پیام مازند

آخرين مطالب

«سندروم پای بی‌قرار»؛ نمایش زندگی در مرزهای بی‌قراری گفتگو

«سندروم پای بی‌قرار»؛ نمایش زندگی در مرزهای بی‌قراری
  بزرگنمايي:

پیام مازند - - کورش دیباج: تئاتر، هنری بی‌انتهاست که مرزهای واقعیت و تخیل را به هم پیوند می‌دهد و بستری برای طرح دغدغه‌های انسانی فراهم می‌کند. هر اثر نمایشی، در عین روایت داستانی خاص، فرصتی برای بازاندیشی درباره زندگی، احساسات و جامعه به مخاطبان می‌بخشد. نمایش «سندروم پای بی‌قرار» به کارگردانی احسان فاضلی یکی از این آثار است که با رویکردی هنری و خلاقانه، مخاطبان را به تماشای تجربه‌ای متفاوت دعوت می‌کند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این نمایش از 13 دی‌ماه در تماشاخانه ماه حوزه هنری اصفهان به صحنه رفته و قرار است تا پایان این ماه اجراهای خود را ادامه دهد.
احسان فاضلی به‌عنوان کارگردان و طراح صحنه، با تیمی از هنرمندان حرفه‌ای توانسته اثری را به صحنه ببرد که در کنار جنبه‌های هنری، چالش‌های اجتماعی و انسانی را نیز مورد توجه قرار می‌دهد. در این گفتگو با وی، از نگاهش به تئاتر، رویکردهای هنری و چالش‌های این اثر نشسته‌ایم.

پیام مازند

*ایده و انگیزه اصلی شما برای خلق این نمایش چه بود؟
هر نمایشنامه‌ای از یک دغدغه آغاز می‌شود. در این نمایش، به دنبال بازتاب دغدغه‌ای بودم که امروز بسیاری از افراد جامعه ما با آن مواجه هستند. برای من، تئاتر ابزاری برای طرح پرسش است، نه ارائه پاسخ‌های قطعی. ایده اصلی این اثر در کنار نمایشنامه قوی علی حاتمی‌نژاد و رئوف دشتی شکل گرفت، و تلاش کردم با تمرکز بر احساسات و تجربیات انسانی، فضایی خلق کنم که مخاطب بتواند در آن به کشف و تجربه بپردازد.
*نمایش «سندرم پای بی‌قرار» بر چه محوریت‌هایی شکل گرفته و چه دغدغه‌ای را دنبال می‌کند؟
دغدغه اصلی این نمایش مسئله مهاجرت است؛ موضوعی که این روزها برای نسل امروز بسیار جدی شده است. در این نمایش سعی کرده‌ایم بدون هیچ‌گونه قضاوتی، روایت‌هایی از افراد مختلفی که تجربه مهاجرت را داشته‌اند به تصویر بکشیم. این داستان‌ها، ترکیبی از لحظات تلخ و شیرین هستند. همان‌طور که جایی خواندم، غم مهاجرت گاه به اندازه سوگ از دست دادن والدین عمیق و سنگین است. ما خواستیم این احساسات را از زوایای مختلف به مخاطب منتقل کنیم.
*فضای اجرایی و شیوه‌های کارگردانی در این اثر چگونه شکل گرفتند؟
این نمایش در فضایی طراحی شده که دیالوگ‌ها کاملاً واقع‌گرایانه هستند، اما شیوه اجرایی آوانگارد انتخاب شده است. من تلاش کردم با استفاده از طراحی صحنه مینی‌مالیستی و میناتوری، تمرکز مخاطب را بر جزئیات و تخیل او برانگیزم. طراحی حرکت و میزانسن نیز به‌گونه‌ای تنظیم شده که هر شخصیت روایت منحصربه‌فرد خود را داشته باشد، اما در عین حال انسجام کلی اثر حفظ شود. این سبک اجرایی به من اجازه داد که مخاطب را درگیر حسی عمیق‌تر کنم.

