پیام مازند

آخرين مطالب

اجرای طرح مدیریت هوشمند تفکیک زباله از مبدا به مقصد اجتماعي

اجرای طرح مدیریت هوشمند تفکیک زباله از مبدا به مقصد
  بزرگنمايي:

پیام مازند - سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران با بررسی دقیق اجرای طرح‌های تفکیک زباله از مبدا در کلان‌شهرها، در نظر دارد با استفاده از ظرفیت مدیریت هوشمند برای جمع‌آوری پسماند اقدام کند. ‎
به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، بحث زباله در استان مازندران از موضوعاتی مهمی است که با نگاهی بر معضل بودن در بسیاری از شهرستان‌ها، مسئولان استانی و شهرستانی بر آن ورود پیدا کردند و طی جلسات متعدد و تشکیل کارگروه‌های متعدد مدیریت پسماند و ساخت کارخانه کمپوست و نیروگاه زباله‌سوز به تفکیک زباله از مبدا به مقصد ختم شد تا مهم‌ترین بر ترویج فرهنگ جداسازی زباله تر و خشک از همان مصارف خانگی دستور کار سازمان‌های پسماند هر یک از شهرداری‌های سراسر استان مازندران در اولویت کار قرار گیرد و حتی یکسری آموزش‌هایی از سوی این سازمان در مهدکودک‌ها، مدارس مقاطع مختلف تحصیلی و آموزش‌های خانگی انجام شد و در برخی شهرستان‌ها چون آمل و ساری ایستگاه‌های پسماند به منظور تفکیک زباله از مبدا به مقصد راه‌اندازی شد تا تأثیر بر ارتقای این فرهنگ‌سازی شود.
زباله‌ای که در کشورهای پیشرفته به عنوان یک طلای کثیف و فرصت درآمدزایی بهترین نگاه دیده می‌شود، در استان سرسبز مازندران با جمعیت بیش از سه میلیون نفر در زمان تعطیلات و موج مسافران به این استان، دچار تهدید و ایجاد نگرانی‌های شدید برای مردم و مسئولان استانی و شهرستانی می‌شود چرا که اکنون با جمع‌آوری روزانه چند صد تن زباله در منازل و در زمان پیک مسافران آن مکان‌ها، دپوی زباله در مکان‌هایی چون عمارت آمل، سواحل نوشهر، بابلسر و محمودآباد، جنگل‌های نوشهر و رامسر و بستر رودخانه‌های بابل و قائم‌شهر جوابگو نیست و این باعث شده تا زباله‌ها به استان همسایه و در نقطه‌ای از منطقه آق‌قلا انتقال داده شود که طبق شنیده‌ها به دلیل حجم زیاد این زباله‌ها از استان مازندران، در این منطقه نیز از ادامه روند انتقال زباله‌ها ممانعت شده است.
اکنون با وجود این معضل و مشکلاتی ایجاد شده در ساخت دو نیروگاه زباله‌سوز شهرستان‌های نوشهر و ساری و دست و پنجه نرم کردن‌ها با پیمانکاران این پروژه‌های ملی و وقت تعیین کردن‌ها و آخرین مهلت دادن‌ها، جلسه‌ای با محوریتی مبنی بر بررسی و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا استان تشکیل شد.
اجرای طرح مدیریت هوشمند تفکیک زباله از مبدا مازندران جلسه مذکور که با حضور سید عباس حسینی، مشاور استاندار و مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در سازمان همیاری شهرداری‌های استان برگزار شد، سید حمید هاشمی، مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران در این جلسه با اشاره به مشکلات عدیده در حوزه پسماند استان، اظهار کرد: با توجه به اینکه دستور استاندار مازندران در خصوص اجرای این طرح فوری و لازم‌الاجراست، سازمان چند مجری توانا و موفق در اجرای این طرح را شناسایی و توان سنجی کرده است.
