پیام مازند

آخرين مطالب

الموت کویر به دریا نرسید؛ پروژه ملی که همت مالی می خواهد سیاسی

الموت کویر به دریا نرسید؛ پروژه ملی که همت مالی می خواهد
  بزرگنمايي:

پیام مازند - - سهیلا محمدی: پروژه راه تنکابن، الموت، قزوین پس از یکسال رکود با تخصیص منابع مالی و تغییر در کارفرما و پیمانکار، عملیات عمرانی خود را از سر گرفت.
طرح اولیه و اصلی این پروژه و در واقع پیشنهاد آن در سال 1382 و در جریان سفر مقام معظم رهبری مطرح و موافقت نامه آن در سال 1386 انجام و عملیات عمرانی آن از سمت استان قزوین آغاز شد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این پروژه شامل 6 قطعه بوده که قطعه پنج و شش آن در مازندران قرار داشته و بنا بر گفته مدیران دست اندرکار، در صورت به بهره برداری رسیدن آن مسافت بین قزوین تا تنکابن 164 کیلومتر کاهش می‌یابد.
در شرایط فعلی مسافت تنکابن تا قزوین 330 کیلومتر است که با کاهش 164 کیلومتری این مسیر فصل جدیدی در مراودات دو استان قزوین و مازندران و البته استان‌های همجوار آغاز و رونق مناسبات اقتصادی را در پی خواهد داشت.
کارکرد مهم و قابل توجه این راه استراتژیکی فارغ از نقش مهم آن در شبکه حمل و نقل کشور، ویژگی گردشگری بودن این مسیر است که بیش از پیش سبب تقویت این صنعت خواهد شد.

پیام مازند

در حال حاضر این جاده کوهستانی و رویایی با پوشش صخره‌های پر از جلبک از یکسو و دره‌ای عمیق که رودخانه‌ی خروشانی را در قلب خود جای داده است از سویی دیگر، مسیر تردد مردمان چندین روستا مانند یاندشت، اش محله، سربالان، یوج، درجان، مران و شهرستان و همچنین سلج انبار و پیج بن و بسیاری دیگر است.
صرف هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه
یاسر بشکول مدیر پروژه راه تنکابن، الموت قزوین در حاشیه نشست بررسی موانع این راه در محل قرارگاه خاتم الانبیا در گفت گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تاکنون برای ساخت این پروژه، هزار میلیارد تومان هزینه شده است، اظهار کرد: این پروژه به دلیل نبود منابع مالی بیش از یکسال با رکود مواجه شد که با پیگیری‌های نماینده مجلس، 300 میلیارد تومان اعتبار به آن تزریق شده و پیمانکار آن نیز از مؤسسه عاشورا که در قزوین مستقر بود به مؤسسه راهیران که در مازندران مستقر است تغییر کرد.
وی اظهار امیدواری کرد که در صورت تأمین منابع مالی و تغییر پیمانکار عملیات ساخت این پروژه روند سریع‌تری را در پیش بگیرد.
15 هزار میلیارد اعتبار نیاز است
بشکول گفت که برای تکمیل پروژه راه تنکابن، الموت، قزوین بیش از 15 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
این مقام مسئول افزود: پیشرفت فیزیکی پروژه مذکور در قزوین بیش از 70 درصد و در مازندران حدود 35 درصد است.
وی اضافه کرد: قطعه پنج و شش این پروژه در محدوده مازندران قرار دارد.
سیدشمس الدین حسینی نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی هم در حاشیه‌ی این نشست در گفت گو با خبرنگاران ضمن تاکید بر اهمیت راهبردی این پروژه و نقش مهم آن در حمل و نقل کشور اظهار کرد: پس از یکسال رکود کامل این پروژه به دلیل کمبود منابع مالی و در شرایطی که قرارگاه خاتم الانبیا در شرف جمع اوری تجهیزات خود بود، با پیگیری‌های انجام شده، توانستیم 300 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق کنیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، کارکرد این پروژه را در توسعه اقتصادی منطقه، توسعه گردشگری و تسهیل در حمل و نقل بسیار مهم برشمرد.