پیام مازند

*یکی از ویژگی‌های خاص اجرای این نمایش، طراحی صحنه و فضاسازی آن است. چه معیارهایی در طراحی این بخش مد نظر داشتید؟
طراحی صحنه برای من همیشه چیزی فراتر از یک پس‌زمینه بصری است. اینجا تلاش کردم فضا به گونه‌ای طراحی شود که تخیل مخاطب فعال شود. استفاده از طراحی مینیمالیستی در صحنه باعث شد تا مخاطب بتواند به جای دیدن همه‌چیز، آن را در ذهن خود تکمیل کند. همچنین توجه ویژه‌ای به حرکت‌های کوچک و هماهنگی نور و صدا داشتم تا این حس تقویت شود. این هماهنگی ابزار مهمی برای روایت داستان در این اثر بود.
*تیم بازیگری و عوامل شما چه کسانی بودند و چگونه در مسیر خلق این اثر نقش ایفا کردند؟
من افتخار داشتم با گروهی از هنرمندان حرفه‌ای کار کنم. بازیگران ما به ترتیب حضور عبارت بودند از رادنوش مقدم، مهدی تقی‌زاده، احسان شهبازی، میثم جعفری و غزل نظام‌زاده. همچنین زینب رضایی و مریم طالبی به‌عنوان دستیاران کارگردان نقش مهمی در هماهنگی‌ها داشتند. احمد سهی مدیر تولید این نمایش بود. طراحی صحنه را خودم انجام دادم، اما همکاری ثمین بابایی در بخش موسیقی، هادی شبان در طراحی نور، مرجان روحانی‌فر در طراحی لباس و وحید مومن‌زاده در بخش عکاسی کمک بزرگی بود. این نمایش بدون تلاش‌های این تیم به شکل کنونی خود نمی‌رسید.

پیام مازند

*به‌عنوان یک کارگردان، چه چالش‌هایی در مسیر اجرای این نمایش با آن مواجه شدید؟
هر نمایشی چالش‌های خاص خود را دارد. یکی از مشکلات اصلی، محدودیت‌های زمانی و مکانی در اصفهان است. سالن‌های محدود، گروه‌ها را با برنامه‌ریزی‌های سخت و گاهی نامطلوب روبه‌رو می‌کند. از سوی دیگر، شرایطی مانند فصل اجرا و هم‌زمانی با مناسبت‌های خاص می‌تواند روی استقبال مخاطب تأثیر بگذارد. با این حال، حمایت‌های مسئولان حوزه هنری اصفهان، از جمله آقایان قربانی، نوری و هنرمند، کمک بزرگی برای رفع بخشی از این چالش‌ها بود.
*طراحی و استفاده از نور و صدا چه نقشی در روایت و فضاسازی این نمایش داشت؟
نور و صدا ابزارهای اصلی من برای ایجاد فضا و احساس در این نمایش بودند. طراحی نور توسط هادی شبان به‌گونه‌ای انجام شد که لحظات کلیدی را برجسته کند و لایه‌های جدیدی به روایت اضافه کند. موسیقی ثمین بابایی نیز به‌طور هماهنگ با داستان، فضایی ایجاد کرد که مخاطب بتواند بهتر با لحظات تلخ و شیرین اثر ارتباط برقرار کند. در واقع، این عناصر مکمل روایت و احساس کلی نمایش بودند.
کد خبر 6342624

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/860135/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهره مخفی شگفتی‌ساز والیبال ایران

عصبانیت یک امام جمعه از مذاکره با آمریکا/ مردک هنوز سرکار نیامده برای دنیا خط و نشان می‌کشد/ ایران با موشک هایی که دارد از آمریکا بترسد؟

