پیام مازند

آخرين مطالب

کشف مولکول‌های پیچیده کربن در فضای میان‌ستاره‌ای علمي

کشف مولکول‌های پیچیده کربن در فضای میان‌ستاره‌ای
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ستاره‌شناسان مولکول‌های پیچیده کربن را در ابر کیهانی کشف کردند که می‌تواند در حل معمای تشکیل منظومه شمسی و تولد حیات روی زمین کمک کننده باشد.
به گزارش ایسنا، گروهی به سرپرستی پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (MIT) مولکول‌های بزرگ حاوی کربن را در ابر میان‌ستاره‌ای دوردستی از گاز و غبار کشف کرده‌اند.
ابر کیهانی اسرارآمیز متشکل از گاز و غبار، رازهایی را در خود جای داده است که می‌تواند منشاء منظومه شمسی ما را هویدا کند.
این خبر برای آن دسته پژوهشگران که فهرستی از مولکول‌های میان‌ستاره‌ای شناخته شده را بررسی می‌کنند، هیجان انگیز است، چرا که امیدوار می‌شوند تا بتوانند نحوه پیدایش حیات در کیهان را کشف کنند.
اما این چیزی بیش از یک مولکول جدید برای این فهرست است. نتیجه یک مطالعه که به تازگی در مجله ساینس(Science) گزارش شده است، نشان می‌دهد که مولکول‌های آلی پیچیده(با کربن و هیدروژن) احتمالاً در ابر گازی سرد و تیره‌ای که منظومه شمسی ما را به وجود آورده است، وجود داشته‌اند.
علاوه بر این، این مولکولها تا پس از تشکیل زمین در کنار هم باقی مانده‌اند. این برای درک ما از منشاء اولیه حیات در سیاره ما نیز مهم است.
تشخیص دشوار
مولکول مورد بحث، یک هیدروکربن پیچیده یا به اختصار PAH به نام پیرن(pyrene) است. واژه «پیچیده» به ما می‌گوید که این مولکول‌ها از حلقه‌هایی از اتم‌های کربن ساخته شده‌اند.
حضور آن در این ابر دوردست نشان می‌دهد که می‌تواند نقش مهمی در شکل‌گیری منظومه شمسی ما داشته باشد.
شیمی کربن، ستون فقرات حیات روی زمین است. مدت‌هاست که PAHها در محیط میان‌ستاره‌ای به فراوانی شناخته شده‌اند، بنابراین در نظریه‌های چگونگی پیدایش حیات مبتنی بر کربن روی زمین نقش برجسته‌ای دارند.
ما می‌دانیم که PAHهای بزرگ زیادی در فضا وجود دارد، زیرا اخترفیزیکدانان نشانه‌هایی از آنها را در طیف نور مرئی و فروسرخ شناسایی کرده‌اند، اما ما نمی‌دانستیم که آنها ممکن است به طور خاص کدام PAHها باشند.
پیرن در حال حاضر بزرگترین PAH است که در فضا شناسایی شده است، اگرچه آن روی زمین به عنوان یک PAH کوچک یا ساده با 26 اتم شناخته می‌شود.
مدت‌ها تصور می‌شد که چنین مولکول‌هایی نمی‌توانند در محیط خشن تشکیل ستاره‌ها زنده بمانند، چرا که همه چیز در تابش خورشیدهای تازه متولد شده غرق می‌شود و مولکول‌های پیچیده را از بین می‌برد.
در واقع، زمانی تصور می‌شد که مولکول‌های بیش از دو اتم به همین دلیل نمی‌توانند در فضا وجود داشته باشند، تا زمانی که واقعاً پیدا شدند. همچنین مدل‌های شیمیایی نشان می‌دهند که از بین بردن «پیرن» پس از تشکیل بسیار دشوار است.
سال گذشته دانشمندان گزارش دادند که مقادیر زیادی پیرن را در نمونه‌های سیارک ریوگو در منظومه شمسی خودمان پیدا کرده‌اند. آنها استدلال می‌کردند که حداقل بخشی از آن باید از ابر سرد میان‌ستاره‌ای که قبل از منظومه شمسی ما وجود داشته است، آمده باشد.
بنابراین چرا برای یافتن مولکول‌های بیشتر به ابر میان‌ستاره‌ای سرد دیگری نگاه نکنیم؟ مشکل اخترفیزیکدانان این است که ما ابزاری برای تشخیص مستقیم پیرن نداریم و این مولکول برای تلسکوپ‌های رادیویی، نامرئی است.
