پیام مازند

آخرين مطالب

گلوگاه ‌های برقی ‌سازی حمل ‌و نقل نیاز به مطالعات راهبردی دارد اقتصادی

گلوگاه ‌های برقی ‌سازی حمل ‌و نقل نیاز به مطالعات راهبردی دارد
  بزرگنمايي:

پیام مازند - برقی سازی فقط چالش یک صنعت مانند خودروسازی نیست، بلکه معضل مجموعه ای از صنایع و نهادها است. برقی سازی حمل و نقل به دهه ها وقت نیاز دارد و این زمان را نمی توان بدون برنامه گذراند. برقی سازی سیستم خودروهای احتراق داخلی را که سابقه 100 سال در صنعت و بازار دنیا دارند را متحول کرده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
لذا این مهم نیازمند شناسایی دقیق و رفع گلوگاه ‌ها در حوزه‌ های زیرساخت، تولید و تعامل با مصرف‌کنندگان است، از همین رو در ادامه به بررسی برخی از گلوگاه و چالش های موجود در گسترش حمل و نقل برقی خواهیم پرداخت؛
مدیریت شارژ هوشمند عامل توسعه خودروهای برقی
متاسفانه واژه «گلوگاه» در ادبیات صنعت خودرو فقط منوط به تولید خودرو برقی شده، این درحالی است که واژه مذکور در سطح ملی اصلی ‌ترین مانع تولید انرژی پاک و نوسازی شبکه‌ های برق برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برق ناشی از پذیرش خودروهای برقی است. بسیاری از شبکه ‌های موجود در اکثر کشورها و کشورما قدیمی بوده و برای مدیریت بار اضافی، به ‌ویژه در ساعات اوج مصرف، مناسب نیستند. هم ‌زمان، توزیع زیرساخت ‌های شارژ نیز نابرابر است و هزینه‌ های بالای نصب و استفاده ناکافی در برخی مناطق، پایداری مالی این زیرساخت ‌ها را تضعیف می ‌کند. رفع این مشکلات مستلزم سرمایه ‌گذاری قابل توجه، هماهنگی ‌های قانونی و راه‌حل‌ های نوآورانه ‌ای مانند مدیریت هوشمند شارژ و انعطاف ‌پذیری شبکه است.
توسعه زیرساخت ‌های شارژ مهمترین عامل توسعه حمل و نقل برقی است، ولی در دوره گذار وقتی خودروهای برقی به تعداد کافی نرسیده است، این مساله نیز با چالش ‌های اقتصادی و عملیاتی مواجه است. هزینه بالای سرمایه‌ گذاری برای نصب شارژرهای سریع با قیمت اقتصادی، سودآوری در این بخش را دشوار می کند.
چالش رقابت با چین در دنیا
در دنیا رقابت خودروسازان بزرگ با چین به یکی از گلوگاه ‌های اساسی تبدیل شده است. تولیدکنندگان چینی با استفاده از تولید مقرون ‌به‌ صرفه، فناوری ‌های پیشرفته باتری و چرخه‌ های سریع نوآوری، بر بازار خودروهای برقی تسلط یافتند. علاوه بر این، خودروسازان بزرگ دنیا به شدت به زنجیره تامین چین برای اجزای کلیدی مانند باتری‌ ها وابسته هستند که آن ‌ها را در معرض خطرات ژئوپلیتیکی و اختلالات زنجیره تامین قرار می ‌دهد. برای حفظ رقابت ‌پذیری، تولیدکنندگان غیر چینی باید درک بهتری از نیازهای زیست بوم حمل و نقل برقی داشته باشند، زنجیره ‌های تامین خود را متنوع ساخته و تولید را در مقیاس محاسبه شده در بازارهای کلیدی برنامه ریزی کنند. ولی بدون چین، خودروی برقی ارزان قیمت ساخته نمی شود.
