پیام مازند

آخرين مطالب

طمعی به گستره جنگل و مرتع مازندران اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش خبرنگار ایرنا، دست درازی سوداگران اراضی ملی به حدی رسیده است که فقط در هفته جاری در سوادکوه پنج هزار متر مربع، در بخش بندپی شرقی بابل 9 هزار و 200 متر مربع به همراه 2 هکتار از اراضی ملی در بخش لاریجان شهرستان آمل با حکم مراجع قضایی از چنگال سوداگران خارج شدند.
قطع درختان و قاچاق چوب هم یکی از مصایب پیش روی جنگلهای این خطه از شمال است که در همه شهرهای مازندران به یک رویه ادامه دار تبدیل شد.
بدون تردید بررسی تجاوز این سوداگران به عرصه ملی در یک باز ده زمانی بیشتر، آمارهای به مراتب بیشتری را نشان می دهد که این قاچاقچیان بدون در نظر گرفتن هیچ ملاحضه ای در حال پیش روی هستند.
صاحبنظران دلایل مختلفی را برای این امر بیان می کنند که اگر بخواهیم به صورت ریشه ای این مشکل برطرف شود باید با بهره گیری از همه ظرفیت ها در این مسیر تلاش کرد.
کارشناسان یکی از مهم ترین علت طمع ورزی به اراضی ملی را گسترش خدمات رسانی آب، برق و گاز به مناطق بالا دست می دانند.
شاید در چند دهه گذشته کمتر کسی فکر می کرد که در مناطق بسیار بالا دست این استان همانند شیخ موسی و گیلران بابل که ده ها کیلومتر از شهر فاصله دارند و در عمق جنگلهای هیرکانی واقع شده یک روزی لوله کشی گازرسانی به آن منطقه برسد.
رسیدن این خدمات همانند جاده سازی و گازرسانی که خود عاملی برای تخریب محیط زیست است سبب شد جمعیت ییلاقی استان که در گذشته در برخی از آبادی ها بین 10 تا 20 خانوار سکونت داشتند در حال حاضر جمعیت این خانوارها به بیش از 300 خانوار رسید که بیشتر آنها افراد غیر بومی هستند.
فرهنگ تهاجمی ویلاسازی در مناطق بالادست سبب شد که سوداگران اراضی ملی چشم طمعی به این عرصه ها داشته باشند که گویی تمامی ندارد و در همه شهرهای مازندران در حال گسترش است.

پیام مازند

از طرف دیگر ضعف امکانات زیرساختی و تعداد کم نیروی انسانی سبب شد این سوداگران چوب و اراضی ملی با شدت بیشتری به فکر گسترش نا حق قلمرو خود باشند.
برخی از دلسوزان مناطبع طبیعی استان بر این باورند در شرایط فعلی باید از ظرفیتهای موجود استفاده شود تا دست این سوداگران بر اراضی ملی قطع شود.
اعمال مجازات بازدارنده
در این پیوند رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بابل، بابلسر و فریدونکنار در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اعمال مجازات های سنگین برای سوداگران بازدارنده خواهد بود.
حسین پور حسین اظهار کرد: برای برخی از سوداگران چوب های جنگلی 60 پرونده تشکیل شد اما دوباره این افراد دست به قطع درختان و قاچاق چوب می زنند.
وی با بیان این مطلب که اعمال مجازات های سنگین برای مبارزه با این افراد اثر بخش است، اظهار کرد: به عنوان نمونه قانوی باید اعمال شود که خودروی قاچاق چیان چوب برای همیشه به نفع دولت مصادره شود.
پورحسین ادامه داد: افزایش قیمت زمین در همه بخش ها به خصوص مناطق پایین دست سبب شد که افراد برای تصاحب زمین به مناطق بالا دست روی بیاورند.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بابل، بابلسر و فریدونکنار با اشاره به این مطلب که برای هر هزار هکتار جنگل یک محیط بان نیاز است، گفت: در حال حاضر برای هر سه هزار هکتار یک محیط بان در منابع طبیعی بابل فعالیت می کنند.

پیام مازند

وی گفت: ناوگان ترابری منابع طبیعی باید به مراتب خیلی بیشتر از شرایط فعلی ارتقا یابد تا حفاظت از عرصه های جنگلی و مرتعی بیشتر شود.
این مقام مسوول با بیان این نکته که با وجود همه این کاستی ها همکاران ما در منابع طبیعی از جان مایه می گذارند، اظهار کرد: تقاضای ما از همه شهروندان آن است تا تخلفات را با تلفن گویای 1504139 به همکاران ما اطلاع دهند.
ضرورت ورود خیران
یکی از کارشناسان محیط زیست در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: زیر ساخت های مبارزه با سوداگران چوب و اراضی ملی باید با کمک خیران ارتقا یابد.
احمد خسروی گفت: خیران در بخش های درمانی، آموزشی و اجتماعی حضوری فعال دارند و باید کمک های آنها را برای حفظ منابع طبیعی این میراث چند میلیون ساله سوق داد.
وی با اشاره به این مطلب که کمبود نیروی انسانی و زیرساختی یکی از چالش های جدی منابع طبیعی محسوب می شود، اظهار کرد: با توجه به گستره زیاد اراضی جنگلی و مرتعی سرمایه گذاری خیران در این بخش بسیار گره گشا خواهد بود.
خسروی افزود: بدون تردید اگر در شرایط فعلی برای حفظ اراضی طبیعی، جنگلی و ملی تلاش نکنیم در آینده مورد سرزنش جدی قرار خواهیم گرفت.
این کارشناس محیط زیست با بیان این که دست درازی بر روی محیط بانان و زخمی کردن آنها نشان از دریدگی سوداگران است، ادامه داد: اعمال جریمه های کمر شکن می تواند در این بخش گره گشا باشد.
وی گفت: هر چند مشکلات اقتصادی در گسترش این آسیب ها اثر گذار است اما این امر نیاید عاملی برای نابودی عرصه های جنگلی ما شود.
پور حسین ادامه داد: یکی از اولویت های مهم منابع طبیعی و دیگر دستگاه های دولتی پیشگیری از تخریب، قاچاق و تصرف اراضی ملی باشد.
این کارشناس تصریح کرد: پیشنهاد ما به مدیران منابع طبیعی شهرهای مختلف استان آن است با تشکیل مجمع خیران در پیشگیری، مبارزه و تکثیر درختان جنگلی با همکاری شهروندان تلاش کنند.

