پیام مازند

آخرين مطالب

رکود تورمی چیست و چگونه کنترل می‌شود؟ اجتماعي

رکود تورمی چیست و چگونه کنترل می‌شود؟
  بزرگنمايي:

پیام مازند - رکود تورمی در اقتصاد یک کشور در واقع ترکیبی از رشد آهسته و بیکاری نسبتاً بالا همراه با افزایش قیمت‌ها یا تورم است. مقابله با رکود تورمی بسیار دشوار است و راهکارهای معمول که برای حل مشکل تورم یا رفع بیکاری وجود دارند، در شرایط رکود تورمی بی‌اثر هستند. مشکل اصلی درباره حل مساله رکود تورمی در یک کشور این است که پاسخ‌های معمول به دو مؤلفه اصلی رکود تورمی یعنی رکود و تورم، کاملاً متضاد هستند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
مثلاً دولت می‌تواند با تزریق پول بیشتر به اقتصاد و کاهش نرخ وام‌ها و تحریک هزینه‌ها به کاهش رکود در اقتصاد کمک کند و در نتیجه به رکود اقتصادی پایان دهد. اما در عینحال دولت برای مقابله با تورم، باید جریان پول را کاهش می‌دهد و نرخ وام‌ها را افزایش می‌دهد تا هزینه‌ها را کاهش دهد. بنابراین این دو راهکار در زمان وقوع رکود تورمی در تضاد با یکدیگر قرار می‌گیرند. در شرایط رکود تورمی اقتصاد به هیچ یک از راهکارها پاسخ نمی‌دهد.
رکود و تورم معمولاً دولت‌ها برای رفع مشکل رکود، سیاست‌های پولی و مالی انبساطی را به کار می‌گیرند و پول بیشتری به اقتصاد تزریق می‌کنند. تزریق پول بیشتر به اقتصاد نیز به معنای پول ارزان‌تر است. در این شرایط کسب‌وکارها به گرفتن وام تشویق می‌شوند و رشد و استخدام می‌کنند. در عین حال مصرف‌کنندگان نیز به دلیل دستمزد بالاتر، بیشتر خریدهای عمده انجام می‌دهند.
با این حال دولت در شرایط تورمی، عرضه پول در سیستم اقتصادی را محدود می‌کند تا وام‌گرفتن را گران‌تر کند. کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان کمتر وام می‌گیرند و کمتر خرج می‌کنند. اقتصاد کند می‌شود. در نتیجه با کاهش تقاضا، افزایش قیمت‌ها متوقف می‌شود. اما وقتی رکود همزمان با تورم زیاد رخ می‌دهد، سیاست‌گذاران چه باید بکنند؟
وقتی غیرممکن اتفاق می‌افتد اقتصاددان نیوزیلندی، فیلیپس داده‌های تورم و بیکاری در بریتانیا از 1861 تا 1957 را مطالعه کرد. او یک رابطه معکوس ثابت بین افزایش قیمت‌ها و افزایش بیکاری پیدا کرد.
فیلیپس نتیجه گرفت که دوره‌هایی که نرخ بیکاری کم است، افزایش قیمت نیروی کار اتفاق می‌افتد که به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود. مصرف‌کننده پول بیشتری برای خرج کردن دارد. با افزایش طرف تقاضا، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین کمبود نیروی کار منجر به افزایش هزینه‌های زندگی و تورم می‌شود.
بیشتر بخوانید: 4 مفهوم اقتصادی که مردم عادی باید بدانند
از طرفی، فیلیپس مشاهده کرد که رکودها نرخ تورم دستمزدها را کند می‌کند. با وجود رقابت بیشتر کارگران برای تعداد شغل‌های کمتر، کارفرمایان می‌توانستند دستمزدهای پایین‌تری پرداخت کنند. این کاهش دستمزد در قیمت‌های پرداختی مصرف‌کنندگان نیز منعکس می‌شد. قیمت‌ها کاهش می‌یافتند یا حداقل ثابت می‌ماندند.
استفاده از منحنی فیلیپس اقتصاددانان برجسته کینزی قرن بیستم مانند پل ساموئلسون و رابرت سولو معتقد بودند که می‌توان از منحنی فیلیپس برای نظارت بر تعادل بین تورم و بیکاری و حفظ تعادل چرخه اقتصادی استفاده کرد.
با این حال، ایالات متحده در دهه 1970 وارد دوره رکود تورمی شد، زمانی که افزایش همزمان قیمت‌های مصرف‌کننده و بیکاری را تجربه کرد. مواجه با واقعیتی که تصور می‌شد غیرممکن است. چنین بود که اقتصاددانان کینزی تلاش کردند تا توضیح یا راه‌حلی بیابند.
پیشنهادات اقتصاددانان برای کنترل رکود تورمی جستجوی راه‌حلی برای مقابله با رکود تورمی منجر به ظهور نظریه‌های اقتصادی طرف عرضه به عنوان جایگزینی برای اقتصاد کینزی شد.
میلتون فریدمن که در دهه 1960 پیش بینی کرده بود که منحنی فیلیپس بر اساس فرضیات اشتباه ساخته شده و رکود تورمی امکان‌پذیر است، بعد از اولین رکود تورمی در آمریکا بسیار به شهرت رسید.
فریدمن استدلال کرد که پس از تنظیم مردم با نرخ‌های بالاتر تورم، بیکاری دوباره افزایش خواهد یافت مگر اینکه علت اصلی بیکاری حل شود.
کنترل تورم در گام اول فریدمن استدلال کرد که سیاست‌های انبساطی سنتی در نهایت منجر به افزایش دائمی نرخ تورم خواهد شد. او معتقد بود که بانک مرکزی در درجه اول باید برای تثبیت قیمت‌ها تلاش کند تا تورم از کنترل خارج نشود. او پیشنهاد داد که اگر دولت اقتصاد را آزاد کند، بازار آزاد نیروی کار را به سمت استفاده‌های پربازده‌تر تخصیص خواهد داد.