پیام مازند

وی اضافه کرد: با بهره برداری از این پروژه، استان قزوین با مناسبات اقتصادی و قرار داشتن در مسیر ترانزیت و مازندران با کارکرد گردشگری قوی باهم پیوند زده می‌شوند اما این کافی نیست زیرا حتی در صورت تکمیل آزاد راه تهران - شمال و آزاد راه چالوس به رامسر، بازهم نمی‌توانیم بر حجم انبوه ترافیک غلبه کنیم.
حسینی با تاکید براینکه برای غلبه ترافیک موجود در راه‌های منتهی به شمال کشور باید ساخت پروژه‌های راهسازی بزرگی را در دستور کار قرار دهیم، خاطر نشان کرد: منابع مالی پروژه راه تنکابن - الموت - قزوین در آغاز کار توسط فروش سهام فولاد خوزستان تأمین می‌شد اما رفته رفته به دلیل کمبود منابع مالی دچار رکود کامل شده و به همین دلیل با پیگیری‌هایی که انجام شد، توانستیم با تزریق اعتبار و تغییر کارفرما و پیمانکار، این پروژه‌ی مهم را فعال کرده و در مدار ساخت قرار دهیم.
رئیس کمسیون اقتصادی مجلس گفت: قطعه پنج و شش این پروژه در تنکابن قرار دارد که قطع شش آن در واقع مسیری است که از کمربندی تنکابن تا هلوآن امتداد داشته و مسیر تردد مردم است اما نیاز به بهسازی و ترمیم و توسعه دارد و قطعه پنج نیز که از هلوان آغاز و تا مران ادامه داد، بسیار پیچیده بود و بخشی از آن نیز انجام شده است.
نماینده مردم شهرستان‌های تنکابن، عباس آباد و رامسر در مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین راهبرد این دولت اجرای طرح مولد سازی بوده و در نظر دارد با تأمین اعتبار به این شیوه مالی بیشتر طرح‌های تاریخی که از ادوار گذشته روی زمین باقی مانده به سرانجام برساند به هر شکل آنچه از سوی پیمانکاران و ناظران این طرح ملی گزارش شده تکمیل این طرح حدود ده هزار میلیارد تومان، اعتبار نیاز دارد و امیدوارم با تزریق این اعتبار این طرح عمرانی که نزدیک به 2 دهه زمان بر شده هرچه زودتر به بهره برداری برسد.
عملیات عمرانی پروژه جان تازه گرفت
حسن تنها مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان مازندران هم در گفتگو با خبرنگار مهر در حاشیه نشست بررسی وضعیت پروژه راه تنکابن به قزوین از پیگیری‌های دکتر حسینی و از سرگیری عملیات ساخت آن قدردانی کرد
وی افزود: از سه ماه گذشته که تولیت این پروژه به مؤسسه راهیران در مازندران واگذار شد، عملیات عمرانی آن نیز جانی تازه گرفت.
این مقام مسئول بر تکمیل قطعه ششم حدفاصل کمربندی تنکابن تا منطقه هلوان تاکید کرد و گفت: برای تکمیل قطعه پنجم و ششم این پروژه تا روستای مران به مبلغی حدود دوهزار میلیارد تومان اعتبار و برای تکمیل کل پروژه حدود 10 همت اعتبار نیاز است.
در حال حاضر محورهای مواصلاتی هراز، فیروزکوه و چالوس (کندوان) با قدمتی بیش از نیم قرن تنها راه ارتباطی از جنوب و مرکز به استان مازندران هستند که ظرفیت پایین آنها هر ساله بار ترافیکی سنگینی را به مسافران و گردشگران تحمیل کرده و باعث اتلاف وقت و انرژی و همچنین تصادفات منجر به جرح و فوت می‌شود.
با احداث این جاده، مسیر تردد از مازندران به استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، قزوین و همدان هموارتر می‌شود و می‌تواند از بار ترافیکی محور رشت و کندوان تا حدود زیادی بکاهد.
کد خبر 6351103

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/862793/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویر/ جلسه هم اندیشی مدیران حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران

تدوین برنامه راهبردی عملیاتی و هماهنگی بسته 5 ساله شهرداری ساری

فروش کلیه به دلیل هزینه رهن خانه!/ ساخت واحد‌های 25متری معضل مسکن را حل می‌کند

بعد از موسیمانه؛ مشکل مطالبات مربیان خارجی استقلال هم حل شد

بارش برف و باران در جاده‌های 10 استان/ آخرین وضعیت محور‌های چالوس، هراز و فیروزکوه