اگرچه خودروهای برقی به دلیل کاهش هزینه ‌های نگهداری و سوخت معمولا هزینه کمتری در طول عمرمفید خود دارند، ولی قیمت اولیه خرید آن ها بسیار زیاد است
خرید خودرو برقی چالش مشتریان
گلوگاه پذیرش خودروهای برقی توسط مشتریان به رفع نگرانی‌ ها در عرضه خودرو مقرون به صرفه و کاربردی منوط و وابسته است. اگرچه خودروهای برقی به دلیل کاهش هزینه ‌های نگهداری و سوخت معمولا هزینه کمتری در طول عمرمفید خود دارند، ولی قیمت اولیه خرید آن ها بسیار زیاد است که این مساله مانع جدی برای بسیاری از خریداران است. نگرانی درباره محدودیت مسافت پیمایش و دسترسی ناکافی به زیرساخت شارژ نیز علیرغم پیشرفت‌ های مداوم در فناوری باتری، تردیدها را تشدید می‌ کند. مضاف بر این، عدم اطمینان در مورد ارزش فروش مجدد خودروهای برقی به دلیل پیشرفت سریع فناوری تصمیم‌ گیری مشتریان را پیچیده ‌تر می ‌کند.
چالش ورود کشورها به برقی سازی
اگر کشوری قصد ورود ورود به برقی سازی حمل و نقل دارد، باید بداند که غفلت از درک درست از گلوگاه ‌های اصلی مربوط به صنعت و بازار خود ریسک تحول برقی سازی را بالا می برد. اگر این گلوگاه را به درستی شناسایی نکرده و به صورت نظام مند آن‌ ها را رفع نشوند، پیامدهای مالی سنگینی به بار خواهد داشت. زیرا اشتباهات ممکن است منجر به هدر رفت سرمایه‌ گذاری‌ ها، ناکارآمدی در توسعه زیرساخت ‌ها و کند شدن روند گذار به سیستم حمل‌ و نقل برقی شود.
برای یک کشور اجرای حمل و نقل احتراقی و برقی به صورت موازی هزینه های سرسام آوری در درازمدت خواهد داشت
چالش رشد در زنجیره برقی سازی
عدم آگاهی از گلوگاه منجربه ایجاد رفتار آزمون و خطا در برقی سازی و اتلاف زمان خواهد شد، چنین تاخیرهایی نه تنها رقابت اقتصادی کشور را تضعیف می ‌کند، بلکه کندی گذار برای کارایی سیستم ها مفید نیست. باید دقت داشت برای یک کشور اجرای حمل و نقل احتراقی و برقی به صورت موازی هزینه های سرسام آوری در درازمدت خواهد داشت. بنابراین، کشورها باید دوراندیشی راهبردی را اتخاذ که اولویت ‌بندی آینده‌ نگرانه گلوگاه ‌ها را برای تحول شناسایی و جهت رفع آن ها هماهنگی میان ذینفعان و سرمایه‌گذاری ایجاد کنند. در چنین شرایطی گذار موفقیت‌ آمیز به سوی راهکارهای حمل ‌و نقل پایدار تضمین می شود. لازم به ذکر است که برقی سازی حمل و نقل فقط به خودرو محدود نمی شود، وزارت نیرو، شهرداری ‌ها، شبکه های انتقال و توزیع به مراتب گلوگاه‌ های پیچیده تری نسبت به خودروسازی دارند که تا به امروز در کشور بسیار کم مورد گفتمان قرار گرفته است. از همین رو می توان نتیجه گرفت که تمام اجزا و نشانه های برقی سازی با یک دیگر در دوره گذار باید رشد کنند یا برقی سازی در کشور ایجاد نخواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/856290/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حذف صفر از پول ملی؛ راهگشا یا سدمعبر؟