استفاده از ردیاب
مولکولی که پژوهشگران شناسایی کرده‌اند «1-سیانوپیرن»(1-cyanopyrene) نام دارد، چیزی که محققان آن را یک «ردیاب» برای پیرن می‌نامند و از برهمکنش پیرن با سیانید که در فضای میان‌ستاره‌ای رایج است، تشکیل می‌شود.
پژوهشگران از تلسکوپ گرین بانک(Green Bank) در غرب ویرجینیای آمریکا برای مشاهده ابر مولکولی گاو(Taurus) یا TMC-1 در صورت فلکی گاو استفاده کردند.
برخلاف خود پیرن، «1-سیانوپیرن» را می‌توان با تلسکوپ‌های رادیویی شناسایی کرد. این به این دلیل است که مولکول‌های 1-سیانوپیرن به عنوان ساطع کننده‌های امواج رادیویی کوچک عمل می‌کنند که نسخه‌های کوچکی از ایستگاه‌های رادیویی زمینی هستند.
از آنجایی که دانشمندان نسبت‌هایی از 1-سیانوپیرن را قابل مقایسه با پیرن می‌دانند، می‌توانند مقدار پیرن را در ابر میان‌ستاره‌ای تخمین بزنند.
مقداری از پیرن که آنها پیدا کردند، قابل توجه بود. نکته مهم این است که این کشف در ابر مولکولی گاو نشان می‌دهد که مقدار زیادی پیرن در ابرهای مولکولی سرد و تاریک وجود دارد که ستاره‌ها و منظومه‌های خورشیدی را تشکیل می‌دهند.
تولد پیچیده حیات
ما به تدریج در حال ساختن تصویری از چگونگی تکامل حیات روی زمین هستیم. این تصویر به ما می‌گوید که حیات از فضا به زمین آمده است یا حداقل مولکول‌های آلی پیچیده و پیش‌زیستی که برای شکل‌گیری حیات ضروری بوده است، چنین بوده‌اند.
همانطور که یافته‌های نمونه‌های آورده شده از سیارک ریوگو نشان می‌دهد که پیرن در شرایط سخت مرتبط با تولد ستارگان زنده می‌ماند، این مولکول بخش مهمی از این داستان است.
حیات ساده که متشکل از یک سلول است، از نظر زمین‌شناسی و نجومی تقریباً بلافاصله پس از سرد شدن سطح سیاره زمین به اندازه‌ای که مولکول‌های پیچیده را تبخیر نمی‌کرده، ظاهر شده است و این در فسیل‌های زمین نیز قابل مشاهده است. این اتفاق بیش از 3.7 میلیارد سال پیش در تاریخِ تقریباً 4.5 میلیاردی زمین رخ داده است.
برای اینکه ارگانیسم‌های ساده به سرعت در فسیل‌ها ظاهر شوند، زمان کافی برای شروع شیمی با مولکول‌های ساده دو یا سه اتمی وجود ندارد.
کشف جدید 1-سیانوپیرن در ابر مولکولی گاو نشان می‌دهد که مولکول‌های پیچیده واقعا می‌توانند در شرایط سخت شکل‌گیری منظومه‌های خورشیدی جان سالم به در ببرند. در نتیجه، زمانی که پیرن حدود 3.7 میلیارد سال پیش در زمین اولیه پدیدار شده است، برای تشکیل ستون فقرات حیات مبتنی بر کربن در دسترس بوده است.
این کشف همچنین به یافته مهم دیگری در دهه گذشته مرتبط است که طی آن اولین مولکول دست‌سان(کایرال) موسوم به «پروپیلن اکسید»(propylene oxide) در محیط میان‌ستاره‌ای کشف شد. ما به مولکول‌های کایرال نیاز داریم تا بتوانیم تکامل شکل‌های حیات ساده را روی سطح زمین اولیه دریابیم.
تاکنون نظریه‌های دانشمندان مبنی بر اینکه مولکول‌های حیات اولیه روی زمین از فضا آمده‌اند، قانع کننده به نظر می‌رسد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/833853/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف مولکول‌های پیچیده کربن در فضای میان‌ستاره‌ای

محسن چاوشی رکورد زد

سیلاب در نوشهر و چالوس + ویدیو

کتک کاری در فرودگاه مهرآباد بین هواداران استقلال و کادرفنی بعد از شکست تحقیرآمیز برابر خیبر خرم‌آباد!

