زخم عمیق ماشینهای سنگین بر پل محمدحسن خان بابل!
گفتگو
بزرگنمايي:
پیام مازند - از سال 1395 عبور و مرور ماشینهای سنگین از زیر پل تاریخی محمدحسن خان بابل ممنوع شد، اما رانندگان ماشینهای سنگین برای اینکه میدان امام حسین (ع) را دور نزنند با راههای مختلف سعی کردند این قوانین منع تردد را دور بزنند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بابل، از سال 1395 براساس مصوبه شورای ترافیک شهرستان بابل، عبور و مرور ماشینهای سنگین از پل تاریخی محمدحسن خان بابل ممنوع شد؛ این ممنوعیت با نصب علائم منع عبور ماشینهای سنگین اعلام شد، اما در طول این سالها بسیاری از رانندگان ماشینهای سنگین برای اینکه میدان امام حسین (ع) را دور نزنند با راههای مختلف سعی کردند این قوانین منع تردد را دور بزنند و از زیر پل با جابهجا کردن علائم و میلگرد و نیوجرسیهای نصب و جانمایی شده از زیر پل عبور کنند.
آثار تاریخی در دنیا طرفداران و علاقهمندان زیادی دارد به گونهای که بسیاری از این علاقهمندان در قالب گردشگر یا توریست میلیاردها دلار خرج میکنند تا به کشورهای دیگر سفر کنند و از نزدیک این آثار را ببینند و با آنها آشنا شوند و این آثار تاریخی در ایران کم نیستند و یکی از زیباترین آثار در ایران پلها هستند که با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی هر منطقه بنا شدند، مانند پل تاریخی محمد حسن خان بابل که ویژگیهای خاص این پل باعث شده تا این اثر تاریخی کهن از جمله پلهای منحصر به فرد در جهان باشد.
این پل برای اهالی شهرستان بابل نه تنها یک میراث به جا مانده از گذشتگان است بلکه در سالهای نه چندان دور محلی برای گذران سیزده بدر و روزهای تعطیل بود؛ عبور بابلرود از زیر پل یک خاطره نوستالژیک برای بابلیهاست که با دیدن این پل به یاد خاطرات خوب و زیبای خود می افتند؛ این پل در سال 1146 یعنی زمان حکمرانی کریم خان زند و توسط محمد حسن خان جد آغا محمد خان قاجار برای قدردانی از مردم بابل (بارفروش) که در جنگ با کریم خان زند پیروز شد بر روی رودخانه بابلرود احداث شد.
این پل به طول 140 متر و عرض 6 متر یکی از پلهای مهم تاریخی استان مازندران و کشور است؛ این پل بزرگترین و مهمترین راه ارتباطی بخشهای پر جمعیت گتاب و بندپی شرقی و بندپی غربی به بابل است و در گذشته نه چندان دور بار تردد به آمل را بر شانههای خود تحمل کرده است، اما مطلب قابل توجه در بنای این پل، معماری صفوی است؛ این پل در سال 1356 به شماره ثبت 1414به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.
بر اثر تردد طولانی مدت صدماتی به این پل وارد شد که برای جلوگیری از ادامه این صدمات با همکاری اداره راه و ترابری دو پل دیگر در کنار این پل محمد حسن خان احداث شد و این پل به عنوان یک اثر تاریخی مرمت و جهت بازدید علاقهمندان زیباسازی شد، اما این مرمت کافی نبود و حتی در سالهای اخیر و عبور ماشینهای سنگین ضربههای جبرانناپذیر بر بدنه و سقف این پل وارد کرده که مرمتپذیر هم نیست و اگر هم مرمت شود هیچگاه به شکل اول خود باز نخواهد گشت.
یکی از افرادی که سالهاست دغدغه پل محمد حسن خان را دارد قاسم اسحاقی ملکشاه است که خود از کاسبان اطراف پل محمد حسن خان است و به منظور شنیدن نگرانیهای او گفتگویی با وی انجام دادیم.
قاسم اسحاقی ملکشاه در ابتدای این گفتوگو از بیمهری مسئولان شهری و استانی به پل محمد حسن خان سخن به میان آورد و افزود: پل محمد حسن خان قاجار یکی از بناهای زیبا وچشم نواز و بزرگترین بنای آجری و خشتی شمال کشور است که در حقیقت سرمایه ملی ماست که متاسفانه در این سالها مورد بیمهری مسئولان این شهر و استان قرار گرفته است؛ این پل سالها به اجداد و پدران ما خدمت کرد و ما دوست داریم این سرمایه ملی برای نسل آینده ما باقی بماند.
وی خاطر نشان کرد: مسئولان شهرستان بابل فقط بلد هستند در زمان انتخابات از این پل عکس یادگاری بگیرند و پس زمینه پوسترهای تبلیغاتی خود قرار دهند ولی برای نگهداشت این پل قدمی بر نداشتند؛ در کنار این پل میدان امام حسین قرار دارد که اگر حد وسط این میدان به سنت پل که به عنوان فضای سبز استفاده میشود بازگشایی شود باعث میشود دیگر راه ورود خودروهای سنگین بسته شود و جاده مستقیم از کنار پل به سمت میدان با دو طرف جاده راهیابی شود و این بهترین کار برای حفظ و نگهداری پل محمد حسن خان است که هزینه زیادی هم نخواهد داشت.
مهران فلاح رئیس اداره میراث فرهنگی بابل در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت: پل تاریخی محمد حسن خان از میراث تاریخی فاخر در ایران است که باید در حفظ و نگهداری آن تلاش کنیم، اما هرازگاهی رانندگان کامیون با بیل مکانیکی و یا وسایل دیگر، نیوجرسیها را جابهجا کرده و مسیر را برای آمد و شد باز میکنند و احتمالاً الان هم به همین صورت بوده و تا زمانی که این بنای تاریخی ارزشمند دوربین مداربسته و نگهبان نداشته باشه مطمئناً این روال ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/
لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/858709/