درویش: جنگ با ای‌ اف‌ سی برای باز گرداندن پول‌ های باشگاه پرسپولیس

گرانی افسارگسیخته در بازار و کشور می‌تازد

هفته دهم لیگ 3 فوتبال کشور به کام کیان سام

تصاویر/ برپایی نمازجمعه شهرستان ساری

تصاویر/ راهپیمایی «جمعه‌های خشم» در ساری

مذاکره با آمریکا عصبانیت این امام جمعه را خبرساز کرد

فریادشیران: وکیل نمی برم تا بازداشتم کنند

«نقشهایی به یاد» اثری در ستایش خاطره نویسی

صحبت های شنیدنی سروش صحت درباره شکل گیری باورها

چالوس یک‌طرفه شد | ترافیک روان‌تر یا دردسر بیشتر؟

اجرای طرح های جمع آوری و تصفیه فاضلاب در شهرهای ساحلی ضروری است

درخواست دوباره پرسپولیس برای پول بلوکه شده

نجات 14 دریانورد گرفتار در آب‌های ساحلی مازندران

تفکر مذاکره با آمریکا اشتباه است

مردم کهگیلویه و بویراحمد همواره در صف اول ولایت مداری هستند

گزینه‌های سرمربیگری پرسپولیس روی میز درویش

رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در شهرستان نور

حساب بسته، مانع پرداخت مطالبات مالی به سرخپوشان

حساب باشگاه و اسپانسرها مسدود است

کسری بنزین و گازوئیل داریم چون پول نداریم نفت استخراج کنیم

18دی ساری شناسنامه‌ انقلابی مردم مازندران است

آمار فاجعه بار مهاجمان خارجی پرسپولیس

تردد مقطعی پرحجم و روان در محورهای مواصلاتی مازندران/ کندوان ساعت 17 یک‌طرفه می‌شود

درویش: کاش تاج استعفا می‌داد!

راهپیمایی جمعه‌های خشم در ساری

درگیری گروه قاچاقچیان چوب با ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی نور

باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: هفت سال پشت سر هم حدود 40 درصد تورم داریم

ادعای صاحب ایده دلار 20 هزار تومانی: ‏مردم به درستی فهمیده‌اند که ریشۀ مشکلات ما، تحریم‌های اقتصادی نیست؛ احسنت!

واکنش علی مطهری به استیضاح زودهنگام وزرای دولت پزشکیان

پزشکیان: در انتخابات از من عدد و رقم نشنیدید که الان بگویید چه شد/ من جایی قول نمی‌دهم که اجرا نکنم

رئیس دفتر رئیس‌جمهور: نقشه جامع توسعه مکران نهایی می‌شود

ترجمه بهمن فرزانه از «صدسال تنهایی» به چاپ سی و ششم رسید

ما باید بتوانیم مسائل دینی را در بستر همه قالب های هنری جاری و ساری کنیم

ضرورت تدوین سند تحول تئاتر در مازندران

وضعیت آلودگی هوای تهران از ایستگاه دوم چالوس +عکس

درویش: برای انتخاب سرمربی به 2 گزینه نهایی رسیدیم

درویش: با 2 گزینه برای هدایت پرسپولیس مذاکره کردیم/ امیدوارم فدراسیون جدید برنامه داشته باشد

آخرین وضعیت انتخاب سرمربی جدید پرسپولیس

درویش: با 2 گزینه برای هدایت پرسپولیس مذاکره کردیم/ کاش تاج از AFC استعفا می‌داد

افشاگری عجیب از دلال ها؛ به گزینه سرمربی خارجی پرسپولیس چه گفته بودند؟ | واکنش جالب باقری به پیشنهاد سرمربی گری سرخپوشان

حساب باشگاه و اسپانسرهای پرسپولیس مسدود است!

صدور دستور توقف شهرک سازی مخفیانه شبانه در اراضی 10 هکتاری چالوس

دستگیری باند کلاهبرداری 8 هزار میلیارد ریالی در چالوس

شعرخوانی زیبا از رشید کاکاوند

دیدار استاندار اردبیل با خانواده‌ شهید معظم «یوسف شیرزاد» در شهرستان سرعین

تخریب سازه‌های غیرمجاز در ساحل بابلسر

چالوس یک‌طرفه می‌شود / این محدودیت مقطعی است

زمان قطعی برق ساری امروز جمعه 21 دی (خاموشی برق)