پیام مازند

نظریات اکثر اقتصاددانان نئوکلاسیک یا مکتب اتریشی درباره رکود تورمی، مانند فردریش هایک، مشابه فریدمن است و پیشنهادات اقتصاددانان این طیف شامل پایان دادن به سیاست‌های پولی انبساطی و اجازه دادن به بازار برای تنظیم قیمت‌ها است.
اقتصاددانان کینزی مدرن مانند پل کروگمن اما معتقدند که رکود تورمی را می‌توان از طریق شوک‌های عرضه توضیح داد و دولت‌ها باید اقداماتی در راستای شوک عرضه انجام دهند؛ البته بدون اینکه اجازه دهند بیکاری بیش از حد افزایش یابد.
جالب است بدانید که در صورت عدم اقدام دولت، ممکن است رکود تورمی با گذشت زمان خود به خود اصلاح شود. در دهه 1970، رکود تورمی تا حدی به دلیل افزایش ناگهانی قیمت جهانی نفت که توسط کشورهای تولیدکننده نفت خاورمیانه تحمیل شده بود، ایجاد شد و با گذشت زمان، هزینه نفت به سطوح عادی‌تر بازگشت و اقتصاد از رکود خارج شد.
چه اتفاقی در زمان رکود تورمی رخ می‌دهد؟ در دوران رکود تورمی، شاهد رشد کند و بیکاری بالا در اقتصاد هستیم که این دو معمولاً دست در دست هم دارند. اما رکود تورمی افزایش قیمت‌ها یا تورم را نیز اضافه می‌کند که مقابله با آن را دشوار می‌کند.
رکود تورمی بدتر است یا رکود؟ رکود تورمی معمولاً بدتر از رکود است زیرا رفع آن دشوارتر است. در شرایط رکود، بانک مرکزی می‌تواند با کاهش نرخ بهره رشد را تحریک کند، اما در رکود تورمی، کاهش نرخ‌ها ممکن است رشد را بهبود بخشد اما تورم موجود را بدتر می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/832190/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط هولناک کوهنوردان ایرانی از قله دماوند

