پیام مازند

آخرين مطالب

بزرگراه قزوین- الموت- تنکابن در پیچ تند تأمین اعتبار اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – حسن عابدینی: قرار گرفتن قزوین در مسیر اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب کشور این استان را در موقعیت بسیار مهم و خاصی قرار داده و از این حیث تأمین زیرساخت‌های حمل‌ونقل برای استان قزوین یک امر حیاتی است.
سود حاصله از تأمین زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی در استان قزوین تنها برای این استان نیست بلکه می‌تواند تمام کشور از گسترش و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل این استان بهره مند شوند.
تلاش برای توسعه راه‌ها و زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در استان قزوین در محورهای مختلف در سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته و برنامه دولت‌های مختلف بر این بوده تا با گسترش راه‌های زمینی اعم از بزرگراه و اتوبان‌ها فضای حمل‌ونقل در استان قزوین شکل متفاوتی به خود بگیرد.
ساخت و بهره برداری از بزرگراه غدیر برای اتصال قزوین به تهران و قم بدون عبور از کرج را می‌توان یکی از اقدامات مؤثر برای تسهیل تردد در این شاهراه حیاتی کشور دانست.
اما یکی دیگر از پروژه‌های حیاتی استان قزوین در حوزه راه پروژه قزوین- الموت – تنکابن است. طرح راه اصلی تنکابن – الموت – قزوین که پیشنهاد آن در سفر رهبر معظم انقلاب در آذر سال 1382 مطرح و با اعلام موافقت نامه طرح در سال 1386 عملیات اجرایی مرحله نخست آن از قزوین آغاز شد.
قرار بود این پروژه با اتصال قزوین به تنکابن مازندران تحولی بزرگ در حمل‌ونقل کشور ایجاد کرده و فاصله قزوین به تنکابن را نیز 164 کیلومتر کمتر کند اما در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های مالی تنها فاز نخست این پروژه یعنی قزوین تا روستای شهرک الموت در حال ساخت و فاز دوم یعنی اتصال به تنکابن با چالش‌های جدی روبرو شده است.
فاز نخست بیش از 90 درصد پیشرفت دارد
حسین بندلی زاده مدیرکل ساخت و توسعه راه‌های شمال غرب کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه محور قزوین – الموت – تنکابن منجر به اتصال استان‌های غربی به شمال کشور خواهد شد، گفت: فاز اول پروژه آزادراه قزوین – الموت – تنکابن حدود 62 کیلومتر است که فازهای یک، دو و سه در حد فاصل قزوین تا الموت است و هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصد در حال اجرا است.

پیام مازند

وی کاهش طول مسیر از 330 کیلومتر به 164 کیلومتر را یکی از مهم‌ترین مزایای این پروژه دانست و افزود: کاهش زمان سفر از 6 ساعت به 3 ساعت، کاهش 3.8 میلیون لیتر مصرف سالیانه سوخت، ساماندهی روستاهای منطقه الموت برای جذب گردشگران، بهره‌برداری از معادن غنی الموت و توسعه گردشگری در منطقه رودبار الموت از دیگر مزایای این پروژه است.
تمرکز و عزم وزارت راه و شهرسازی بر روی اتمام فاز نخست است
وهاب میزانی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این پروژه توسط شرکت ساخت و توسعه وزارت راه در حال انجام است، اضافه کرد: فاز نخست پروژه به طول 62 کیلومتر تا روستای شهرک الموت در مراحل پایانی آماده ساز است.
وی عنوان کرد: ساخت تقاطع غیر همسطح در اتوبان قزوین- کرج، لایه رویی آسفالت مسیر و علائم راهنمایی و رانندگی سه کار باقیمانده پروژه است که هر سه در حال انجام است و امیدواریم به زودی به پایان برسد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با بیان اینکه هم اکنون تقاطع غیر همسطح در حال ساخت است، عنوان کرد: کار لایه رویی آسفالت نیز آغاز شده و مشکلی در این حوزه نداریم.
وی عمده‌ترین مشکل عدم افتتاح پروژه را تغییر دولت‌ها و مشکل تأمین اعتبار در این مسیر دانسته و اضافه کرد: استاندار و نمایندگان استان در مجلس نیز پیگیر تأمین منابع مالی سفر بوده‌اند و در سفر دکتر عارف به قزوین نیز دستوراتی برای تأمین منابع مالی اخذ شده است.
میزانی اما با اشاره به فاز دوم عنوان کرد: تمرکز و تلاش ما فعلاً برای پایان فاز نخست است و با توجه به منابع مالی بالای فاز دوم فعلاً محور الموت به تنکابن در اولویت نیست.
اعتبار اصلی‌ترین مانع تکمیل پروژه است
رحیم نصیرزاده مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه راه‌های استان‌های زنجان و قزوین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کار تأمین منابع مالی این پروژه بسیار سخت و طاقت‌فرسا شده است، عنوان کرد: پروژه در مراحل پایانی قرار دارد و برای اتمام کار حتماً نیاز به حدود 200 میلیارد تومان اعتبار داریم.

