ابن‌میمون، یهودا هلوی و اسپینوزا در پی این‌مساله است.
یاشار جیرانی پیش‌رو می‌گوید مقایسه عنوان «فلسفه سیاسی هابز؛ مبنا و تکوین آن» با عنوان مقاله‌ای که اشتراوس 2 دهه بعد نوشت یعنی «در باب مبنای فلسفه سیاسی هابز» نشان می‌دهد اگر او این کتاب را در افق فهم عمیق‌تر از هنر نوشتن بازنویسی می‌کرد، چه تغییراتی در محتوا و شیوه ارائه اثر اعمال می‌شد. در مجموع ادعای اصلی کتاب پیش‌رو این است که در آثار هابز، تناقضی اساسی درباره مبنای فلسفه سیاسی هابز وجود دارد؛ این‌که مبنای این‌فلسفه سیاسی علم طبیعی مدرن است یا یک نگرش اخلاقی پیشاعلمی و در عین حال مدرن.
توماس هابز فیلسوف سیاسی انگلیسی، از هشت تا چهارده‌سالگی در خانه لاتین و یونانی آموخت‌، و در این زمینه آن‌چنان کامیاب بود که مده‌آی اوریپیدس را با فصاحت و به نظم به لاتین برگرداند. از 1603 تا 1608 در آکسفورد به تحصیل مشغول شد و آن‌جا با فلسفهٔ مدرسی آشنا شد. اما از آن‌جا که آموزش دانشگاهی به مذاقش خوش نیامد، دوباره به متون کلاسیکی روی آورد که پیش از این در خانه مطالعه کرده بود. هدف او از مطالعهٔ این آثار پروراندن سبک نوشتار لاتین خود بود، سبکی که روشن و فاخر باشد. استمرار و پایان این مطالعه ترجمهٔ انگلیسی اثر توسیدید بود، که تدریجاً انجام شد و در 1628 انتشار یافت. او با تحصیل در مگدِلِن کالج با روحیه‌ای پیوریتنی بار آمد. پس از دریافت مدرکش به مدت بیست سال بی‌وقفه معلم و سپس محرّر ویلیام کوندیش شد، از جمله آریستوکرات‌هایی که هابز با آن‌ها حشرونشر داشت، که قطعاً تأثیر تربیت پیوریتنیِ او را خنثی کرد. انسان‌گرایی نیز پیش از چرخش هابز به سوی ریاضیات و علوم طبیعی بر او تأثیری تعیین‌کننده گذاشت. از این چهار تأثیر مذکور -- انسان‌گرایی، مدرسی‌گرایی، پیوریتنیسم، و آریستوکراسی -- انسان‌گرایی قطعاً بیش از بقیه تعیین‌کننده بود، طوری که او از فلسفه روی گرداند، انسان‌گرا شد و به مدت بیست سال انسان‌گرا ماند.
مولف کتاب پیش‌رو تلاش کرده اثبات کند نه علم طبیعی مدرن یا طبیعت‌گرایی بلکه نوعی نگرش اخلاقی مبنای نهایی فلسفه سیاسی هابز و در نتیجه مبنای فلسفه سیاسی مدرن است؛ تاکید بر نوعی حق که بر قانون الهی و طبیعی مقدم و از آن‌ها مستقل است. این حق، بر مبنای تقابل اخلاقی و انسان‌گرایانه تکبر ناعادلانه و ترس عادلانه از مرگ خشونت‌بار قرار دارد. اشتراوس این‌حق را عمیق‌ترین لایه ذهن مدرن می‌خواند.
«فلسفه سیاسی هابز؛ مبنا و تکوین آن» در 8 فصل تدوین شده که به این‌ترتیب هستند:
مقدمه، مبنای اخلاقی، ارسطوگرایی، فضیلت آریستوکراتیک، دولت و دین، تاریخ، اخلاق نو، علم سیاست نو.
ترجمه پیش‌رو از این‌کتاب، هم پیشگفتار اصلی اشتراوس را شامل می‌شود هم پیشگفتاری که برای ویراست مربوط به چاپ این‌کتاب در آمریکا نوشته است.
در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:
اگر نظم جهان انسانی بر نظمی فرا انسانی متکی نباشد، بلکه فقط از اراده انسان ناشی شود، هیچ امنیت فلسفی یا الهیاتی‌ای برای آن نظم وجود نخواهد داشت. از همین رو انسان فقط به مدد این واقعیت که دارای فعالیت نظم‌بخش است می‌تواند قابلیتش در نظم دادن به جهانش را به خود بقبولاند. یعنی، دقیقاً بر مبنای فرض هابز، نمی‌توان به تاریخ نوعی اکتفا کرد: بایستی به تاریخ واقعی بازگردیم. بدین ترتیب، وضع طبیعی، که در آغاز صرفاً نوعی تلقی می‌شد، دوباره اهمیت و معنایی تاریخی می‌یابد _ البته نه به عنوان موقعیت فقدان مطلق نظم، بلکه به عنوان موقعیت نظمی شدیداً معیوب. و پیشرفتی که با توجه به فتح طبیعت در تاریخ واقعی می‌توان پی گرفت، یعنی پیشرفت از بربریت گذشته به زمان حال، گواه این است که از حیث نظم دادن به جهانِ انسان هنوز امکان نیل به پیشرفت وجود دارد. بدین‌ترتیب، کارکرد تاریخ واقعی تضمین امکان پیشرفت بیشتر از طریق ادراک پیشرفتی است که رخ داده است.
این‌کتاب با 246 صفحه، شمارگان 770 نسخه و قیمت 220 هزار تومان منتشر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/869060/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنگ بقا و صعود در خرم‌آباد/ تماشای رایگان برای هواداران خیبر