تصاویری از جاری شدن سیلاب ‌در خیابان‌ها‌ی چالوس/ برق و اینترنت قطع شد

آبگرفتگی معابر شهری چالوس

طغیان رودخانه ذوات چالوس

خیبر خرم‌آباد، استقلال تهران را در هم کوبید! شگفتی بزرگ هفته نهم لیگ برتر

تصاویری از جاری شدن سیلاب ‌در خیابان‌ها‌ی چالوس| برق و اینترنت قطع شد | مدارس ابتدایی تعطیل شد

آخرین فرصت برداشت توکن ایکس امپایر

باران سیلابی صبحگاهی در مازندران و آبگرفتگی خیابان ها + فیلم

بخشش جوان محکوم پای چوبه دار در چالوس

جوان محکوم به قصاص چالوسی پای چوبه دار بخشیده شد

آزادراه شیراز - اصفهان گران‌ترین آزادراه در ایران است

ایفای نقش اراضی عباس‌آباد در موضوعات علمی و گردشگری

درخشش برادران محبی؛ استوری خاص پس از پیروزی خیبر خرم آباد + عکس

بارندگی شدید مدارس شهرستان چالوس را به تعطیلی کشاند

برق و اینترنت شهرهای شمال قطع شد

تحقق شعار سال با همت کشاورزان مازندران

بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در مازندران/ جاده‌ها لغزنده است

طریق القدس می‌مانیم ما تا محو صهیون‌ها

ثبت‌نام 317 متقاضی فرزند خواندگی در مازندران

تاکید استاندار بر لزوم ذخیره کالاهای راهبردی در مازندران

بخشش جوان چالوسی پای چوبه دار

تجهیزات آزمایشگاهی بین دبیرستان های مازندران توزیع شد

اجرای سرشماری عمومی کشاورزی/مازندران قطب کشاورزی است

ثبت حدود 37 میلیون تردد در محور‌های مواصلاتی مازندران

کمک بیش از 76 میلیارد ریالی مردم مازندران به محور مقاومت

455.000.000.000 تومان ناقابل!

ارسال پرونده ثبت جهانی روستای بیشه خرم‌آباد به یونسکو

پیش‌بینی هوای مازندران در 24 ساعت آینده؛ یکشنبه ششم آبان

آزادی 124 زندانی جرایم مالی در بابل

امسال از بازارسرمایه به نفع بودجه پول خارج نمی‌کنیم

بارش باران در برخی از محورهای استان‌های گیلان، مازندران و گلستان

تردد عجیب خودروها میان سیلاب خیابان‌های نوشهر و چالوس | ویدئو

رودخانه ذوات چالوس سیلابی شد

بارندگی شدید مدارس این شهرستان را تعطیل کرد

آزادراه شیراز - اصفهان گران‌ترین آزادراه ایران است

ثبت حدود 37 میلیون تردد در محورهای ارتباطی مازندران

هوای مازندران گرم می شود

بارش برف و باران، امروز در مازندران

سیلاب و آب‌گرفتگی وحشتناک در خیابان‌های چالوس +ویدئو

رهاسازی یک قلاده توله خرس گرفتار در تله

تعطیلی بازار سیاه پرندگان وحشی در فریدونکنار

رهایی جوان محکوم به قصاص در چالوس

ثبت 37 میلیون تردد در مازندران

استقلال بازیکن دارد ولی تیمی خوبی نیست/ موسیمانه هر نتیجه ای بگیرد بهانه دارد/ فکر می کنید کاکوتا خوب است؛ بلانکو چطور؟!

پورمحمدی: امسال از بازارسرمایه به نفع بودجه پول خارج نمی‌کنیم

پاره شدن طناب دار 1 محکوم به قصاص در چالوس

مهلت انتخاب واحد و ثبت درخواست مهمان مقطع کارشناسی 1403 تمدید شد