پیام مازند

وی بیان کرد: کار لایه رویی آسفالت در حال انجام است و امیدواریم به زودی و در صورت مساعدت بودن شرایط آب و هوایی لایه رویی آسفالت به پایان برسد اما با همین شرایط مردم هنوز از محور استفاده می‌کنند.
مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه راه‌های استان‌های زنجان و قزوین اضافه کرد: برای اینکه تردد مردم با مشکل روبرو نشود بلافاصله بعد از اتمام لایه رویی کار خط کشی برای یک لاین انجام خواهد شد تا تردد مردم در این محور با شرایط بهتری انجام شود.
وی از نصب علائم در مسیر نیز خبر داد و بیان کرد: مسائلی همچون تأمین اعتبار، مشکلات زیست محیطی و ایرادات منابع طبیعی و همچنین رانش کوه در کیلومتر 31 مانع افتتاح به موقع پروژه شده است.
پروژه قرار بود شهریور با حضور شهید رئیسی افتتاح شود
مهدی رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این پروژه را می‌توان شاخص‌ترین پروژه استان قزوین در حوزه راه دانست، اظهار کرد: تلاش ما در دولت سیزدهم بر این بود تا فاز نخست این پروژه در شهریور ماه و با دستان رئیس جمهور سیزدهم افتتاح شود اما اتفاقات دیگری رقم خورد.
کاهش زمان سفر از 6 ساعت به 3 ساعت، کاهش 3.8 میلیون لیتر مصرف سالیانه سوخت، ساماندهی روستاهای منطقه الموت برای جذب گردشگران، بهره‌برداری از معادن غنی الموت و توسعه گردشگری در منطقه رودبار الموت از دیگر مزایای این پروژه است. وی با بیان اینکه فاز نخست پروژه به طول 62 کیلومتر از روبه روی روستای حصار خروان در اتوبان قزوین کرج به سمت روستای شهرک الموت خواهد بود، عنوان کرد: فاز دوم یعنی اتصال الموت به تنکابن هنوز عملیاتی نشده است.
رجحانی با بیان اینکه هم اکنون مردم به طور غیررسمی از این محور استفاده می‌کنند، ادامه داد: برنامه ما این است که کار ایمن سازی و نصب علائم عملیاتی شود تا مردم در تردد با مشکل روبرو نشوند.
برای فاز دوم نیازمند اعتبار پایدار هستیم
وی با بیان فاز دوم این پروژه با مشکل جدی تأمین اعتبار روبرو است، اضافه کرد: برای ساخت این پروژه امروز نزدیک به 15 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین تاکید کرد: برای تأمین منابع مالی فاز دوم پروژه که قرارگاه خاتم‌الانبیاء پیمانکار آن است باید دنبال منابع مالی پایدار باشیم تا مشکلی ساخت ادامه مسیر را تهدید نکند.

پیام مازند

ساخت شهرک‌های گردشگری راه‌حلی برای تأمین اعتبار
وی عنوان کرد: پیشنهاد ما در دولت سیزدهم برای این کار به قرارگاه خاتم ساخت چند شهرک گردشگری در طول مسیر و تهاتر آن با وزارت راه برای تأمین منابع مالی بوده و حال باید دید در دولت چهاردهم چه سیاستی برای این موضوع اتخاذ خواهد شد.
تأمین منابع مالی یکی از اصلی‌ترین مشکلات پروژه‌های عمرانی در استان قزوین است اما بدون شک با اولویت‌بندی و درک اهمیت پروژه‌ها خیلی راحت‌تر می‌توان مسیر این تأمین مالی را فراهم کرد.
ساخت و راه‌اندازی محور قزوین- الموت – تنکابن نه‌تنها غرب کشور را به شمال کشور متصل خواهد کرد بلکه می‌تواند جایگزین مناسبی برای محور تهران- شمال باشد.
از سوی دیگر در شرایطی که دولت‌ها از هزینه‌های بالا و سرسام‌آور تأمین سوخت بنزین برای خودروها گلایه داشته‌اند ساخت این محور و کم شدن مسافت می‌تواند نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت خودروها در کشور شود.
دولت چهاردهم با تأمین منابع مالی این پروژه و اتمام هر دو فاز آن می‌تواند نمره‌ای درخشان را در کارنامه خود در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای به ثبت برساند و میلیون‌ها نفر نیز از این اتفاق بزرگ سود ببرند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/835395/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوت فیت تماشایی امین حیایی و لادن مستوفی در اکران مردمی فیلم برف آخر + تصاویر

کارشناسی داوری بازی خیبر خرم آباد – استقلال خوزستان

تصاویر/ دیدار کارگروه تاریخ شفاهی دفاع مقدس آمل با خانواده‌ شهیدان «رمضانی دینانی»، «گلی»، «حجازی نیاکی» و «درویشی»

معرفی و نقد فیلم دریاچه جورج Lake George 2024 : سرقت پول مافیا!