فرشاد مومنی: حقایق را تحریف نکنید، ملت از فرط خوشی انقلاب نکرد / بعد از انقلاب، سلطنت طلبان از سخت گیریهایی که بر روشنفکران می کردند پشیمان شدند اما دیر بود / تضعیف ارزش پول ملی، با هیچ فسادی قابل مقایسه نیست

تصاویر/اعزام خواهران بسیجی شهرستان بجنورد به راهیان‌نور

چشم بقعه درویش به دست خیرین مازندرانی است | بنای 900 ساله درحال فروریختن!

تصاویر/ اعزام خواهران بسیجی شهرستان بجنورد به اردوی راهیان‌نور

نمایشی از «نور شیشه رنگ» در فرهنگسرای گلستان

به کمیته داوران پول می‌دهیم، داور خارجی بیاورید

سامانه سرد و زمستانی در راه آسمان مازندران

775 مورد تغییر کاربری غیرمجاز در آمل شناسایی شد

جاده کرج -چالوس برفی شد + تصاویر

افتتاح 9 پروژه تولیدی و کشاورزی در بابل

مجازات قاچاقچیان یک میلیون لیتری سوخت در مازندران

مشکل مطالبات مربیان خارجی استقلال هم حل شد

اعزام کاروان راهیان نور از شهرستان تایباد

سالانه 15 میلیارد اصله درخت در جهان از بین می رود

ممنوعیت فعالیت دریایی در سواحل مازندران در پی هشدار نارنجی هواشناسی

حال منابع طبیعی خوب نیست

شکایت همسر موسیمانه از استقلال؛ فرصت چند روزه به مدیران باشگاه داده شد

برگزاری یادواره شهدای منطقه سجادیه آمل

شکایت همسر موسیمانه از استقلال؛ فرصت چندروزه به مدیران باشگاه داده شد

نمایندگان مجلس در کنار حافظان منابع طبیعی هستند

تقوی: میلیاردها پول در چرخه والیبال بدون نظارت می‌چرخد

بازدید استاندار مازندران از پروژه های نیمه کاره سوادکوه

اختتامیه مسابقات والیبال نشسته جانبازان سراسر کشور برگزار شد

مشکل مطالبات مربیان خارجی استقلال حل شد

قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق؟

سرپرست بنیاد شهرستان‌های استان تهران با مادر شهیدان حسن، رضا و علی مظفر دیدار کرد

جانباز 70 درصد «حاج رضا مروتی» به یاران شهیدش پیوست

راه ما راه عزت و تبعیت از شهداست

به شرکت خدمات حسابداری حسابا اعتماد کنید

حضور استاندار مازندران در اردوی تیم ملی کشتی

سرپرست منابع طبیعی مازندران - ساری معرفی شد

پیام رئیس کل داداگستری مازندران در پی شهادت 2 قاضی عالی‌رتبه دیوان عالی کشور

بنای 900 ساله بقعه درویش در حال فروریختن + عکس

علل و پیامد‌های کوچک شدن خزر؛ پیشروی بیابان و عقب‌نشینی آب دریای مازندران

تصویب طرح هادی شهر بابکان بعد از 5 سال بلاتکلیفی در شورای برنامه ریزی استان

دکتر یونسی : توسعه پایدار شهری و ایجاد درآمدهای پایدار از مهم ترین برنامه های شهرداری هاست

خبر خوش برای مردم ایران

جاده چالوس برفی شد

پیام رئیس کل دادگستری مازندران در پی شهادت 2 قاضی عالی‌رتبه دیوان عالی کشور

استقرار سامانه سرد بارشی در مازندران

نشست مثبت میان هیئت حزب‌الله و جنبش امل با نواف سلام

رضایی: منتظر جلسه با کوهپایه زاده هستم/ اگر بحث مادی داشتم خارج از ایران صدها برابر پول می‌دادند

زمان قطعی برق خرم آباد امروز یکشنبه 30 دی (خاموشی برق)

تصاویر/ هفدهمین جشنواره جوان سرباز در مازندران

زمان قطعی برق ساری امروز یکشنبه 30 دی (خاموشی برق)