شکست نمایندگان جهانی والیبال ایران در هفته شانزدهم لیگ

شناسایی 53 مجتمع تجاری و مسکونی ناایمن در خرم آباد

اجرای محدودیت تردد در جاده‌های شمالی/ جزئیات

پیام شهدای بابلسر بازنده نبرد صدرنشین و قعرنشین لیگ 2 فوتبال

علاقه فرانسوی‌ها برای برپایی اردوی کُشتی در مازندران

این جاده شمال فردا مسدود می‌شود

حال و هوای دانشگاه پیام نور فریمان در سالروز شهادت حاج قاسم + عکس

توانمندی متخصصان داخلی در ساخت واحد‌های جدید نیروگاه نکا

واحدهای جدید سیکل ترکیبی نکا کامل ساخت داخل است

فینال‌ های حساس؛ رقابت‌ های کشتی آزاد به اوج هیجان رسید

شارژ روحی بازیکنان‌ استقلال قبل از سپاهان

اجرای عملیات کارگاه جاده‌ای همزمان با تردد در هراز

تکرار زلزله در مازندران؛ خسارت محدود، اما هشدار جدی است

«سردار ایرانی» منتشر شد

گزارش سفر یک روزه مدیرکل بنیاد مازندران به بابلسر

سیاست کلان سازمان اقتصادی کوثر متحول می‌شود

برگزاری پنجمین یادواره سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در زاهدان

تالاب حیات‌وحش میانکاله خشک می‌شود؟

بیستمین هفته فیلم و عکس خرم‌آباد برگزار می‌شود

تمایل برپایی اردوی تیم کُشتی فرانسه در مازندران

ماه رجب ، ماه نزدیکی به خداست

خیبر خرم‌ آباد؛ آغاز یک تحول بزرگ در نقل و انتقالات

زمان قطعی برق خرم آباد امروز پنجشنبه 13 دی (خاموشی برق)

اعمال محدودیت در جاده کرج-چالوس و آزادراه تهران-شمال

استفاده از افراد کارآمد و وفاق ملی محور برنامه ها اتس

زمان قطعی برق ساری امروز پنجشنبه 13 دی (خاموشی برق)

توسعه مازندران نیازمند همدلی و وفاق است

پول پاداش برد مقابل پرسپولیس را دارند اما برای طلب ما نه/ شکایت کردم!

سلطان آبی ها: مسعود جوما در حد استقلال نیست/ بازیکنان استقلال با برد سپاهان خاطره خوبی بسازند

تردد مقطعی پرحجم محورهای مواصلاتی مازندران

«خداوندگار مگس‌ها» برای پنجمین‌بار به بازار آمد

آموزش خرید ارز ریپل XRP از صرافی توبیت

واحد پول ایران به «هخامنشیان» تغییر کند

شکست روسیه در نبرد با تورم / چرا بانک مرکزی روسیه نمی‌تواند قیمت‌های فزاینده را مهار کند؟

شهرداری نوشهر و داماش گیلان در نبرد دربی شمال به میدان می روند

آخرین وضعیت جوی راه ها/ محورهای چالوس و فیروزکوه باز است

جباری: استقلال با برد سپاهان خاطره خوبی بسازد/ خجالت می‌کشم!

تردد روان در محور‌های چالوس و فیروزکوه

دلار پول ایران در دستان جولانی/ تکلیف طلب های ایران از سوریه چه می شود؟

آمار هولناک از حجم نقدینگی؛ در مرز 10000 هزار میلیارد تومان/ کسری عملیـاتی 1800 هزار میلیارد تومانی بودجه

شهید سلیمانی در سخت‌ترین شرایط هم عقب‌نشینی نمی‌کرد

لزوم حمایت همه جانبه از طرح های پژوهشی دادگستری

گردش و تفریح در جنگل های سرسبز شمال

٣٠ دستگاه ماینر غیرمجاز در تنکابن کشف شد

اینفوگرافی/ اعمال شب آرزوها (لیله‌الرغائب)

آب آشامیدنی یک روستای بابل پس از 5 ماه وصل شد!

شعرخوانی زیبا از رشید کاکاوند

2025؛ سالی هیجان انگیز برای اکتشافات فضایی

تمام فیلم و سریال‌های مارول که در سال 2025 میلادی منتشر می‌شوند