پیام مازند

استان مازندران حدود 2 میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و 700 هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.
برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران 2 اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود 71 درصد و نوشهر حدود 29 درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود 54 درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.
مازندران حدود 460 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید 15 نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.
استان‌ها مازندران 0 نفر

پیام مازند

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/830334/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنده نوبل فیزیک 2024: در یک هتل ارزان‌ آماده انجام «MRI» می‌شدم که فهمیدم نوبل فیزیک بردم!

چین باتری مریخی ساخت

آخرین وضعیت مسمومان ناشی از مشروبات الکلی در مازندران

شالیکاران مازندران از فروش برنج خودداری می‌کنند

اجتماع 3هزار نفری کودکان ساری به مناسبت هفته ملی کودک

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته علام شد

ویدیو| چالوس میزبان والیبال ساحلی کشور

احتمال بارشهای پراکنده در مازندران

رئیس اورژانس مازندران: مصرف الکل را از پزشک پنهان نکنید

حال 16 مسموم در مازندران وخیم اعلام شد

شمار علاقمندان ورزش سوارکاری در مازندران رو به افزایش است

حال 16 بیمار ناشی از مسمومیت الکلی وخیم است

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های شمالی کشور

40 هزار مسکن محرومان در کشور بهره‌برداری می‌شود

جاده چالوس باز است؟ / آخرین محدودیت‌های ترافیکی جاده‌ها در 18 مهر 1403

واکنش تند نماینده آمل در مجلس به نامه واردکنندگان برنج + ویدئو | به حضرت عباس انبارهای ما پر از برنج است | ویدئو

پرداخت غرامت خسارت‌دیدگان حمله حیات‌وحش روی میز محیط زیست

مسابقات تور ملی والیبال ساحلی در چالوس آغاز شد

وضعیت راه‌های کشور امروز 18 مهر 1403

جیب کارمندان پر پول شد | افزایش حقوق 24 میلیونی برای کارمندان در نیمه دوم سال

توافق دولت و مجلس درباره پرداخت مطالبات گندمکاران و همسان سازی حقوق بازنشستگان

مرمت پنج هکتار آببندان در فریدونکنار

نماینده آمل: انبارها پر از برنج است؛ اجازه واردات ندهید

اجرای عدل و عدالت از سوی دستگاه قضایی، کشور را در مسیر رشد قرار می‌دهد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز چهارشنبه 18 مهر / ترافیک سنگین در چالوس

عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور مرکز زنجان در فهرست پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر جهان

دولت باید همه منابع هدفمندی یارانه‌ها را محقق کند

حال 16 بیمار ناشی از مسمومیت مشروبات الکلی وخیم است

ارزانترین گیاهان آپارتمانی مقاوم / دارنده اینا هوش اقتصادیش بالاست مدیریت بحرانم بلده

مشروبات الکلی در مازندران 21 قربانی گرفت | دستگیری متهمین پرونده به اتهام قتل عمد

شهرداری نوشهر به دنبال کسب سومین پیروزی در لیگ آزدگان

پیش‌بینی آب و هوای مازندران در 24 ساعت آینده؛ امروز چهارشنبه 18 مهر

محدودیت‌های ترافیکی به جاده‌های مازندران بازگشت

اعتراض روانشناسان به برگزاری مصاحبه صلاحیت حرفه‌ای/ پول مصاحبه به جیب چه ارگانی می رود؟

دستگیری متهمین پرونده مشروبات الکلی در مازندران به اتهام قتل عمد

جاده چالوس دوباره بسته شد؟

شهرداری ارومیه در سودای تداوم صدرنشینی لیگ برتر والیبال/ بازی سخت مقابل مهرگان

دستگیری متهمان پرونده مشروبات الکلی تقلبی در مازندران

اضافه‌شدن بیش از 16 هزار مشترک جدید شهری و روستایی به مشترکان گاز مازندران

بازداشت 5 متهم پرونده مشروبات الکلی تقلبی در مازندران / یک نفر آزاد شد

دستگیری متهمین پرونده مشروبات الکلی به اتهام قتل عمد

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از این ماه اجرا می‌شود /پرداخت پول گندم‌کاران شروع می‌شود

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های شمالی کشور اعلام شد

کشف سه مزرعه رمز ارز دیجیتال در اهواز

ترافیک سنگین در آزادراه‌های قزوین- کرج- تهران و ساوه- تهران

بازداشت 4 فروشنده مشروبات الکلی در مازندران به اتهام قتل عمد

متهمین پرونده مشروبات الکلی به اتهام قتل عمد دستگیر شدند

محدودیت‌ های ترافیکی آخر هفته جاده‌ شمال

آخرین وضعیت مسمومان ناشی از مشروبات الکلی در مازندران/ حال 16 بیمار وخیم است

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته در راه‌های مازندران