وی افزود: سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران با بررسی دقیق اجرای طرح‌های تفکیک زباله از مبدا در کلان‌شهرها، در نظر دارد با استفاده از ظرفیت مدیریت هوشمند برای جمع‌آوری پسماند اقدام کند. ‎
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران با بیان اینکه در این طرح مردم با اپلیکیشن‌های مخصوص میزان پسماند خشک خود را به اطلاع پیمانکاران و مجریان طرح می‌رسانند، تصریح کرد: اجرای این طرح موجب افزایش راندمان و کارایی مدیریت تفکیک زباله از مبدأ خواهد شد و یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در جامعه نهادینه شود، فرهنگ تفکیک زباله از مبدا است و اشاعه این فرهنگ در راستای تسهیل در بازگشت مواد بازیافتی به چرخه مصرف تأثیر فراوانی دارد.
سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران تفکیک زباله از مبدا استان را کلان‌شهر ببیند سیدعباس حسینی، مشاور استاندار و مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه ضرورت انکارناپذیر به نام مراقبت از محیط زیست در مسیر مدیریت صحیح پسماند تنها از راه الگوی موفق تفکیک از مبدأ و بازیافت محقق می‌شود، اظهار کرد: پیرو تأکید استاندار مازندران و تجربه‌های موفق سایر استان‌ها در مدیریت پسماند با تفکیک و بازیافت، همه دستگاه‌های شهر اعم از شهرداری، سازمان مدیریت پسماند، سازمان محیط زیست و غیره باید به دنبال اجرای شیوه‌های نوین مدیریت پسماند مبنی بر بهره‌وری و مدیریت منابع باشند.
وی افزود: اگر زیرساخت و تمرکز مدیریت شهری و روستایی به تعمیق و اشاعه فرهنگ تفکیک از مبدأ مبتنی باشد، هزینه‌های مادی و معنوی مدیریت پسماند در دیگر مراحل مدیریتی به خصوص جمع‌آوری و حمل و نقل زباله‌ها به حداقل می‌رسد.
مشاور استاندار و مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری مازندران با بیان اینکه مدیریت مطلوب تفکیک زباله از مبدا تنها در صورتی عملی می‌شود که شهروندان نیز در آن مشارکت داشته باشند، گفت: اگر می‌خواهیم در اجرای طرحی موفق باشیم باید در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی طرح‌ها و اجرای آن‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و اقشار مختلف جامعه را مشارکت دهیم.
حسینی با اشاره به اینکه علاوه بر مشارکت مردمی، یکی دیگر از کلیدهای موفقیت سیستم مدیریتی پسماند، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مردمی است و در برنامه‌ریزی برای اجرا حتماً پیوست اطلاع‌رسانی دیده شود، تاکید کرد: استان‌های شمالی سال‌ها است با مشکل پسماند مواجه هستند و سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا استان را کلان‌شهر ببیند و این طرح را به صورت واحد در شهرها و روستاهای استان با همکاری مدیرکل امور شهری و شهرداری‌ها، مدیرکل امور روستایی و دهیاری‌ها و سازمان پسماند استان اجرا کند.
وی با ابراز امیدواری از جدی گرفتن موضوع محیط زیست و فرهنگ‌سازی در بخش‌های مختلف، خاطرنشان کرد: باید زمینه‌ی سالم‌سازی محیط را برای زندگی خود و فرزندان‌مان فراهم کنیم.
کد خبر 795943