نجات جان 4 کوهنورد سقوط‌کرده از قله دماوند

شرایط نامساعد جوی در محور چالوس، هراز و فیروزکوه | اعمال محدودیت‌های ترافیکی از امروز تا جمعه در جاده‌های شمال

کاهش 16 درصدی ارزش پول ملی در 6 ماه

گزارش صندوق بین‌المللی پول منتشر شد/ رشد اقتصاد ایران چقدر شد؟

نمایش‌های راه یافته به جشنواره تئاتر مازندران اعلام شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمال کشور

نشست مشترک بانک جهانی و صندوق بین المللی پول زیر سایه جنگ

لباس پرنسسی زن علیرضا بیرانوند

وضعیت جاده‌ها / اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمال کشور

گندمکاران بخوانند/ قیمت گندم مشخص شد/ پول خرید گندم از کجا تامین می‌شود؟

معرفی نمایش‌های راه یافته به جشنواره تئاتر مازندران

استاندار گیلان: راهیان نور بخشی از تاریخ معاصر را زنده نگه می‌دارند

پرداخت 99 درصد پول گندم کاران گلستانی

بارش برف و باران و لغزندگی جاده کرج - چالوس

تصمیمات جدید دانشگاه پیام نور برای امتحانات پایان ترم

هشدار پلیس راه مازندران | این جاده برفی و لغزنده است

ادعای اسرائیل درباره تونل موشکی خرم آباد

از چین تا امارات؛ جهش صادرات محصولات دانش بنیان از مازندران

بحران زباله در ساحل چالوس

زیگورات‌های باستانی ایران و عراق چرا و چگونه ساخته شدند؟

مناسبت روز/ چهارشنبه، 2 آبان

عرضه مرکبات نارس در بازار پیگرد قانونی دارد

اینفوگرافی/ وضعیت بیکاری در کدام استان‌های کشور بحرانی‌تر است؟

انتقاد تند روزنامه اطلاعات از صداوسیما، زاکانی و تندروها

گشایش هشتمین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران در مشهد

نقش انتقال فناوری به مناطق آزاد در پیشرفت کشور

بخشی از کتاب/ سینوهه

«چشم‌هایم در اورشلیم» کتابی درباره وقایع فلسطین با نگاهی متفاوت

لزوم آشنایی نسل جدید با تاریخ معاصر

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت همسر شهید معزز «حاج محمد صادق اسلامی»

سقوط کوهنوردان از قله دماوند

بارش برف و‌ باران در برخی نقاط کشور

چهار کوهنورد حادثه دیده در قله دماوند نجات یافتند

زنان مازندران حالشان خوب نیست

جاده‌سازی در هیرکانی پاس گُل به سوداگران چوب جنگلی

2 پیشنهاد لیگ برتری برای جواد نکونام

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمالی کشور

اجرای طرح جهش تولید در 57 هزار هکتار از دیمزارهای خرم‌آباد

برای پیشگیری از پوکی استخوان چه کنیم؟

همراه کارت؛ کیف پول دیجیتال کاربران

سود سپرده بانتکی چند می شود؟ کاهش نرخ سود بانکی در دولت پزشکیان جدی شد؟

فیلم| بارش برف در ارتفاعات آلاشت -مازندران

برف به ایران آمد

پرداخت پول گندم خرید تضمینی همچنان از محل سوخت است

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمالی کشور از 2 تا 4 آبان

صادرات 2 هزار و 400 تن نارنگی و کیوی از جویبار به خارج از کشور

منظره هولناک از بحران زباله در ساحل چالوس (عکس)

شاخص کل بعد از ریزش حمایت 2 میلیون واحدی!/ پیش بینی بازار سهام امروز 2 آبان 1403+ نمودار