زمان قطعی برق خرم آباد امروز جمعه 19 بهمن (خاموشی برق)

بهره برداری مجهزترین مرکز فنی‌حرفه‌ای شمال کشور در بابل

زوج ترسناک والیبال ایران: وعده دیدار شاید در تیم ملی

برف و کولا ک و سیل در راه مازندران

صادرات بیش از 7 میلیون کیلوگرم مرغ منجمد از مازندران

واکنش پلیس مازندران به خبر بازداشت برادر آرزو بدری

زمان قطعی برق ساری امروز جمعه 19 بهمن (خاموشی برق)

افتتاح 12 طرح هادی و عمرانی روستایی در گلوگاه

بارش برف شدید در تمامی مناطق کوهستانی/ اشکورات رامسر مسدود شد

احتمال‌ تعطیلی مدارس مازندران در شنبه و یکشنبه 20 و 21 بهمن

رهبر انقلاب: نباید با آمریکا مذاکره کرد

چاپ کتابی درباره حفاظت از پرندگان و زیستگاه‌های حیات وحش

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

محدودیت تردد در محور کرج - چالوس

محور چالوس بازگشایی شد

رشد 60درصدی مجوز صادرات محصولات دامپزشکی مازندران

تصادف زنجیره ای اتوبوس با 4 خودرو در محور هراز

رشد 46 درصدی خروج سرمایه از بورس+ نمودار

آخرین اخبار از وضعیت راه‌های کشور امروز جمعه / وضعیت جاده چالوس در 24 ساعت آینده 1403

بازگشایی کندوان و هراز پس از انسداد بر اثر برف و کولاک در بامداد امروز

بارش برف شدید تا شنبه 20 بهمن در این مناطق/ بارش 80 سانتی متری برف

بارش 60 سانتی متری برف در کندوان؛ جاده باز است

تصادف زنجیره‌ای اتوبوس با 4 خودرو در محور هراز

بازگشایی آزادراه تهران_شمال و جاده چالوس

داستانک/ نیمکت خالی

یک آزمایش ساده برای کشف حیات بیگانه

هشدار هواشناسی در پی تشدید سامانه بارشی و کاهش دما در مازندران

بارش شدید و زیبای برف در جاده چالوس + تصاویر

بارش برف و باران در مناطق مختلف مازندران

جاده های مازندران برفی و مه آلود است

محور کرج-چالوس و آزادراه تهران-شمال بازگشایی شد

برترین‌های تنیس روی میز مازندران تجلیل می‌شوند

محور کرج-چالوس و آزادراه تهران-شمال بازگشایی شد؛ بارش برف و باران در 11 استان

انسداد محور چالوس و آزادراه تهران – شمال | تردد روان در سایر محورهای شمالی

تسهیل امور اقتصادی؛ تعاون در توسعه مازندران نقش برجسته دارد

جاده چالوس و آزادراه تهران-شمال بازگشایی شد

بارش برف و باران در 11 استان/ محور کرج-چالوس و آزادراه تهران-شمال بازگشایی شد

همکاری بانک ها منجر به رشد اقتصادی مازندران شده است

ممنوعیت تردد در برخی مناطق بابل در پی هشدار جوی + فیلم

عابدزاده: آقایان دوست ندارند من در پرسپولیس باشم

این محورهای مهم شمالی مسدود شدند

7 میلیون کیلوگرم مرغ منجمد از مازندران صادر شد

جاده چالوس و آزادراه تهران-شمال باز شد

کندوان بازگشایی شد

رشیدی کوچی: آقای پزشکیان ؛ مردم منتظر رفع فیلتر اینستاگرام و توییتر هستند/ ضمنا قیمت دلار 84500 تومان است، برق هم الان رفت

طعنه سنگین محمد مهاجری به علم الهدی: به کسانی که پشت سرتان‌ نماز خواندند بگویید نمازشان باطل بوده!

گاهی ناامیدی لازم است...

معاون رییس جمهور: بیمه دی جزو خوش حساب ترین شرکت هاست

رضا عطاران با طنازی نشست فیلمش را به هم ریخت