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/827709/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم تبیین دستاورد‌های دفاع مقدس در جامعه به ویژه در بین جوانان

روایت فاطمه طباطبایی از شکل‌گیری جنبش امل و نقش سید حسن نصرالله

فیلم| شورآفرینی علوی‌تباران مازندران در حمایت از اقدام موشکی ایران علیه اسرائیل

نور افشانی در بجنورد به مناسب حمله موشکی به سرزمین‌های اشغالی

مراسم شور عاطفه ها در ساری

فیلم | شادمانی مازندرانی‌ها از پاسخ موشکی سپاه پاسداران به جنایت‌های رژیم صهیونیستی

فیلم/ اجتماع بزرگ دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های سراسر استان مازندران

فیلم/ شادی مردم بابل از عملیات موشکی سپاه پاسداران

شادی مردم مازندران از حمله موشکی ایران به اسرائیل

خدا به زبانی صحبت میکنه که همه ما بفهمیم!

ستاره‌ای جدید در آسمان شب متولد می‌شود

تقلید رپر مشهور آمریکایی از استایل مهران مدیری در سریال شب‌های برره

اکران فیلم «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد

فرصت پیشرفت نخبگان فراهم شود

هنرنمایی به پرداخت ملت در تبدیل ساختارهای پیچیده به راهکارهای ساده

رضایت اهالی پاشاکلا از آبادانی و برطرف شدن مشکلات روستا + فیلم

تصاویری از کشف فراری‌های خاص و بسیار کمیاب در نوشهر!

آتش زدن آبشار رامسر توسط یک بلاگر+ فیلم

نشست نخبگانی تسنیم مازندران با موضوع بیکاری دانش آموختگان

تصادف مرگبار در محور سوادکوه

استاندار مازندران: ورزشکاران مازندرانی با تأسی از سیره شهدا در جهان افتخار آفرینی کردند

ویتامین محبوبی که باید در پاییز و زمستان مصرف کنید

مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری های مازندران: طرح مدیریت هوشمند تفکیک زباله از مبداء به زودی دراستان اجرا می شود

انصراف دختر شطرنج‌باز مازندرانی از رقابت با نماینده رژیم صهیونیستی

خسارت 89 میلیارد تومانی سیل به جاده‌های مازندران

تقویت آبرسانی به اوارد گلوگاه

تصادف مرگبار در سوادکوه با 2 فوتی

کشف انبار کالای قاچاق در خرم آباد

بهره‌مندی 16 هزار دانش‌آموز مازندرانی از بسته معیشتی تحصیلی

دشت اولین مدال طلا مازندران در تکواندو قهرمانی نوجوانان جهان

برگشت زمین 10 هزار متر مربع در بابلسر به دانشگاه علوم پزشکی بابل

برخورد مرگبار 1 دستگاه کامیون با 2 خودروی سواری در سوادکوه

انتشار فراخوان جشنواره استانی ره‌آورد سرزمین نور

فیلم | اجلاسیه «مدال عشق» در ساری

راموس به الزمالک: این پول در شان من نیست!‏

تصاویر/ اجتماع بزرگ دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های سراسر استان مازندران

لحظه آتش زدن آبشار رامسر برای جذب فالور | ببینید چگونه طبیعت بکر را با بنزین به آتش می‌کشند! + فیلم

مرد شیاد بدون پرداخت پول 30 میلیارد خرید کرد / شگردش خاص بود

رازهای پولدار شدن که میلیونرها به شما نمی‌گویند

مراسم بزرگداشت « سید مقاومت» در ساری برگزار شد

شور عاطفه ها در گلوگاه

شور عاطفه ها در بابل

ببینید |هم اکنون دیده می‌شود ؛ عبور موشک‌های سپاه از آسمان خرم‌آباد

تصاویری از موشک‌های پرتاب شده در آسمان خرم‌آباد

دهک بندی درجامعه ایثارگری حذف می شود/شناسایی 2200 شهید غریب اسارت

8 خطر استفاده از موبایل موقع خواب

شادی مردم مازندران از حمله موشکی سپاه به اسراییل

شادی مردم مازندران از حمله موشکی سپاه به سرزمین‌های اشغالی

تصاویری از موشک‌های پرتاب شده در آسمان خرم‌آباد – آفتاب نو | اخبار ورزشی

نصب بلوک شیشه ای با اسپیسر