همکاری جدید برای گسترش امکانات در شبکه بلاکچین

رابطه پنهانی زن مطلقه با رویای پولدار شدن

رسانه عبری: اسرائیلی‌ها بخاطر پول برای ایران جاسوسی می‌کنند

توزیع پول نقد به نیازمندان در بامیان

صحبت های دلنشین دکتر قمشه ای

پرستو احمدی و نوازندگان «کنسرت فرضی» تفهیم اتهام و با وثیقه آزاد شدند

از خالکوبی روی دست بازیگران تا سرقت گوشی مشتریان/ اعترافات تتوکار حرفه‌ای

صهیونیست‌ها بخاطر پول برای ایران هم جاسوسی می‌کنند

عارف: حق نداریم در زندگی مردم تجسس کنیم/ مچ گیری هنر نیست

یک جوهر روشن است جان من و تو

صحبت های جالب هوشنگ ابتهاج در مورد مرگ

بازگشت «شیرشاه» به صدر گیشه جهانی سینما

دیدار اعضای تیم اجرایی نماهنگ «مقاومت یعنی...» با خانواده شهیدان «حیدری» و «زال نژاد» در آمل

مرگ دلخراش مرد 40 ساله بر اثر یخ‌زدگی در فیلبند

تصاویر/ دیدار اعضای تیم نماهنگ «مقاومت یعنی...» با خانواده شهدای مدافع حرم آمل

عبدالناصر همتی: ما کف دلار را تعیین نمی‌کنیم و وظیفه ما حفظ ارزش پول ملی است

انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل نو یک ضرورت است/ سوریه به دست جوانان غیرتمند سوری آزاد خواهد شد

تصاویر/ آئین رونمایی از کتاب «نسیم به سوی من وزید» در مازندران

سخنگوی دولت: در کشوری که مجموع ذخایر نفت و گاز آن بالا است، قطع گاز منازل در زمستان جای شرمندگی دارد

دانه های دلشان پیدا بود!

فرض کن آتش به فرمان پر پروانه باشد!

2700 طرح عمرانی نیمه‌تمام در مازندران شناسایی شد

صرفه‌جویی قابل توجه با اجرای موفق طرح تعدیل روشنایی معابر در مازندران

استقبال از اولین مدال آور آسیایی اسکیت بابلسر + فیلم

ساخت مطب و کلینیک پزشکی در هسته مرکزی ساری ممنوع شد

چگونه یک سرمایه گذاری با پول کم انجام بدهیم؟

مصاف سپاهان و پرسپولیس؛ جذاب‌ترین دیدار مرحله یک هشتم جام حذفی

رنگ نور مناسب برای خانه: راهکاری برای زیبایی و آرامش

حذف 4 صفر از پول ملی

از حذف صفر از پول ملی بی‌اطلاعم

کلینیک جدید بیماران ام اس در ساری افتتاح شد

664 مورد شناسایی فرار مالیاتی | چه کسانی از مالیات فرار کرده‌اند؟

موسس بایننس CZ هشدار می دهد: دریافت کریپتو از این طریق می تواند فورا کیف پول شما را خالی کند

نساجی و شهرداری نوشهر حریفان خود در مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی را شناختند

مدیر سابق صندوق بین‌المللی پول به 5 سال زندان محکوم شد

هواشناسی گلستان و گرگان 24 ساعت آینده | پیش بینی وضعیت آب و هوا گلستان فردا سه شنبه 4 دی ماه 1403

تخلیه و بارگیری 1.4 میلیون تن کالا در بنادر نوشهر و فریدونکنار

محوری‌ترین وظیفه مسئولین خدمت به مردم است

بازداشت 2 پیمانکار شهرداری خرم‌آباد به اتهام ارتشا

قتل 2 نفر از یک خانواده در روستای چهاردانگه ساری

خرید گیفت کارت استیم، آسان‌ ترین روش خرید و استفاده

مازندرانی ها بخوانند؛ افزایش دما در مازندران

اصلاح سریال «خاندان اژدها» و حذف «یک نور کوچک» در نمایش خانگی

روستای سرمشک رامسر آبرسانی شد

کلینیک جدید بیماران ام‌اس در ساری افتتاح شد

درخشش بانوی محمودآبادی در فستیوال غذاهای ایرانی در هند